Sv: Nerdömd?
...och travar som en new forest i mellantraven...
Vilket påhopp!
Har minnsann fler NF hemma som har mellan- och ökad trav som många hbl skulle bli gröna av avund för.
Men, skämt å sido, så håller jag med "Centaur". Tävlingsdressyren som bedömningssport går i grund och botten ut på att uppnå så nära perfektion man kan - i förhållande till den satta "mallen". Det handlar egentligen inte om att "göra sitt bästa" och få bra poäng i förhållande till vad man som ekipage max kan prestera, utan hur nära "idealet" man kommer. Och, som det ser ut nu, är idealet en viss typ av häst, med ett visst rörelsemönster och en viss form (både för ryttare och häst). Samma sak som i t.ex. simhopp eller konståkning. Poängen grundas på hur nära perfekt en rörelse utförs, inte hur bra den utförs utifrån idrottarens fysiska förutsättningar. Samma sak i dressyren, men här verkar vi vara ganska mycket mer stingsliga eftersom kritiken ofta inte enbart rör oss själva utan vår häst, som vi naturligtvis älskar.
Men det betyder naturligtvis inte att man inte kan åka ut och tävla med en häst som kanske inte helt passar in i "mallen" och kämpa på, förkovra sig och ha roligt ändå. På lägre nivå är ju dessutom inte hästens fysik och rörelser helt avgörande för resultatet. Utför två hästar programmet ganska likvärdigt vinner förstås hästen med bäst gångarter och mest utstrålning (som sig bör), men det tycker jag inte bör tolkas som att man blir "nerdömd" utan istället acceptera som "the name of the game", sådana är förutsättningarna helt enkelt. Och om man kan vinna en klass eller inte beror ju inte helt och hållet på en själv utan även en del på konkurrensen just den dagen, men är det en anledning till att inte försöka satsa och visa upp sitt allra bästa? De som tycker det kanske mår bäst och är nöjdast med att hålla sig ifrån tävlingsbanorna...
När det sedan gäller just travare har jag sett flera stycken på dressyrbanorna, många med en sådan exteriör så att man aldrig ens skulle kunna gissa att det var en travare. Vissa utav dem går riktigt bra (och tar ofta placeringar) och i skritt och trav hade nog bara ett väldigt tränat öga kunnat se att det rör sig om en travare. Däremot har jag, hittills, aldrig sett någon utan en (hur liten den än må vara) störning i rörelsemönstret i galopp. De kanske finns, jag vet inte, men där skiljer de sig från "mallen" och där blir poängen, av just den anledningen, lite lägre.
Skulle därför vilja säga så här; ska du ut och "vinna" så kommer du troligen att bli besviken och få en negativ uppfattning om det hela. Ska du ut och tävla för att det är en kul grej, och är väl medveten om sina egna och hästen begränsningar, så kan det faktiskt vara ganska skoj och en positiv upplevelse. Fast det gäller ju förstås oss alla, vare sig man har en travare, en NF eller världens snyggaste hbl med supergång...