Natta fyraåring...

Mitten

Trådstartare
Jag har, som alltid, lite problem med nattningen av dottern... Hon blev 4 i april, och nattas nu genom att vi ligger hos henne, läser bok, ligger kvar tills hon somnar. Detta är dock oftast förenat med frustration, hon gör allt för att inte somna, och det kan ta uppemot 2 timmar... Vi har provat olika nattningstider, ingen skillnad, hon slåss mot sömnen som en galning.
Nu är vi trötta på att ägna hela kvällen åt nattning, och pratat med henne om att sova själv. Jag dealade med henne, att vi läser bok, sen går jag ut, men tittar till dig var tionde minut ( hon är lite orolig för spöken och sånt...). Nu har det gått en timme, hon springer ut, jag går in, fram och tillbaka, hon säger att hon inte orkar sova själv, jag säger att det är ett steg i att bli stor tjej, hon får fortfarande komma över till oss på natten om hon vill ( gör hon varje natt mellan ett och tre typ...)

Hjälp, hur gör vi den här omställningen? Vill inte göra nattningen till ett bråk liksom...

Sv: Natta fyraåring...

Jag har i princip samma problem med Tuva (som blir 4 i augusti). Kommer följa den här tråden.

Tuva har alltid varit svår att få att koppla av på kvällen och somna.

Min tös är 4½ Vi har haft såna problem med nattningen att vi gick till en BVC knuten barnpsykolog för att prata.
Det vi bestämmde oss för att prova var att ta bort boken,ingen läsning alltså.

Vår dotter varvade inte ned alls ,kolla av alla möjliga undanflykter från sömnen innan hon hamnar i säng(hungrig,törstig,kissenödig osv)
Sen sitter vi bara där,kanske kliar henne lite på armen tex om hon vill det och uppmuntrar till att blunda.

Vår dotter somnar på allt imellan 20 min & 2 timmar,beroende på hur svårt hon har att komma ned i varv.Men en sak är klar och det är att det hjäpte för oss att sluta med bok,vår tös var liksom 2 sidor före när vi läste.,Vilket inte är särskilt nedvarvande..

Tillägg , vet inte hur ni har det ,men för oss så gäller det också att inte bli indragen i samtal vid nattningen tex "mamma vet du bla bla bla" inte fråga eller svara bara humma med liksom

Ni är inte ensamma om det iaf :-) Jag äääälskar när folk säger att de lärt sina barn att sova själva. Lärt eller var det helt enkelt ett barn som klarade av det eller till och med ville? Konsekvent träning eller slump?

Hur som det bästa för snabbt sömn, iaf enligt mig, det är extremt inrutande sovtider. Max 15 minuter plus eller minus. Alltid upp samma tid på morgonen. Kvällstiden är ju svår att styra. Men i säng samma tid och alltid upp på exakt klockslag. När vi var extremt noga med det hade vi bara 10-15 minuters nattningar. Man får ju räkna ut antalet timmar nattsömn så läggningstiden blir rimlig.

Lycka till, annars går det över när de är tonåringar.

Vi har kört en rätt "lätt" väg som passat oss och barnen. De har fått vara uppe så länge de är glada och trevliga och så har vi lagt dem när vi märkt att de blivit trötta. Upp samma tid till förskolan och på helgerna får de sova hur länge de vill. Har fungerat alldeles utmärkt.
Vi har heller inte kört någon "nedvarvning" utan gärna ett gapskratt innan läggdags.

Det är först nu när de börjat skolan som vi blivit mer noggranna med tider eftersom deras dagar är mer krävande nu. Med skillnaden att de nu är så pass mogna att de förstår att de måste lägga sig i tid om de ska orka upp. På helgerna får de vara uppe längre.

Vad händer om ni istället för bok låter henne berätta om sin dag?
Jag har sedan barnen varit små låtit dem berätta om sin dag och det har blivit lungnande och rogivande för dem att få ur sig allt de funderar på och varit med om. Kanske fråga varför det och detta eller berätta något tråkigt eller något roligt eller bara berätta vad de lekt och med vem.
Jag avsatte minst en halvtimme per barn så att de ska känna att de verkligen fått ha mamma för sig själv den stunden. Dvs. det andra barnet i vårt fall har inte fått störa under den tiden och givetvis inte telefon eller annat heller. Det här fortsatte jag med tills de blev vuxna och det var lika viktigt för dem som för mig. Jag märker fortfarande att om jag eller de ringer på kvällstid så blir det gärna något liknande samtal. Det har blivit trygghet helt enkelt att få prata av sig. För oss fungerade liksom inte det här med saga och sedan sova. Det blev bara ett stress moment.

Jag minns inte exakt vid vilken ålder de kunde somna själva men jag minns att efter den halvtimmen så var vi ganska klara och jag kunde berätta en saga ur huvudet istället för ur någon bok. Böcker var för oss ett äventyr som var spännande där man satt nära och spänt väntade på att få höra och vända blad och det kunde de inte slappna av och somna till utan det gjorde vi på dagtid. De sagor jag hittade på tyckte de visserligen också var spännande men då fanns inte det störande inslaget med att stressa med att vända blad utan då kunde de slappna av på ett annat sätt.

Kanske är det så enkelt som att ni behöver släppa det här med att det känns jobbigt? Jag vet att när jag pluggade och hade mycket och nattningen kändes jobbig och tog tid att då var det stört omöjligt för dem att somna.
Ibland behöver man ju fundera på sin egen del i det hela också. Kanske på hur man själv hade det som liten och hur det har påverkat ens tankar kring att lägga sig. För mig var det väldigt stressande att lägga mig när jag var liten. Särskilt när mamma jobbade natt och när jag gjorde upp med det så släppte mycket av våra nattningsproblem. Jag blev helt enkelt lugnare och utstrålade att det var skönt att få gå och lägga sig och sova.

Ni är inte ensamma om det iaf :-) Jag äääälskar när folk säger att de lärt sina barn att sova själva. Lärt eller var det helt enkelt ett barn som klarade av det eller till och med ville? Konsekvent träning eller slump?

Hur som det bästa för snabbt sömn, iaf enligt mig, det är extremt inrutande sovtider. Max 15 minuter plus eller minus. Alltid upp samma tid på morgonen. Kvällstiden är ju svår att styra. Men i säng samma tid och alltid upp på exakt klockslag. När vi var extremt noga med det hade vi bara 10-15 minuters nattningar. Man får ju räkna ut antalet timmar nattsömn så läggningstiden blir rimlig.

Lycka till, annars går det över när de är tonåringar.

Tja här var det konsekvent träning, jag vägrar att låta barn somna ledsna alltså gick fem minuterns metoden bort fullständigt.
Det vi gjorde var att visserligen läsa och prata en stund. Sen nattning och sedan satt någon av oss och sjöng och i början strök dem på ryggen, så småningom hålla handen stilla, ta bort handen, flytta sig längre bort från sängen, så småning om ut från rummet, sjunga tills de somna utanför rummet, sjunga två sånger osv minska ner tills vi nu när de bara behöver bli omstoppade och lite småprat om dagen, släcka och gå ner. Men det tog tid, lite som ensamhets träning med en hund, öka ut lite försiktigt och backa två steg om man märker oro hos hunden, nej förlåt barnet. ;)

För oss fungerade det att sjunga för då kan man inte prata samtidigt, :angel: dessutom har vi sjungit för dem sen nyfödda för att lugna så man kunde nästan se dem klippa med ögonen bara man började sjunga. :D Fast ibland tror jag att de somnade för att slippa höra mig sjunga. :D

Vi provade faktiskt det, då kör hon till hon stupar (somnar på golvet eller i soffan). Vi provade i 4 dagar, hon somnade klockan 2, klockan 3, klockan 1, klockan 3. Och då gick vi upp 7 på morgonen... Det funkade jättedåligt :S

Vi pratar ofta lite så innan hon går och lägger sig. Och vi har inte tyckt att det är så hemskt med nattningarna, vi har hela tiden tänkt att det ordnar sig nog med åldern, nu är det här det hon behöver och då gör vi så. Men vi har nattat såhär i ett och ett halvt år och det blir inte bättre...

Bokläsningen tycker jag varvar ner henne, så länge vi läser är hon lugn och hon pratar om boken och det är en ganska mysig rutin...

För att återgå till igår somnade hon faktiskt 2 minuter efter mitt inlägg! Och sov i sin säng fram till 5, mycket ovanligt!

Vi kom överens om att jag skulle titta till henne var tionde minut. Det märktes att det var viktigt, och hon sprang ut och kollade att jag var utanför hela tiden. Sp jag gick in var femte minut, stoppade om, kliade lite rygg, sa att jag kommer tillbaka om en stund. Så längde jag det till 6 och sen 8 minuter, och slutligen 10 (det var då jag startade tråden, det kändes omöjligt...). Men plötsligt sov hon!

Och jag tror hon behöver somna själv för att hitta ro inom sig. Igår sa hon att mamma, jag har glömt hur man sover. Jag sa att hon kunde ju bara krama katten och vila och tänka på allt roligt vi gjort idag. Hon ville inte blunda, då sa jag att hon inte behövde det, bara ligga i sängen.

Jag tycker ju mest synd om henne att hon har svårt att somna. Strikta metoder har aldrig funkat på henne, utan mer komma överens och ha vissa postulat som bara är så. Typ, nu är det dags att sova själv i din säng, hur ska vi göra? Igår kastade hon ut mig efter bokläsningen, ivrig att prova det vi diskuterat :)

Vi har kört en rätt "lätt" väg som passat oss och barnen. De har fått vara uppe så länge de är glada och trevliga och så har vi lagt dem när vi märkt att de blivit trötta. Upp samma tid till förskolan och på helgerna får de sova hur länge de vill. Har fungerat alldeles utmärkt.
Vi har heller inte kört någon "nedvarvning" utan gärna ett gapskratt innan läggdags.

Det är först nu när de börjat skolan som vi blivit mer noggranna med tider eftersom deras dagar är mer krävande nu. Med skillnaden att de nu är så pass mogna att de förstår att de måste lägga sig i tid om de ska orka upp. På helgerna får de vara uppe längre.

Vi har provat typ det här också, men hon kan snällt leka i sitt rum i timmar... Ända tills övertröttheten blir så överväldigande att hon omöjligt kommer till ro. Ofta är nattningarna enklare när hon kommer i säng i tid.

Helt sant!
De bästa dagarna är när hon varit ute och röjt hela dagen, då somnar hon av pur utmattning :D.

Vi provade faktiskt det, då kör hon till hon stupar (somnar på golvet eller i soffan). Vi provade i 4 dagar, hon somnade klockan 2, klockan 3, klockan 1, klockan 3. Och då gick vi upp 7 på morgonen... Det funkade jättedåligt :S

men ... sov hon på dan sen då eller?

Vad säger BVC?

Inte för att vara hysterisk men det kan vara tidiga signaler på AD/HD, kan vara bra att vara uppmärksam på eftersom man oftast missar det på tjejer.

Vi pratar ofta lite så innan hon går och lägger sig. Och vi har inte tyckt att det är så hemskt med nattningarna, vi har hela tiden tänkt att det ordnar sig nog med åldern, nu är det här det hon behöver och då gör vi så. Men vi har nattat såhär i ett och ett halvt år och det blir inte bättre...

Bokläsningen tycker jag varvar ner henne, så länge vi läser är hon lugn och hon pratar om boken och det är en ganska mysig rutin...

Skönt att inte ni tycker nattningarna är jobbiga. Jag fick lite den känslan när jag läste ditt inlägg men det kanske var frustrationen över att det inte fungerade som jag läste in?

I vilket fall, härligt att det fungerade så bra igår kväll och inatt! Hoppas att ni har hittat det som fungerar nu och då kan ni ju påminna henne ikväll om att det fungerade ju igår så då fungerar det säkert ikväll med :)

Inte för att vara hysterisk men det kan vara tidiga signaler på AD/HD, kan vara bra att vara uppmärksam på eftersom man oftast missar det på tjejer.

Men snälla du:crazy:. Mitten beskriver FYRA kvällar och du börjar yra om bokstavsdiagnoser?? Så respektlöst!

Mitten! Hoppas det där inte sätter myror i huvudet på dig. Det låter ju dessutom som du och dottern håller på att hitta en väg.

Så blev det även när jag försökte vara en modern förälder och låta barnet lägga sig när det var trött.

Min son har sedan födelsen varit extrem nattmänniska, och han har hela livet haft mycket lätt för att vända på dygnet (han har det inte från främmande).

Jag kan inte påstå att jag har varit särskilt framgångsrik, men att lägga honom innan övertröttheten kommer har funkat lite bättre än motsatsen. Men han har i hela sitt liv samlat på sig sömnbrist under veckan för att sedan kompensera på helgen genom lååååånga sovmorgnar. Vi har också efter förmåga undvikit rutiner som inneburit alltför tidiga morgnar, för då blir det olidligt.

Jag är likadan, och lärde mig att hantera det som ca 20-åring, vilket min son också verkar ha gjort. Numera tror jag tex att han inte kämpar emot sömnen längre efter att ha lagt sig, men det gjorde han länge. Vi har pratat mycket om det under hela uppväxten, men han var i princip vuxen innan han kunde förmå sig att låta bli med det.

Att vara ute mycket och trötta ut honom kunde hjälpa, men inte med självklarhet. Han har alltid velat rita och "uppfinna" mycket, och "tvingade" man honom att vara ute för mycket blev han stressad över att inte hinna med sina projekt inne. Då kunde han absolut inte sova. Dessutom verkade han bearbeta saker genom att rita, så tex efter en dag på en djurpark ville han nog helst rita djur hela natten.

men ... sov hon på dan sen då eller?

Vad säger BVC?

Jag tror inte jag oroar mig för diagnoser :). Hon är väldigt lätthanterlig och resonabel, om än envis (Haha, vissa dagar kanske jag inte skulle beskriva henne så dock :D). BVC har jag inte pratat med saken om egentligen, jag ser det inte som ett jätteproblem, utan mer om en rutin som vi måste räta ut så att det fungerar för oss alla.

Skönt att inte ni tycker nattningarna är jobbiga. Jag fick lite den känslan när jag läste ditt inlägg men det kanske var frustrationen över att det inte fungerade som jag läste in?

I vilket fall, härligt att det fungerade så bra igår kväll och inatt! Hoppas att ni har hittat det som fungerar nu och då kan ni ju påminna henne ikväll om att det fungerade ju igår så då fungerar det säkert ikväll med :)

Ja, frustrationen är mycket för att det inte blir bättre trots att vi hållt på i 1,5 år - jag vill ju att sömnen skall bli lättare för hennes skull också, samtidigt som jag är less på att inte få kvällstid med hennes pappa (eller mig själv). Hon sover ju ca 8 timmar per dygn, och jag sover kanske 7, så det är inte mycket tid att få andas (och bukesurfa :D)

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 451
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 693
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar