Nerbetad hage, inget gräs nästa år?

Krockodil

Trådstartare
Våran sommarhage är väldigt nerbetad. Hästarna släpptes tidigt på bete, trotts att sommaren var sen. Betet har inte varit så himla bra så stödutfodringen började rätt snabbt. Hästarna gick ändå där och trampade upp rätt mycket stigar som det nu inte verkar växa något alls på.
De andra hästägarna är väldigt motvilliga att ta hästarna från beteshagen trotts att det nästan inte finns något gräs kvar.
Jag är oroad över att det inte kommer att växa något där alls nästa år. Är det jag som är orolig i onödan? :crazy:

Sv: Nerbetad hage, inget gräs nästa år?

Ingen fara så länge de inte har trampat bort gräsrötterna som de gör på stigar så kommer gräset som vanligt igen nästa år.

Till nästa år kommer betet upp igen sålänge dom inte har slitit sönder rotsystemet (som sagt).

Jag hade varit mer bekymrad över att hästarna betar stressat gräs nu.

Till nästa år kommer betet upp igen sålänge dom inte har slitit sönder rotsystemet (som sagt).

Jag hade varit mer bekymrad över att hästarna betar stressat gräs nu.

Men gräset är väl stressat isåfall överallt där man har nerbetat, även vinterhagen blir snabbt nerbetad. Stödutfodrar man borde det väl gå bra för då blir det inte stress på hästarna iallafall.

Gräs är en av de tuffaste växterna på jorden så jag skulle inte varit speciellt orolig såvida det inte var så att sommarbetet är en enda leråker. Det är rotsystemet som är känsligt inte själva strået.

Återväxten på gräs är fantastisk! Min vinterhage var en enda stor lervälling i våras, och nu i helgen släpptes hästarna tillbaka i den, och helt otroligt så är (nästan) 100% av hagen täckt av saftigt, nytt gräs. Det trodde jag aldrig när man i våras förtvivlat stod och spanade ut på den söndertrampade, leriga hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 875
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Med en fånghäst i bagaget blir man ju rätt stirrig.... Har en häst som fick fång för 3 år sedan, har inte visat symptom sen dess men...
Svar
1
· Visningar
550
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama