nedförsbackar!

L

loveooka

vi är alla överens om hur nyttigt det är att klättra! men att rida i nedförsbackar, är det bra eller dåligt i anständiga backar (givetvis)? eller sliter det för mycket på bogarna?

Sv: nedförsbackar!

Det är oxå väldigt nyttigt att skritta nerför men det är viktigt att hästen har kort tygel och trampar under sig ordentligt med bakbenen.

som jag skrivit ngnannanstans så är det nyttigt att träna halter i nedförsbackar, eftersom häsdten trampar under sig bättre då:)

Sliter det på nåt, så borde det ju bli bakknäna som får mest stryk.

Å andra sida är det ju inte värre än vad kotorna får pisk om hästen går i obalans på en helt vanlig ridbana.

Bra träning för "piaffmusklerna" är det i alla fall. Däremot har jag svårt att se att man skulle få till en korrekt ryggning i nedförsbacke.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar