Nära att skicka hästen till slakt......

Lill76

Trådstartare
Ibland blir man ju så himla trött på hästar..... :mad: Får se om ni kan hjälpa mig med problemet. Vi har en 6-årig travare som vi håller på att skola om till "vanlig" körhäst och har precis satt igång honom med körning efter skada och vinteruppehåll. I lördags "skenade" han 3 gånger på en halvtimme ungefär. Anledningen är att han blir rädd för något konstigt längs vägen, rundbalar, grenar eller något annat jätteläskigt. Han ser "faran" drar in näsan så man inte har kontakt med bettet, stegrar sig lite och sen kastar han sig iväg från "faran". Jag lyckas inte få stopp på honom när jag sitter vid tömmarna, men min man som är lite starkare brukar kunna stanna honom. Arga, förtvivlade och rädda funderade vi över vad vi skulle göra och tog nästa dag hjälp av en erfaren travkusk som fick köra hästen samma runda som vi gjorde och gissa vad......... Hästen gjorde inte något...han var from som ett lamm hela tiden :smirk: Eftersom vi hade misstänke om att han ser dåligt på ett öga, satte vi en stor skygglapp på den sidan och provade kör med den och han höll sig helt lugn, sen provade vi utan skygglapp och han höll sig fortfarande helt lugn. Både jag och min man körde honom och han var en exemplarisk körhäst hela tiden. Vi hade iofs bomull i öronen på honom också den andra dagen, men jag tycker inte att det skulle vara så stor skillnad på hans reaktion för främmande föremål.
Så....vad tror ni om detta...några råd.....spekulationer om varför han gör så här? Ska vi fortsätta jobba honom eller är det Scan som gäller :devil:

Sv: Nära att skicka hästen till slakt......

Oj oj!! Det låter som en utmaning som inte är helt riskfri.
Han behöver "lära om". Den typ av körning han är van vid skiljer sig ju ganska ordentligt från vanlig körning.
Jag tror att det behövs mycket tömkörning och markarbete för att han ska lära sig att lyssna ordentligt på kusken innan man spänner för igen. Man ska nog också förvissa sig om att han inte har några fysiska problem.
Sen är det nog mycket tålamod som gäller, och att vara beredd på en del bakslag.
Vänj honom också vid lösa draglinor/skaklar så han accepterar dem utan nervositet innan han spänns för igen. Det kanske kan vara klokt att hålla till på inhägnat område till en början om möjlighet finns.

Han bör nog heller inte få alltför mycket rent energifoder, ibland är det mera havren som tittar åt dem när man är ute i naturen och de blir grymt sprättiga för minsta lilla.
Amish folket brukar ju lyckas med att skola om travare, så det borde ju gå. ;)

Senast ändrad av en moderator:

jag som vill köra vanligt men ibland har tvingats att köra trav på hästar som inte lyssnar på annat. dvs hårda händer, absolut ingen eftergift.

En sån häst kan du inte köra till en trevlig körhäst, utan du måste köra in igen.

Tömkörning, dra tyngre saker, lära att svänga med kroppen istället för på rakt spår med huvet åt ena hållet o kroppen åt det andra :) massa saker som en travhäst inte får lära sig eftersom det inte behövs helt enkelt. undantag finns såklart!

Vad har ni för utrustning nu?
Vad vill ni göra med er häst om 1 år?
och som burton sa, gå igenom hästen, travare har tyvärr en alldeles genomstelkropp, och muskler på "fel" ställe för att kunna jobba som rid/körhäst.

Har själv en travare som tom efter 13 år hade kvar travet i skallen. Hon är nu 17 och gick sitt sista löp som 3 :) Jag har jobbat mycket med eftergiften, så hon förstår vad den betyder, att hon kan slappna av på lös töm och köras enbart på rösten. Jag börjar bli rätt nöjd nu efter 5 månaders jobb :) så kämpa på, travarna är ju otroligt intelligenta trevliga hästar, låt honom få visa det :)

/jenny

Bingo, som vår häst heter, är inte ett dugg rädd eller nervös för sele, draglinor eller vagn. Vid selning och anspänning står han blickstilla och nästan sover, men väl i vagnen är det lite mer fart kan man säga :angel: Han går på väldigt lite havre eftersom jag märkt att man knappt kan säga havre i närheten av honom utan att han blir alldeles för pigg.

Jo, jag är beredd på mycket jobb, men man vill ju inte bli utsatt för livsfara :smirk:
Han är ganska nervös när man rider honom också och vill gärna springa ifrån det som han anser vara farligt, men det låter jag honom aldrig komma undan med. Blir han rädd för något när jag rider låter jag honom gå förbi det farliga enda tills han lugnt skrittar förbi om det så blir 100 gånger. Vi får väl göra samma sak när vi kör, men jag som är ridmänniska från början tycker att det är lättare att kontrollera en häst när man sitter på, men jag ska väl lära mig jag också.
Eftersom jag håller på att gå hästmassageutbildningen hos Axelsons så är vår kära travare en tacksam övningshäst. Han har haft väldigt mycket spänningar i kroppen, men det börjar faktiskt bli lite bättre nu. Jag känner jättestor skillnad på honom när jag rider och hade hoppats att han skulle vara lika fin i körningen nu, men tji fick jag.....

Ok! då är ni ju en bit på väg om han är van vid grejerna iaf.
Han associerar antagligen körning med nåt stessande och då gäller det att få honom att tänka om.
Med bomull i öronen får du ingen bra kontakt. Hästen måste kunna lyssna på sin kusk.
Även om kroppen är ok så verkar han ju bete sig på ett visst sätt vid körning.
Se till att utrustningen sitter bra och inte ger obehag och att munnen är ok.
Har han slagit på sig som travare? såna saker kan också leda till stress, våran inhyrda travare blev mycket bättre efter några bra hovslagar besök och även skydd. först då vågade han slappna av och inte spänna sig och vara rädd för att slå på sig.
Men jag tror på att du måste förfina kommunikationen mellan dig och din häst.

Lill76 skrev:
Jo, jag är beredd på mycket jobb, men man vill ju inte bli utsatt för livsfara :smirk:
Han är ganska nervös när man rider honom också och vill gärna springa ifrån det som han anser vara farligt, men det låter jag honom aldrig komma undan med. Blir han rädd för något när jag rider låter jag honom gå förbi det farliga enda tills han lugnt skrittar förbi om det så blir 100 gånger. Vi får väl göra samma sak när vi kör, men jag som är ridmänniska från början tycker att det är lättare att kontrollera en häst när man sitter på, men jag ska väl lära mig jag också.
Eftersom jag håller på att gå hästmassageutbildningen hos Axelsons så är vår kära travare en tacksam övningshäst. Han har haft väldigt mycket spänningar i kroppen, men det börjar faktiskt bli lite bättre nu. Jag känner jättestor skillnad på honom när jag rider och hade hoppats att han skulle vara lika fin i körningen nu, men tji fick jag.....

Nu får jag snart folket på mig, men jag tänkte angående bett. Vad kör ni honom på?

Kanske det är dags att testa ett körbett, för en häst som inte går att stoppa är ingen bra körhäst! och har ni tvådelat så lär det slå rakt upp i gommen på honom när han drar iväg, och då stänger de av. Kanske ska testa ett svagt böjt oledat bett oxå?

Många travare slappnar av utan bett, testa att tömköra med bettlöst, eller i grimman. Framförallt tror jag att 2 månaders tömkörning (markarbete) på volt o ridbana gör honom gott, då förfinar ni röstkommunikationen, kanske lär honom att inte rusa för pisken.
Att han står still när du vill det utomhus är väldigt viktigt oxå, det kommandot ska vara väl befäst. och dra inte i tömmarna innan du sagt ordet, ex Hoo, sakt av, stanna etc. och där är eftergiften jätteviktig!

Ring scan om 2 månader, och knåda på!

:D :D :D
Vi har testat massor med bett och även haft en bettkunnig equiterapeut till att titta i munnen på honom. Vi hade först odelat postkandar på honom, men det funkade inte alls i hans mun, tungan fick inte plats under bettet så han la den bara över bettet hela tiden. Det bästa för honom är ett smalt 2-delat bett (han har tjocka läppar, låg gom och tjock tunga..... :smirk: ) 3-delat funkar inte heller. Har beställt ett ganska smalt 2-delat postkandar som jag får hem på fredag så det tänker jag prova då.
Det blir väl att tömköra en massa nu för att förbättra kommunikationen, fast tömkörningen funkar faktiskt kanon, han lyssnar jättebra nu. När vi fick honom för ett år sedan var det dock en katastrof, men som sagt han har bättrat sig jättemycket!!

En gissning från mig så här på slutet av tråden - ni behöver antagligen köra på mer framåt! Travkusken har ju säkerligen mer erfarenhet och när hästen började tveka eller se spöken så drev han på den och fick den att tänka på annat.
Det är väldigt viktigt att hästen travar på framåt - då strular de ofta mindre än om man skrittar och försöker köra lugnt och fridsamt förbi farliga saker. *s*
Dessutom kan det vara så att han faktiskt trivs med och behöver skygglappar! Många körhästar är betydligt stabilare med sådana på, särskilt om de är vana vid det sedan tidigare.

Hoppas det ordnar sig!

:banana:

Min erfarenhet är tvärtom, att köra på med en travare är som att starta autopiloten på ett jetplan och sen hoppa ut :)

Bättre då att backa i processen, köra in på nytt, lära honom att skritta avslappnat mm.. De flesta tävlande travare behöver minst ett år på sig för att komma ner i varv.

/jenny

Bomull i öronen kan göra underverk på en del hästar....många är som lamm med och rena idioter utan....ha bomull och så kan du ju plocka av pö om pö vad månaderna lider....

Men på en körhäst är rösten det viktigaste du har, hellre då att strunta i att köra tills de sitter i ryggmärgen på hästen genom tömkörning o träning. Då blir körningen något annat än trav och hästen blir inte lika låst i sitt gamla tankesätt.

Personligen så anser jag att bomull i öronen, det är att strunta i träningen av hästen. En dålig genväg..men vad gör man som proffstränare med 30-200 hästar..

/jenny

men om man skall välja mellan pest o kolera så väljer man väl att ha bomull i öronen, att tömköra och att ha i vagn är ju två helt olika saker, jag har då aldrig varit med om en häst som blir het av tömkörning...om hon nu har en het häst redan.....vad säger att hästaen inte blir het så fort hon får vagnen på igen efter 2 månader...hästar är inte dumma och kan skilja på tömkörning och körning.....

succssivt kan man minska på bomullen.....man måste kunna vara flexibel och jobba utifrån de problem man har....

Men det är ju inte pest eller kolera, det är en häst som är låst. Och visst kan du stoppa in bomull i öronen men det är ju inte ljud den reagerar på, det är vad travet har gjort mot honom och det funkar inte om du ska jobba på volten, göra halvhalter, träna ökningar osv. Bara för att du sätter bomull i öronen kan du ju inte rida dressyr på en travare. Hästen måste ju först få ändra världsbild!
ex, att vira för hästens ögon när du lastar gör den inte mindre rädd för transporter...
Sen är det ju oxå väldigt lätt att sitta här utan att ha sett hästen. Vi vet ju inte foderstat, motionsmängd, hage, människor han rör sig med..

Jag föreslår att trådskrivaren tar en titt på ridtravarföreningens hemsida, och eventuellt kontaktar någon där. De är jätteduktiga på att omskola ridtravare och vet vilka problem som dyker upp.

Sen finns det travhästar som aldrig går att köra en lugn runda i skogen med men som ridhäst funkar det utmärkt. Hästar är vanedjur och förspänd kan gamla vanor dyka upp.
Mitt halvblod var stenhård i vagn men trevlig att rida ex. Och min nuvararande fd travare kan vara stenhård att rida men fin i vagn :) och det är tack vara konsekvent träning i vagn. Innan var det full rulle hemåt! Jag måste träna mera uppsuttet alltså! :)

Martha, jag håller med om din princip, det är bara dövningen jag är tveksam till. Rösten är det viktigaste du har i körning, bättre befästa det först, sen köra. Kanske inhägnat de första 10 gångerna?

/mvh jenny

Jag håller helt med dig om tömkörningen. Vi har jobbat mycket med tömkörning och tränat för instruktör osv och där funkar hästen kanon. Han är inte het utan snarare lite slö och behöver drivas på, men i vagnen är det en helt annan sak.

Jag vill bara komma med en liten uppdatering.
Vi har kört hästen några gången nu efter den där ödesdigra färden och nu har det inte varit några problem. Skygglappen och bomullen är kvar, som säkerhet. När vi kör honom hemma på vår åker där allt är tryggt och han känner igen sig är det alltid frid och fröjd, men han är väldigt tittig när man kör eller rider ut på okänd mark.
Jag funderar på att kolla upp om han ser dålig på sitt vänstra öga, för han blir alltid rädd för saker som befinner sig på hans vänstra sida. Vi kan gå förbi något läskigt typ, rundbalar eller en stor sten, utan några problem, om han har det på sin högra sida, vänder jag honom sen och passerar samma "fara" så han har det på vänster sida, blir han livrädd och kastar sig iväg utan kontroll. Nu när vi kört honom med skygglapp för vänster öga har ju allt funkat bra, kan det vara så tror ni? Han ska ju lita på sin kusk/ryttare så mycket att han inte känner behovet av att fly, så visst har vi mycket kvar att jobba på, men kan ögonproblem vara orsaken till hans beteende?

Du... bomull i öronen gör inte hästen döv om du trodde det... :smirk: De hör alldels utmärkt, men det tar bort "höga ljud"..
En häst som är van vid bomull i öronen kan bli totalt knäpp utan...

Så mitt tips till trådskaparen är att fortsätt med bomullen tillsvidare och när hästen vant sig vid omgivningar och er, prova plocka bort dem.. H

Nu ville ju trådskaparen skola om sin häst till "riktig körhäst" och till det finns inga genvägar.
Trav och "riktig körning" är två skilda saker, har själv hållt på med båda mycket lång tid.
Då kan man inte jobba vidare på travsätt.(med bomull t.ex.)
Många travare har svårt att tagga ner och då speciellt framför vagn.
De hetsar med huvudet rakt upp och vill bara springa för att de tror ju att man vill att de ska göra det.
Det funkar inte att försöka dra en tyngre rockard el. 4-hjulsvagn med
den hållningen som en travare ofta har.
Den måste lära sig hur den ska använda sin kropp för att tycka det är bekvämt att dra.
Men ofta gillar inte travare att dra tunga saker utan blir bara ännu mer stressade av det och av den anledningen så är tyvärr travaren kanske inte den mest lämpade eller lätta hästen att göra om till körhäst.
Om hästen nu dessutom ser illa så kanske man får fråga sig om man bör använda honom till vanlig körning eftersom det kan bli ganska farligt om han plötsligt skenar hem med en 4-hjulsvagn bakom sig?

Tyvärr är det precis vad jag tänkte.

"alla" hästar går att rida in, men alla hästar går inte att köra säkert.

Kanske ska fundera på scan iallafall om du inte har tid att ge honom ett år av avstressning och omskolning? Ska du komma någon vart med körningen får du skippa travtänket helt. Det hör inte hemma hos en körhäst/kusk.

Ett sista tips är att skritta framför vagn i en månad och sen bara trava bortåt, och alltid skritta hemåt. Då släpper kanske stressen och låsningen på att det ska gå undan?

Mitt halvblod fick jag göra så med. I 4 månader skrittade vi 3 dagar i veckan framför vagn och till sist kunde vi trava på lös töm och hon lydde rösten. MEN..började hon dra och jag började dra tillbaka var det kört resten av rundan, då blev hon stenhård och enkelspårig. = Ingen bra körhäst!
Hon var underbar att tömköra och rida på banan med, men ute var hon tittig (e Urbino) och råstark. Hon var inkörd av en gubbe och han tyckte hon var fin att köra..Har aldrig tagit så mycket i en häst som henne och man blir bara ledsen av det för det är ju någons mun där framme. Låt det inte bli så bara, hellre strunta i att köra då.

Sen undrar jag lite vad travfolket gör här? Hänger ni här ofta?

/jenny

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 891
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 501
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 840
Senast: Exotizc
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka