Nära ögat

TeamLundVer

Trådstartare
Ja så har ju det jag fruktade hänt, eller nästan i alla fall. Vid denna dator sitter en just nu ganska skakig person som är tacksam över att hon får spendera ännu en dag på denna jord..

Har nu unghästen på bete så det blir lite längre till närmsta paddock (och tyvärr så kunde jag inte köra honom i trailern idag) ca 1km på asfalt, sagt och gjort, jag valde att leda honom då detta gör honom lugnare. Håller oss ute i kanten (finns ingen vägren), möter (från bägge håll) 7 bilar, 6 st saktar ner, den sjunde håller enbart avståndet. Reaktionen på hästen blev att han kollade lite. Inget speciellt alltså..

Sedan kommer det en bil bakom oss (sikten här är helt ok, raksträcka) som tydligen tror att det står en etta framför 70-skylten, jag vänder mig om för att ge tecken att sakta ner.. ser henne då köra på "fel" sida av vägen som om hon tar ut avståndet, dock kör hon tillbaka in på vår sida, slickar svansen på hästen, både häst och jag slänger oss ut i diket, föraren hann väl komma ner i 40 efteråt innan hon kör vidare. Nu har jag helt plötsligt en lös, hysterisk häst som skenar mitt på vägen..

Nåja häst och ryttare är hyfsat välbehållna, psykiskt är det en annan fråga, kan bara tacka alla bilister mc-förare och cyklister som efter denna händelse saktade in när de passerade oss. Kostnaden blir ett nytt träns som totalt slets sönder då min häst i sin panik trasslade in sig i tyglarna, återstår att se om skenandet på asfalt kommer leda till några skador..

Sv: Nära ögat

Fy farao för dessa bilsadister:devil:
Hoppas att inte pållen blir "förstörd" resten av sitt liv... Jag menar bilrädd osv...
Nu tycks det ju ha gått Ok ändå för Er...
Usch, fy f*n rent ut sagt!!
Håller tummarna att det kommer gå bra!

Jäkla skitashög..blää!

Jag var nära att riskera livet när jag blev omkörd så på mitt 4-åriga fullblod för 15 år sedan. Ett diskbråck i nacken har jag som minne.

Och trots att sånt här händer så har Vägverket avslagit vår begäran om hästvarningsskyltar utanför vår ridskola med motiveringen 'folk borde veta hur de skall bete sig när det är hästar på vägen'.

hrmphf:devil:

Det finns idioter till allt!!! Att de inte bara kan vara lite förutseende och tänka på att det är levande djur som kan reagera på vad som helst... *morr* på bilisterna som inte visar hänsyn!!

en jag känner blev nästan påkörd en gång, hästen blev tokig och hon ramlade av. bilisten stannar och frågar ''gick det bra?"
men hon som ramlade av var så chockad att hon inte tänkte på att svara, då sätter sig bilisten i bilen och kör iväg!:eek: pucko!

Fy fasen..det är inte kul att råka ut för.
Jag har själv blivit påkörd och det går inte att beskriva hur maktlös man känner sig..
Jag red på vägkanten o min häst skyggade för en vedhög, vilket slutade i att hon kastade sig ut i körfältet, bilisten såg att jag hade problem att kontrollera hästen(vilket hon berättade sen, men hon trodde hästen skulle flytta sig!!?), hon valde att köra om trots att vi var ute på vägen(i hennes körfält), plus att jag vinkade o skrek att det gick inte att köra förbi... men trots det fortsatte hon i 80km/h, körde ut i motgående körfält,min häst kastade sig igen.. o pang frontalkrock.

När jag fått tillbaka medvetandet, möttes jag av en chockad förare som förklarade att hon skulle ju till jobbet, men hennes bil var ju totalkvaddad så hur skulle hon ta sig dit.. och en chockad häst som sprang runt på vägen, helt sönderskuren på vänster sida. Att behöva resa sig upp och fånga in sin häst och förklara att allt ska bli bra, när blodet sprutar ut, är det INGEN som ska behöva göra, särskilt inte när hästens liv hänger på en tråd pga en stressad bilförare..

Jag rider aldrig på vägen mer, jag är livrädd, för det går inte att lita på att bilister förstår. Att man inte får lära sig i körskolan hur oförutsägbara hästar är tycker jag är skamligt...

Folk är ju inte riktigt kloka. Och jorå man ska lära sej hur man ska uppföra sej när man möter hästar på vägen när man går på bilskola. Jag pluggar till körkortet just nu och min bilskolärare har pratat om de flera gånger, och då bor jag i centrala göteborg = inte mycke hästar på vägarna. Fick dessutom en fråga om de på teoriprovet.

annars tycker man ju att vanligt vett borde räcka...

Det är ju helt sinnessjukt :crazy:
Tycker det borde skrivas mer om sånt här i tidningar för det handlar ju faktiskt om liv. Vi sitter på (eller går med) levande djur och det finns ingen i hela världen som säkert vet vad hästen kommer göra eller hur den kommer reagera. Det enda vi kan göra är att förstå och förutse. Ofta känner man ju sin häst men man kan aldrig vara riktigt 100 %...
Det är ju bara synd att vissa trafikanter tror sig veta att just när dom kör förbi så kommer hästen vara jättelugn, vare sig det går i 20 eller 120...

Va skönt att det gick bra iaf!

jag fattar inte heller vad folk tänker med. :mad: Om det hade varit tex en älg som hade promenerad längs vägen så hade dom nog saktat ner. Men många förväntar väl sig att vi som hästmänniskor och ryttare ska ha 100%kontroll över ett djur som väger över ett halvt ton :crazy:

Idioter!

Som en annan skrev; det skulle stå mer i tidningar!

Sen vill jag ändå tacka förare som faktiskt är rädda och måna om oss. Och är hjälpsamma osv :bow:

Folk är idioter :mad:

På vägen utanför vårat stall så blev en tjej påkörd av en buss.
Bussen kör på tok för nära hästen och på tok för fort. Bussen slår då i tjejens ben, och tjejen åker av, landar i ett dike och hästen skenar runt.

Bussen åker bara vidare.

Och de vägrar sänka hastigheten från 70 till 50 på vägen utanför vårat stall för att om de gör det så kommer bussarna inte kunna hålla tidtabellerna.
Vägen är inte så mycket att hurra för, om man har en vanlig personbil och möter en vanlig personbil så måste den ena bilen köra in till kanten och stanna för att man ska kunna passera varandra.
När Lastbil och Buss möts, då brukar de vara totalstopp i ett par timmar innnan de listar ut att en av dem måste backa ut på en större väg. :eek:

Tycker det är jävligt dåligt att vissa bara köör fort förbi men en gång så var det en bil som stannade och föraren stängde av bilen men när ´föraren skulle starta såå blev Min häst rädd men personen ville bara väl. Men stäng inte av bilen snälla när ni möter en häst men kör inte snabbt heller :/

tacka vet jag england! där är det lag på å sakta ner när det är ryttare på vägen. som ryttare har du rätt å rida ut mitt i vägen och stoppa bilister om du behöver korsa vägen. alla visar hänsyn till ryttare och hästar...Sverige borde ta efter...

Men gud! Vissa visar ju verkligen ingen respekt som andra! Det är så himla dålig stil =/! Tur att det gick bra med er Iaf =) Men den där bilisten borde ju skämmas ganska rejält =)

Usch vad hemskt! Vilket j-la pucko!!!

Min häst är helt trafiksäker, men ändå kan hon ju bli rädd för något i diket t ex och hoppa ut på vägen!
Höjden var när jag red på en skogsväg, det var 15 cm snö och endast en bil hade kört där. Jag red i ena hjulspåret när jag hör en bil komma upp bakom. den är långt bakom så jag gör en skänkelvikning ut i snön, ut till vägkanten. Då TUTAR bilfan bakom, kanske 10 m bakom. Hästen rör inte en fena, men jag blev rädd. Biltut mitt i skogen en snöig vinterdag! Då var det nära att jag svängde om och ställde mej rakt framför huven! :devil: Blir fortfarande arg när jag ser den bilen!

Vad får man för straff om man kör på en häst (om man varit oakttsam i trafiken)? Eller skrämmer en häst genom att köra för fort förbi så att ryttaren åker av och skadar sej? Kan man stämma nån sån?

Jag tror att det finns en lag som tydligen ska vara ganska gammal som säger att man aldrig får köra på boskap, utan har man gjort det så är det alltid bilisten som blir ansvarig för olyckan...

Är inte 100 men jag har hört det någon gång.

Man ska alltså som bilist alltid anpassa hastigheten efter att det finns levande djur på vägen..

Ha en bra dag!

Hua! Att folk inte kan bete sig!
Vet en som alltid red med långpisk för länge sen..
ingen dålig idé.
Fick nästan benet avkört av en bilist för ett tag sen..
Avstånd säger jag bara.

(på tal om annat; var har du fått tag i dina "fodertunnor"?)

Jag skulle kollat upp registrerings numret och sen skickat hot brev eller nått! hah

Fy fan vad jag hatar folkl som kör för fort vid hästar eller som TUTAR!!

Hua! Att folk inte kan bete sig!
Vet en som alltid red med långpisk för länge sen..
ingen dålig idé.
Fick nästan benet avkört av en bilist för ett tag sen..
Avstånd säger jag bara.

(på tal om annat; var har du fått tag i dina "fodertunnor"?)

det kan jag svara på har samma o de är från ikea=)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 360
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 986
Senast: fixi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 688
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar