Negativ uppdelning av hopp- och dressyravel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare persika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 8 630
Sv: Negativ uppdelning av hopp- och dressyravel?

Gillar egentligen inte att dra upp de som jag inte gillar, men eftersom du frågade ;) Detta är generellt, kan naturligtvis dyka upp någon individ med dessa gener i sig som jag gillar (finns en och annan redan)!
Florestan-blod: För grova. Ofta trista halsar (se dem e.FH på bruks just nu tex).
Sandro Hit-blod: Ofta dålig bakbensaktivitet. Ofta söta visserligen, faller för dem av den anledningen ibland, men är ej tillräkligt :)
R-blod: Gillar oftast inte typen, gillar inte rörelsemönstret.
D-blodet: Har ofta dålig typ, men verkar ge bra temp, har inte hittat nån "wow-avkomma" härifrån ännu, inte utan en bra mamma med bra blod. Jag menar tex Synovia med släktingar exempelvis, för de är wow.
Finns fler linjer, men kanske inte behöver hålla på att racka ner på allt och alla :crazy: . Jag menar inte att de är dåliga, men dessa linjer är långt ifrån perfekta, tycker de har liiite oförtjänt bra rykte jämfört med en del som vi har själva.
Gillar hästar med lite sprutt i baken. Tycker om Masterblod och faktiskt hederliga Kaliber (även om typen inte är den bästa kanske). Tycker ofta om hästar med Jovial, Urbino, Gaspari bakåt, osv. Får gärna vara fullblod i, trakehner med. Hannoveranare är kanske något som vi borde ha lite mer av här i Sverige.

Men... suck!
OM man ska tala om hans poäng - och det var inte jag som föreslog det - så måste man jämföra med dagens gångartspoäng och de flesta som har 9-or är renodlade dressyrhästar. Vidare påpekade jag att om man nu ska göra jämförelsen öht, så måste man också ta med i bilden hur avkommorna rör sig. Återigen spelar det ju egentligen ingen roll om Stanford var hoppstammad eller inte, för gångartsmässigt konkurrerande han med dressyrhästarna. Vidare skrev jag att i dag ställer vi större krav på elasticitet än vad han och hans avkommor nedärvde. Och då kontrar folk genast med att han inte användes i dressyraveln, utan var tänkt som hopphingst...

Antingen så accepterar vi att vi jämför en hopphäst med dressyrhästar, eller så jämför vi dressyrhästar i stället!

Fast han hade ju en 8:a på traven vid exteriörbed. För det var ju dessa siffror som skrevs här i tråden.

Många hästar har fått 9 på skritten uatn att för den delen vara gångartsstjärnor.

och ja jag tycker att man inte skall jämföra hopphingstar gångartsmässigt

Om jag väljer en gammal etablerad hingst istället för en nygodkänd struntar jag nästan helt i hans poäng och bryr mig mer om hans och hans avkommors prestationer.

Jag håller med om detta.

Se bara på den tiden magini visades, då kunde de flesta hopphingstar röra sig bra.

Maginis bakbensaktivitet:d

Instämmer i att en hingst bör ha minst 7 på alla delar för att godkännas!

Lyckas man inte med det får man komma till avelsboxen när man visat att man kan prestera något!

Gillar egentligen inte att dra upp de som jag inte gillar, men eftersom du frågade ;) Detta är generellt, kan naturligtvis dyka upp någon individ med dessa gener i sig som jag gillar (finns en och annan redan)!
Florestan-blod: För grova. Ofta trista halsar (se dem e.FH på bruks just nu tex).
Sandro Hit-blod: Ofta dålig bakbensaktivitet. Ofta söta visserligen, faller för dem av den anledningen ibland, men är ej tillräkligt :)
R-blod: Gillar oftast inte typen, gillar inte rörelsemönstret.
D-blodet: Har ofta dålig typ, men verkar ge bra temp, har inte hittat nån "wow-avkomma" härifrån ännu, inte utan en bra mamma med bra blod. Jag menar tex Synovia med släktingar exempelvis, för de är wow.
Finns fler linjer, men kanske inte behöver hålla på att racka ner på allt och alla :crazy: . Jag menar inte att de är dåliga, men dessa linjer är långt ifrån perfekta, tycker de har liiite oförtjänt bra rykte jämfört med en del som vi har själva.
Gillar hästar med lite sprutt i baken. Tycker om Masterblod och faktiskt hederliga Kaliber (även om typen inte är den bästa kanske). Tycker ofta om hästar med Jovial, Urbino, Gaspari bakåt, osv. Får gärna vara fullblod i, trakehner med. Hannoveranare är kanske något som vi borde ha lite mer av här i Sverige.

Utmaningen är ju – som alltid – att kombinera blodslinjerna så att man får ut det bästa av dem. jag hade tex kunnat lägga Sandro Hit på mitt sto, som har nästan FÖR mycket bakbensaktivitet, och få en bra avkomma, även om jag är lite skeptisk till SH over all. D-blodet ska ju helst lättas upp med förädlingsblod för att det ska bli riktigt bra. Men även utan det dominerar D-linjen hela dressyrvärlden, och det kan inte bara vara en slump. Jag gillar också Master och har själv en häst ur hans möderne hemma. Men jag kan inte använda Master till mitt sto då de har samma svagheter betr. exteriören. Sedan finns det inte så mycket mer här på hemmaplan...

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 799
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka