Sv: Nära att skicka hästen till slakt......
Baksele för att inte svansen och manken ska stoppa vagnen i nerförsbacken eller stoppet.
Svängel för att bogrörelsen inte ska bli hämmad och för att motverka skav. Och nu snackar jag ju träning, inte lopp. Svängel används ju ofta av travet i form av linor o trissor. Iallafall här i norrland, skåne ligger lite efter.. :/
Du rider dina på böjda spår, men böjer de sig i voltstarten då? Eller går de som alla andra med huvudet utåt? Hade sett bättre ut om de kunde i jämn trav hålla tempot i volten istället. Då hade alla kommit jämnare ut och på rakt spår direkt, mer lättstyrda och med bra kontakt i tömmen utan att man behövt hålla tillbaka dem.
Det där med att ta stöd i käken, finns det någon forskning a´la Torbjörn Lundström om hur käken påverkar hästens käke/tänder? För mig låter det oerhört fel att jag som människa skulle lägga min gom på något smalt, hårt för att springa snabbare. Visst finns det käkar där huvudet kan ta stöd på något istället? och...den klassiska frågeställningen: är hästen verkligen tränad tillräckligt om den behöver mekaniska saker för att hålla upp huvudet?
Ang inkörning så blir det konstigt att tala om tömkörning.
Tömkörning för oss går ju ut på att böja, ställa, lära hästen ta stöd på yttertömmen samt lära in kommandona och piskhjälpen. Har egentligen inte mycket med inkörning att göra. Tömkörningen pågår sen hela livet.
De inkörningar jag sett, och de 2 åringar jag kört har mest gått ut på att få hästen att gå rakt fram och stanna. Sen har man spänt på sulkyn med hästen uppställd i gången, efter några gånger så går man några steg med sulkyn, och till sist går man ut genom porten med medhjälpare på var sida. och om hästen inte brallar o sparkar och visar rädsla är det träning som gäller. dvs köra rakt fram och göra stora vändningar pga slagrisken.
Jag har bara varit med om skåneinkörningar. Här uppe verkar det som om man kör in hästarna som du säger, innan betet, för att börja träna dem efter.
Vår inkörning går ut på att vänja hästen vid att ha saker på och bakom benen. Sen att sitta fast mellan något fast utan panik, sen att den ska lära sig dra något med rätt teknik. När allt det klaffar, efter 1-4 månader, då kan man spänna för. Det gör man alltså inte förrän man är 110 på att hästen är fullständigt lugn inför alla situationer.
Sen är travaren en sån trevlig ras att den accepterar det mesta, det gör inte sprattliga halvblod eller busiga shettisar
Har du något till mig som du tycker man kunde tänka om på?
/jenny