Lill76
Trådstartare
Ibland blir man ju så himla trött på hästar..... Får se om ni kan hjälpa mig med problemet. Vi har en 6-årig travare som vi håller på att skola om till "vanlig" körhäst och har precis satt igång honom med körning efter skada och vinteruppehåll. I lördags "skenade" han 3 gånger på en halvtimme ungefär. Anledningen är att han blir rädd för något konstigt längs vägen, rundbalar, grenar eller något annat jätteläskigt. Han ser "faran" drar in näsan så man inte har kontakt med bettet, stegrar sig lite och sen kastar han sig iväg från "faran". Jag lyckas inte få stopp på honom när jag sitter vid tömmarna, men min man som är lite starkare brukar kunna stanna honom. Arga, förtvivlade och rädda funderade vi över vad vi skulle göra och tog nästa dag hjälp av en erfaren travkusk som fick köra hästen samma runda som vi gjorde och gissa vad......... Hästen gjorde inte något...han var from som ett lamm hela tiden :smirk: Eftersom vi hade misstänke om att han ser dåligt på ett öga, satte vi en stor skygglapp på den sidan och provade kör med den och han höll sig helt lugn, sen provade vi utan skygglapp och han höll sig fortfarande helt lugn. Både jag och min man körde honom och han var en exemplarisk körhäst hela tiden. Vi hade iofs bomull i öronen på honom också den andra dagen, men jag tycker inte att det skulle vara så stor skillnad på hans reaktion för främmande föremål.
Så....vad tror ni om detta...några råd.....spekulationer om varför han gör så här? Ska vi fortsätta jobba honom eller är det Scan som gäller
Så....vad tror ni om detta...några råd.....spekulationer om varför han gör så här? Ska vi fortsätta jobba honom eller är det Scan som gäller