Sv: Nära att skicka hästen till slakt......
Kankse just därför det kallas amatörer?"
Det är ju också amatörerna som till stor del bär upp travsverige, så räkna dem inte som en minoritet, utan då istället ett allvarligt problem. många gånger är deras hästar inte heller väl tränade för uppgiften, därför dalar de genom fältet.
Jag räknar inte amatörern till en miniotitet? Vad fick du det ifrån?
Jag tycker inte alls som du, de flesta amatörer jag numera stöter på har både fina, välskötta och framför allt duktiga hästar..
Vrre var det "förr" då man var livrädd på lördagarna när amatörerna kom för att köra fort med sina totalt galna hästar som de han varken koll eller kontroll över..
Idag är det sällan man ser dem?
"Jag sa att det börjar breda ut sig med varierad träning och en av landets sttörsat tränare, är säkert inte just det, för att han är en dålig tränare utan tvärtom?
Hans koncept funkar tydligen.."
Många proffs har ett gäng fina hästar som syns i tv-rutan och de (plus hoppfulla hästägare) bär upp verksamheten. dessa fina hästar är de som får specialuppmärksamheten, sen finns det också en drös
halvbra hästar med olika vanliga travhästproblem som knappt nån bryr sig om. så att det är en framgångsrik tränare så betyder det ju knappast att alla deras hästar är bra och går klockrent.
Att hans koncept funkar i travvärlden (med vissa hästar) tycker inte jag automatiskt är ett bevis på att han är en god hästkarl.
Jag har inte sagt att han är en bra eller dålig hästkarl, jag sa att han var en duktig tränare!
Att vara en duktig tränare innebär att man kan visa resultat och du vet säkert precis som jag att det är svårt att tvinga hästar göra ditten o datten... E häst som vinner v75 mår alldelses toppen! Och eftersom han är en duktig tränare, med bra resultat- vinner stora lopp, kan vi ju kanske anta att han oxå är duktig med hästarna och har bra personal?
Man kan leda en häst till vattnet men inte tvinga den dricka= Man kan köra upp en häst på travbanan, men inte tvinga den tävla och vilja vinna!
"Varför är tussar en genväg? Genväg till vad??"
Genväg till att inte köra in en häst ordentligt. man anser inte det vara nödvändigt att hästen ska vänjas ordentligt vid skrammel och gnissel.(för att man har som vanligt inte tid - tid är pengar)
Jag vet ingen som kör in hästarna med tussarna i öronen?
Hästar med tussar hör alldeles utmärkt skrammel och rassel, det är de höga ljuden om sållas bort...
De flesta hästar behöver inte tussarna alls, men de har ju ett annat användnings område, genom att kunna väcka hästen och få den ta i lite extra på upploppet.
"Vistt är det fränt med väl inkörda hästar, men det går ju knappast att jämnföra de med en travare, de har ju vitt skillda arbetsområden och arbetas på helt olika sätt..."
Visst, men ändå vill du att trådskaparen ska köra sin häst med travmetoder, trots att hon vill ha "riktig körhäst" av den.
Nej det har jag aldrig sagt?
Eftersom hon fick en skentur 3 gånger om dagen, tycket jag det var en säkerhets åtgärd att stoppa i tussar... Jag skrev även att när han är trygg med omgivningarna osv, kan hon ju ta bort tussarna...
Känns som ett bättre tips, är att stoppa in vassa körbett för att kontrollera hästen..
Nåja, har sett 3 olika skenturer med arbetshästar inblandat och det var verkligen ingen trevlig syn.. Hästarna var väl utbildade och hanterade av duktig personal.."
En olycka kan hända alla. Jag har också sett olyckor, men det är vanligare med incidenter på travet.(för att travare oftare är lite lätt okontaktbara, vems fel? människornas såklart. vem blir lidande? häststackarn som panikslaget kryssar mellan bilar i ett desperat försök att ta sig hem. Det har hänt flera gånger de senaste åren här att travare har blivit påkörda på vägen mellan skara/skövde för att de slitit sig från Ax. Ibland med dödlig utgång. där jag bodde tidigare (örebro) har flera hästar från travet istället hamnat på järnvägen framför tåget som ligger strax bredvid. Där skulle de inte ha varit om nån hållit koll på dem
Detta känns bara som löliga påhopp, så de besvaras inte ens. :smirk: