Negativ uppdelning av hopp- och dressyravel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare persika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 8 630
Sv: Negativ uppdelning av hopp- och dressyravel?

Jag tror att de flesta förstår att vi måste få in fullblod i aveln, och jag tror många uppfödare hade varit berädda att välja att använda mer fullblod.. OM det gått att sälja avkommorna. Nu har jag inte sålt häst på många herrans år, men det verkar ju vara smått omöjligt att få ok betalt för en 50%are om man lyssnar på folk. Jag har fått intrycket att OM jag ska använda en fullblodshingst på mitt sto så ska jag veta att jag kan behålla den tills den är 4. Så jag vet inte om man bara kan skylla på uppfödarna..
Ulrika

Inte tillräckligt många förstår det, och det är väl anledningen till att folk inte köper sådana hästar. Sedan måste man ju satsa lite långsiktigt och tänka en eller ett par generationer fram och där har ju avelsförbundet ett ansvar. Jag har träffat ett flertal uppfödare som helst hade sett att trakehnern aldrig hade blivit populär i Sverige igen. Jag vet inte ens om Münchhausen, som är högvaluta utomlands, tas in på import. Eller Hofrat eller K2 (den senare är ju på modet, som det verkar på bruksprovet). Summertime, som har ett supermöderne och en mycket fin exteriör, har i Sverige använts till ett enda sto. King Arthur har väl max fått två. Jag tycker fortfarande att det är märkligt.

Poängen KAN ha ändrats - i dag ställs ju högre krav på ridbarhet, tex. Men det spelar ju ingen roll eftersom nedärvningen betyder mest. Jag skulle aldrig välja Figaro R före Hertug, tex, utan tydlig nedärvning på F:s avkommor.

Men här har vi ju en ny sak att räkna in. Förr i tiden så hade man ju inte testryttare så man kunde aldrig bedömma temperamentet på det sättet som man gör idag.

men jo jag tror faktiskt att tex Magini hade fått sina fina poäng även idag, liksom Stanford som gjorde ett jättefint bruksprov.

:eek:

Stanford var ju absolut ingen dressyrförärvare utan hoppförärvare eller ännu bättre fälttävlansförärvare.

Jag har dock sett väldigt många fina Stanford avkommor, Opius rörde sig även trevligt för att nämna någon (Stand By me har jag nämt innan)

Det var inte jag som drog in Stanford i den här diskussionen! ;)

men jo jag tror faktiskt att tex Magini hade fått sina fina poäng även idag, liksom Stanford som gjorde ett jättefint bruksprov.

Det vore tragiskt i så fall, om vi inte har gjort större framsteg sedan dess.

Där kan ju stostammen ha spelat in. De jag har sett (och av honom själv) är inte det man vill se hos en dressyrhäst av i dag - och stand by me är trots allt en fälttävlanshäst.

Åter igen så var ju inte Stanford någon dressyrhingst ;)

Åter igen så var ju inte Stanford någon dressyrhingst ;)

Nej. MEN när det gäller gångarter så görs ju ingen skillnad på om det är en dressyrhäst eller hopphäst. Så ska vi diskutera gångartspoäng så måste man ju göra jämförelsen.

Det vore tragiskt i så fall, om vi inte har gjort större framsteg sedan dess.

Menar du nu Magini eller Stanford???

Jag tycker nog att båda två låg före sin tid faktiskt :D

Magini hade enrom rörelse i samtliga gångarter och Tyskarna var och ryckte i honom som dressyrhäst vid bruksproven.

Stanford fick aldrig visa vad han gick för, tyvärr. men jag har ju dock sett honom live så jag vet vilken kapacitet han besatt

Jag kan hålla med om att det är märkligt med trakhenarna, håller med dig, absolut. Men jag kan tänka mig att om man inte är van vid att importera semin, så kanske man inte vet vart kalaset kommer att sluta i pris, + att det känns som det är mer osäkert med att seminen kan bli sämre på vägen, försenade transporter etc. Jag tror det hade kunnat skrämma bort en del.
Visst är det kortsiktig avel att inte använda fullblod, men om jag får ett hingstföl och inte vill behålla pga. att jag satsar på att behålla stofölen. Eller om ja får ett stoföl som ser fint ut, men inte är helt vad jag hoppats på som framtida avelssto, så vill jag ju kunna sälja.
Hade jag haft ett större företag så kasnke jag hade kunnat ta igen det med att sälja ett annat föl med vinst, men står man med ett enda avelssto, och inte ens får igen vad man betalt för hingsten+ en del av stoets matkostnader under året, då är det trist.
Jag hade inte varit rädd för att välja en fullblodshingst rent resultatsmässigt, men jag har provat göra det, fick en riktigt fin avkomma som var smått omöjlig att sälja.
Ulrika

Där kan ju stostammen ha spelat in. De jag har sett (och av honom själv) är inte det man vill se hos en dressyrhäst av i dag - och stand by me är trots allt en fälttävlanshäst.

Och trots allt så har just den hästen höga placeringar i dressyr också ;) (FEI Prix S:t Georges) och med tanke på att det är en fälttävlanshäst så är det väldigt bra

Svarar allmänt om fullblod och trakehner...
Håller med om att båda dessa raser borde föras in mer i aveln. Har också hört en hel del folk som uttrycker sig ungefär så här när de hör trakehner (och fullblod med för den delen); Jaha, och vem ska rida på dem då?
Precis som de per automatik skulle bli svårridna...
Angånde långsiktighetstänkande i aveln; alla gånger vi använt fullblodshingst så har det blivit hingstföl. Snacka om lagen om alltings jäv.... :D Har för övrigt ett sto med trakehnerpappa, men henne har jag inte betäckt ännu.

Men du skrev att han skulle jämföras med dressyrhingstar :rofl:

Men... suck!
OM man ska tala om hans poäng - och det var inte jag som föreslog det - så måste man jämföra med dagens gångartspoäng och de flesta som har 9-or är renodlade dressyrhästar. Vidare påpekade jag att om man nu ska göra jämförelsen öht, så måste man också ta med i bilden hur avkommorna rör sig. Återigen spelar det ju egentligen ingen roll om Stanford var hoppstammad eller inte, för gångartsmässigt konkurrerande han med dressyrhästarna. Vidare skrev jag att i dag ställer vi större krav på elasticitet än vad han och hans avkommor nedärvde. Och då kontrar folk genast med att han inte användes i dressyraveln, utan var tänkt som hopphingst...

Antingen så accepterar vi att vi jämför en hopphäst med dressyrhästar, eller så jämför vi dressyrhästar i stället!

Och trots allt så har just den hästen höga placeringar i dressyr också ;) (FEI Prix S:t Georges) och med tanke på att det är en fälttävlanshäst så är det väldigt bra

Varenda häst med medelmåttiga gångarter kan nå framgångar i FEI Prix St.george. Det bevisar ingenting, dessvärre. ska man jämföra måste man titta på internationella framgångar i Grand prix. Det handlade ju om i fall vi var efter andra länder.

Svarar allmänt om fullblod och trakehner...
Håller med om att båda dessa raser borde föras in mer i aveln. Har också hört en hel del folk som uttrycker sig ungefär så här när de hör trakehner (och fullblod med för den delen); Jaha, och vem ska rida på dem då?
Precis som de per automatik skulle bli svårridna...
Angånde långsiktighetstänkande i aveln; alla gånger vi använt fullblodshingst så har det blivit hingstföl. Snacka om lagen om alltings jäv.... :D Har för övrigt ett sto med trakehnerpappa, men henne har jag inte betäckt ännu.

Exakt vad jag menar. Jag tror hela Hästsverige har ett ansvar i den frågan. Så nu får vi lik förbannat importera sperma och hingstar från Tyskland, Danmark och Holland.

Varenda häst med medelmåttiga gångarter kan nå framgångar i FEI Prix St.george. Det bevisar ingenting, dessvärre. ska man jämföra måste man titta på internationella framgångar i Grand prix. Det handlade ju om i fall vi var efter andra länder.
Jag antar att du efterlyser förmågan att piaffera bl a. Synd att vi sålt ut det mesta av det svenska blod som har super anlag för detta. Om vi tog tillvara det bra svenska dressyrblodet så hade det varit bra. För att svamla vidare, långt utanför trådens syfte; Egentligen är vi väl rätt långt framme när det gäller dressyravel fortfarande, internationellt sett? Ibland tycker jag att vi svenskar förminskar oss själva gentemot andra. Vi borde bli bättre på att marknadsföra oss själva. Vi ser de andra förbundens reklam för sina hästar som är uppflashade och redigerade och sedan jämför vi med våra leriga hästar i hagen. Klart att vi tycker deras är finare, men om vi sett deras gamla avelsmärrar i en skitig hage och våra i uppsnoffsat tillstånd, skulle vi tyckt samma då? Lite hårddraget, men ni förstår vad jag menar, hoppas jag?

Hmm då är det ju konstigt att de klasserna inte svämmar över av ekipage ? Mej veterligen sitter inte folk med "medelmåttiga" hästar i Prix st george, inte enligt dem själva iaf...

Själv tävlade jag en medelmåtta upp tom MSV B i dressyr och det gick bra enbart på hennes lydnad (detta är tiden runt 90-91) men skulle jag tagit samma häst (nu död förvisso) skulle jag inte ens få placering i LC/LB TROTS samma lydnad för gångarterna har "gått upp" och är betydligt bättre även neråt i klasserna. Det var inte så när jag tävlade, då för 10 år sen "typ"...

Hmm då är det ju konstigt att de klasserna inte svämmar över av ekipage ? Mej veterligen sitter inte folk med "medelmåttiga" hästar i Prix st george, inte enligt dem själva iaf...

Själv tävlade jag en medelmåtta upp tom MSV B i dressyr och det gick bra enbart på hennes lydnad (detta är tiden runt 90-91) men skulle jag tagit samma häst (nu död förvisso) skulle jag inte ens få placering i LC/LB TROTS samma lydnad för gångarterna har "gått upp" och är betydligt bättre även neråt i klasserna. Det var inte så när jag tävlade, då för 10 år sen "typ"...

Det beror oftast på att ryttarna inte klarar det eller har förutsättningar för att nå dit och att man kanske inte satsar på en sådan häst i första hand. Men du behöver inte ha en häst med 9-mässiga gångarter för att tävla grand prix ens. 7-or/8-or räcker upp till prix st. george. Titta på Hermes tex - han har inga stora gångarter, men klarar sig långt på andra kvaliteter.

Jag antar att du efterlyser förmågan att piaffera bl a. Synd att vi sålt ut det mesta av det svenska blod som har super anlag för detta. Om vi tog tillvara det bra svenska dressyrblodet så hade det varit bra. För att svamla vidare, långt utanför trådens syfte; Egentligen är vi väl rätt långt framme när det gäller dressyravel fortfarande, internationellt sett?

Sporthästar finns det säkert rätt många. Men avelshingstarna är få. Jag har aldrig ens tänkt tanken att använda en svenskfödd hingst för att få fram en gångartshäst. Titta bara på bruksprovet så här långt - var finns stjärnorna? Var och varannan rör sig ojämt, har svagt påskjut, kort skritt, outvecklad balans och dålig elasticitet. Det duger inte. Och de få individer som rör sig bra har någon annan, exteriör avvikelse som får en att söka sig utomlands i alla fall.

Fast jag tycker att det inte finns några hingstar som "har allt", vare sig de svenska eller utländska som jag känner till. Den helt perfekta hästen finns inte, vad jag vet. Tycker många av de nuvarande tillgängliga hingstarna har för dålig bakbensaktivitet (ffa vissa utländska linjer). Många har dessutom trist typ enligt mig (vissa andra utländska linjer). Jag tillhör dem som tycker typen är viktig, framförallt på en dressyrhäst. En bra typ/huvud/hals/bål ger ofta en bra ridbarhet, det är liksom inte så mycket som tar emot för hästen då. Vill tex INTE ha en hals som är för bred framme vid huvudet :eek: (något som flera av de utländska dressyrhästarna tyvärr har, enligt mig). Bra bakben och egen motor tycker jag ger en bra ridbarhet, man slipper driva ihjäl sig. Men det är naturligtvis olika vad man prioriterar, beror naturligtvis på vilket sto man har också.

Fast jag tycker att det inte finns några hingstar som "har allt", vare sig de svenska eller utländska som jag känner till. Den helt perfekta hästen finns inte, vad jag vet. Tycker många av de nuvarande tillgängliga hingstarna har för dålig bakbensaktivitet (ffa vissa utländska linjer).

Nej, det finns inga hingstar som har allt. Men många utländska hingstar har väldigt mycket. Jag använder gärna Don Romantic, Hotline, Rosevelt, Don Schufro, Riccione, Gribaldi (bra korsning med mitt sto), Herzensdieb, Münchhausen, Florencio, m fl, och jag tycker att de flesta av dem har mycket positivt att komma med som överträffar det vi har här, ffa i fråga om typ.

Vilka utländska linjer vill du inte använda?

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 799
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka