Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nerdömd?

Jag har ju svårt att tro att domarna har samma mentala inställning till en travare som till ett halvblod, har själv en ridtravare just nu MEN tänker precis samma sak om andras ridtravare som jag gjorde inannan jag fick min "jaha nu ska vi se hur de här går" och det tror jag många domare gör.

Sen tror jag inte de nerbedömmer jätte mycket, däremot har de en ganska negativ intsällning från början... och i de flesta fall räcker inte ridtravarna till i de svårare klasserna, dock tycker jag absolut man ska tävla så mycket man vill och kan...men man måste ju ha i åtanke själv att man kan få en och annan komentar!

Mvh
Emme

Fast den ev negativa inställningen beror ju i så fall på att det faktiskt är som nancy skrev att de sällan räcker till i galoppdelarna, hur bra de än kan gå i travdelarna.

Ju svårare program, ju mer galopp. Varför ska man ha målet att "göra om" en typ av häst så att den blir totalt annorlunda än vad den genetiskt är avlad för, så att den blir som en häst som är avlad för något helt annat.:confused: Är det rätt mot hästen? har ryttaren ambitionen att rida msv-svår klass så kanske ryttaren ska skaffa annan typ av häst, som är avlad med bättre förutsättningar.

Och alla som ändå rider travare kan precis som nancy skrev tävla för att det är kul, helt enkelt.

Och för att alla hästar mår bra av dressyr men utan att pressa hästen över dess förmåga, och det gäller väl alla typer av hästar.

Sen tror jag domare på lokala tävlingar som det handlar mest om trots allt, är väldigt vana att se travare, det är faktiskt många som rider såna numera, och inte specialbedömer dem. Vilket kanske är var ryttaren innerst inne hoppas på, dvs att bli specialbedömd(den är ju så extra duktig när det knappt syns att det är en travare:cool:)

Jag förstår inte varför det där var riktat till mig?! :smirk:

Pga detta:

Jag har ju svårt att tro att domarna har samma mentala inställning till en travare som till ett halvblod, har själv en ridtravare just nu MEN tänker precis samma sak om andras ridtravare som jag gjorde inannan jag fick min "jaha nu ska vi se hur de här går" och det tror jag många domare gör.

Men det kunde även stått "delvis KL" Sorry!

En shirehingst som jag sålt går nu LA med toppplaceringar!

När det sedan gäller just travare har jag sett flera stycken på dressyrbanorna, många med en sådan exteriör så att man aldrig ens skulle kunna gissa att det var en travare. Vissa utav dem går riktigt bra (och tar ofta placeringar) och i skritt och trav hade nog bara ett väldigt tränat öga kunnat se att det rör sig om en travare. Däremot har jag, hittills, aldrig sett någon utan en (hur liten den än må vara) störning i rörelsemönstret i galopp. De kanske finns, jag vet inte, men där skiljer de sig från "mallen" och där blir poängen, av just den anledningen, lite lägre.

De finns, jag lovar! :p Däremot tycker jag själva grejen med tävlingsprogrammen inte främjar travarnas galopp, att det måste till en skicklig ryttare som själv kan anpassa träningen och ridningen efter hästen - eftersom inte ens tränarna lär vara vana vid den biten. Tror mao att även en häst som "har" en bra galopp att plocka fram får svårt att göra det i tävlingssammanhang. Det är lätt för spänning- som drastiskt kan försämra galoppkvalitén, det är lätt att man jobabr hästen för rakt trots att den inte ännu är rakriktad osv. Vilket inte skulle ha märkts på samma sätt om hästen i grunden hade mer gratis.

Brukar uppleva samma sak tyvärr, att vissa travare verkligen är skitsnygga i skritt - och travdelarna men det blir knyckigare eller t o m passaktigt i galoppen. Skittråkigt. Naiv som JAG är så tror jag fortfarande det har med ridningen att göra, att en del av dessa hästar har mycket bättre galopp att plocka fram. Att kapaciteten finns men skulle kräva ännu mer anpassat jobb och ryttare skicklig nog att plocka fram galoppen. Rör sig trots allt om att lära hästen en ny teknik att röra sig på.

Ingen riktigt skicklig ryttare köper en travare...
De är inte intresserade av att lägga ner tiodubbelt så mkt jobb på nåt som i slutändan ändå inte blir mer än medelmåttigt bra.
Det är väl lite av ridtravarens dilemma

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Brukar uppleva samma sak tyvärr, att vissa travare verkligen är skitsnygga i skritt - och travdelarna men det blir knyckigare eller t o m passaktigt i galoppen. Skittråkigt. Naiv som JAG är så tror jag fortfarande det har med ridningen att göra, att en del av dessa hästar har mycket bättre galopp att plocka fram. Att kapaciteten finns men skulle kräva ännu mer anpassat jobb och ryttare skicklig nog att plocka fram galoppen. Rör sig trots allt om att lära hästen en ny teknik att röra sig på.

Som nån annan skrev i en annan ridtravartråd, de har ofta det rörelsemönstret redan som föl.....De är avlade till det. Det är ändamålsenligt för en travare som ska kunna trava riktigt fort.

Vad innebär det för hästen att man envist försöker förändra något som är medfött:confused:

Därmed inte sagt att de inte mår bra av bra ridning. Självklart gör de det.

Som nån annan skrev i en annan ridtravartråd, de har ofta det rörelsemönstret redan som föl.....De är avlade till det. Det är ändamålsenligt för en travare som ska kunna trava riktigt fort.

Vad innebär det för hästen att man envist försöker förändra något som är medfött:confused:

Precis! De travare jag sett, i alla åldrar, har i frihet travat för att komma snabbt fram, galoppen verkar inte finnas naturligt.
Jag har aldrig sett en travare med BRA naturlig fallenhet för galopp. Däremot har jag sett några travare som efter god utbildning blivit så starka att de orkar bära sig i en riktigt trevlig arbetsgalopp.

Ingen riktigt skicklig ryttare köper en travare...
De är inte intresserade av att lägga ner tiodubbelt så mkt jobb på nåt som i slutändan ändå inte blir mer än medelmåttigt bra.
Det är väl lite av ridtravarens dilemma

Nirak

Ja, precis. Så att det *går* är egentligen rätt irrelevant, däremot tycker jag det blir lite fel att gå med inställningen att ingen travare kan galoppera ordentligt. Hur många har fått visa sin fulla potential i galoppen egentligen?

Tekniken är inte medfödd.

(jag är itne sur, bara en tanke)

När jag fick min travre ville förra ägaren att jag jätte gärna skulle starta henne, men klämde då ut sig att "tänk på att de tar kanske mer än ett år innan hon lär sig flytta benen nog fort" ja, och fortfarande ha kontroll på dem då ;)

Många travare väljer trav inann galopp, inte så konstigt.. men jag tror ändå att om du sätter ett travarföl vid ett halvblodssto från dag ett, lär den sig att ta galopp istället. Min jag har, gick som handhäst till ponnyn första månaderna jag hade henne...detta har lett till en ponnytrav och att hon i hagen helt enkelt tycker att de är bekvämare att galoppera än att trava fort... så delvis har de nog mer uppväxt att göra.

Sen kan jag inte säga nått annat än att de krävs mycket mer jobb med en travare och att de är svårt att få en riktigt bra galopp på dem, vem vet vi Kanske skulle byta morsor åt dem efter 1 dag ;)

Min förra travare valde alltid galopp framför trav när den brallade i hagen eller lös på ridbanan. Och även om den blev väldigt pigg i ridningen gick den hellre över i galopp än att försöka ta en snabb trav, fick inte plats med fötterna! :p Så precis, det verkar inte vara en "standard" utan lite individuellt beroende på vilken teknik de lärt sig.

ja jag vet många domare som dömt ner mej och min häst speciellt en, så därför kletade jag sko kräm på stämplen på min pålles å red första programmet fick strax över 70% på ett halvdant program. sen började de självklart regna (sko krämen försvann å stämplen styntes) men jag red de bästa programm jag någon sin ridit med min pålle hoppades på minst 5% över de första. när jag fick protokollet i näven så fick jag en chock när jag såg de 52% :eek:.

Första protokollet står där vacker och sammarbetsvillig häst med bra balanserade gångarter och bär sig bra
på andra står där. fin häst men blir väldigt vinglig och stel, orkar ej bära sej. hästen värkar tycka det är jobbigt att bära sej och joba i form..

Å det var samma domare som bedömde =( fan vad arg jag blev..

16349918.jpg

jag fortsatte tävla men höll sten kol på att jag slapp träffa den där J*VLA KÄRR*NGEN igen. å de har gått bra efter de..

AAAAhh,precis.
Jag köpte nämligen en fjording, men när ja målade den svart och sa att den var en friser så vann vi OS.
Dressyrdommare är dumma.

:rofl::rofl:

Tanken har inte slagit dig att hästen faktiskt kanske presterade sämre i klass nr2??
Måste också grattulera dig till att du har en stämpel på din häst.
Vi andra med travare får nöja oss med den vanliga frysmärkningen.

Ja, precis. Så att det *går* är egentligen rätt irrelevant, däremot tycker jag det blir lite fel att gå med inställningen att ingen travare kan galoppera ordentligt. Hur många har fått visa sin fulla potential i galoppen egentligen?

Nej just det, varför ser man ingen som kan, inte ens de riktigt fina och välridna :angel:

Varför låter man inte hästen vara den sort den är och slutar drömma om att den ska utföra mirakel:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 534
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: miumiu
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 455
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10