Gotland kan Sverige mycket väl försvara med de två (ochenhalv) brigader vi har. Kan inte ryssarna klara en invasion över en landgräns kan de än mindre invadera över havet.
Jag tar ett omtag på den här,
nu när jag lokaliserat vad jag skrev en gång i tiden:
Det finns andra sätt att annektera Gotland än att invadera över havet:
Ponera detta sceniario: (daterat 2014.03.03 21:06)
- - - - - - - - - - - - - - -
Den ryska ambassadören kontaktar den svenska regeringen 11:00 en random kommande torsdag:
"Ni är i besittning av en bit land vi behöver låna. Det ligger avsides till för er, och är väldigt glest befolkat. Det är av lågt värde, både ekonomiskt och militärt, och har inga speciella resurser som är av vikt för er. Vi behöver tillgång till det av storpolitiska skäl - ja, vi behöver det helt enkelt bättre än vad ni gör just nu. Lokalbefolkningen kommer inte att drabbas, och vi kommer ombesörja en evakuering av dem åt er.
Vi vill gärna skyndsamt diskutera detta problem med er, gärna i en kreativ anda. Kl 13:00 är en bra tid i vår kalender.
För er information passar jag på att påpeka att vi har 150 kärnstridsspetsar riktade mot olika mål i ert land just nu. Vi kommer naturligtvis inte att använda dem - men jag tror att det kan vara bra att ni tar med det i er bedömning av det uppkomna läget, innan vi möts senare idag. Vi ses 13:00. Da svidanija."
I det här läget kommer förmodligen den Svenska regeringen låna ut Gotland.
Om man gör det, då kommer inte någon tredjepart göra någonting, mer än att använda ett kraftfullt diplomatiskt språk.
- - - - - - - - - - - - - - -
https://www.bukefalos.se/threads/hu...vaerlden-just-nu.1219634/page-7#post-16290405
Kommentar: Jag var 2014 lite överdrivet optimist-pessimistisk; idag ser jag att ungefär 5-10 kärnstridsspetsar av Iskandertyp är riktade mot svenska mål från Kaliningrad-enklaven. Var de finns rent geografiskt syntes jättetydligt 2014 på GoogleMaps satellitkartor - då baserna var splitt nybyggda, eller under konstruktion.
De syns fortfarande idag, men är mycket mera gröna.
Se'n, till detta efterskänkta Gotland kommer så de ryska styrkorna som ett brev på posten, strax innan 16:00-nyheterna.