Nära att skicka hästen till slakt......

Sv: Nära att skicka hästen till slakt......

Det känns som att travet har mer att lära här än vad jag kan lära på travforumet. Köra runt runt kan väl alla :) smile*

Detta är ju the real thing!

Välkomna!

/jenny

äh, jag gillar travhästar som tränas av hästälskande amatörer! och de hänger ju här på buke allihop :)

/jenny

burton skrev:
Nu ville ju trådskaparen skola om sin häst till "riktig körhäst" och till det finns inga genvägar.
Trav och "riktig körning" är två skilda saker, har själv hållt på med båda mycket lång tid.
Då kan man inte jobba vidare på travsätt.(med bomull t.ex.)
Många travare har svårt att tagga ner och då speciellt framför vagn.
De hetsar med huvudet rakt upp och vill bara springa för att de tror ju att man vill att de ska göra det.
Det funkar inte att försöka dra en tyngre rockard el. 4-hjulsvagn med
den hållningen som en travare ofta har.
Den måste lära sig hur den ska använda sin kropp för att tycka det är bekvämt att dra.
Men ofta gillar inte travare att dra tunga saker utan blir bara ännu mer stressade av det och av den anledningen så är tyvärr travaren kanske inte den mest lämpade eller lätta hästen att göra om till körhäst.
Om hästen nu dessutom ser illa så kanske man får fråga sig om man bör använda honom till vanlig körning eftersom det kan bli ganska farligt om han plötsligt skenar hem med en 4-hjulsvagn bakom sig?
Nu är det ju även så att trådskaparen har problem med en häst som sticker för henne, oavsett genväg så är det viktig att alla inblandade klara sig med livet i behåll! :smirk:
Att hästen finner lugn o harmoni i körningen är ju väldigt viktigt, att då använda nå så oskyldigt som tussar i öronen är ju knappast något som i framtiden blir ett problem om man gör rätt och lär hästen att den inte ska springa fort...
Men vägen är såklart väldigt lång, men man behöver ju inte riskera livhanken på vägen..

snigelfarmor skrev:
Sen undrar jag lite vad travfolket gör här? Hänger ni här ofta?

/jenny
Det är så enkelt, vi inom travet tycker om o månar om "våra" hästar, därför kommer vi så här i flock för att ge tips o råd, framför allt för att öka förståelsen för hur travet funkar och hur hästen tidigare är tränad o lärd.. Just för att hästen ska få de bästa möjliga förutsättningar för att funka hos sin nya matte/husse..

Det finns ju en hel del felaktiga fördommar mot travsporten här på buke o IRL... :smirk:
Kanske skulle man önska att alla som köper sig en Fd. travare skulle vara tvungen att tillbringa 2 veckor- 1 månad i ett travstall, för att förstå vad det r de köpt och därmed lära sig hur trav funkar och på så sätt förså varför hästen regarera på ett visst sätt eller gör si o så?

F:ö hänger jag inte på körnning ofta, däremot använder jag knappen "Nya inlägg" :D

snigelfarmor skrev:
Det känns som att travet har mer att lära här än vad jag kan lära på travforumet. Köra runt runt kan väl alla :) smile*

Detta är ju the real thing!

Välkomna!

/jenny
Lite kortfattat, vad skulle du vilja att travet snappade upp från "körningen"?

Men vet du inte att alla travare skenar runt bara med huvudet uppe i himlen...synd bara att min häst inte läste den historian då han är lat och hade jag inte käk ordentligt så skulle han ha mulen i backen :rofl:

Dom skall väl lyssna på rösten...frågan är väl VEMS röst...det kan vara ganska många i ett lopp som vill göra sin röst hörd :angel:

martha skrev:
Men vet du inte att alla travare skenar runt bara med huvudet uppe i himlen...synd bara att min häst inte läste den historian då han är lat och hade jag inte käk ordentligt så skulle han ha mulen i backen :rofl:

Dom skall väl lyssna på rösten...frågan är väl VEMS röst...det kan vara ganska många i ett lopp som vill göra sin röst hörd :angel:
Ja just attsingen, så var det ju ja! :o

Fullt ös medvetslös- är väl travets motto?

Humelibumlan skrev:
Ja just attsingen, så var det ju ja! :o

Fullt ös medvetslös- är väl travets motto?

Stig H hade väl några år hästar hos nån sån där skolkörare?? Men det sket sig ju med de flesta hästar då dom blev alldeles för lydiga...det funkar ju inte riktigt så när man vill att dom ska lägga sig ordentligt i grejorna...dubbla budskap...

Humelibumlan skrev:
Lite kortfattat, vad skulle du vilja att travet snappade upp från "körningen"?

Ler glatt :)

Nja.. gå på böjt spår, så att ni slipper galopperna i voltstarten!
och kanske får en mjukare häst = mindre behandlingar= billigare!

Och att rösten blir viktigare, fast jag vet, det funkar inte i ett lopp.. Min kära travare kan tvärnita om ryttaren bredvid säger ptroo när vi rider ut. Och på körträningen är det likadant, hade aldrig funkat i ett upplopp. Men det hade sett kul ut!

Sen hade jag gärna sett en grundligare inkörning, humelibumlan, du vet vad jag sett i inkörningsväg hos mina 3 proffsstall jag jobbat på. Vi körfolk tar inkörningen på blodigt allvar, medans ni mest spänner på och kör iväg. Och det funkar ju det oxå.. :)
och det allra viktigaste, att ni ska börja använda svängel o baksele!!! Allra högsta önskan! :banana: :banana:
/jenny

martha skrev:
Stig H hade väl några år hästar hos nån sån där skolkörare?? Men det sket sig ju med de flesta hästar då dom blev alldeles för lydiga...det funkar ju inte riktigt så när man vill att dom ska lägga sig ordentligt i grejorna...dubbla budskap...

samtidigt så finns det väl inga hästar som lägger sig så väl i selen som maratonhästar och skogshästar? Fast det är kanske fel sorts lägga sig?
/jenny

snigelfarmor skrev:
Ler glatt :)

Nja.. gå på böjt spår, så att ni slipper galopperna i voltstarten!
och kanske får en mjukare häst = mindre behandlingar= billigare!

Och att rösten blir viktigare, fast jag vet, det funkar inte i ett lopp.. Min kära travare kan tvärnita om ryttaren bredvid säger ptroo när vi rider ut. Och på körträningen är det likadant, hade aldrig funkat i ett upplopp. Men det hade sett kul ut!

Sen hade jag gärna sett en grundligare inkörning, humelibumlan, du vet vad jag sett i inkörningsväg hos mina 3 proffsstall jag jobbat på. Vi körfolk tar inkörningen på blodigt allvar, medans ni mest spänner på och kör iväg. Och det funkar ju det oxå.. :)
och det allra viktigaste, att ni ska börja använda svängel o baksele!!! Allra högsta önskan! :banana: :banana:
/jenny
Jag rider mina på böjda spår och det hjälper ta mig fasen inte mot galopper :mad: :smirk:
Snarare jag skulle önska mer varierad träning för travaren, fast det har ju oxå börjat komma mer nu.. :bow:

Spänner på och kör iväg?? :eek:
Normalt så kör man in åringarna före betet, väldigt lugnt då... Tömkörningen innan de sätts i vagn brukar pågår från 1-2 månader beroende på individ?
Efter bete börjar man om med tömkörnigen och det är väl vanligt att man även då tömkör dem runt 3-veckor 1 månad?

Hur lång tid tycker du de ska ha på sig innan de kan sättas i vagn?
Jag har upplevt att de som tömkörs "för länge" tycker det är tråkigt o blir lätt ganska istadiga eller skaffar ändra hyss för sig?

Vad sak vi med baksele och svängel till?? *nyfiken*

snigelfarmor skrev:
samtidigt så finns det väl inga hästar som lägger sig så väl i selen som maratonhästar och skogshästar? Fast det är kanske fel sorts lägga sig?
/jenny
En travare ska ju inte lägga sig i selen, utan tar stöd i töm och framför allt käken.. :)

Baksele för att inte svansen och manken ska stoppa vagnen i nerförsbacken eller stoppet.
Svängel för att bogrörelsen inte ska bli hämmad och för att motverka skav. Och nu snackar jag ju träning, inte lopp. Svängel används ju ofta av travet i form av linor o trissor. Iallafall här i norrland, skåne ligger lite efter.. :/

Du rider dina på böjda spår, men böjer de sig i voltstarten då? Eller går de som alla andra med huvudet utåt? Hade sett bättre ut om de kunde i jämn trav hålla tempot i volten istället. Då hade alla kommit jämnare ut och på rakt spår direkt, mer lättstyrda och med bra kontakt i tömmen utan att man behövt hålla tillbaka dem.

Det där med att ta stöd i käken, finns det någon forskning a´la Torbjörn Lundström om hur käken påverkar hästens käke/tänder? För mig låter det oerhört fel att jag som människa skulle lägga min gom på något smalt, hårt för att springa snabbare. Visst finns det käkar där huvudet kan ta stöd på något istället? och...den klassiska frågeställningen: är hästen verkligen tränad tillräckligt om den behöver mekaniska saker för att hålla upp huvudet?

Ang inkörning så blir det konstigt att tala om tömkörning.
Tömkörning för oss går ju ut på att böja, ställa, lära hästen ta stöd på yttertömmen samt lära in kommandona och piskhjälpen. Har egentligen inte mycket med inkörning att göra. Tömkörningen pågår sen hela livet.

De inkörningar jag sett, och de 2 åringar jag kört har mest gått ut på att få hästen att gå rakt fram och stanna. Sen har man spänt på sulkyn med hästen uppställd i gången, efter några gånger så går man några steg med sulkyn, och till sist går man ut genom porten med medhjälpare på var sida. och om hästen inte brallar o sparkar och visar rädsla är det träning som gäller. dvs köra rakt fram och göra stora vändningar pga slagrisken.
Jag har bara varit med om skåneinkörningar. Här uppe verkar det som om man kör in hästarna som du säger, innan betet, för att börja träna dem efter.

Vår inkörning går ut på att vänja hästen vid att ha saker på och bakom benen. Sen att sitta fast mellan något fast utan panik, sen att den ska lära sig dra något med rätt teknik. När allt det klaffar, efter 1-4 månader, då kan man spänna för. Det gör man alltså inte förrän man är 110 på att hästen är fullständigt lugn inför alla situationer.
Sen är travaren en sån trevlig ras att den accepterar det mesta, det gör inte sprattliga halvblod eller busiga shettisar :)

Har du något till mig som du tycker man kunde tänka om på?

/jenny

Baksele för att inte svansen och manken ska stoppa vagnen i nerförsbacken eller stoppet.
Svängel för att bogrörelsen inte ska bli hämmad och för att motverka skav. Och nu snackar jag ju träning, inte lopp. Svängel används ju ofta av travet i form av linor o trissor. Iallafall här i norrland, skåne ligger lite efter.. :/
Du talar nu om träning med tyngre vagn antar jag? :idea:

Du rider dina på böjda spår, men böjer de sig i voltstarten då? Eller går de som alla andra med huvudet utåt? Hade sett bättre ut om de kunde i jämn trav hålla tempot i volten istället. Då hade alla kommit jämnare ut och på rakt spår direkt, mer lättstyrda och med bra kontakt i tömmen utan att man behövt hålla tillbaka dem.
Om de skulle gå med huvudet inåt skulle det tillslut bli en väldigt liten vålt när man kör volt start, eftersom kusken inte har skänklar att hålla ut hästen med.. ;)

Det där med att ta stöd i käken, finns det någon forskning a´la Torbjörn Lundström om hur käken påverkar hästens käke/tänder? För mig låter det oerhört fel att jag som människa skulle lägga min gom på något smalt, hårt för att springa snabbare. Visst finns det käkar där huvudet kan ta stöd på något istället? och...den klassiska frågeställningen: är hästen verkligen tränad tillräckligt om den behöver mekaniska saker för att hålla upp huvudet?
Det beror ju vilken form av käk du använder... Det du tar upp nu är ju käkpinne, som man använder på hästar som lägger ner sig FÖR mycket i käken.. det ä rinte kul om den går av- Frivolt med sulk är inte att rekommendera.. :crazy:
Alla hästar behöver inte käk nej och det är ingen obligatorisk utrustning, men käken skall vara som ett stöd, inte ett tvång uppåt för hästen.
Vissa använder den mycket o behöver en ganska kort käk, andra behöver den inte alls och har ingen eller lång käk. Träning kan göra att man slipper käk eller ha lngre käk, men samtidigt är den en liten säkerhets åtgärd eftersom en häst inte kan trava 10 tempo med huvudet mellan frambenen och en häst som snubblar- ja frivolt igen..

Käken används ju normalt på äldre hästar endast under löp och ev. i snabba snabb jobb, själv kör jag sällan med käk hemma och mina klarar runt 20 tempo utan käk och utan att slå på sig.. Däremot har jag den underlöp för att de ska kunna ta stöd i den.

Ang inkörning så blir det konstigt att tala om tömkörning.
Tömkörning för oss går ju ut på att böja, ställa, lära hästen ta stöd på yttertömmen samt lära in kommandona och piskhjälpen. Har egentligen inte mycket med inkörning att göra. Tömkörningen pågår sen hela livet.
För oss är tömkörning att lära hästen svänga och stanna

De inkörningar jag sett, och de 2 åringar jag kört har mest gått ut på att få hästen att gå rakt fram och stanna. Sen har man spänt på sulkyn med hästen uppställd i gången, efter några gånger så går man några steg med sulkyn, och till sist går man ut genom porten med medhjälpare på var sida. och om hästen inte brallar o sparkar och visar rädsla är det träning som gäller. dvs köra rakt fram och göra stora vändningar pga slagrisken.
Jag har bara varit med om skåneinkörningar. Här uppe verkar det som om man kör in hästarna som du säger, innan betet, för att börja träna dem efter.
Va? Kör ni in med sulky?? :eek: :crazy: ;)
Jag brukar ju mer försöka göra "det mesta" under inkörningen ch svänga mycket o snävt, just för att hästen ska få känna på skalmarna och vara fullt vändbar även på smal grusväg...

Vår inkörning går ut på att vänja hästen vid att ha saker på och bakom benen. Sen att sitta fast mellan något fast utan panik, sen att den ska lära sig dra något med rätt teknik. När allt det klaffar, efter 1-4 månader, då kan man spänna för. Det gör man alltså inte förrän man är 110 på att hästen är fullständigt lugn inför alla situationer.
Nu är ju användningsområderna olika, men min erfarenhet säger att det är bättre att vara nogrann med inkörningen och få en lugn o trygg häst... Dvs. det tar tid!

Sen är travaren en sån trevlig ras att den accepterar det mesta, det gör inte sprattliga halvblod eller busiga shettisar :)
Så sant så sant ;)

Har du något till mig som du tycker man kunde tänka om på?

/jenny
Nä, som sagt är ju användningsområderna olika så det är ju lite svårt att jämnföra... Våra hästar går framåt i trav, era arbetar med med att dra och gå i rätt form... ;)

snigelfarmor skrev:

Måste ju säga att shettisar må vara busiga men att köra in är de hur justa som helst .. det busiga kommer sen när de blivit trygga i vagnen o vågar busa, då kan det väl hända att de gör det med råge :)

Du berättar hur du/ni gör i din närhet i hantering/utbildning av travhästar men jag har träffat väldigt många som inte gör det.
Jag anser att det finns alldeles för gott om stressade och feljobbade travare. Fler än det finns harmoniska.
Vi har en hel drös amatörgubbar i hemtrakten (och jag antar att de finns på fler ställen) som inte vet ett dyft om hästar egentligen.
Visst, en matlapp och en och annan vinst får de ibland, men det gör dem inte till proffs.
De hänger på prylar för glatta livet utan att kolla upp hästen och vet knappt varför de gör det.
Jag har en kompis som jobbat hos en av landets största tränare och där höll de inte på med nån annan träning än vanliga snabbjobb/motionsträning.
Man tar ofta genvägar i samband med travinkörning, tussar i öronen på unghästen osv.
Jag kommer alltid både älska och ogilla trav på samma gång.(jag avskyr att det proffesionellt ska handla så mycket om pengar jämt, där har vi troligtvis anledningen till varför man inte lägger ner mer tid på en häst innan man ser att den kommer bli något, man har inte tid och råd).
Det är härligt att köra riktigt fort på en bana och spännande när ens häst rundar hela fältet i sista kurvan och vinner som total outsider, men jag vet också hur det är att ha ett
par framför griplastaren som tar ett steg när man viskar till dem utan att behöva ta i tömmen och som snällt backar in i ett garage runt ett hörn under mycket försiktigt lotsande med röst och hand.
Då känner man lycka och totalt samspel, att hästen verkligen
LYSSNAR på din minsta hjälp.
Man måste kunna lita på en arbetshäst och inte behöva glo på den hela tiden, men en travare släpper jag aldrig mera med blicken.
Inte efter den gången då en svans blixtsnabbt for över tömmen, hästen skenade, sparkade sönder hela rockarden, jag flög till sist ur och slog i nacken så den än idag gör ont och inte går att vrida till vänster ordentligt.

Senast ändrad av en moderator:

"Om de skulle gå med huvudet inåt skulle det tillslut bli en väldigt liten vålt när man kör volt start, eftersom kusken inte har skänklar att hålla ut hästen med.."

Då får ni väl utbilda kuskarna! Jag kör på en 40 meters volt utan problem, vi gör även 45 graders vändningar för att sen komma fram i ökad trav. :)

Det är ju inte bara huvudet som ska böjas..ah, jag tror du bara retas där..

Burton: Jag kommer alltid både älska och ogilla trav på samma gång

Så sant så sant, jag ser på travet på tv, men jag vill inte längre jobba i travstall då jag skulle kunna säga emot allt de gör med bra argument, och då är det ju inte lönt att jobba där :) Jag har tom fått i uppdrag av min fd. arbetsgivare att köra in en 1 1/2 åring eftersom jag kört in körhästar, men efter en vecka togs hästen ifrån mig för att hon inte var inkörd än. Pengar är tid, sa hon bara. Hästen kom aldrig till start iallafall... Där missade de chansen att få en väl inkörd häst som de sen skulle kunnat sälja som körhäst. ca 155 hög, franskutseende, trevlig men tuff. :)

o lina..håller med, det är när kraven sätts in som shettisarnas temperament sätts på prov :)
/jenny

Senast ändrad:

Du berättar hur du/ni gör i din närhet i hantering/utbildning av travhästar men jag har träffat väldigt många som inte gör det.
Jag anser att det finns alldeles för gott om stressade och feljobbade travare. Fler än det finns harmoniska.
Mn vad ska jag annars berätta om? Jag är inte ansvarig för hela travvärlden? Jag kan bara berätta hur jag gör, hur jag har lärt mig och hur jag vet andra i mina närhet gör...

Jag har jobbat med trav rätt länge, i en hel del olika stall och jag upplever att det har på de flesta ställen varit med hästens vämående i fokus.
Men vist finns det hästar det det misslyckats.

Vi har en hel drös amatörgubbar i hemtrakten (och jag antar att de finns på fler ställen) som inte vet ett dyft om hästar egentligen.
Visst, en matlapp och en och annan vinst får de ibland, men det gör dem inte till proffs.
De hänger på prylar för glatta livet utan att kolla upp hästen och vet knappt varför de gör det.
Kankse just därför det kallas amatörer?
Att man saknar kunskap är absolut inget som utmärker travet, snarare tvärtom så hittar du fler av dessa amatörer inom ridsporten, där man rycker, drar och hänger på olika saker för att det inte funkar... Halta hästar rids och tränas, ingen vet något omnågonting... :smirk:

Jag har en kompis som jobbat hos en av landets största tränare och där höll de inte på med nån annan träning än vanliga snabbjobb/motionsträning.
Jag sa att det börjar breda ut sig med varierad träning och en av landets sttörsat tränare, är säkert inte just det, för att han är en dålig tränare utan tvärtom?
Hans koncept funkar tydligen..

Man tar ofta genvägar i samband med travinkörning, tussar i öronen på unghästen osv.
Varför är tussar en genväg? Genväg till vad??

Jag kommer alltid både älska och ogilla trav på samma gång.(jag avskyr att det proffesionellt ska handla så mycket om pengar jämt, där har vi troligtvis anledningen till varför man inte lägger ner mer tid på en häst innan man ser att den kommer bli något, man har inte tid och råd).
Jag håller med, det är tråkigt att det i många fall blir lite industri varning, där sämre o senare hästar kanske inte får chansen..
Men det är knappast de aktivas fel, utan ett förslag att det skulle vara lättare för många hästar att tjäna lite mer pengar, då skulle kanske hästägarena (de som ju betalar kalaset) orka vänta lite längre på sina hästar..

Det är härligt att köra riktigt fort på en bana och spännande när ens häst rundar hela fältet i sista kurvan och vinner som total outsider, men jag vet också hur det är att ha ett
par framför griplastaren som tar ett steg när man viskar till dem utan att behöva ta i tömmen och som snällt backar in i ett garage runt ett hörn under mycket försiktigt lotsande med röst och hand.
Då känner man lycka och totalt samspel, att hästen verkligen
LYSSNAR på din minsta hjälp.
Vistt är det fränt med väl inkörda hästar, men det går ju knappast att jämnföra de med en travare, de har ju vitt skillda arbetsområden och arbetas på helt olika sätt...

Man måste kunna lita på en arbetshäst och inte behöva glo på den hela tiden, men en travare släpper jag aldrig mera med blicken.
Inte efter den gången då en svans blixtsnabbt for över tömmen, hästen skenade, sparkade sönder hela rockarden, jag flög till sist ur och slog i nacken så den än idag gör ont och inte går att vrida till vänster ordentligt.
Nåja, har sett 3 olika skenturer med arbetshästar inblandat och det var verkligen ingen trevlig syn.. Hästarna var väl utbildade och hanterade av duktig personal..

Ja sitter inte o glor på mina hästar? Däremot har vi ett samspel

[LÅNAR KNAPP]

Hamnade i den här tråden av en slump och blir bedrövad över att det alltid ska bli en massa konflikter mellan de olika grenarna. Istället för att hjälpa varandra försöker man bedyra sin egen förträfflighet och påtala andras dårskap........URDÅLIGT tycker jag. :mad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 891
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 501
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 840
Senast: Exotizc
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka