S

solen

Jag har en häst som för ett par år sedan blödde näsblod vid flertal tillfällen. Blev då kollad på klinik ungefär lika många gånger. Men dom kunde aldrig hitta något fel på honom.
Fick bara förklarat "kan vara så med vissa hästar".
Nu idag efter ridtur hade han blött näsblod igen, har då ej gjort det på något år som sagt. Jag blir ju orolig. Vad kan det bero på egentligen och finns det något man kan göra/ge för att stoppa/lindra?
Han blöder inte mkt. Kommer några droppar och sedan är det bra.
Är vid olika tillfällen, ibland i hagen, ibland efter ridtur och ibland inne. Så det går inte att accociera till någon speciell situation heller.

Någon som varit med om likande? Eller någon som har råd eller tips?
Känns meningslöst att åka in på kliniken igen. Är det dom som är okunniga eller kan det vara såhär?

Sv: Näsblod

Min stallkompis sen en tid tillbaka hade en häst som blödde ur näsan
då och då.Ytliga blodkärl stått och klia sig.Det var inga stora mängder.Torkade med kallt vatten.En Peang med en stor tuss och höll så ett tag. Sen var det bra. :bow:

Vissa hästar kan blöda lite lättare än andra..det är som på människor .Men om du har kollat på klinik tycker jag inte att du ska oroa dig.
Blöder hästen flera liter då kan du börja oroa dig.
För en dag bok hur du rider och när han blöder.ta även med väder och temp.

En av hästarna kom in i stallet efter hagvistelse och blödde då näsblod. Ägarinnan blev orolig, pratade med veterinär och eftersom det inte slutade blöda så åkte hon in till klinik, där dom röntgade huvudet. Det visade sig att han blivit sparkad i huvudet och fått en fraktur, vilket orsakade näsblödningen... Han är idag helt återställd!

Mvh Huntress :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 778
Senast: AbCdE
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 705
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Var in på magnetröntgen för flera år sen då jag fick sån plötslig huvudvärk+yrsel. Visade sig sen vara kombinerad migrän och...
Svar
0
· Visningar
1 000
Senast: Fibusen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 390
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka