Jag är emot att det görs till en valfråga och är ganska säker på att det aldrig hänt tidigare. Om det blir en valfråga och det efter valet slutar med att vi inte går med, finns risk att vi signalerar en onödigt instabil bild av Sverige som samarbetspartner. Och en nära samarbetspartner har vi med största säkerhet varit sedan Nato grundades.Vi har ju haft ungefär 30 år av relativt lugnt geopolitikt läge i norra Europa, men då har ingen i Sverige varit intresserad av att diskutera framtiden och säkerhetspolitiken...
"Vi borde ha gjort det här tidigare" kan aldrig vara ett konstruktivt svar på "vad gör vi nu?".
Vidare så tror jag inte att det pga Finlands situation i relation till Sovjetunionen var helt okomplicerat, eller ens möjligt, för Sverige att ansöka om medlemskap under kalla kriget. Det är inte ens säkert att vi varit välkomna med ansökan då. Vi var iaf inte inbjudna när nato grundades.
Rättelse: Du menar att det inte förekommit någon diskussion EFTER kalla kriget. Sorry!!! Då kanske vi är ense. Jag önskar en diskussion och ett eventuellt beslut under säkerhetspolitiskt lugnare perioder.