Status
Stängd för vidare inlägg.
Z

Zilver

Funderar på att starta min medryttarhäst i en lokaltävling men alla säger att det är en dum ide och att vi inte kommer att få dom betyg vi är värda utan bli ordentligt nerdömda i stället bara för att hon är travare.

Stämmer detta är domarna verkligen så verkligen så dåliga att man får sämre poäng än vad man presterar bara på grund av rasen:confused:

Sv: Nerdömd?

Om en dommare gör det så är det otroligt oproffsigt!

Jag tror att de flesta dömmer det de ser där och då och inte efter vilken ras det är...
Jag har iaf aldrig varit med om att en dommare har dömt orättvist de gånger jag har varit ute och tävlat med min..
Sen kommer jag heller aldrig räkna med att få bra på gångarterna, eftersom jag vet att hans gångarter inte kan mäta sig med halvbloden (och de är ändå bra för att vara travare) och för de högre betygen på varje moment krävs även lite gång.. men man kan rida vägarna och rörelserna så bra och noga som man bara kan så brukar resultatet ändå bli ganska bra :)

Jag tycker absolut du ska ut och tävla! :)

Folk som äger travare och som själva inte är så bra på att rida brukar tyvärr tendera att använda det argumentet för att det går så dålig... väldigt synd...

Och folk som säger så om dom inte själva äger travare fördomsfulla och anser att travare inte har på dressyrtävilngar att göra.

Problemet är att om det "syns" att det är en travare på gångarter och ridning (ex. fyrtaktig galopp, inte tillräckligt samlad arbetstrav osv.) så är det lika med att den inte uppfyller poängkraven och då blir det automatiskt låga poäng.

Folk som äger travare och som själva inte är så bra på att rida brukar tyvärr tendera att använda det argumentet för att det går så dålig... väldigt synd...

Och folk som säger så om dom inte själva äger travare fördomsfulla och anser att travare inte har på dressyrtävilngar att göra.

Problemet är att om det "syns" att det är en travare på gångarter och ridning (ex. fyrtaktig galopp, inte tillräckligt samlad arbetstrav osv.) så är det lika med att den inte uppfyller poängkraven och då blir det automatiskt låga poäng.

Jaa... Tänk att det skall vara så himla svårt att fatta :crazy:

ja jag vet många domare som dömt ner mej och min häst speciellt en, så därför kletade jag sko kräm på stämplen på min pålles å red första programmet fick strax över 70% på ett halvdant program. sen började de självklart regna (sko krämen försvann å stämplen styntes) men jag red de bästa programm jag någon sin ridit med min pålle hoppades på minst 5% över de första. när jag fick protokollet i näven så fick jag en chock när jag såg de 52% :eek:.

Första protokollet står där vacker och sammarbetsvillig häst med bra balanserade gångarter och bär sig bra
på andra står där. fin häst men blir väldigt vinglig och stel, orkar ej bära sej. hästen värkar tycka det är jobbigt att bära sej och joba i form..

Å det var samma domare som bedömde =( fan vad arg jag blev..

16349918.jpg

jag fortsatte tävla men höll sten kol på att jag slapp träffa den där J*VLA KÄRR*NGEN igen. å de har gått bra efter de..

ja jag vet många domare som dömt ner mej och min häst speciellt en, så därför kletade jag sko kräm på stämplen på min pålles å red första programmet fick strax över 70% på ett halvdant program. sen började de självklart regna (sko krämen försvann å stämplen styntes) men jag red de bästa programm jag någon sin ridit med min pålle hoppades på minst 5% över de första. när jag fick protokollet i näven så fick jag en chock när jag såg de 52% :eek:.

Första protokollet står där vacker och sammarbetsvillig häst med bra balanserade gångarter och bär sig bra
på andra står där. fin häst men blir väldigt vinglig och stel, orkar ej bära sej. hästen värkar tycka det är jobbigt att bära sej och joba i form..

Å det var samma domare som bedömde =( fan vad arg jag blev..

16349918.jpg

jag fortsatte tävla men höll sten kol på att jag slapp träffa den där J*VLA KÄRR*NGEN igen. å de har gått bra efter de..

Det låter ju inte klokt!!:eek:
Vad var det för någon häxdomare?

Funderar på att starta min medryttarhäst i en lokaltävling men alla säger att det är en dum ide och att vi inte kommer att få dom betyg vi är värda utan bli ordentligt nerdömda i stället bara för att hon är travare.

Stämmer detta är domarna verkligen så verkligen så dåliga att man får sämre poäng än vad man presterar bara på grund av rasen:confused:

Eftersom dressyr är en bedömningsport kan jag inte svara för alla domare men jag tror de flesta domare ger blanka fasen i vad det är för ras inne på banan, det som bedöms är vad som sker inne på banan. I TR står beskrivet vad som förväntas av ekipaget gällande gångarter, rörelser osv. Om det mesta stämmer in på din häst så ser jag inte någon anledning till att du inte skulle pröva? Är du tveksam kan du ju alltid prova någon klubbtävling först eller en programridning?

Personligen tycker jag det är vrålkul när det kommer in någon annorlunda ras på banan och sopar mattan med de vanliga halvblodsekipagen men jag bedömer alla ekipage efter vad de presterar inne på banan, halvblod som fullblod, fjording som travare etc etc. Bra ridning främjas.

Det finns vissa domare som dömer ner pga rasen, men jag tror att de är mkt få. Däremot får man ju räkna med att i o m att man har mycket mer att jobba på än ridhästfolket så får man kanske inte så bra poäng. Men det beror ju inte på domaren utan på hur välriden hästen är.

Jag tycker absolut att du ska starta om du vill! Om inte annat så kan du ju tävla mot dig själv för att bli en bättre ryttare. Har själv en fd travare och anser att det krävs mer kompetens att komma någonstans med en sån än en ridhäst där man får mycket gratis.

Lycka till!

Ja har tävlat min travare i snart två år, ca tio lokala starter. En enda gång har vi blivit nerdömda pga hästens ras. Annars har jag bara blivit bedömd utefter prestation.

Dommaren som dömde ner skrev i proptokollet: Ridkunskap har du och du har lärt din häst mycket, men det hjälper inte. på en annan häst hade du fått mer poäng.

fast det berodde väl kanske på att din häst helt enkelt har för dåliga fysiska förutsätningar för att gå bra i dressyr, och att det skulle va enklare för dig med en bättre häst??

jag tolkar iaf inte den kommentaren som att det är pga hästan är travare. det betyder bara att hästen inte har så mkt kapacitet. det kan ju gälla ett dåligt byggd halvblod också!

låter helknäppt om domarna bedömer rasen istället för prestationen..:S jag tycker du ska tävla!:)

Dressyren är till för hästen, inte hästen för dressyren.
Även en "icke talangfull" häst kan gå mycket samlat, men det ser inte likadant ut som när "dressyrhästarna" gör det.

Jag hoppas att dressyrdommarna är kunniga nog att se när individen jobbar bra utefter de egna förutsättningarna, men jag är ganska naiv ibland:smirk:

Dommaren som dömde ner skrev i proptokollet: Ridkunskap har du och du har lärt din häst mycket, men det hjälper inte. på en annan häst hade du fått mer poäng.

Men det är väl inte att bli "nerdömd":eek: Det är väl rena rama sanningen om du tävlar travare som ofta faktiskt inte KAN nå lika långt som en mer ändamålsenligt byggd häst.
Det måste man väl inse hur mycket man än älskar sin häst:confused:

Det finns massor av "ridhästar" som man också kunde få en sån kommentar på, jag vet flera som fått det av tränare mfl och det beror på att man ser att ryttaren har förmåga men inte hästen.

jösses vad ledsen jag blir:( jag är en av dem som älskar (!!!) ridtravare, och blir alltid lika arg/ledsen/besviken när jag hör om alla fördommarna som finns mot dem.

äger själv ett travar-sto på snart 7år, som lämnade travet för ca 2-3år sen. och vi rider dressyr! (har dock inte tävlat ännu - har ju bara haft henne en månad, och har inte särskillt bråttom ut och tävla heller..). på hackamore. något som jag hört många säga är i stort sett omöjligt. (citat: "travare är inga ridhästar", "travare kan inte galoppera ordetligt", "travare kan inte gå i form", "travare kan inte gå samlat överhuvudtaget", "travare kan inte gå i normal trav"..blablabla..) (citat: "hackamore går inte att samla hästen med", "hackamore är inte till för dressyr"..blabla..). (OBS citaten är inte på något sätt kopplade till denna tråd, det är saker jag fått kastade i ansiktet genom åren, så att säga..). Jag känner inte mycket skillnad mellan henne och de halvblod jag ridit, utom att halvbloden var lite lättare att få i form. gångartsmessigt känns inte skillnaden enorm, direkt..
men i har turen att stå i ett stall där folk inte har fördomar, eller är så himla tävlingsinriktade :)

jag tycker absolut du ska tävla om du vill det!! skit i vad de andra säger - huvudsaken är att du och hästen har roligt ihop! :) lycka till!

Ja har tävlat min travare i snart två år, ca tio lokala starter. En enda gång har vi blivit nerdömda pga hästens ras. Annars har jag bara blivit bedömd utefter prestation.

Jag har faktiskt fått en liknande kommentar en gång. Jag red inte travare, utan ett svenskt halvblod. Kommentaren var ungefär "Du rider bra med buren hand och mjuka hjälper, men att hästen räcker inte riktigt till", och domaren tyckte att hästen verkade tråkig. Jag hade slarvat med framridningen så att hästen inte riktigt var framme för skänkeln. Den här hästen blev då tung och oengagerad, så det var en helt rättvis bedömning av vad som sågs inne på banan. Det var bara det att med en ordentlig framridning så var det en kanon-häst, så jag gillade inte kommentaren om att hästen inte räckte till. Men det kan ju inte en domare veta när den ser en häst som ser ut som den ätit sömnpiller och travar som en new forest i mellantraven...

Jag har faktiskt fått en liknande kommentar en gång. Jag red inte travare, utan ett svenskt halvblod. Kommentaren var ungefär "Du rider bra med buren hand och mjuka hjälper, men att hästen räcker inte riktigt till", och domaren tyckte att hästen verkade tråkig. Jag hade slarvat med framridningen så att hästen inte riktigt var framme för skänkeln. Den här hästen blev då tung och oengagerad, så det var en helt rättvis bedömning av vad som sågs inne på banan. Det var bara det att med en ordentlig framridning så var det en kanon-häst, så jag gillade inte kommentaren om att hästen inte räckte till. Men det kan ju inte en domare veta när den ser en häst som ser ut som den ätit sömnpiller och travar som en new forest i mellantraven...

Exakt! :bow:

En tjej jag känner blev tillsagd att byta häst (halvblod) av en mycket känd tränare, och det blev hon ledsen för men sen insåg hon att det faktiskt var en komplimang eftersom h*n ansåg att hon kunde komma längre än plac i LA och det hade inte den hästen förusättningar för, hur rar den än var, och hur den är kämpade. Den hade inte en trav som räckte till och inte heller galopp för de högre klasserna. Det är inget konstigt alls.

*KL*

Jag blev tillsagd av en tränare för ett antal år sedan angående min gamla halvblodsdam att "klarar hon inte att gå i en riktigt samlad form så duger hon bara till skogsridning"....:crazy:

Jag blev f-b, jag var ju väl medveten om hennes exteriöra brister och hade aldrig haft som mål att nå St Georg eller liknande med henne. Men jag ville ha hjälp utifrån just hennes förutsättningar. Det hela slutade med att jag hittade en annan, mer positivt inställd, tränare och efter att ha angripit problemet från ett lite annat håll så nådde vi Msv + lite till ;)

Som domare bör man undvika att bedöma olika hästars eventuella framtidsutsikter, tycker jag. Det är inget man kan veta något om och inget som ryttaren har frågat efter. Det som ska bedömas är det som händer inne på banan just nu, där kan å andra sidan en del travare komma till korta. INTE beroende på att domaren är avigt inställd till travare, utan för att det fortfarande finns en del grundläggande brister att jobba med, t.ex. att hästen ännu inte nått så långt i sin omskolning att den orkar bära sig i rena gångarter. Detta går ju ändå att påtala på ett positivt sätt. ;)

så funkar inte tävlingsdressyren. hjälper inte att hästen jobbar bra för sina förutsätningar, det ska vara bra enligt tr!

...och travar som en new forest i mellantraven...

Vilket påhopp! :rofl: Har minnsann fler NF hemma som har mellan- och ökad trav som många hbl skulle bli gröna av avund för. :D

Men, skämt å sido, så håller jag med "Centaur". Tävlingsdressyren som bedömningssport går i grund och botten ut på att uppnå så nära perfektion man kan - i förhållande till den satta "mallen". Det handlar egentligen inte om att "göra sitt bästa" och få bra poäng i förhållande till vad man som ekipage max kan prestera, utan hur nära "idealet" man kommer. Och, som det ser ut nu, är idealet en viss typ av häst, med ett visst rörelsemönster och en viss form (både för ryttare och häst). Samma sak som i t.ex. simhopp eller konståkning. Poängen grundas på hur nära perfekt en rörelse utförs, inte hur bra den utförs utifrån idrottarens fysiska förutsättningar. Samma sak i dressyren, men här verkar vi vara ganska mycket mer stingsliga eftersom kritiken ofta inte enbart rör oss själva utan vår häst, som vi naturligtvis älskar.

Men det betyder naturligtvis inte att man inte kan åka ut och tävla med en häst som kanske inte helt passar in i "mallen" och kämpa på, förkovra sig och ha roligt ändå. På lägre nivå är ju dessutom inte hästens fysik och rörelser helt avgörande för resultatet. Utför två hästar programmet ganska likvärdigt vinner förstås hästen med bäst gångarter och mest utstrålning (som sig bör), men det tycker jag inte bör tolkas som att man blir "nerdömd" utan istället acceptera som "the name of the game", sådana är förutsättningarna helt enkelt. Och om man kan vinna en klass eller inte beror ju inte helt och hållet på en själv utan även en del på konkurrensen just den dagen, men är det en anledning till att inte försöka satsa och visa upp sitt allra bästa? De som tycker det kanske mår bäst och är nöjdast med att hålla sig ifrån tävlingsbanorna...

När det sedan gäller just travare har jag sett flera stycken på dressyrbanorna, många med en sådan exteriör så att man aldrig ens skulle kunna gissa att det var en travare. Vissa utav dem går riktigt bra (och tar ofta placeringar) och i skritt och trav hade nog bara ett väldigt tränat öga kunnat se att det rör sig om en travare. Däremot har jag, hittills, aldrig sett någon utan en (hur liten den än må vara) störning i rörelsemönstret i galopp. De kanske finns, jag vet inte, men där skiljer de sig från "mallen" och där blir poängen, av just den anledningen, lite lägre.

Skulle därför vilja säga så här; ska du ut och "vinna" så kommer du troligen att bli besviken och få en negativ uppfattning om det hela. Ska du ut och tävla för att det är en kul grej, och är väl medveten om sina egna och hästen begränsningar, så kan det faktiskt vara ganska skoj och en positiv upplevelse. Fast det gäller ju förstås oss alla, vare sig man har en travare, en NF eller världens snyggaste hbl med supergång...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 534
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: miumiu
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 455
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025