Sv: Naturlig betäckning tips önskas..
Så nu är betäckning nummer 1 genomförd på sto nr 2 (satkärringen), efter att han fått lukta, peta och provnypt i henne överallt nu i tredagar (3:e dagen i brunst idag) i stallet. (Valde att låta de hålla på så många dagar med varandra inne först då hingsten mkt tydligt var rädd för stoet och inte litade på henne, inte så konstigt efter alla smällar som suttit i hans boxdörr när hon passerat under vintern)
Nu var hon rejält brunstig, hela stallgolvet har flutit under deras pratstunder, valde att ta henne utan fast bom framför i ridhuset just för att enklare kunna få i sär dem om det inte passade damen. Lindor och tjocka paddor på hingsten runt om på alla 4 ben, och kom i sista sekund på att sätta på de nya otympliga transportskydden på stoet bak (lyckas hon sparka med dem är hon duktig de kan knappt gå i dem är så styva fortfarande)
Hon såg lite misstänksam och suspekt och avvaktande ut i ögonen när hingsten kom in i ridhuset så jag stod med honom en stund en bit ifrån henne. Först stod han lika avvaktande men när han pratade lite med henne (inget hingstbrölande här inte utan lite mysiga smågnäggningar) så ställde hon upp sig och skvätte, när vi närmade oss så blev hon lite skum i ögonen igen, så vi stannade upp igen, snacka om att denna kille är lätt att ha att göra med han står 2 meter ifrån ett högbrunstigt sto som står och skvätter och han lyder minsta vink går inte upp förrän man ger sin tillåtelse och stannar upp direkt om man ger signal att vänta och står tyst och lugnt bredvid en, han är helt klart underbar. Tillslut kom han upp och hittade rätt direkt. Dock hade stoet lite problem med balansen så det vanliga problem återkom att han gled bakåt för att när han ejakulerade glida ut i slutet. Vet inte om det är det att han blir lite förstummad och tappar konceptet när det sätter igång så att han glömmer att hålla sig kvar och när stoet då trampar lite för att hålla balansen så glider han ut. Hur skall man göra för att få honom att bli kvar när han tömmer, skall man prova att gå längre fram och så att säga dra honom lite framåt i grimman ? Som det är nu så står jag kvar bak just för att kunna rycka in om han åker ut och inte hittar rätt igen.
En anna sak jag funderade på är om stona kan få problem med balansen i bakkärran för att han hoppar upp väldigt mkt från sidan skall man prova att låta honom hoppa upp mer rakt bakifrån (nu när vi vet att stona inte sparkar) ?
När vi kom upp istallet igen så blev det panik, när stoet skvätte så kom det ut blod
inga stora mängder men har läst om allt som kan hända (och det dessutom är ens bästa tävlingsto) så blir man rätt pnikslagen. Sent på det var vi också klockan var över 10 kastade mig på tel bort till seminvet (som sm tur är bor 10 minuter bort) så hon lugnade mig att det är troligen bara ett blodkärl i slidtaket som rivits upp när han gled ut eftersom den inte hade slaknat innan. Inge fara alltså PUST blev en mkt lång suck från mig som halvt hade förberet lastning av märren för att snabbt komma under vetvård. Gud vad man känner sig okunnig när något sådant händer som man inte varit med om innan.