Naturlig betäckning tips önskas..

Sv: Naturlig betäckning tips önskas..

Hihi :). Vad kul att läsa att det ändå gick så bra, dina bekymmer till trots. Jag har inga mer råd att ge, har noll erfarenhet, men hon står väl säkert ett språng till och då har han kanske bättre koll på grejorna :D.

Där ser du - lätt som en plätt! :)

Nu när du vet att det fungerar bra med betäckning vid hand så är det bra att stå vid en bock eller något, alltså ni behöver nog inte vara i ridhuset nästa gång. Det kan vara svårt att ställa sig vid en stallvägg för ofta börjar dom snirkla sig iväg ändå eller svaja med rumpan, så har man en bock eller bom där stoets hals och huvud får plats "på andra sidan" så står dom oftast helt stilla då dom får stöd mot bringan.

Jag handbetäckte ett sto nu för 25 min sedan och hon var så duktig så, våran bock är nedmonterad för tillfället då vi ska göra om underlaget där, så vi fick klara oss utan, men detta är en rutinerad dam och hon hjälpte till allt hon kunde, tog spjärn med framhovarna låångt framför sig och ställde sig i "fång-position" :D Det är roligt när det går lätt och smärtfritt!

Har funderat hela kvällen var vi skulle kunna ställa henne, och inte kommit på ett enda ställe. De få trästaket är samtliga både för höga och för klena för att klara att de hänger tyngden på dem. Funderade på ensilagebal, men de fyrkantiga vi har är för låga och når inte upp över bringan så att det funkar att ta spjärn mot dem blir väl tvärtom så att de fäller henne. Borde det vara lättare för henne att hålla balansen om hon står högre med frambenen ? I paddocken så har vi ett staket ca 130 högt med endast en rad halvslanor så det håller ju inte att hänga sig på men då jag aldrig blir färdig till att gräva ner kanterna runt om paddocken så skiljer det kanske ca 30cm i höjd om hon står inpå detta staket med frambenen, det hindrar ju henne från att gå framåt men balansera sig på det går inte. Tror du det kan funka ?

Ju större sto desstumer stöd verkar de behöva :smirk: WM stona har vi bara ett 4 m långt grimskaft till, här behövs inget std minsann :p Betäckte Sunny i kväll och stoets 12åriga ägare höll i stoet och jag i hingsten. Hoppas på att hon tar sig denna gång

Senast ändrad:

gylle skrev:
Betäckningsrapport 1

Nu har första betäckningen ägt rum, bestämde oss för att trots allt hålla dem. Höll till nere i ridhuset.

Hingsten var kolugn, började mkt försiktigt med förspel och fortsatte sedan med förspel och så lite mer förspel...... stoet sa bara kom igen nu. Fick till slut mana på honom att det faktiskt var tillåtet att hoppa upp på henne, gick bra upp från sidan men hade vissa problem att komma upp, stoet hjälpte till för glatta livet, man hörde riktigt hur hon sa men se till och kom upp någon gång skall det vara så svårt...... Tillslut kommer han äntligen upp och går då naturligtvis in i felhål ser det direkt och min lydiga lilla gosse backar snällt ner igen när jag tar tag i honom. Tyvärr är han som andra nybörjar pojkar och den lilla stimulering han han få av det gjorde att när han var påväg ner så kladdade han. Pausade en stund och kollade stoet så att det inte såg ut att ha blivet någon skada (hanvar inte särskilt djupt inne utan bara spetsen) allt såg bra ut och på den stunden tände han till igen så vi kom fram till att även om det blir ett "tom skott" så får han försöka igen, denna gången var han bättre på att komma upp och en medhjälpare styrde ner honom i rätt hål med ett spö, dock började nu stoet att vandra iväg framåt, hon som höll stoet kämpade som en gnu för att få stopp på henne utan att lyckas så bra trots kedja under hakan. Lillkillen hoppade med för glatta livet och "avslutet" kom med halva inne ungefär. Så nu måste vi bara se till att få något som stoppar stoet från att ge sig iväg på promenad tills imorgon när vi gör ett nytt försök. Hade turen att få med en tredje medhjälpare som tidigare jobbat på ett stort travstuteri och varit med om massor av naturliga betäckningar och hennes kommentar var. Maken till snäll och lydig hingst har hon aldrig sett. Han stod lugnt och pratade med stoet när vi pausade och han följde snällt med mig upp i stallet som om han var på väg in från hagen när vi var färdiga. SÅ för sitt temperament får hingsten klart högsta poäng sedan att det inte är så lätt att få rätt på alla saker första gången får man väl ha lite förståelse för det blir säker bättre med lite träning (och om stoskrället kan se till att bli kvar på ett ställe skulle ju underlätta en del...)

Skall man sätta något framför henne eller skall man använda brems ? Hon är ju guda snäll och ställde verkligen upp för övrigt så känns nästan lite elakt att sätta brems på henne då, vad tycker ni som har erfarenhet ?

Låter ju kanonbra!

Jag brukar låta stoet stå så hon har en ensilagebal framför sig. Mjukt och utan vinklar.
I mkt. sällsynta fall brems, men då ska det vara ett sto som visar tendens att sparka. Aldrig språnglinor.

Forstatt Lycka till
mvh
Carina på Cesam Arabians

Welsh skrev:
Ju större sto desstumer stöd verkar de behöva :smirk: WM stona har vi bara ett 4 m långt grimskaft till, här behövs inget std minsann :p Betäckte Sunny i kväll och stoets 12åriga ägare höll i stoet och jag i hingsten. Hoppas på att hon tar sig denna gång

Sist hon blev betäckt naturligt av en erfaren hingst spjärnade hon emot bra och hade inga problem med balansen.
Att hon hade lite problem nu kan ju bero på att det är en ranglig luns på 170 som väger en hel del som ålar omkring och har svårt med att hitta både sin position och sin egen balans.

Cesam skrev:
Låter ju kanonbra!

Jag brukar låta stoet stå så hon har en ensilagebal framför sig. Mjukt och utan vinklar.
I mkt. sällsynta fall brems, men då ska det vara ett sto som visar tendens att sparka. Aldrig språnglinor.

Forstatt Lycka till
mvh
Carina på Cesam Arabians

Ja, lillkillen kan verkligen uppföra sig, tydligen är hans helbror lika sansad vad gäller betäckning så deras otroliga temperament håller i sig även där. Blev varnad innan för att han kommer att vara helknäpp ett tag nu efter första betäckningen. Men han är helt cool, brummar lite till sin fästmö. Stod helt lugnt i gången nu ikväll, var nere och linade honom lite i ridhuset (han fick tjänstledigt från ridningen idag) tänkte att det kunde vara bra att gå ner där för att han inte skulle koppla ridhuset med betäckning var lika cool och kelen som vanligt. Att man har blivet MAN idag är väl inget att hetsa upp sig så mkt över verkar han tänka.

Har som jag skrev ovan fyrkantsbalar och när jag var ute och tittade på dem så är de för låga, räcker ju inte upp över bringan så att stoet kan ta stöd på dem risken är väl bara att de istället fäller henne om de är för låga.

Vet du om det blir lättare för stoet att stå lite högre med frambenen ? Som i det som jag skrev ovan om paddocken.

Typiskt nog så blir vi bara två imorgon, något bra tips på hur man hindrar dem att hamna i fel hål som vi gjorde nu så hoppade han upp rakt från sidan vilket gjorde att jag som håller hingsten har svårt att hinna med att styra honom rätt då han ju redan är helt uppe innan jag kommer åt. Idag gjorde vi så på andra försöket att en medhjälpare var på andra sidan och därifrån tryckte honom neråt men imorgon är ju inte hon med. Några tips ?

På med handsken och du som håller hingsten måste också styra in den, ha hjälm ifall stoet sparkar.
Det är mycket farligt om han kommer in i fel hål....
Men ofta brukar det ordna sig, men ha en engångshandske på din hjälp hand, du har mycket bakterier som kan föras in i stoet och det hindrar man om man har en engångshandske som är helt ny. Likaså om hingsten kommer fel först och sedan går in i stoet förs mycket bakterier in i livmodern vilket inte direkt gynnar dräktigheten!
Men två går bra att vara. Han verkar ju helcool, vilken stam har han? Hopp? Dressyr?

Ja, temperamentet kan man inte klaga på (inte så mkt annat heller för den delen). Det är hoppstam Casir Ask - Carano - Wahnfried (dock har tydligen möderne stammen holsteiner stam 813 även lämnat GP hästar i dressyr och några gångartshästar som gått till höga priser på elitauktionerna och både han och hans helbror har även mkt bra gångarter förutom lillkillens skritt som inte är så mkt att hänga i julgranen dock beror det mkt på att han inte trampar på ordentligt utan väljer att trippa och saknar lite bjudning i skritten kämpar man lite med honom så har han faktiskt en riktigt hyfsad skritt så det kommer förhoppningsvis när han blir lite mer färdig i kroppen)

Senast ändrad:

gylle skrev:
Har som jag skrev ovan fyrkantsbalar och när jag var ute och tittade på dem så är de för låga, räcker ju inte upp över bringan så att stoet kan ta stöd på dem risken är väl bara att de istället fäller henne om de är för låga.

Vet du om det blir lättare för stoet att stå lite högre med frambenen ? Som i det som jag skrev ovan om paddocken.

Typiskt nog så blir vi bara två imorgon, något bra tips på hur man hindrar dem att hamna i fel hål som vi gjorde nu så hoppade han upp rakt från sidan vilket gjorde att jag som håller hingsten har svårt att hinna med att styra honom rätt då han ju redan är helt uppe innan jag kommer åt. Idag gjorde vi så på andra försöket att en medhjälpare var på andra sidan och därifrån tryckte honom neråt men imorgon är ju inte hon med. Några tips ?

De ensilagebalarna är bättre än inga alls. Kan Du inte lägg en ovanpå den andre i såna fall??

Mina ston + bet. ston brukar stå på plan mark. Har inte haft problem med att min hingst inte skulle nå upp.

Fel hål har min hingst aldrig hamnat i, men i.o.f.s. är han veteran (har betäckt sedan 1989)....men i iverns hetta kan han iblnad komma sidan om , speciellt om stoet är den där sorten som svassar fram och tillbaka med bakdelen, så de inte står helt still. Då kan det vara svårt för honom att pricka rätt....Men då får man hjälpa honom, rent bokstavligt, och för in den med handen. I.o.f.s. ogillar han detta skarpt och brukar glida ner istället, för att vila en stund och sedan nytt försök...."Kan själv"
De brukar i regel klara det helt själv och nu har ju Din hingst fått liiiiiiite hum om vad det ska röra sig om..... :D

mvh
Carina på Cesam Arabians

En blir för lågt (1m) medans två blir för högt (2m) de kommer ju sluta på halva överarmen på henne vilket ju innebär att de enbart stoppar frambenen men inte kroppen vilket ju måste innebära att de själper mer än hjälper.

Att hon skulle stå högre med frambenen var ju för att hjälpa henne med balansen hingsten kommer ju att stå på samma höjd som hennes bakdel det blir ju endast hennes framben som kommer upp en bit om hon står vid paddocksstaketet (ca 30 cm högre) om hon går framåt för balansens skull så måste det ju bero på att hon får känslan av att hon skall tippa framåt om hon då står lite högre med fram så förlyttas ju viktpunkten längre bak och denna känsla borde försvinna eller ?

gylle skrev:
En blir för lågt (1m) medans två blir för högt (2m) de kommer ju sluta på halva överarmen på henne vilket ju innebär att de enbart stoppar frambenen men inte kroppen vilket ju måste innebära att de själper mer än hjälper.

Att hon skulle stå högre med frambenen var ju för att hjälpa henne med balansen hingsten kommer ju att stå på samma höjd som hennes bakdel det blir ju endast hennes framben som kommer upp en bit om hon står vid paddocksstaketet (ca 30 cm högre) om hon går framåt för balansens skull så måste det ju bero på att hon får känslan av att hon skall tippa framåt om hon då står lite högre med fram så förlyttas ju viktpunkten längre bak och denna känsla borde försvinna eller ?

OK....

Ja, jag har aldrig behövt ställa stona högre med frambenen för balansens skull. Så jag vet inte.....eftersom jag alltid står med en ensilagebal framför stoet, och där får de balans genom att tynga mot denna.
Eller att det är två som håller ett sto som svassar mkt, så att de kan väga upp på varsin sida. Och samtidigt trycka emot när hingsten hoppar upp.
Fungerar bra...
Men då gäller det ju att ha den persontillgången ;)

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag kan inte låta bli att komma med ett förslag. Kan du inte ställa en ensilagebal på en eller ett par pallar och sedan placera hela alltet mot en vägg så att det inte kan bli förskjutningar?
Nu kommer väl detta för sent, men det kanske kan funka till nästa gång! Det får ju balen någon dm högre, vilket är vad du efterfrågade.

Jättespännande att höra om hur det går! :)

Betäckningsrapport 2.
Det går bättre och bättre. Lyckade ordna en hörna i paddocken in mot skrittmaskinen där vi med viss ombyggnad fick till ett hyfsat rejält staket framför henne, dock räckte det att ha det framför henne och stohållaren höll henne på andra sidan så stod hon i stort sett still, lutade sig faktiskt inte alls mot det. Han var bra på att hoppa upp nu. Fortfarande en del uppvaktning först innan han besteg henne (så inget pang på rödbetan här inte) sedan har han fortfarande lite svårt både att hålla sin position, glider en del bakåt (funderar på om det beror på att han är lindad och har paddor upp över knäet att detta gör att han så att säga inte får bra grepp om stoet ?) Och hitta rätt är fortfarande inte så lätt, då han gick upp rakt från sidan så hinner han ju upp och börjar testa innan jag ens kommer åt att styra honom. Han försökte lite och hamnade denna gång lite rätt men så åkte den ut på sidan och då hittade han inte rätt igen, då när han känner att jag börjar lägga mig i det hela så blir han jättetacksam :o och stannar upp så att jag får ett ordentligt tag om "snorren" och sätter den mot rätt hål, bara det att när han då trycker till för att köra in den (jag styrde fortfarande) så blev det för mkt stimulans för den lilla killen och han kladdar (dock endast genomskinligt kladd - visst är även hästkladd mjölkigt ?) och slaknar. Vi var dock osäkra på om det verkligen var "det rätta kladdet" vi såg (kul att vara glad amatör...) så vi lät honom pausa en stund och då styvnade han till igen och gjorde ett nytt försök och kom faktiskt rätt helt själv men där ser man just att han har vissa problem att hålla sin position han glider bakåt hela tiden. Han körde några "juckningar" för att sedan (såg det ut som) glida ur självmant då var snorren fortfarande "trumpetad" för att sedan slakna när han kom ur. Så den stora frågan är om han släppte någon sats då eller ej. Han har inte någon gång så att säga visat att han får utlösning. Blir lite lurig på det hela. Kan det vara att produktionen inte har kommit igång ordentligt ännu ?

En annan sak man ser att han är irriterad (nästan sårig/flådd) på några ställen på snoppen. Skall man låta honom vila från betäckning imorgon och se om hon står dagen efter det eller skall man köra på med tanke på att han uppenbarligen behöver träna sig.

Temperamentet får återigen full poäng, plockade in sto och hingst från hagen så då förstod båda vad som var på gång, trampade runt lite medan jag lindade honom, gickk sedan snällt med ut till stoet, uppvaktade henne och betäckte, gick sedan snällt med in igen. Plockade av sto och hingst och la på dem täckena och sedan ut i hagen med dem. Stod och brummade lite till stoet som naturligtvis ställde sig och svätte när vi passerade. Gick sedan lugnt iväg och betade.

Jag tror man brukar betäcka varannan dag i en brunst...så låt honom "vila" i morgon...
Jag skall också betäcka hemma för första gången själv i år...men min hingst betäckte förra året....märren var dräktig på 55 dygn men tappade det nånstans efter vägen så vi får prova i år igen...

här har du porrsajten dokumenterad :D
http://www.overberga.com/diverse/nutte.htm

Senast ändrad:

Vore jag dig så skulle jag ta av lindor och det, nu vet du ju att stoet är snällt så de är nog bara ivägen.

Härligt med en sån goding till hingst som verkligen verkar kunna sköta sina kort ! Hoppas att det blir fina bebisar

Det är ju ganska olika hur ofta man betäcker (welsh tex betäcker ju varje dag), jag tänkte mest på att dels vet vi inte om han verkligen har fått någon "sats" i henne och dels så är detta stoet optimalstoet att "öva" på och man vet ju inte hur länge hon står i brunst. Det andra stoet som förhoppningsvis kommer upp i brunst till helgen (de brukar avbyta varandra) är nog ingen som han skall öva på utan då vill det nog till att han vet vad han sysslar med om det skall funka med henne (satmaran) därav att jag tänkte att han skulle passa på och träna så mkt det går innan det är dags för henne.

ja jag vet inte så mycket, men sperman överlever ju tydligen såpass att det skall räck med varannan dag....men får hon ingen sperma isig så är det ju en annan sak...:D Tänkte mest på hans "sargade snopp" :p

Jag trodde aldrig att min hingst hann att få inågot men stoet blev dräktig. Fäller han ut tallriken? Droppar det från snorren? Förmodligen har han fått iväg en del, det går i 80 km så dom flyger nog in dit dom ska. Sedan överlever spermierna 2 dygn så vänta lite varannan dag brukar bli bra, eller kan man ta morgon och sedan dagen efter på kvällen om man är osäker!

Liknande trådar

Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 362
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka