Nej inte kolik oxå!!

Ä

ÄlskarSnobben

Det har inte varit alls bra nu i Dec-jan. Min fjordval. har skadat sig ute i hagen så han har en rejäl blödning på böjsenan. Så han har boxvila i 4 mån. Ska tillbaka Till ATG åh gör ett nytt UL åh se om det blivit bättre i mitten av feb.
Men så idag när jag kom upp till stallet åh gick in i hans box så var allt morgon hö kvar åh han hade inte druckit ngt vatten. Så därför inget kiss knappt ingen bajs heller. Han skrapade i golvet hela tiden åh ville lägga sig. Efter ett tag så släppte han sig. Då blev han lite piggare sen så tog jag en kort promenad(frågade vet. innan åh det gick bra) När vi kom tillbaka så la han sig inte på en tio min kanske men sen när han la sig så rullade han över åh rakt in i väggen så han fastnade så! Han låg på ryggen han rullade på sin vattenhink. Men efter en kvarts kämpande så kunde jag fiska upp hinken åh så. Kunde inte gå in då han låg precis vid dörren åh han spakade rätt så rejält..
Vi gjorde ordning hos min travare åh ställde in han där.. Hon har mkt större box så han har mkt att rulla på.. Han släppte sig 5 ggr några gånger innan vet. kom åh några ggr under tiden han var där..
Vet. skulle ge han kramplösande åh då var han tvungen åh raka lite på hans hals men det tillåter inte min häst så han fick ge han smärtlindring bara- Han hade behövt den andra medicinen igentligen. Men det gick inte sa Vet. (Tyckte han gav upp allt för lätt)
Sen så gick jag ut med han en sväng till han gnäggade efter sina kompisar. Åh ville stanna åh äta lite hö som låg på marken. Såg bättre ut. Med tanke på vilket matvrak han är.
Var uppe igen sen efter 1½ timma åh då stannade jag i 1 timma utan att han hade lagt sig åh rulla sig. Vilket var väldigt bra. Sen började han slicka i krubban efter min travare. Han städar:P Han dricker lite vatten....
Vet sa att vi skulle åka till hästklinik i skara om det inte blev bättre men som tur är så har det ju vänt.. Ska upp vid 11 igen åh kolla till han.. Var där uppe för en liten stund sen då låg han ner men då hade han inget åh äta eller ngt så det kan vara det med. Sen är han så ömfotad när han inte har några skor på sig så det kan vara att han har ont i fötterna med efter promenaderna och sen kan han ju ha ont i sitt ben med efter att han har stått åh legat åh rullat åh sparkat åh så... Hovslagarn var härrom dagen åh verkade ner han hovar så mkt så han kan stå med plant om man säger för böjsenan åh så!!!
Vet. i skara sa att det var lång tid att ha boxvila för denna skada. Men jag vet inte. Får se vad Ul visar. Får ta många promenader så magen hålls igång.. Ska ringa till Atg imorn åh höra hur långt jag kan gå åt gången...

Håll tummarna på att det blir bra!!!!!

Sv: Nej inte kolik oxå!!

Åh vad jobbigt! Stackare!

Hoppas han mår bättre när du kommer dit nästa gång!

Tack Ja det hoppas jag verkligen.. Men han på kliniken i skara sa att vi kunde ge han lite hö åh sen har han ett magmedel som han får för han har varit i skara för tre år sen för kolik då med. Så detta medel smörjer tarmarna åh så.. så det blandar vi med lite betfor. Höt började han äta på så fort han fick det... Så det är ju verkligen ett bra tecken!

Oj, vad synd att det inte löst sig för er ännu :( Jag fick precis starta tråd pga sårskada på fölungen. Eländig höst!

*Håller tummarna för er*

Nä fy detta var ingen bra start på detta år åh inte bra slut på det förra året... Uch det är så jobbigt!! Stackarn jag hoppas verkligen han blir bra igen!!

Tråkigt att den har gått ett sår.. Hoppas det läker åh inte blir alltför stora problem med det! Hör gärna av dig hur det går..

Usch! Stackars både dig och hästen. Tänkte bara ge ett litet tips som jag fick av min vet. när en av mina hästar hade boxvila. Blanda in lite paraffinolja i fodret varje dag, detta kan hjälpa i förebyggande syfte mot kolik. Tänkte bara tipsa om det är så att hästen skall stå på box länge. Paraffinolja kan köpas på apoteket. Hoppas han kryar på sig!

Ok tack så jättemkt. Till mig sa han att jag skulle köra med linfröolja. Ska köpa det imorn tänkte jag.

Åh vad jobbigt! Stackare!

Hoppas han mår bättre när du kommer dit nästa gång!
Vart där uppe nu. Han låg ner när jag kom men reste sig innan jag hann åh komma fram till boxen. Men att han låg nu behöver ju inte vara dåligt för nu är det ju natt för dom. Han hade bajsat en hög åh kissat lite. Under tiden jag tog bort det så bajsade han en gång till. Så det känns bättre nu. Han såg pigg ut för att ändå vara mitt i natten eller så. Vi gav han en liten liten tuss hö men han nosade bara på det först sen åt han lite utav det. Han kanske inte har sån apptit när han har haft ont i magen hela dagen.... Min mamma ska åka upp imorn innan hon börjar jobba...

4 månaders boxvila för en blödning på böjsenan:eek::confused: Vad tänker de på där på kliniken undrar jag...varför rek de inte att hästen får avsluta sin långa boxvila när den nu slutligen fått kolik! Fortsatt boxvila kan betyda en död häst och då hjälper inga behandlingar i världen.

Så långa boxvilor är gränsfall på djurplågeri, förstår inte att veterinärer fortfarande kan rekommendera detta som ett led i behandling.

Vad säger de om läkningen? Har du ställt frågan om hur länge hästen ska kvarstå på box?
Om jag vore som du så hade jag def ifrågasatt den fortsatta behandlingen.

Parrafonolja är bättre, det tar inte hästen upp själv utan smörjer bara systemet. Se till att han dricker ordentligt också.

Får du promenera ngt med hästen?

Jag fick ett tips av min hovslagare när det gällde boxvila. Hon sa att jag skulle strö runt höet på olika ställen i boxen så att de rör lite på sig. Annars är det lätt att de får kolik. Men även den lilla rörelse i box som innebär att leta maten inverkar positivt på magen.

Jag fick ett tips av min hovslagare när det gällde boxvila. Hon sa att jag skulle strö runt höet på olika ställen i boxen så att de rör lite på sig. Annars är det lätt att de får kolik. Men även den lilla rörelse i box som innebär att leta maten inverkar positivt på magen.
Tack för tipset. Kom på det själv igår då jag släppte in han i min travares box. Hon gör så med lite utav höt som hon inte tycker om.

Parrafonolja är bättre, det tar inte hästen upp själv utan smörjer bara systemet. Se till att han dricker ordentligt också.

Får du promenera ngt med hästen?
Jag fick tips idag om att jag skulle ge han betfor vatten. så det dricker han utav. Han drack sitt vatten igår men inte idag. Han har bajsat 4 högar åh äter åh dricker. Men ligger i boxen ibland ändå när man kommer upp. Pratade med vet. i dag åh han sa detta om betforvattnet åh att det verkar som det släpper så vi får hoppas på det!!

Ok då ska jag se om jag kan få tag på paraffinolja sen.. Tack!!

Vet. har varit nu ute hos oss flera ggr. Han har fått sond med paraffinolja, smärtstillande, kramplösande, sond med vätska, B vitamin.
Av paraffinolja fick han rejäl diarre vilket visade då att han inte var förstoppad. Så vet. trodde oxå att det skulle bli bra igår kväll efter att vi hade gett han vätska åh kramplösande åh så.
Men idag äter han knappt åh han ligger åh rullar sig åh dricker inget. Han är som han var i går morse. Så det blir nog att åka till djurklinik nu idag..

Åh det är så jobbigt.. Min älskade häst!!

Nä usch va jobbigt..:( Vi pratade ju in en annan tråd precis när han skadat sig, och jag har hållit tummarna för att det inte skulle bli nåt med magen. Hoppas att det fixar sig på kliniken!

Förstår precis hur du känner. Stackare!
Min förra häst blev sparkad så illa att griffelbenet bak blev totalt mosat uppe i leden. Han blev ordinerad boxvila länge. Kommer inte ihåg hur läng det blev tillslut innan vi tyvärr fick ta det svåra beslutet då benet aldrig läkte... I alla fall så hann han få kolik många gånger. Något som tillslut fungerade någolunda var att lägga allt grovfoder i blöt. Han fick mat ofta men bara ca 0,5kg åt gången. Enligt ordinationer från vet. fick vi absolut inte ge mer än att vi såg att allt kom ut. Blötte också upp lite betfor med MYCKET vatten blandat med lite paraffinolja. På det höll han sig lite längre. Ett litet tips i alla fall:)
Lycka till, hoppas han blir bättre!

Har precis kommit hem från Skara.. Var jobbigt åh lämna han där. .Fy fan många tårar.. Hon hörde inga tarmljud idag. Men tidigare då han fick smärtlindring så hörde vet. på han hemma åh då hörde han tarmljud.. Eftersom han är så gammal så skulle jag lämna besked om dom ska operera han i buken om det behövs eller inte. Svårt beslut man vet ju inte om han kanske kan klara det.. Men det blir säker jobbigt åh mkt ont så jag vet inte vad jag ska säga om det än... Men hoppas att han rer ut detta så han kommer hem utan operation eller så.. Uch detta är jobbigt.. Men dom ska ju försöka med allt. Sist han var inne så var det en klump som satt längre fram som dom fick loss.. Hoppas det är samma sak nu!! Åh att han kommer bli frisk!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 758
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 208
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar