nästäppa under graviditet...

tinissen

Trådstartare
under i stort sett hela min graviditet led jag av nästäppa, som berodde på ökad hormonomsättning osv.... men när bebis titta ut hängde nästäppan kvar o gör det fortfarande nu mer än 6 månder efter. inte lika täppt men absolut inte som det var innan grav
någon mer som har haft problem med detta?? hur fick ni en lösning på det hela??

Sv: nästäppa under graviditet...

Jag fick kortison nässpray. Funkar men jag blöder lite näsblod då jag använt det.

Min mamma fastnade i beroende av vanligt nässpray, hon fixade till nässlemhinnan med laser. Gjorde tydligen inte ont alls, och hon är smärtkänslig. Hon var täppt några dagr/vecka efter lasern, sen dess har hon haft ordentlig passage. Hon gjorde ingreppet för några år sedan. Kanske kan vara nåt? -om inget annat hjälper....

Gira

Är inte helt täppt i näsan men har börjat sova med öppen mun sedan nr 2 föddes. Antar att jag inte får lika bra med luft genom näsan längre.

nej så allvarligt är det definitivt inte... låter lite småförkyld, o värst är det på mogonen efter man sovit. men det släpper rätt fort efter man kommit på fötterna, mest ett irritationsmoment..:)

Jag var konstant täppt när jag gått med mina söner. Det enda jag fick var nässpray. Och jag fick använda det i 4månader iaf. Jag har inte några problem att sluta sen.

jag fick min lilla kille för snart 6 månader sen, va konstant täppt i näsan under graviditeten. och är fortfarande. har inte tagit upp det här med någon dr eller så, jag kör på näs spray! köpte menthol spray nu för att använda den så lite som möjligt så nu använder ja bara innan ja går o lägger mig för kan ja inte andas så kan ja inte sova heller.

ja nässpray är ju frestande men långvarit bruk sliter ju på slemhinnorna. ahde jättelätt att få näsblod under grav räckte jag använde sprayen 2 dar sen var de kört....

Min systers äldsta är äver 20 nu och hon är fortfarande beroende av nässpray (något som hon började med när hon var gravid med honom)... Jag besväras just nu av täppt näsa och tar nässpray på nätterna, men har haft 3 månader utan besvär. Var täppt tidigt i graviditeten också. Jag tycker man tappar ork av nästäppan.

provade med lite NaCl (natriumklorid=koksaltlösning) det har hjälpt än så lämge återstår o se om de håller i sig tillimorgon:) kan ju alltid hålla tummarna... det måste ju finnas något sätt att bli av med den utan att göra ingrepp eller göra sig beroende av medicinska preparat.

*lånar tråden*

Är i normala fall rätt täppt i näsan, och nu under graviditeten är det ännu värre. Borde ha tänkt på att fråga läkaren när jag var där, men minnet är dåligt och kort så frågar er andra nästäppta istället: Är det okej att använda "vilken nässpray som helst" under graviditet, eller är det någon sort som ska undvikas?

Använder aldrig nässpray i vanliga fall så är helt novis. Fick ett spray med cortison för några år sedan, men märkte ingen större skillnad då.

De receptfria förkylningsnässprejerna är okej att använda (typ Nezeril, Otrivin m,fl) kom bara ihåg att helst inte använda dem mer än 10 dagar eftersom man sen kan bli "beroende" av dem i stället.
Gäller det andra varianter bör du kolla i FASS innan du använder dem.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 947
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 167
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?