S
Sara-Ida
Sv: Negativ uppdelning av hopp- och dressyravel?
Fast det går ju inte att resonera på det viset - jag tycker att det är missvisande. Trakehnern har varit före sin tid i typideal under 20 år, minst. Stanford hade säkert sina fördelar, men inte i dressyraveln, och lämnade ingen vidare ridhästmodell alls. Man kan inte likställa "modern" med typpoäng och grovlek. Man måste tänka vidare än så. Både DP och DS har nedärvt mycket bra typ, ädlare än man skulle kunna förvänta sig, och besitter unika gener. Med alla andra dressyregenskaper som de dessutom nedärver bör vi fortsätta avla på dem så länge det inte finns ett bättre alterantiv. Du tävlar inte med typen, utan med gångarter, utstrålning, samlingsförmåga, ridbarhet, temperament, etc etc. Det är högts moderna egenskaper som man måste räkna in.
Kanske dumt att börja jämföra enskilda hingstar hit och dit (vet inte vad reglerna här tillåter?), men personligen så tycker jag att exempelvis Don Primero har en sämre typ än tex Stanford. Eftersom Don Schufro är väldigt nära släkt med DP så finns risken att samma lågställdhet poppar upp bland hans avkommor (generna måste komma någonstans ifrån). Nu verkar det faktiskt som att DP nedärver sin typ (korta framben på många hans avkommor, enligt mig) medan DS nedärver sin typ. Om man ser till stammarna rent åldersmässigt så är Stanfords stam helt jämförbar med DPs och DSs. Räknar man 5 generationer bakåt på på DP och DSs hingstlinje hamnar man på år 1938, medan 5 generationer bakåt på Stanfords hingstlinje hamnar på 1933.
Roade mig med att kolla upp även dessa hingstars linjer, 5 generationer bakåt (det som står inom parentes är antal år mellan hingstens födelseår och när hingsten 5 generationer bort föddes. Det ger ett mått på hur snabba generationsväxlingarna varit. Om man dividerar dessa med 5 får man genomsnittliga generationsintervallen):
Rambo, 1944 (47 år)
sonen: Hermes, 1954 (47 år)
Hertug, 1938 (58 år)
Don Schufro, 1938 (55 år)
Stanford, 1933 (48 år)
Sack, 1939 (52 år)
sonen: Saigon, 1944 (54 år)
Corlensky G, 1946 (57 år)
Quite Easy, 1941 (53 år)
Enligt detta skulle alltså Hertug vara den med minst modern stam av dessa hingstar.
Fast det går ju inte att resonera på det viset - jag tycker att det är missvisande. Trakehnern har varit före sin tid i typideal under 20 år, minst. Stanford hade säkert sina fördelar, men inte i dressyraveln, och lämnade ingen vidare ridhästmodell alls. Man kan inte likställa "modern" med typpoäng och grovlek. Man måste tänka vidare än så. Både DP och DS har nedärvt mycket bra typ, ädlare än man skulle kunna förvänta sig, och besitter unika gener. Med alla andra dressyregenskaper som de dessutom nedärver bör vi fortsätta avla på dem så länge det inte finns ett bättre alterantiv. Du tävlar inte med typen, utan med gångarter, utstrålning, samlingsförmåga, ridbarhet, temperament, etc etc. Det är högts moderna egenskaper som man måste räkna in.