Nära att skicka hästen till slakt......

Sv: Nära att skicka hästen till slakt......

Det händer att jag droppar in på trav då och då, men det finns absolut ingen anledning till att dra igång en provocerande diskussion som ändå inte leder fram till något.Det enda det ger är att många blir ledsna och arga och det är inget jag vill, där vill jag istället kunna dela med mig av nåt tips (om jag har nåt bra) som handlar om trav om nån frågar.
En sån här diskussion är inget man bara startar, det råkade mest rulla på här av bara farten när vi väl kom igång.
Jag är annars en av dem som brukar försvara travaren när elaka människor klankar ner på dem som ridhästar. Jag vet hur det känns att ha en ridtravare på foder och bli retad och hånad och ingen vill rida ihop med en. :cry:

burton skrev:
Det händer att jag droppar in på trav då och då, men det finns absolut ingen anledning till att dra igång en provocerande diskussion som ändå inte leder fram till något.Det enda det ger är att många blir ledsna och arga och det är inget jag vill, där vill jag istället kunna dela med mig av nåt tips (om jag har nåt bra) som handlar om trav om nån frågar.
En sån här diskussion är inget man bara startar, det råkade mest rulla på här av bara farten när vi väl kom igång.
Jag är annars en av dem som brukar försvara travaren när elaka människor klankar ner på dem som ridhästar. Jag vet hur det känns att ha en ridtravare på foder och bli retad och hånad och ingen vill rida ihop med en. :cry:

Men då är vi ju helt överens.....ingen vill klaga på den andra.
Jag är inte alls mot att du hjälper till genom att beskriva skillnader i körning med travhäst och körhäst, men däremot blir jag sur när folk sprider fördomar om vår sport.....ömsesidig respekt är ju mycket trevligare :love:

Som jag tidigare har sagt så både älskar och ogillar jag trav, det du fick se här är vad jag ogillar med travet, delvis då "löpande band principen" i proffsverksamheten och det kommer jag att fortsätta tycka även om jag själv skulle hålla på, så därför kommer jag i framtiden hålla travet på hobbynivån.
Den här diskussionen råkade helt enkelt hamna på Körning den här gången, det var inget medvetet val.

Om travsporten inte gick ut på att tävla och vinna pengar, vad går den då ut på?
Vad spelar det för roll? Är det negativt för hästen att det kan tjänas pengar?

I din lilla värld kanske den mest går ut på att ha trevligt med hästen så som det gick ut på i min familj, självklart också med en önskan om lite framgång och några pengar eftersom det är dyrt att hålla på och tar tid när man samtidigt har skola/heltidsjobb på annat håll.
En gång i tiden tävlade man för skojs skull, men idag överlever inte en tränare om han inte tjänar pengar, som vilket företag som helst
fast här är det hästar som springer ikapp som är affärsiden.
Jag vet inte vad du menar med "min lilla värld"? Jag tror nog den är större än du kan ana.. :smirk:
De fleta tränare tjärnar sina pengar på träningsavgifterna och räknar inört som en bonus?

Kompisen ifråga slutade hos den här tränaren i julas efter att ha fått totalt nog. Han blev värre och värre vad gällde arbetsbelastningen och ville inte se att hans personal blev trött och utsliten.
Denna kompis är mycket duktig på allt som har med travhästar att göra och hade en gång ett brinnande intresse, det är tråkigt att nån tar död på en sån person.
Absolut!

Jag har för övrigt också gått hästskötargymnasium med inriktning trav förutom haft egna travare så jag anser mig väl insatt i dagens travsport. Jag kan för det ha synpunkter, det kallas självkritik. Jag uppskattar när människor kan medge både positiva och negativa saker om sin sport.
Jag kan räkna upp massa saker jag vill ska förbättras med travsporten...
Men när kritiken är obefogad och rent ut sagt felaktig, så reagerar jag ofta..

Det är ju upp till dig hur du uppfattar kritik, om du tycker den är felaktig.
Men jag vet hur jag resonerar iaf. Trots att jag själv i gunden är travmänniska.

Hästen kan ju visst bli den som blir lidande i frågan om att det handlar om pengar.
Man kanske inte skaffar hästen för att man tycker så mycket om den och vill behålla den jämt, vilket kan resultera i att hästen får flytta runt mycket och byta tränare ofta om den inte levde upp till förväntningarna.
Men. Nu vill jag sätta punkt för detta om travhästarna i allmänhet.(iallafall från min sida) vi kommer ingen vart med detta ältande, alla har sin egen uppfattning.
Ha en bra kväll!
Nu har alla framfört sina tips och råd till trådskaparen och så får vi hoppas att det går bra för hästen.

Det är ju upp till dig hur du uppfattar kritik, om du tycker den är felaktig.
Men jag vet hur jag resonerar iaf. Trots att jag själv i gunden är travmänniska.
Japp

Hästen kan ju visst bli den som blir lidande i frågan om att det handlar om pengar.
Man kanske inte skaffar hästen för att man tycker så mycket om den och vill behålla den jämt, vilket kan resultera i att hästen får flytta runt mycket och byta tränare ofta om den inte levde upp till förväntningarna.
Ja det är sant, med det behöver inte vara en nackdel att den kan tjäna pengar heller.. Ofta får ju travet skit för att just hästarna kan tjäna pengar... det är dit jag vill komma. :)
Det behöver inte heller vara en nackdel att den flyttar... det är ju väldigt individuellt från häst till häst... De flesta brukar piggna till av att flytta lite då o då.. och därmed få varierad träning..
Man behöver ju inte se allt negativt, även om det i visa fall är negativt o faller helt fel ut... så är det inte en regel

Men. Nu vill jag sätta punkt för detta om travhästarna i allmänhet.(iallafall från min sida) vi kommer ingen vart med detta ältande, alla har sin egen uppfattning.
Ha en bra kväll!
Nu har alla framfört sina tips och råd till trådskaparen och så får vi hoppas att det går bra för hästen
Jag tycker det ju är skillnad på att älta o ha en diskution där vi tycker olika och eftersom den är på en vänlig nivå, tycker jag den är ganska givande..

Önskar dig det samma och trådskapen lycka till och hoppas vi får uppdateringar om hur det går lite eftersom det lider! :D

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 891
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 501
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 840
Senast: Exotizc
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka