Naturlig betäckning tips önskas..

Sv: Naturlig betäckning tips önskas..

Ja men precis som jag skrev så skiljer det från sto till sto, mitt har alltså 25-27 dgr mellan ägglossningarna. 20 dgr efter förra ägglossningen så börjar hon visa brunst (tydlig även utan hingst går mkt bra med valacken i hagen bredvid) för att sedan släppa ägget på 5-7dgn i brunsten (utom när vi sprutade igång henne då släppte skrället redan efter 2 dgr och vi missade att seminera henne då). Och då hon följt denna brunstcykel nu i 5 år så tror jag nog att man kan vara säker på att hon fortsätter med det.

Vet någon förrästen hur tidigt man kan se om de tagit sig går det att se det på ultraljud innan 15 dygn eller ?

Ingen aning, 15-16 dgr är vad jag hört och har inte luskat i det...

Det tidigaste vi konstaterat en dräktighet var på 9 dagar.
Hon var då seminerad med fryst, så vi visste så när som på timmen när befruktningen ägt rum.

Så var ytterligare en betäckning avklarad, nu börjar killen verkligen få kläm på saker och ting :banana: visste precis vad som var på gång när jag gjorde vid honom, brått som tusan ut :D hälsade artigt på damen och sedan var det bestämda steg och upp, mitt i prick på första försöket, allt funkade direkt (om sedan damen hade varit en trevligare sexpartner så kunde hon kanske låtit bli att skita mitt i allt ihop :crazy: ) Nu kan jag också med säkerhet säga att han inte fått någon "riktig" utlösning innan efter en liten stund ser man hur det börjar tindra i ögonen på grabben (första gången jag faktiskt kunde stå lugnt i sidan om så att jag faktiskt såg honom), han flaggade inte med svansen men började hellt exalterat att småtjuta och smågnägga (så det var inget att ta fel på) det enda felet var att han stannade upp helt fryst när detta började och hade då bara halva inne och stoet som undrade vad han sysslade med rörde naturligtvis på sig så han gled ut i slutet, och delar av "satsen" kom utanför, får bara hoppas att han han få iväg en del in innan dess och för första gången så slaknade han helt och drog in apparaten helt, vilket han inte gjort de andra gångerna utan låtit den hänga ute halvslak. Dock tyckte han tydligen att detta var ju en mkt angenäm krydda i det hela och ville inte gå ifrån stoet när vi skulle gå upp till stallet. Inte stirrig på något sätt men tjurig som ett envist russ, släppade honom bokstavligt talat med mig :rofl: .

Så nu börjar killen verkligen få kläm på hur det skall gå till, så nästa gång har han säkert koll och får till alla delarna (och då kanske stoet kan låta bli att vara erotikdödare genom att skita samtidigt :D )

Men anfådd, han, inte en chans inte i denna situation heller... Borde kanske satsa på fälttävlan på honom.

Grattis vad kul att det fungerar!

Nu verkar sto nr 2 också gå upp ibrunst, såg laxfärgad ut i slemhinnorna idag och tillät dessutom valacken i hagen bredvid dra henne i grimman idag (brukar leda till högljud protester innan). Funderar bara på hur kall man vågar vara, vill ju gärna hålla sprången på denna på ett minimum då hon är så oberäknelig. Hon har tävling inplanerad på söndag. Vågar man vänta tills söndagkväll med första språnget blir ju 3,e dygn eller man skall tom vara så kall att man hoppas på att hon släpper på 5:e som ett skolboksexemplar och inte ta henne förrän på måndag 4,e dygn ? För att kanske klara sig undan med ett enda språng. Hur vanligt är det att de släpper tidigare ? Har naturligtvis sämre koll just på detta stoet då hon inte är lika övertydlig som den andra plus att de enda dagar som hon påverkas av sin brunst är dagen innan och första dagen då hon har en tendens till att avsky sadeln på ryggen och slår om man sitter ner för mkt på henne.

Svårt att säga, men om hon är kinkig ska man naturligtvis vänta in i det sista. Du har inte tillgång till Ultraljud då kan man ju säga om ägget ser moget ut.
Kolla henne i boxen brevid och se om hon är helt sjuk av längtan eller lite lagom. Dom brukar visa rejäl brunst när dom är mogna. Mina ston brukar börja"kissa" innan hingsten kommit ur stallet det räcker att dom hör honom när dom är i det sista annars kissar dom först när han börjar nosa på dem.
Man måste vara lite "kall" med tanke på hingsten han får ju inte komma till skada.

Idag blev det problem, råd önskas ! Igår när jag släppte ut stoet vi hållt på och betäcka så var hon rejält tjock i bakbenen framförallt det ena (ingen feber), hon har dock under hela brunsten stått och slagit i väggen i boxen. Hon var inte halt men heller inte särskilt intresserad av att springa. Såg likadan ut efter att ha varit i hagen hela dagen och vi bestämde oss för att vänta med betäckningen tills idag på förmiddagen. Kylde ner hennes men och lindade henne med back on track paddor över natten. Såg lite bättre ut i morse dock fortfarande ganska tjock inte palperöm någonstans varken med stående eller upplyft ben dock rejält vätskefylld. Satte på henne ett par rejäla stödskydd bak. Provade henne på hingsten och hon skvätte rejält. Stohållaren tog ut henne och redan när hon skulle gå fram till "bocken" så indikerade hon viss motvilja gick dock fram och ställde sig. Tog ut hingsten som för en gång skull inte var utflaggad hela vägen ner när han började närma sig henne så fällde han dock ut den, men istället för att ställa upp sig och skvätta som stoet gjort de andra gångerna så kastade hon sig baklänges och snurrade runt så att hon hamnade med huvudet åt hans håll, slltså en ganska tydlig markering (för att vara henne) att hon inte ville. Hingsten blev ju lite frustrerad men fällde efter en liten stund in apparaten (lät inte honom gå fram till honom utan stod några meter ifrån och avvaktade för att se om stoet skulle svänga ut rumpan åt honom vilket hon inte gjorde. Bestämde mig för att ta in dem igen och testa henne i stallet igen (med tanke på att hon är på 5 dagen idag så tänkte jag att hon kan ju faktiskt ha gått ur brunst på den stund som det tog att fixa till hingsten med alla lindor och dylikt) Inne i stallet visade hon återigen tydlig brunst, hingsten gjorde tom för första gången en ansats till att han ville bestiga henne över boxväggen dock var hon inte alls så svår att få bort från hingsten igen som hon brukar vara, brukar behöva släpa henne därifrån men alltså inte denna gång.
Bestämde mig för att inte försöka mer nu på förmiddagen utan släppte ut dem i stället.
Vad tror ni ? Har hon släppt trots att hon fortfarande brunstar och därav inte intresserad av fler språng ? Är det benen som spökar tro att det är av hans tyngd hon svullnat upp och att det i och med det gjorde ont förra gången och hon vill inte utsätta sig för det trots högbrunst? Hon är ganska vek i sina bakkotor och underlaget de stått på är ganska mjukt (grus), dock tycker jag att förra språnget är det enda som gått mkt kvick och lätt och tog inte lång tid, dagarna innan har hon ju blivet mkt mer belastad utan att reagera. Känns lite fel att försöka tvinga sig på henne eftersom hon varit så extremt duktig och villig hela tiden fram till nu. Vad tycker ni att jag skall göra ?

gylle skrev:
Det är ju ganska olika hur ofta man betäcker (welsh tex betäcker ju varje dag), jag tänkte mest på att dels vet vi inte om han verkligen har fått någon "sats" i henne och dels så är detta stoet optimalstoet att "öva" på och man vet ju inte hur länge hon står i brunst. Det andra stoet som förhoppningsvis kommer upp i brunst till helgen (de brukar avbyta varandra) är nog ingen som han skall öva på utan då vill det nog till att han vet vad han sysslar med om det skall funka med henne (satmaran) därav att jag tänkte att han skulle passa på och träna så mkt det går innan det är dags för henne.

För att minska infektionsrisken bör Du betäcka var annan dag. Spermierna överlever 48 timmar, så det räcker....
Att han ser "sårig och flådd" ut på snoppen beror ju på att alla de skorpor som finns försvinner när han håller på att betäcka. De är mycket bra på att självrengöra sig hingstarna.
Ejukalationen känner Du om Du håller på snoppen. Och Du borde se på honom om han ser nöjd ut ;) :o Stoet kissar oftast ut en grå-genomskinlig sörja = överskottet strax efter betäckningen.
Låt honom inte hoppa ner för snabbt och dra sig ut för snabbt om Du är osäker, utan hellre att han då står kvar en stund på och i stoet.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Nu har jag varit borta och ultraljudat båda stona. Stoet vi har hållt på och betäckt hade mkt riktigt släppt två ägg ett från var äggstock men båda var som sagt släppta nu. Och verkar nu ikväll vara på väg ur brunst efter 8 dagars brunstande. Skall kollas om 14 dgr, seminvet trodde att det mkt väl kunde finnas chans att hon tagit sig, såg fin ut ingen vätska el dylikt som tydde på någon infektion (med tanke på hans problem att hitta rätt). Hon sa samma sak är de så brunstiga så brukar de rena sig bra själv. Fick idag höra från uppfödaren att hans helbror har superkvalitet på sperman samtliga ston tagit sig på första seminering, vid kontroll på spreman var det fortfarande rejält med liv i den efter 4 dagar. Så man kan ju hoppas att det är ärftligt betingat så att det även gäller lillebror. Temperamentet i samband med betäckning verkar vara det ryttaren som tävlar hans bror, har kört in om och tappat honom på väg till tävling och det har inte varit några som hellst problem.

Sto nummer 2 var stendöd, ingen aktivitet alls så hon är nu igång sprutad så nu får vi snart besked på om damen kan uppföra sig vid betäckning eller ej (skall nog ragga upp en hel hög med människor som kan hjälpa till den dag).

Så nu är betäckning nummer 1 genomförd på sto nr 2 (satkärringen), efter att han fått lukta, peta och provnypt i henne överallt nu i tredagar (3:e dagen i brunst idag) i stallet. (Valde att låta de hålla på så många dagar med varandra inne först då hingsten mkt tydligt var rädd för stoet och inte litade på henne, inte så konstigt efter alla smällar som suttit i hans boxdörr när hon passerat under vintern)

Nu var hon rejält brunstig, hela stallgolvet har flutit under deras pratstunder, valde att ta henne utan fast bom framför i ridhuset just för att enklare kunna få i sär dem om det inte passade damen. Lindor och tjocka paddor på hingsten runt om på alla 4 ben, och kom i sista sekund på att sätta på de nya otympliga transportskydden på stoet bak (lyckas hon sparka med dem är hon duktig de kan knappt gå i dem är så styva fortfarande)

Hon såg lite misstänksam och suspekt och avvaktande ut i ögonen när hingsten kom in i ridhuset så jag stod med honom en stund en bit ifrån henne. Först stod han lika avvaktande men när han pratade lite med henne (inget hingstbrölande här inte utan lite mysiga smågnäggningar) så ställde hon upp sig och skvätte, när vi närmade oss så blev hon lite skum i ögonen igen, så vi stannade upp igen, snacka om att denna kille är lätt att ha att göra med han står 2 meter ifrån ett högbrunstigt sto som står och skvätter och han lyder minsta vink går inte upp förrän man ger sin tillåtelse och stannar upp direkt om man ger signal att vänta och står tyst och lugnt bredvid en, han är helt klart underbar. Tillslut kom han upp och hittade rätt direkt. Dock hade stoet lite problem med balansen så det vanliga problem återkom att han gled bakåt för att när han ejakulerade glida ut i slutet. Vet inte om det är det att han blir lite förstummad och tappar konceptet när det sätter igång så att han glömmer att hålla sig kvar och när stoet då trampar lite för att hålla balansen så glider han ut. Hur skall man göra för att få honom att bli kvar när han tömmer, skall man prova att gå längre fram och så att säga dra honom lite framåt i grimman ? Som det är nu så står jag kvar bak just för att kunna rycka in om han åker ut och inte hittar rätt igen.
En anna sak jag funderade på är om stona kan få problem med balansen i bakkärran för att han hoppar upp väldigt mkt från sidan skall man prova att låta honom hoppa upp mer rakt bakifrån (nu när vi vet att stona inte sparkar) ?

När vi kom upp istallet igen så blev det panik, när stoet skvätte så kom det ut blod :eek: inga stora mängder men har läst om allt som kan hända (och det dessutom är ens bästa tävlingsto) så blir man rätt pnikslagen. Sent på det var vi också klockan var över 10 kastade mig på tel bort till seminvet (som sm tur är bor 10 minuter bort) så hon lugnade mig att det är troligen bara ett blodkärl i slidtaket som rivits upp när han gled ut eftersom den inte hade slaknat innan. Inge fara alltså PUST blev en mkt lång suck från mig som halvt hade förberet lastning av märren för att snabbt komma under vetvård. Gud vad man känner sig okunnig när något sådant händer som man inte varit med om innan.

En del ston håller på att trampa runt med bakbenen, det har inget med hingsten att göra var dom hoppar upp.
En del hingstar kan också blöda lite, man kan få blod i sperman när man samlar inget att oroa sig för.
Utrillo var en sådan som alltid hade lite blod i sina spermier!

Vad kul, bra ide med transportskydden, man kan inte vara nog rädd om hingstarna!

Tänk vad vi är duktiga (eller vad lillkillen är duktig får man kanske säga) sto nr 2 är idag konstaterad dräktig på 16 dgn :banana: :banana: :banana:
Sto nr 1 var tyvärr tom efter första omgången dock hade vi ju oddsen emot oss då. Denna gång kollades den luringen 2:a dagen i brunst (för att minimera antalet språng för att inte riskera bakbenen som inte blivet helt bra ännu) och hon hade ett jättestort ägg redan, dock tyckte seminvet att vänta tills tidigt imorgon bitti, sagt och gjort tyvärr tyckte jag att hon var lite mindre intresserad av honom men stod ändå. Risken är väl att hon släppt ialla fall under natten men chansen finns ju att så inte är fallet, dagen efter small det rejält i boxväggen när hingsten uppvaktade henne, stick och brinn sa hon inte intresserad. Snacka om ojämna brunster förra 9 dgr lång och denna 3 dgr, är ju väldigt lätt att hålla koll på henne....... :mad: Får se om 12 dgr om vi prickat rätt eller inte.

:D tack vare dig så dristade jag mig själv med att betäcka hemma med min hingst( hade tänkt frakta bort både hingst o sto annars) det gick kanoners och märren var så snäll så...dock tabbade jag mig lite då han ville på innan han fått ordentligt fjong :o...men båda två var tålmodiga mot en fabblig mamma :D tre språn och det sista förra onsdan...nu återstår bara att se om hon tog sig.....må gud vara med oss... :rofl:

Visst är det tur de är tålmodiga.......har varit mer än lite shabbel här också.... men man blir väl skickligare med tiden (både jag och lillhingsten)

ja...detta skall man skriva i sina memoarer.....:D en del frågar om man inte blir pilsk när man håller på :D ALLT annat än pilsk.....man har ju för f-n häcken full att kolla hiongsten o märren o rätt hål o tjofadrittan :rofl: och på ett kick är det över....

Men min betäckte ju förr året så han var ju lite småtänd när han märkte att det skulle till :D men efter har han bara varit dryg tycker...som att han är märkvärdig för att han fått pippa :D....inte ett dugg hingstig,....bara märkvärdig :love:

Ja visst byter hästar beteende bara för att dom betäcker?? :smirk:
Haly går omkring med en belåten min och himlar med ögonen när tanterna kommer och gör sig till. När han fribetäcker ser jag till att han får gå med stona innan dom kommer i brunst, så att han lär sig att det finns en "nej-tack-inte-intresserad" period hos stona också. Sedan när dom väl kommer i brunst betäcker han bara ca 2 ggr per dag ändå. Han är dessbättre (för hullet och infektionsrisk) inte lika potent som stona :D som gärna vill bli betäckta om och om igen. Dom finns det ingen hejd på och han tycker dom är lite jobbiga! Förra året blev han jagad av en stor skräckinjagande varmblodstjej som inte kunde få nog av honom :rofl: Man såg vitögonen på honom när hon närmade sig för 112:e gången samma dag och han tog till flykten! Sen efter den tjejen lärde han sig att så fort dom kom och ville ha något av honom så var det bara till att hoppa upp på ryggen lite och sedan hoppa av och svassa iväg lätt visslandes :angel: och tanterna är ju inte smartare än att dom nöjer sig med det. så i år har det kanske blivit 70-80 upphopp på dom varje dag vid brunst, men bara 2 betäckningar. (morgon och kväll efter given signal :cool: )

Någon annan som har hingst som hommit på egna små trix på hur man ska spara på krafterna :idea: :p

Jag var ju "rädd" att han skulle bli besvärligare hemma eftersom jag skickade bort honom förra året bara för dens skull...men nu vid betäckning så gick vi bakvägen ut ( den vägen går vi aldrig annars) oc det lärde han sig att när vi gick den vägen började han brumma o spänna upp sig :D

Men jag vet en kastrerad hanhund som fick göra samma som din med lösaktiga tikar:D Guuuud va han tyckte dom var jobbiga :rofl:

En nog så betungande börda att behöva offra sig för damerna... :cool:

Liknande trådar

Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 362
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025