Navelstumpen..

Thera

Trådstartare
När brukar den släppa egentligen? Har en 5 veckors bebis här hemma som fortfarande inte har tappat sin.

Doppade den i jodopax de första dagarna och tänkte att den trillar säkert, men nä, den sitter kvar. Och jag har för mig att förra fölet tappade sin rätt omgående.

Har inte velat vara där och pilla, men det ser torrt och fint ut, men den ser ut att sitta på riktigt.

Nåt man kan göra?

Sv: Navelstumpen..

Ja det undrar jag med, har ett 6 veckors föl som den heller inte har släppt på, börjar bli lite orolig nu ju. Är det ingen som vet? Skulle varit bra att veta

Min släppte sin sen, men det är fortfarande en liten hård skorpa där den satt.

Sprayade några gånger med jodopax på stumpen, sen var den bara borta en dag.

mitt ena föl tappade stumpen när hon var ca 9 veckor,mitt andra föl tappade sin när han var ca 7 veckor:)

Det är viktigt att man inte är och rör på navelsträngen. När fölet just kommit ut doppar man stumpen i jodopax, sen låter man navelsträngen vara. Det tar olika tid på alla föl när den trillar. Ser den torr och fin ut är det ingen fara. Ser den inflammerad ut ring och rådfråga din veterinär.

Det verkar vara väldigt olika. :confused: Min tappade sin när han var 2½ vecka. Fölet han går ihop med har fortfarande inte tappat sin och han är ca 7 veckor.

Ja, precis, det verkar vara väldigt olika.

Min första släppte sin när han var typ 2 veckor så det var därför jag började undra varför inte samma hände med nuvarande.

Royal: Hon var runt 8 veckor när den väl släppte sen..

Ja okej då behöver man inte vara orolig inu iallafall, den ser jätte fin ut så den släpper väl tids nog :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 762
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 366
Senast: malumbub
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 887
Senast: Habina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 497
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka