Naturlig betäckning tips önskas..

Sv: Naturlig betäckning tips önskas..

Kul att se att det går bra. Här betäcks småstona fritt (brukar bli ett par ggr per dag), mellanstora ston varannan dag och stora ston med 1½ dygns mellanrum.
Förra sommaren hade vi som mest 4 ston per dag att betäcka, då var det lite slitit för lillhingsten. I år har han ett sto om dagen hitills ;) Lindar aldrig benen, hingsten är oskodd, stona kollade innan de går till betäckningsgropen.
Lycka till :banana:

Det är så skönt att höra att du har kommit igång med Sunny nu! :) Grynet vill ha ett syskon hälsar hon! Även hon har vaknat till liv nu, behövdes inte sprutas. Vi bestämde i helgen att vi skulle åka och spruta henne som typ igår, efter att ha märkt att alla Brudviks ston redan var färdiga trots att det fortfarande var vinter där uppe.... :crazy: .
Men på måndagen verkade hon smålurig och idag står hon duktigt, så imorgon bitti åker vi och spolar henne om det går, kollar hur det gamla ärret ser ut, och betäcker förhoppningsvis på fredag. :banana:

Man får väl hoppas det är samma här, ja han fäller ut tallricken det är det jag menar ovan när jag skriver trumpetar (ser ut lite som en trumpet ju).

Hur är det egentligen är deras ejakulat (eller vad det nu heter) mjölkigt vitt eller är det genomskinligt ?

Funderar lite fram och tillbaka vad gäller nästa språng, det blir en annan som kommer att hålla stoet nu och hon kan enbart kväll nu onsdag och torsdag idag betäckte vi vid lunch så hoppar vi över imorgon så blir det ju ganska lång lucka från tisdag lunch till torsdag kväll och tiden för ägglossning bör ju närma sig (om det inte redan skett hon har ju varierat sig förr) dessutom tog hon ju inte sig sist hon blev betäckt. Det blir ju 2½ dygn till nästa språng och det känns lite långt. Fredag kan jag få hjälp när som. Så man kanske skulle ta imorgon också (Blir ju lite mer än ett dygn eftersom det blir på kvällen) för att sedan hålla torsdag och ta henne igen fredag morgon/lunch eller vad tycker ni ?

Xeline skrev:
Vore jag dig så skulle jag ta av lindor och det, nu vet du ju att stoet är snällt så de är nog bara ivägen.

Härligt med en sån goding till hingst som verkligen verkar kunna sköta sina kort ! Hoppas att det blir fina bebisar

Har funderat på det, men samtidigt så är det bättre att få det att funka då detta sto är ju snällt, men det andra som också skall betäckas sedan litar jag inte en sekund på hon har dessutom rejäl snärt i sina sparkar och dessutom ganska oberäknelig även om något passar ena sekunden så gör det inte det nästa. Så när han skall betäcka henne så blir det definitvt inte utan skydd (funderar på att skaffa hockeyutrustning till honom :D )

Funderade på om man skulle prova att linda några varv Wettrap utanför är ju betydligt trögare/klibbigare i ytan då kanske de griper i hennes päls lite, fleeslindorna bara glider ju. Någon som har något annat förslag ?

Då hade jag betäckt imorgon också, ifall hon går ur brunst.
Spermierna är lite som utspädd mjölk i färgen, lite grå dassig men väldigt grumlig. Olika hur mycket dom skickar iväg men en "normal" stor dos kan väl vara 40-50ml och det kan räcka till många ston när man seminerar.
Jag har betäckt ikväll också med min lille hingst, han var för första gången färdig när han klev ut från stallet, förmodligen råkade vi pricka in rätt tillfälle, återstår att se om han gjorde henne dräktig.....
Mina hingstar brukar när dom har lyckats vara väldigt anfådda, har dom bara varit inne och "flaxat runt" brukar dom inte vara märkbart påverkade, annars går dom med hög puls och är anfådda tillbaka till stallet....
Dom brukar flagga med svansen om dom ejakulerar sedan blir det alldeles still.
Vilket intressant ämne oss kvinnor imellan.....;)

Du måste särskilt passa när han går av, en del ston slår när hingsten är på väg ner och hjärnan är i gylfen helt slut, då är dom försvarslösa.
Min hingst fick en spark på bakbenet riktigt illa.
Vi har alltid ett dressyr spö, den som håller i stoet får kolla ögonen och bakbenen, knackar man stoet på bakbenen när hon börjar knorra brukar dom skärpa till sig och inte sparka.
När hingsten hoppar ner brukar vi med "elaka" ston fösa undan baken på stoet åt ett håll och hingsten får man bort snabbt åt andra hållet, detta gör vi med dressyr spöet, normalt sett är dagens ston utbildade och lyssnar på tillsägelser.
Ibland vill hingsten hämta andan strax bakom stoet men då lever dom farligt om stoet är grinigt.
Ett sto som är riktigt brunstigt brukar finna sig i det mesta, men när vi människor blandar oss i betäcker vi ston som även inte är i högbrunst och då blir det lätt sparkar.

Rodde skrev:
Då hade jag betäckt imorgon också, ifall hon går ur brunst.
Spermierna är lite som utspädd mjölk i färgen, lite grå dassig men väldigt grumlig. Olika hur mycket dom skickar iväg men en "normal" stor dos kan väl vara 40-50ml och det kan räcka till många ston när man seminerar.
Jag har betäckt ikväll också med min lille hingst, han var för första gången färdig när han klev ut från stallet, förmodligen råkade vi pricka in rätt tillfälle, återstår att se om han gjorde henne dräktig.....
Mina hingstar brukar när dom har lyckats vara väldigt anfådda, har dom bara varit inne och "flaxat runt" brukar dom inte vara märkbart påverkade, annars går dom med hög puls och är anfådda tillbaka till stallet....
Dom brukar flagga med svansen om dom ejakulerar sedan blir det alldeles still.
Vilket intressant ämne oss kvinnor imellan.....;)

Han har väl inte verkat så anfådd men å andra sidan så har jag inte heller sett denna kille bli anfådd särskilt många gånger, han är helt otrolig han blir i stort sett aldrig varken flåsig eller svettig. I vintras brydde vi inte ens om att klippa honom trots att han tränades för bruksprovet. Så vida allt flyter på och det inte blir en psykisk påfrestning (om man behöver gå på honom om någonting) så blir han aldrig svettig eller flåsig vare sig av ett helt hoppass, ett helt löshoppningspass (högt) eller en riktig genomkörare i dressyr lite fuktig under sadeln inget annat. Så man får nog anta att han har en otrolig lungkapacitet och grundkondis har faktiskt aldrig varit med om något liknande på någon annan häst, så jag vågar nog inte lita på att han skall bli anfådd av det.

Det han kladdade utanför var av vad jag han gick ju ganska snabbt rent genomskinligt, men det gick som sagt snabbt så jag fick ju inte granska det närmre.

Om han flaggar med svansen eller inte hinner ju inte jag se som är fullt upptagen under magen på honom med styrhjälp :angel:

Vad menar du med att din hingst var färdig när han klev ut från stallet ? Fattar ingenting ??

Han hade ställt och var färdig att betäcka, annars får dom stå ett par meter bakom stoet och göra sig färdiga. Dom får inte hoppa upp om inte "snorren" är hård o klar att använda.
Min lille hingst blir bara färdig snabbt om stoet är riktigt högbrunstig.

Var o kollade min märr i morse....hon hade NYSS ovulerat:crazy: troligtvis i natt eller nåt....men nu vet jag iallafall vart hon ligger i brunstcykeln så det är bara att vänta dryg 14 dar så ska jag också köra på...veterinären tyckte jag skulle släppa ihop....men vete f-n....iså¨fall innebär det ju att hon kommer att få gå utan eksemtäcke i en vecka.....ÄN har hon inte börjat klia sig......(hon är travare och har 5 avkommor och ingen har eksem)

Det rådet fick ju jag också, men nu med facit i hand så hade det nog inte gått så bra utan hjälp hade nog inte hingsten klarat det så bra. Nu hade i och för sig din betäckt innan och har lite mer koll på sina saker förhoppningsvis.

Jag tog upp just det med veterinären och då sa hon att när dom betäcker "fritt" så händer det nästan aldrig...för när man har "kontroll" så blir hingsten lite stressad och påstigningen kontrolleras av oss och därför kan det bli fel påstod hon..( om man inte har en "idiot")
Men jag vet inte...
Å typiskt är ju att om 14 dar när det ska börjas för mig...då är det ELITLOPPET....å jag är borta i 3 dar :crazy: Hmmm, hur ska jag lösa detta då :D

Ja men vissa raser passar bättre att gå på fri betäckning än andra, jag tror nu inte på Hbl som fri betäcker om man sedan tänker använda hingsten till tävling eller ridning tycker jag att fribetäckning är för risk fyllt.
En av mina hingstar stod vid grinden en dag full av blod i hela ansiktet, då gick han med ett sto, han är inte sådan så han tränger sig på. Vi kunde rädda ögat men hans ben under ögat är intryckt. Han betäcker numera för hand. Jag tycker man ska vara försiktig när man över väger att släppa ihop dem.

Jajag vet heller inte om jag törs...stoet är ju snällt fö mot hästar, hingsten är ju pensio nu(12 år travare) jag tror det blir för hand iallafall.....det finns så mycket som kränglar annars...eksemtäcke, jag är inte hemma på 3 dar.....

Men om hon nu går in i brunst om 14 dar..en omsdag alltså...betäcker jag på onsdag kväll...fredag morgon o månd morgon.....skulle det duga tror du då??
Jag åker på fred morg o kommer hem sönd sen kväll/natt.

De brukar väl ha 21 dgr mellan brunsterna inte 14 ? När vi höll på med detta stoet sist så kollade vi ju henne på 15-16:e dygnet efter sista seminering när hon då inte var dräktig så sprutades hon igång igen för att slippa vänta ytterligare en vecka på att gå upp i brunst och därmed förlora mer tid då vi redan var sent på det. Skulle det bara gå 14 dgr emellan så skulle hon ju varit upp i ny brunst redan på kollen 15-16 dygnet (är väl den vanligaste tiden man kollar med ultraljud om de tatt sig eller ej).
Var tvungen att gå och hämta "läroboken" mitt i svaret där står faktiskt 16 dagars viloperiod men kan variera från 1 ? till 20 dagar. Av någon anledning så brukar mina ston nästan alltid hålla sig ca 21 dgr, har märkt det just för att jag har brunst i stort sett samma datum varje månad. Bra när de är stabila med tanke på planeringen med tävlingar då min ena valack inte funkar att ha med stona i transporten på tävlingar när de brunstar.
Men om din "bara" håller 16 dgr emellan så kommer hon ju upp i brunst först fredag, jag hade nog gjort så om jag var du att är kommer hon upp i brunst redan innan du åker så betäck en gång på morgonen sedan är det bara att be till högre makter att hon inte släpper ägget under söndagen, och sedan på henne igen måndag morgon.

Om du är osäker på om hon fått i sig något, så kolla när hon kissar ur sig efter betäckning. Då stöter de ur överflödig sperma och då brukar man se om det är lite vitt i kisset. Sedan kan man under språnget kolla om hingsten pumpar med svansen, då kommer ejakulatet. Du kan ju också kolla hur stoet ser ut efter betäckning, om det finns sperma runt om vaginan eller så.
Jag hade nog tagit ett språng till dagen efter om jag var osäker på om det kom något. Men det är ju inte hela världen heller om hon går om och ni får betäcka nästa brunst, det är ju fortfarande tidigt på säsongen.

det är väl 21 dgr mellan ägglossning?? eller...?? enl vet så skulle jag vänta en 14 dgr då¨skulle hon gå IN i brunst...men ägget släpper på 21 dar..typ..hmmmm.

Min hade lång brunst förr året...betäck mån ons fre o sön...måndag efter slog hon ifrån....

Precis som allt inom avel, så finns inga säkra svar. I boken Att bli med föl står följande:
"Den normala brunsten består av 5 dgr när stoet visar brunst däremellan 16 vilodagar. Tyvärr får man räkna med stora variationer inom den normala brunsten, mellan 1 - 20 dgr. Varje sto är unikt och reagerar på sitt sätt. Det är därför en ganska flytande gräns mellan vad som är normalt och onormalt." Och lite längre ner på sidan: Flertalet ston har under säsongen en regelbunden brunstcykel. Därför är det viktigt att i god tid bokföra sitt eget stos normala brunstbeteende och dess längs.

Just detta att kontrollen om de tatt sig eller inte brukar ligga på 15-16 dygn indikerar ju att det är ganska ovanligt att stona går upp i brunst igen innan dess (även om det naturligtvis säkert förekommer). Jag tror att ofta styr stona upp brunsterna efter varandra, och jag har faktiskt alltid tidigare legat på runt 20 dgr på samtliga av mina ston, konstigt nog och då menar jag 20 vilodagar och därefter brunst i 5-7dgr lite efter när på säsongen det är. Kom faktiskt tom på att min gamla ponny jag hade för mååånga år sedan som var en pissekärring som inte hoppade på tävlingar när hon brunstade höll sig exakt på en månad i cyklerna, första helgen i månaden hela brunstsäsongen var det inte lönt att ta henne ut på några tävlingar (tänk vilket minne man har är ca 20 år sedan jag hade henne).
Stoet vi håller på att betäcka nu, visade en knepig två dagars brunst 17-18/4 och vi beräknade henne till att gå upp i brunst igen ca13-14/5 efter hennes normala schema nu började hon ju redan på kvällen den 8/5, ser nu att det vi inte tänkte på var att hon endast brunstade 2 dgr när vi räknade och det blir exakt 20 vilo dgr tills hon gick upp i brunst igen så hon håller sitt schema det är vi som inte använder huvudet när vi räknade.

Senast ändrad:

fast det stämmer det också....en del hingstar betäcker ju bara en enda gång och det är vid absolut högbrunst(ägglossning) och mellan dessa "skall" det ju vara 21 dgr....däremot så börjar ju en del tidigare, eller rättare sagt "visar" brunst tidigare..jag har haft ston som knappt gått framlänges på en vecka, medans andra inte övht visar brunst om man inte direkt ställer upp dom framför hingst ( som förra året, jag åkte till hingststation med min märr som jag inte hade en aning om vart i brunsten hon låg....blev inseminerad direkt på dagen och dan efter hade hon ovulerat :D ) så hon visade inte alls nåt innan, och då borde hon ju varit i brunst åtm 5 dgr innan....
samma sto gick in i fölbrunst dag 5 när hon hade föl sist.

Senast ändrad:

Den här damen är så extremt brunstig så hon svätter konstant hela tiden även om han precis varit uppe och betäckt henne, hon har sådana här extrema brunster de första omgångarna på våren men i år är det extremt (kom igång sent vet inte om det är det som påverkar detta är första tydliga brunsten utom en knepig 2 dgrs förra omgången) så det är inte så lätt att se vad som kommer med i de här svättningarna. Min vet var ute igår i annat ärende och hon grinade glatt när hon såg henne, snacka om brunstig. Frågade henne om jag skulle ge henne Hippotrim med tanke på bakterierisken eftersom hingsten har så svårt att komma rätt. Men honsa så brunstig som hon är och som hon håller på och skvätter så behöver du inte bry dig om hur mkt bakterier han drar in de renar hon ut igen (hon menade på att det är det som är fördelen när de är så nästan överbrunstiga)

Liknande trådar

Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 362
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka