Mina äter inte heller Vitafor solid. Jag blötlägger de tillsammans med lusern så att det blir som en enda gröt så att de inte kan pilla ut. Då slinker det ner
Min vill inte äta maten eller tar långa tid på sig när jag lagt i dom med allt andra. Så definitivt smaken. Tänker om jag doserar väldigt lite till en början så kanske enklare? Eftersom jag har i andra dyra tillskott är jag inte så värst sugen på att behöva slänga mat 😅

Min valack vägrar äta mineralerna från wiromin som jag köpte i höstas. De andra äter men han vägrar och det lilla han får i sig spottar han ut och sedan försöker han rengöra tungan från det äckliga genom att dra den efter väggarna 😆
Fick prov på pelleterade mineraler från wiromin men de var inte heller bra.
Vill inte köpa massor med olika dyra mineraler som jag inte vet om han äter… Så jag behöver också tips! 😩

Min valack vägrar äta mineralerna från wiromin som jag köpte i höstas. De andra äter men han vägrar och det lilla han får i sig spottar han ut och sedan försöker han rengöra tungan från det äckliga genom att dra den efter väggarna 😆
Fick prov på pelleterade mineraler från wiromin men de var inte heller bra.
Vill inte köpa massor med olika dyra mineraler som jag inte vet om han äter… Så jag behöver också tips! 😩
Key minerals verkar smakligt. Min häst äter dom glatt. Men dom är mycket dyrare än många andra.

Vad blandar ni med? Nu är dom jag har inte kräsna, men mängden skrammel och vilket skrammel spelade stor roll när jag hade en kräsen. Och blöta det lagom.

Vad blandar ni med? Nu är dom jag har inte kräsna, men mängden skrammel och vilket skrammel spelade stor roll när jag hade en kräsen. Och blöta det lagom.
Jag har provat en del olika av det jag haft hemma. Lusernpellets, någon mash, betfor.
Det han tycker bäst om utan att mineralerna är i är granngårdens betfibermash.
Har ökat mängden skrammel för att dölja mineralerna bättre men det hjälper inte. Jag har bara mer mat på väggarna i stället 🙄

Blandar med sånt hon gillar. Men det är inte ett hållbart alternativ för jag får bara ösa på mat. Och det tar en evighet för henne att äta. Eftersom hon går på lösdrift kan jag inte stå o vänta o blanda hela tiden. Igår tog det 40 min. Hon äter upp annars på några minuter om jag inte har i dessa. 🤦‍♀️ Just nu är det aveve icelandic fiber med betfor. Innan evolve. Men tycker den är för dyr.

Mitt tips är soja. Tyvärr inte jättebra för miljön, men redan en liten mängd döljer de flesta smaker och hästarna är tokiga i det.

Min kräsna fjording äter tex varken potatisprotein, lusern utan melass eller betfor…

Jag har provat en del olika av det jag haft hemma. Lusernpellets, någon mash, betfor.
Det han tycker bäst om utan att mineralerna är i är granngårdens betfibermash.
Har ökat mängden skrammel för att dölja mineralerna bättre men det hjälper inte. Jag har bara mer mat på väggarna i stället 🙄

Kan se det framför mig 😂!

Dölja med mynta, banan, eller fänkål?

Blandar med sånt hon gillar. Men det är inte ett hållbart alternativ för jag får bara ösa på mat. Och det tar en evighet för henne att äta. Eftersom hon går på lösdrift kan jag inte stå o vänta o blanda hela tiden. Igår tog det 40 min. Hon äter upp annars på några minuter om jag inte har i dessa. 🤦‍♀️ Just nu är det aveve icelandic fiber med betfor. Innan evolve. Men tycker den är för dyr.

Testat swedfed? Inte så dyr.

Kan se det framför mig 😂!

Dölja med mynta, banan, eller fänkål?
Just med de mineralerna jag har hemma så tror jag mest det är konsistensen då det är granulat.
Men eftersom han även var skeptisk till det prov på pelleterade mineraler jag fick så kanske jag får testa att dölja smaken med något av det du tipsade om 😊

Just med de mineralerna jag har hemma så tror jag mest det är konsistensen då det är granulat.
Men eftersom han även var skeptisk till det prov på pelleterade mineraler jag fick så kanske jag får testa att dölja smaken med något av det du tipsade om 😊

Det är vinnarna från nån vetenskaplig undersökning om smaker hästar gillar. Fänkål var lite oväntat...

Det är vinnarna från nån vetenskaplig undersökning om smaker hästar gillar. Fänkål var lite oväntat...
har båda mynta, fänkål och anis frö mm. i min mix 😂 (även chamomill!) då vi kör örtmix för tiden.... Det verkar inte funka nog. Dock gick det bättre med maten idag med mindre mängd vitafor pellets och höcobs!

Tänkte jag försöker med en mindre mängd vitafor och sen öker succesivt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
504
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar