Neoprene- Bra eller ej?

Sv: Neoprene- Bra eller ej?

Mycket sämre på alla vis. Varför krångla till det? en repgjord är mycket billigare också, så du kan ha en i tvätten o en i drift.

Jag använder både och, neopren gjordarna är superlätta att hålla rent, kan dock skava lite om man rider hästen riktigt genomsvett, det gör inte mohairgjorden.
Men jag kan nog inte hålla med om att en repgjord är billigare..
Repgjordarna som vi säljer kostar 3ggr så mkt som en neopren gjord, inte så svårt att räkna ut varför alla vill ha neoprengjordarna:angel:
Mohair gjordarna är helt underbara men folk får tyvärr ståpäls av priset..

Vad är en bra gjord då? Tillverkad i mohair eller funkar även andra material?

/Liam_ ny inom western :bump:

*kl*

Så sammanfattningsvis är vi mot neoprere? Eller?:D

Var hittar man bra repgjordar då?

//Gilly

Neoprenepad kan du lugnt hoppa över, köp en riktig i ull eller fiber istället!

Neoprenegjordar ska inte vara ngt problem förutom att det spricker och går sönder lätt.

Vi använder neoprengjordar samt träning- och tävlingsspadar i neoprene, vi har aldrig haft några som helst problem med grejorna, tvärtom vi skulle aldrig byta ut dom. Padarna ligger närmast kroppen med lufthål och öppningar för cirkulationen, dock kostar dessa padar ca $200-$400, hur en billig modell fungerar har jag ingen aning om. :)

Jag har både gjord och pad i neopren. Har funkat kanon både vinter och sommar. Har aldrig varit med om några brännskador och jag skulle nog säga att det är bättre för hästen då man kan torka av med en trasa och alltid ha den ren och fräsch mot hästens rygg.

En repgjord eller liknande skulle jag definitivt inte rekomendera då de lätt kan nypa hästen i både pälsen och skinnet.

Varenda arbetande cowboy måste nypa sina hästar, undrar om dom vet om det?

"Varenda arbetande cowboy" oj du måste många vänner om känner alla dom!
Sanningen är att jag har sett hundratals bilder och videos på arbetande cowboys som inte rider med repgjord.

Det kanske är det vanligste bland "varenda arbetande cowboy" med repgjord, vad vet jag? Jag känner inte alla dom..
De flesta repgjordar som går att köpa i Sverige är, precis som Kenneth skrev av skitkvalitet.

Jag har däremot haft en dyr i bra kvalitet och undrade varför hästen helt plötsligt började bocka och visa obehag, när jag plockade av sadeln så såg jag tydligt vad problemet var, sadelgjorden.
Bytte ut den och hästen har aldrig bockat efter det.

Har hört många med liknande problem ,men om man tycker om repgjordar så ska man självklart rida med dem!
Funkar säkert kanon om man hittar en som är bra, men det är väl meningen att man skall dela med sig av de erfarenheter man har för att hjälpa andra?

Repgjordar finns tyvärr av skitkvalitet. De som Hööks brukar ha att följa med sina skitsadlar är skit. En riktig repgjord är dock svår att slå. Repgjordar har ett oförtjänt dåligt rykte för att man inte har jämfört med kvalitetsgjordar. I USA och i synnerhet Texas har man aldrig något annat än rep, gärna mohair.

Eeeehhhh???? Har sett repgjordar i USA, självklart och dessa då oftast av bra kvalitet...men därifrån till att säga att inget annat används:confused: , icke överensstämmande med verkligheten, finns inte många (tävlingsryttare) i Texas jag sett med repgjord....och på NRHA tävlingarna har jag nog aldrig sett en repgjord ens, säkerligen vanligast förekommande på boskapsarbetande rancher, dock inte hos världens elitryttare (åtminstone i reining, pleasure):banana:

Neopren har fungerat bra för mig... men jag använder neoprengjodrar med kardborre så man lätt kan "riva" av det som ligger mot hästen och tvätta ofta. Då slipper man ha spännena i tvättmaskinen...:banana: Och så ska den vara anatomiskt formad så är den stadigare.
Repgjord har jag använt typ 2gg i hela mitt liv och det var när man inte visste bättre.. hehe ;)

Men vill man inte ha neoprene kan ju också använda padunderlägg (de som ser ut som vanliga vojlocks) som tvättas ofta. De är ju alltid fräscha:)

*kl*
Men om vi varken använder rep eller neoprene, vad använder ni då..?

Jag vill helst inte använde de med vitt ludd på, de blir så himla smutsiga. Vanliga i tyg är inte lätta att hitta snygga OCH bra.
Eller?:idea:

TACK ALLA. Håller på att ska byta ut all min utrustning helt, och då kan det vara bra att höra sig för innan man provar en massa nytt.

//Gilly

Varenda arbetande cowboy måste nypa sina hästar, undrar om dom vet om det?

:crazy: Har du skygglappar för ögonen, el bara allmänt "fastnat" i en Cowboyfilm?:rofl: Yihaaaa.....

Här kommer man som "nybörjare" och försöker lära sig saker o ting....men tur att man lyssnar på sin häst iaf...för min bestämmer vilken gjord vi använder...naturligtvis den som hon tycker om:)

Gilly...jag är absolut inte MOT neopren (gjord)...men det finns ju olika kvalité av dom oxå...
Och som sagt min häst accepterar dom...
Ang den m ludd (vilken iofs inte gillar nämnvärt:confused: ), så är det inga problem o slänga in den i maskin el bara skölja av efter ridturen, tyckte inte jag iaf...
Vill man slippa skramlet i maskinen, så lägg den i ett gammalt örngott..

Repgjordar finns tyvärr av skitkvalitet. De som Hööks brukar ha att följa med sina skitsadlar är skit. En riktig repgjord är dock svår att slå. Repgjordar har ett oförtjänt dåligt rykte för att man inte har jämfört med kvalitetsgjordar. I USA och i synnerhet Texas har man aldrig något annat än rep, gärna mohair.

Aha då är det såna skitgjordar jag har haft att göra med :crazy: Repen gick av en efter en och ringarna skavde på häststackarn, så jag köpte en neoprengjord istället, bra som tusan :cool:

Får för mig att det kan nypas, men det är bara jag. jag har neopren på sommaren och "teddy" gjord på vintern.

Uppdaterar tråden litegrann.. Går de där "grejerna" inte att köpa färdiga någonstans? Är inte så mycket för att göra själv :angel:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?