Nära att skicka hästen till slakt......

Sv: Nära att skicka hästen till slakt......

du...det allra bästa är att jag inte tycker vi har konfliktat nåt alls. Jämför min o humlans duster!
Känns skitbra!

/jenny

"Kankse just därför det kallas amatörer?"

Det är ju också amatörerna som till stor del bär upp travsverige, så räkna dem inte som en minoritet, utan då istället ett allvarligt problem. många gånger är deras hästar inte heller väl tränade för uppgiften, därför dalar de genom fältet.

"Jag sa att det börjar breda ut sig med varierad träning och en av landets sttörsat tränare, är säkert inte just det, för att han är en dålig tränare utan tvärtom?
Hans koncept funkar tydligen.."

Många proffs har ett gäng fina hästar som syns i tv-rutan och de (plus hoppfulla hästägare) bär upp verksamheten. dessa fina hästar är de som får specialuppmärksamheten, sen finns det också en drös
halvbra hästar med olika vanliga travhästproblem som knappt nån bryr sig om. så att det är en framgångsrik tränare så betyder det ju knappast att alla deras hästar är bra och går klockrent.
Att hans koncept funkar i travvärlden (med vissa hästar) tycker inte jag automatiskt är ett bevis på att han är en god hästkarl.

"Varför är tussar en genväg? Genväg till vad??"

Genväg till att inte köra in en häst ordentligt. man anser inte det vara nödvändigt att hästen ska vänjas ordentligt vid skrammel och gnissel.(för att man har som vanligt inte tid - tid är pengar)

"Vistt är det fränt med väl inkörda hästar, men det går ju knappast att jämnföra de med en travare, de har ju vitt skillda arbetsområden och arbetas på helt olika sätt..."

Visst, men ändå vill du att trådskaparen ska köra sin häst med travmetoder, trots att hon vill ha "riktig körhäst" av den.

"Nåja, har sett 3 olika skenturer med arbetshästar inblandat och det var verkligen ingen trevlig syn.. Hästarna var väl utbildade och hanterade av duktig personal.."

En olycka kan hända alla. Jag har också sett olyckor, men det är vanligare med incidenter på travet.(för att travare oftare är lite lätt okontaktbara, vems fel? människornas såklart. vem blir lidande? häststackarn som panikslaget kryssar mellan bilar i ett desperat försök att ta sig hem. Det har hänt flera gånger de senaste åren här att travare har blivit påkörda på vägen mellan skara/skövde för att de slitit sig från Ax. Ibland med dödlig utgång. där jag bodde tidigare (örebro) har flera hästar från travet istället hamnat på järnvägen framför tåget som ligger strax bredvid. Där skulle de inte ha varit om nån hållit koll på dem.

du... det som i stort saknas på travbanorna, är just samspelet mellan häst o människa. En massa döda hästblickar som irrar omkring o väntar på att få en signal som betyder framåt.
Inom körningens värld är det vida känt att en fd travare måste läras om vad gäller pisken, för de reagerar väldigt starkt på den.. tragiskt tycker jag. Min har jag lärt om fööör bra :)

du ser säkert inte det samma som jag, så jag vil inte bråka om det, men du kan väl hålla med om att det är en del stress inblandat i travet?

snigelfarmor skrev:
du...det allra bästa är att jag inte tycker vi har konfliktat nåt alls. Jämför min o humlans duster!
Känns skitbra!

/jenny

Jasså.....kul att det känns "skitbra" för dig.......jag blir ganska less på ditt sätt att svartmåla travet och tolkar det som okunskap eller inskränkthet.......det finns ont och gott inom alla sporter......svårare än så är det inte ;)

Jag tycker inte vi bedyrar vår skicklighet.
om du läst hela tråden så ser du att jag och även snigelfarmor
sysslat med trav och i största allmänhet påpekar våra synpunkter på travet för att vi vet vad vi talar om. Många som bara hackar på trav har inte själva hållt på. Vår familj har haft egna travhästar.

*knapplån*

Alla har vi ju konstaterat att travkörning och vanlig körning är två helt skilda saker, det är vi överens om eller hur? Och sk rötägg finns inom ALLA grenar inte bara inom trav, så det tycker jag vi kan lämna där hän :smirk:

Travhästarna körs in på annat sätt än körhästar, vi använder annan utrustning, inga bakselar eller annat "svammel" ;) Dom är vana att gå helt annan träning och kanske blir laddade framför vagn om dom inte varit framför den på ett tag?.....

Ang en sån enkel sak som bomull i öronen, hästen är kanske van att gå med bomull från tidigare träning, vilat ett tag och har en massa överskottsenergi som inte syns föräns man selar på och far ut, då blir dom extra "taggade" av att inte ha bomull i öronen. Och som humlan skrev dom blir inte döva utan det dämpar ljudet något och det kan vara en enkel sak att göra i början och sen i kombination med annan träning vara utan.

Ett annat problem som ofta uppstår är att travarna är (oftast) vana att man hela tiden har tömmarna sträckta när man joggar och vad jag förstår så kör körfolket med halvhalter? bara det skapar ju en stor förvirring för travaren. Lätta på tömmarna = öka tempot.
Samma med pisken i vårat fall är den drivande och i erat styrande...

Det är ett stort jobb att skola om en travare, det vet vi alla som försökt men är ju bra om man kan ta lite hjälp på vägen av oss som är inblandade och har insikt i deras förra värld........

Sen har dom flesta inte bomull i öronen, utan riktiga tussar som man bara klippt bort snörena på eller köpt lösa.skumgummiproppar.
De dövar bra mycket mer.

snigelfarmor skrev:
Då får ni väl utbilda kuskarna! Jag kör på en 40 meters volt utan problem, vi gör även 45 graders vändningar för att sen komma fram i ökad trav. :)

När man voltar från spår 4 i voltstart gör man en volt på ungefär 16-17 meter i diameter och sedan en 180 graders sväng, eller ska man vara petig, två 90 graders svänger precis efter varandra, och sen iväg i snabb trav.

Kankse just därför det kallas amatörer?"

Det är ju också amatörerna som till stor del bär upp travsverige, så räkna dem inte som en minoritet, utan då istället ett allvarligt problem. många gånger är deras hästar inte heller väl tränade för uppgiften, därför dalar de genom fältet.
Jag räknar inte amatörern till en miniotitet? Vad fick du det ifrån?
Jag tycker inte alls som du, de flesta amatörer jag numera stöter på har både fina, välskötta och framför allt duktiga hästar..
Vrre var det "förr" då man var livrädd på lördagarna när amatörerna kom för att köra fort med sina totalt galna hästar som de han varken koll eller kontroll över.. :crazy:
Idag är det sällan man ser dem?

"Jag sa att det börjar breda ut sig med varierad träning och en av landets sttörsat tränare, är säkert inte just det, för att han är en dålig tränare utan tvärtom?
Hans koncept funkar tydligen.."

Många proffs har ett gäng fina hästar som syns i tv-rutan och de (plus hoppfulla hästägare) bär upp verksamheten. dessa fina hästar är de som får specialuppmärksamheten, sen finns det också en drös
halvbra hästar med olika vanliga travhästproblem som knappt nån bryr sig om. så att det är en framgångsrik tränare så betyder det ju knappast att alla deras hästar är bra och går klockrent.
Att hans koncept funkar i travvärlden (med vissa hästar) tycker inte jag automatiskt är ett bevis på att han är en god hästkarl.
Jag har inte sagt att han är en bra eller dålig hästkarl, jag sa att han var en duktig tränare!
Att vara en duktig tränare innebär att man kan visa resultat och du vet säkert precis som jag att det är svårt att tvinga hästar göra ditten o datten... E häst som vinner v75 mår alldelses toppen! Och eftersom han är en duktig tränare, med bra resultat- vinner stora lopp, kan vi ju kanske anta att han oxå är duktig med hästarna och har bra personal?

Man kan leda en häst till vattnet men inte tvinga den dricka= Man kan köra upp en häst på travbanan, men inte tvinga den tävla och vilja vinna! :idea:

"Varför är tussar en genväg? Genväg till vad??"

Genväg till att inte köra in en häst ordentligt. man anser inte det vara nödvändigt att hästen ska vänjas ordentligt vid skrammel och gnissel.(för att man har som vanligt inte tid - tid är pengar)
Jag vet ingen som kör in hästarna med tussarna i öronen? :confused:
Hästar med tussar hör alldeles utmärkt skrammel och rassel, det är de höga ljuden om sållas bort...
De flesta hästar behöver inte tussarna alls, men de har ju ett annat användnings område, genom att kunna väcka hästen och få den ta i lite extra på upploppet. :idea:

"Vistt är det fränt med väl inkörda hästar, men det går ju knappast att jämnföra de med en travare, de har ju vitt skillda arbetsområden och arbetas på helt olika sätt..."

Visst, men ändå vill du att trådskaparen ska köra sin häst med travmetoder, trots att hon vill ha "riktig körhäst" av den.
Nej det har jag aldrig sagt? :confused:
Eftersom hon fick en skentur 3 gånger om dagen, tycket jag det var en säkerhets åtgärd att stoppa i tussar... Jag skrev även att när han är trygg med omgivningarna osv, kan hon ju ta bort tussarna...
Känns som ett bättre tips, är att stoppa in vassa körbett för att kontrollera hästen.. :crazy:

Nåja, har sett 3 olika skenturer med arbetshästar inblandat och det var verkligen ingen trevlig syn.. Hästarna var väl utbildade och hanterade av duktig personal.."

En olycka kan hända alla. Jag har också sett olyckor, men det är vanligare med incidenter på travet.(för att travare oftare är lite lätt okontaktbara, vems fel? människornas såklart. vem blir lidande? häststackarn som panikslaget kryssar mellan bilar i ett desperat försök att ta sig hem. Det har hänt flera gånger de senaste åren här att travare har blivit påkörda på vägen mellan skara/skövde för att de slitit sig från Ax. Ibland med dödlig utgång. där jag bodde tidigare (örebro) har flera hästar från travet istället hamnat på järnvägen framför tåget som ligger strax bredvid. Där skulle de inte ha varit om nån hållit koll på dem
Detta känns bara som löliga påhopp, så de besvaras inte ens. :smirk:

snigelfarmor skrev:
du... det som i stort saknas på travbanorna, är just samspelet mellan häst o människa. En massa döda hästblickar som irrar omkring o väntar på att få en signal som betyder framåt.
Inom körningens värld är det vida känt att en fd travare måste läras om vad gäller pisken, för de reagerar väldigt starkt på den.. tragiskt tycker jag. Min har jag lärt om fööör bra :)

du ser säkert inte det samma som jag, så jag vil inte bråka om det, men du kan väl hålla med om att det är en del stress inblandat i travet?
Du måste förstå att travet inte bara går ut på att tävla, det ligger så mycket mer bakom...

Piskens funktion är ju inom travet framåt PUNKT... Viker jag fram pisken gasar min häst och hon har ALDRIG fått smaka spö.. Hon vet att det betyder öka, precis som en ridhäst vet att skänkel tryck betyder framåt..
Men visst finns det de som fått spö, men det är inte heller något som är typiskt travet!

Det värsta jag sett inom kategorin spö, är utan att peka ut någon gren, på en hoppträning, där en häst som vägrade fick totalt frispel när den väntade på ryttarens piskningar.. :mad:
Det kan man kalla fått smaka på piska! :mad: Det var helt fruktansvärt, ryttaren hann inte ens börja slå innan den var helt livrädd..
OBS! Detta är ju inget som är typiskt för hoppsporten heller!

burton skrev:
Sen har dom flesta inte bomull i öronen, utan riktiga tussar som man bara klippt bort snörena på eller köpt lösa.skumgummiproppar.
De dövar bra mycket mer.
Själv har jag såna där lätta skummgummi pluppar man använder när man tvättar mjölmaskiner... Typ porös skumgummi svamp och de dämpar inte mer ljud än bomull, snarare tvärtom!

burton skrev:
De dövar bra mycket mer.

Bomull/ proppar, shit the same, funktionen är den samma. Jag och många med mig har bomull (för de är billigare att tappa bort, vi tänker ju bara på pengar......... ;) )

burton skrev:
Jag tycker inte vi bedyrar vår skicklighet.
om du läst hela tråden så ser du att jag och även snigelfarmor
sysslat med trav och i största allmänhet påpekar våra synpunkter på travet för att vi vet vad vi talar om. Många som bara hackar på trav har inte själva hållt på. Vår familj har haft egna travhästar.

Jag har läst hela tråden och märker att det är Snigelfarmor som har en lite skev inställning till dagens travsport.......ber om ursäkt om någon annan känner sig påhoppad.
Jag kan inte hjälpa att jag reagerar på vissa uttalanden.....här kommer några exempel:

Vi körfolk tar inkörningen på blodigt allvar, medans ni mest spänner på och kör iväg.

du... det som i stort saknas på travbanorna, är just samspelet mellan häst o människa. En massa döda hästblickar som irrar omkring o väntar på att få en signal som betyder framåt. .

jag som vill köra vanligt men ibland har tvingats att köra trav på hästar som inte lyssnar på annat. dvs hårda händer,.

Det känns som att travet har mer att lära här än vad jag kan lära på travforumet,.

Vi tar inte inkörning på allvar.......vi har hästar med döda blickar som irrar omkring.......vi har hårda händer.......osv osv osv.......

Låter inte som en person som är särskilt insatt i nutidens travträning .

Håller med du :D
Jag tycker inte det låter som varken Snigeln eller Burton är särskillt insatta i travsporten? Möjligen som snigeln varit ett tag i ett travstall och därefter utifrån vilken person man, är tagit fram endast de negativa saker de sett...

Alla gillar ju inte tävling och framför allt inte tävling där djur är inblandade... Travsporten får ju ta massa skit, just för att möjligheten att tjäna pengar finns, något de flesta absolut långt ifrån gör, men ändå...
Speciellt att betänka kan ju vara att just ridsporten klagar på travet, samtidigt som de gärna tar emot pengar från just den samme? :angel:

Det är helt ok att inte tycka om travsport, men man kan kanske då låta bli att komma med påståenden och argument som inte överrensstämmer med verkligheten... :smirk:

snigelfarmor skrev:
jag som vill köra vanligt men ibland har tvingats att köra trav på hästar som inte lyssnar på annat. dvs hårda händer, absolut ingen eftergift.

Ingen häst lyssar bättre på hårda händer!

solros skrev:
Ingen häst lyssar bättre på hårda händer!

[knapplån]

Har just varit ute och kört barn i rockarden med min häst (starthäst). Hon lyssnar utmärkt på rösten.......körs utan bomull vid träning och har mjuk fin körmun (barnen håller i tömmarna utan problem).

Det här är en häst som kommer från en stor proffstränare. Hon är inte unik på något sätt....de flesta travare jag stött på skiljer på träning och tävling och det tror jag nästan alla (även här på körning) vet och tur är väl det. ;)

Om travsporten inte gick ut på att tävla och vinna pengar, vad går den då ut på?
I din lilla värld kanske den mest går ut på att ha trevligt med hästen så som det gick ut på i min familj, självklart också med en önskan om lite framgång och några pengar eftersom det är dyrt att hålla på och tar tid när man samtidigt har skola/heltidsjobb på annat håll.
En gång i tiden tävlade man för skojs skull, men idag överlever inte en tränare om han inte tjänar pengar, som vilket företag som helst
fast här är det hästar som springer ikapp som är affärsiden.

Kompisen ifråga slutade hos den här tränaren i julas efter att ha fått totalt nog. Han blev värre och värre vad gällde arbetsbelastningen och ville inte se att hans personal blev trött och utsliten.
Denna kompis är mycket duktig på allt som har med travhästar att göra och hade en gång ett brinnande intresse, det är tråkigt att nån tar död på en sån person.

Jag har för övrigt också gått hästskötargymnasium med inriktning trav förutom haft egna travare så jag anser mig väl insatt i dagens travsport. Jag kan för det ha synpunkter, det kallas självkritik. Jag uppskattar när människor kan medge både positiva och negativa saker om sin sport.
Tyvärr finns det mycket fusk och andra negativa saker i all typ av sport idag (inte bara hästsport) men jag ogillar särskilt när man laborerar för mycket med djur, när det blir de som ska skapa oss framgång.
Nu talar jag inte om hobbyfolk.

burton skrev:
Kompisen ifråga slutade hos den här tränaren i julas efter att ha fått totalt nog. Han blev värre och värre vad gällde arbetsbelastningen och ville inte se att hans personal blev trött och utsliten.
Denna kompis är mycket duktig på allt som har med travhästar att göra och hade en gång ett brinnande intresse, det är tråkigt att nån tar död på en sån person.

Jag har för övrigt också gått hästskötargymnasium med inriktning trav förutom haft egna travare så jag anser mig väl insatt i dagens travsport. Jag kan för det ha synpunkter, det kallas självkritik. Jag uppskattar när människor kan medge både positiva och negativa saker om sin sport.
Tyvärr finns det mycket fusk och andra negativa saker i all typ av sport idag (inte bara hästsport) men jag ogillar särskilt när man laborerar för mycket med djur, när det blir de som ska skapa oss framgång.
Nu talar jag inte om hobbyfolk.

Tror du själv att trådskaparen är intresserad av att höra om din kompis som inte trivdes på jobbet?....jag tror inte det.

Synd om din kompis, men att diskutera dåliga arbetsförhållanden hos en arbetsgivare hör väl knappast hemma här.....ett forum på nätet....körning ????

Du får ursäkta, men jag anser att man diskuterar missförhållanden på rätt ställe.Inom travsporten förs ständigt diskussioner angående div. oegentligheter, missförhållanden, osv.....och jag hoppas att det även görs inom övriga grenar.
Självklart ska och kan man ständigt förbättra saker och ting.

Min tro på dina kunskaper inom dagens travsport är inget jag vill kommentera här. Säger du att du kan trav så är det väl så.......även om min verklighet inte riktigt stämmer med din.
Jag ser mycket positiva saker och en del negativa (i sällsynta fall ....riktigt usla) saker inom travsporten och försöker diskutera det med travfolk och gärna med personer som kan påverka sakerna inifrån.

Tror majoriteten inom forumet "körning" är mogna nog att respektera oss travidioter och vår sport, eller.......????? ;)

Att nån (i det här fallet jag) drar upp ett exempel som inte trådskaparen har frågat om händer väl titt som tätt i stort här på forumet och det är väl inget konstigt med det? jag har ju inte tilltalat själva trådskaparen utan det blev en sidodiskussion och jag ser inga fel med det??
Är du vara en sån där jobbig människa som måste "slå alla på fingrarna" så fort de råkar glida ifrån huvudämnet lite?

Det märks ju att detta är en öm tå för dig, att någon kritiserar trav, trots att det är någon som själv varit aktiv, eftersom du nu känner att du måste visa lite här vad du tycker om mina kunskaper inför andra. Fast du faktiskt inte vet mycket om vem jag är och vad jag har gjort i mitt liv.

Skulle du vara lika fientligt inställd om vi var två ridmänniskor som hade lite olika synpunkter på ridning??

Senast ändrad av en moderator:

Jag är ridmänniska och jag tycker absolut att du kan diskutera trav, men på forumet trav då :idea:

Erkänner att jag retar mig på att du kritiserar travet på körningens forum och tycker att det är mer renhårigt att göra det på travforumet. .......fientlig däremot anser jag inte att jag är och dina travkunskaper skrev jag att jag inte ville kommentera. Det enda jag menar är att min verklighet inte liknar din. Olika erfarenheter helt enkelt :smirk:

Har inget alls emot dig som person :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 307
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 197
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne... 2
Svar
22
· Visningar
4 898
Senast: Exotizc
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 766
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka