Naturliga mineraler

Sv: Naturliga mineraler

Alla näringsbehov är beräknade med hänsyn till vad hästen tar upp. Man behöver således inte bekymra sig om hur mycket av ett näringsämne som hästen tar upp när man gör en foderstatsberäkning.

Man uppskattar först de engogena förlusterna. För t.ex. kalcium så uppskattar NRC 2007 dessa till 20 mg Ca/kg kroppsvikt och dag. Man antar sedan att upptaget av kalcium är 50% (upptaget varierar i verkligheten med en rad olika faktorer så detta är ett slags medelvärde). Underhållsbehovet av kalcium anges därför till 40 mg/kg kroppsvikt och dag (20/0,5). För en häst som väger 500 kg är kalciumbehovet således 40x500 = 20000 mg = 20 g per dag. Foderstaten ska innehålla 20 g kalcium/dag men hästen tar bara upp hälften, dvs. 10 g.

Du kan läsa lite om smältbarhet och endogena förluster här:

http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/...ogena-forluster-av-fosfor-hos-vaxande-hastar/

Underhållsbehovet av kalcium anges därför till 40 mg/kg kroppsvikt och dag (20/0,5). För en häst som väger 500 kg är kalciumbehovet således 40x500 = 20000 mg = 20 g per dag. Foderstaten ska innehålla 20 g kalcium/dag men hästen tar bara upp hälften, dvs. 10 g.

Om jag tolkat dig rätt så är min hästs behov av kalcium 40*625 = 25000 mg = 25 g per dag, men tar bara upp 12,5 g. Vad ska jag då räkna kvoterna på? Läste nyss en artikel där det stod att hästen har ett behov av ca 5/2 kalcium/magnesium. Ska jag då ge 10 g eller 5 g magnesium? Hoppas du förstår vad jag menar :angel:

Man räknar kvoter på mineralbehoven. Om man vill ha relationen 5 : 2 mellan kalcium och magnesium och kalciumbehovet är 25 g så ska man ge 10 g magnesium.

Hmm... Men om jag då har en grovfoder analys som säger 3g ca /kg foder - är det då beräknat på den mängd ca som hästen faktiskt kan ta upp eller är det beräknat på vad som finns i fodret?
Tack för väldigt lärorika svar :)

Det är vad som finns i fodret - men som SpaderÄss skriver så behöver man inte "räkna om" för upptag utan man håller sig bara till rekommendationerna så blir det rätt :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama