nått är konstigt med min tik

Gravinda

Trådstartare
Nått är konstigt med henne, jag funderar på att ta henne till veterinären, men jag vet inte riktigt vad jag ska söka för.
Funderar på om hon har allmänt blivit deprimerad.

Senaste veckan har hon blivit trött, håglös, tappat driven och glädjen.
Hon äter men med mindre matlust. Hon bäddar ner sig i sängen och suckar åt mig när jag frågar om vi ska åka till stallet, i normala fall så ligger hon helst inte i sängen och säger man ordet "stallet" så står hon direkt start redo i hallen.
Hon har också blivit väldigt gnällig, ligger och piper, får ångest när jag ska iväg. Typ separations ångest, men hon lämnas inte ensam utan antingen med min kille eller med mina föräldrar när jag ska jobba. Och nu har det nästan blivit lite så att hon börjar stressa upp sig när vi kommer dit, tidigare har hon älskat att vara hemma hos mormor och morfar som skämmer bort henne totalt och går långa lugna promenader på timmar osv osv, men nu senaste tiden håller hon sten koll på mig.
Går jag på toa och stänger dörren när jag är där så skriker hon, inte skall eller yl utan ett riktigt vrålskrik.

Detta har alltså utvecklats senaste veckorna, och för rätt exakt två veckor sen började jag heltid. så känner att det kanske inte är ett veterinär ärende utan att hon har påverkats negativt av omställningen och ta och börja rota där i. Men hur?

Eller är det nått veterinäriskt som gör att hon känner ett större behov av mig? Eller allmänt gör henne mer känslig?
Löp är det dax för i februari. Hon är 3 år. Blandning mellan Labb, BC och schäfer.

Hon verkar inte vara smärtpåverkad, men tung i kroppen, hon verkar helt slut liksom. Kan det bero på att hon är så stressad av min jobbförändring som suger musten ur henne?

nån som får till nått?

Sv: nått är konstigt med min tik

Livmoderinflammation tex kan yttra sig på de mest märkliga vis, jag hade kollat upp det.

En kullsyster till min yngre hund drabbades av ungefär likadana symtom för ett tag sedan. Ovillig, lite slö, gjorde en massa grejer den inte gjort förut (grävde ner fåglar på jaktprov bl.a.). Det visade sig efter lite undersökningar att hon hade fått UVI och noskvalster. Så, det kan vara en idé att ta sig till veterinär och kolla upp så hon inte är sjuk på något sätt. De kan bete sig underligt då. Att du inte ska gå kan ju hänga ihop med att hon har ont/känner obehag och därför vill ha trygghet, dvs dig, hemma.

Mest en tanke.

Jag hade oxå kollat upp det. Bara för att var på den säkra sidan.

kl*

Livmoderinflammation har jag också funderat på, har klämt och känt på henne från topp till tå, reagerar inte när jag trycker på buken. Kissar och bajsar som normalt. Ute så är hon lite mer sig själv än inomhus, hon är framåt och vill nosa och titta på saker och drar lite race. Har haft morgon fodringen i stallet och då busade vi, lekte jaga osv. Och då är hon ju sig själv, men sen direkt när vi kom hem så la hon sig ner på golvet, direkt på hallgolvet, pep och suckade. På det viset hon brukar låta när hon löper och tycker att det är allmänt besvärligt med livet.
Tycker att det är så skumt, för tycker inte att hon är uppenbart sjuk, men hon mår definitivt dåligt.

Men dåså, då tar jag och bokar en tid på måndag om det inte förvärras drastiskt under helgen.

Löpte hon alltså i augusti senast ?

Låter som en skendräktig tik - om det inte är något medicinskt.

Får jag låna din tråd?

Det är något med Agnes med, hon är väldigt grinig, rädd, ängslig och beter sig som hon har ont (ska ringa vet. på måndag) Det har inte hänt något speciellt utan gradvis blivit värre. Vill inbte hoppa upp i soffa/säng. Ligger gärna hemma, sur mot andra hundar och så kniper hon med rumpan. Går som en räka, ihopsjunken bak..

Ska som sagt prata och besöka vet. men ni kanske har nån tanke? Höfterna är röntgade men de kanske sitter i ryggen? Livmodern har ja funderat på med men inga flytningar eller att hon dricker mer.

DSG på 7år

Får jag låna din tråd?

Det är något med Agnes med, hon är väldigt grinig, rädd, ängslig och beter sig som hon har ont (ska ringa vet. på måndag) Det har inte hänt något speciellt utan gradvis blivit värre. Vill inbte hoppa upp i soffa/säng. Ligger gärna hemma, sur mot andra hundar och så kniper hon med rumpan. Går som en räka, ihopsjunken bak..

Ska som sagt prata och besöka vet. men ni kanske har nån tanke? Höfterna är röntgade men de kanske sitter i ryggen? Livmodern har ja funderat på med men inga flytningar eller att hon dricker mer.

DSG på 7år

Viftar hon på svansen? Om inte gissar jag på vattensvans och då ska det bli bättre på någon dag

Min äldsta tik betedde sig som hon skulle dö två månader efter löpet och några veckor framåt. Det var som värst mellan 3 och 7 års ålder.

Hon orkade knappt gå framåt och det var en hund med mycket fart annars. Det var iofs rätt skönt när hon blev lite lugnare ;-)

Till både Gravinda och Fragile: Skendräktig? Pyo? Uvi? Ont i ryggen? Analsäckarna? Oavsett vad så kolla tempen innan ni ringer vetten för den frågan kommer säkert när ni beskriver symtomen.

Viftar hon på svansen? Om inte gissar jag på vattensvans och då ska det bli bättre på någon dag

Det har hon nog aldrig gjort i hela sitt liv. Men vattensvans känns lite för lindrigt.

Till er andra som svarat:Ska tempa henne idag när hon kommer hem!

Bra tanke, ska tempa henne imorgon bitti innan jag ringer.

Hon är inte spänd i buken, inte öm. Ingen reaktion på nått i ryggen, reagerar inget på höfterna, tryck, kläm, böj eller nån rörelse. Rör sig obehindrat som vanligt.
Har inga konstiga flytningar, ingen svullnad, eller konstig lukt. Har touchat på analsäckarna med papper, kommer nada och inget konstigt med dom heller..
Nu har hon ätit med bättre aptit igår kväll och imorse. Så det känns lite bättre.

Min förra schäfer fick PYO som 8 månaders, löpte vid 6 månader och en gång vid 8 mån. Var lite "slöare" än normalt (en mycket aktiv tik som bara "gick ner i varv" liiite). Jag märkte att nåt inte stämde och bokade tid, akut PYO. Hon hade inga som helst vanliga symptom och vetten tyckte inte alls att hon verkade allmänpåverkad, men jag tryckte på och det gjordes ett ultraljud, hon opererades på morgonen efter.

Min lilla chihuahua/papillon på 3 år, fick PYO nu i somras. Hon visade heller inga som helst syptom, pigg och glad, åt och drack normalt. Vi var ute på en 4 timmars promenad och hon tuffade på som vanligt. Efter promenaden började hon skaka och kräkas, in akut då jag trodde hon blivit förgiftad. Hon blev inlagd och veterinären öppnade upp och hittade en inflammerad livmoder.

Jag vill inte måla fan på väggen, men jag skulle absolut göra ett ultraljud för att utesluta PYO.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka