Neoprene- Bra eller ej?

Sv: Neoprene- Bra eller ej?

Jag har ingen erfarenhet av neopren inom western svängen ännu men när jag red engelskt så hade jag neoprengjord och det var kanonbra.
Inget skav och väldigt lätt att hålla rent.

Neoprenegjord har jag använt i många år. Inga problem alls. Praktiskt meterial som är enkelt att hålla rent. (även om jag tycker lädergjord är ännu bättre)

De finns att köpa färdiga för skit och inget.. Kostar ca 250 spänn. Skulle aldrig knåpa ihop dem själv.
Kallas Cinch Guard.

vad tycker ni om neoprene-paddar och neoprenegjordar? Har ni det? Varför? Varför inte?

Jag har själv hört skäckhistorier om att det blir friktion och det bränns på hästen osv. Vad tror ni?

Och Tacky Too, hur är det?

Tackar:bow:

//Gilly
Neoprene känns väldigt mjuk o skön att ta i och det är troligen den enda anledningen att man använder den. Problemet med en neoprenegjord är att den är tät vilket gör att den genererar värme och det blir blött under den. Neoprene transporterar inte fukt, vilket en repgjord gör. Värme i kombination med fukt skapar friktion, och i sämsta fall skavsår. En bra sadelgjord (= repgjord) skall ventilera kontaktytorna med hästen för att undvika skavsår. samma fysikaliska fakta gäller även en pad, så undvik neoprene även om den är mjuk o go att ta i! That´s a fact, no bullshit!:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder numera en vanlig pad med pad-underlägg under; ser ut och känns som engelskryttarnas vojlocks. Det är mycket billigare än att köpa en tacky too och eftersom underlägget kan tvättas i maskin är det alltid rent och fint!:idea:

Det är därför jag helst inte velat ha vanlig pad innan, eftersom de är svåra att hålla rena.

Rekomenderar starkt!

//Gilly

Finns på Bonanza och Milsta vad jag vet! Kostar ca 300:-.

//Gilly

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?