När veterinärer skriver fel i journaler

Fast oavsett vem som är beställaren så är det fortfarande en utförd tjänst. Det gäller även den första veterinärens remiss och det bör gå under reklammationsrätten i vilket fall.
Om du läser allt jag skrivit så är det just där man får söka felet. Den mänskliga faktorn hos första veterinären, som skriver fel.
Inte som ts var inne på att man på nästa ställe skulle ifrågasatt om det var rätt. Om man ska göra det så kan man lika väl lägga ansvar på ts för att inte ha kontrollerat vid lämnadet av hästen att det var rätt.
Nu verkar ju det mesta lösa sig eftersom den första veterinären tagit på sig misstaget och att ts inte behöver betala för den felaktiga undersökningen. Bara tråkigt att det blivit fel och med allt annat det för med sig för alla inblandade.

Vid MR gör man väl alltid båda benen/hovarna?
Nej, det var bara en hov som hästen var halt på. CT- röntgen var det nog, förresten? Om det spelar roll?

Oavsett, hästen hade vilat och ultraljudats osv och inget fel kunde påvisas.

Vid ct-röntgen i Helsingborg så bekräftades det vi befarade, ligament i hoven hade skadats på grund av trauma.

Plåtarna skickades till experter i USA samt kontrollerades och värderades av både veterinär i Helsingborg samt hemmaveterinären.

Det är lite ot, men eftersom du frågade om varje vi inte gjorde båda benen.

Det kanske är kutym att man gör båda på mr?

🤔

Om du läser allt jag skrivit så är det just där man får söka felet. Den mänskliga faktorn hos första veterinären, som skriver fel.
Inte som ts var inne på att man på nästa ställe skulle ifrågasatt om det var rätt. Om man ska göra det så kan man lika väl lägga ansvar på ts för att inte ha kontrollerat vid lämnadet av hästen att det var rätt.
Nu verkar ju det mesta lösa sig eftersom den första veterinären tagit på sig misstaget och att ts inte behöver betala för den felaktiga undersökningen. Bara tråkigt att det blivit fel och med allt annat det för med sig för alla inblandade.
Nej, man ber inte alltid att få titta på en remiss.

Det ligger inte an på kunden att kontrollera detta.

Nej, det var bara en hov som hästen var halt på. CT- röntgen var det nog, förresten? Om det spelar roll?

Oavsett, hästen hade vilat och ultraljudats osv och inget fel kunde påvisas.

Vid ct-röntgen i Helsingborg så bekräftades det vi befarade, ligament i hoven hade skadats på grund av trauma.

Plåtarna skickades till experter i USA samt kontrollerades och värderades av både veterinär i Helsingborg samt hemmaveterinären.

Det är lite ot, men eftersom du frågade om varje vi inte gjorde båda benen.

Det kanske är kutym att man gör båda på mr?

🤔
Ja vid MR brukar de ta båda för att kunna se även hur den friska hoven/benet ser ut och jämföra. Mycket som ses på MR kan ju vara en naturlig variation 😊

Vet 1 har ju en ansvarsförsäkring som får träda in och betala alla extrakostnader som uppstår i och med detta, @Bison. Även då ditt inkomstbortfall som du lätt bevisar kostnaden för via din lönespec. Du ska ju redan nu avisera till Vet 1 att du håller hen som skyldig för detta.
Beklagar att din stackars pålle måste genomlida 2 sövningar och jag hoppas verkligen att det går bra och ni kommer tillrätta med vad som är fel i benet.

Jag har varit med om "veterinär fel" två gånger, dock inte med Evidensia inblandat.
Bägge gångerna har veterinären som gjort felet stått för alla extra kostnader.

En gång på Evidensia i Helsingborg fick min häst stå kvar flera dagar i väntan på operation p g a det dök upp mer akuta fall. Då stod Evidensia för alla extra kostnader och jag betalade bara för det var bestämt från början.
På vilket sätt är det ett fel när akuta operationer måste gå före? Det är väl helt självklart att livshotande fall går före dom som inte är det och knappast ett fel. Kliniken stod ju även för kostnaden för väntetiden.

På vilket sätt är det ett fel när akuta operationer måste gå före? Det är väl helt självklart att livshotande fall går före dom som inte är det och knappast ett fel. Kliniken stod ju även för kostnaden för väntetiden.
Var ser du att det är fel?
Jag bara konstaterade att när det p g a veterinärerna inte hann med så slapp jag betala för de extra kostnader som blev när hästen fick stå kvar en vecka istället för två dagar.

Var ser du att det är fel?
Jag bara konstaterade att när det p g a veterinärerna inte hann med så slapp jag betala för de extra kostnader som blev när hästen fick stå kvar en vecka istället för två dagar.
Du började med att skriva att du också varit med om två fel som begåtts av veterinärer och beskrev sedan händelsen med uppskjuten operation, vilket jag inte anser vara något fel över huvudtaget. Fel är när det blir som i TS fall, fel ben undersöktes.

Du började med att skriva att du också varit med om två fel som begåtts av veterinärer och beskrev sedan händelsen med uppskjuten operation, vilket jag inte anser vara något fel över huvudtaget. Fel är när det blir som i TS fall, fel ben undersöktes.
Jag tror det skulle läsas som separata saker? Två fel plus en väntan pga. akut.

Nu är ctn gjord, förhoppningsvis av rätt ben.
Dock känns det väldigt oklart att han ska hinna opereras imorgon.
Känner mig extremt stressad över när jag ska kunna hämta honom. Känns inte jättekul att gå hemma från jobbet och använda semesterdagar till absolut ingenting.

Nu är ctn gjord, förhoppningsvis av rätt ben.
Dock känns det väldigt oklart att han ska hinna opereras imorgon.
Känner mig extremt stressad över när jag ska kunna hämta honom. Känns inte jättekul att gå hemma från jobbet och använda semesterdagar till absolut ingenting.

Fast du behöver väl inte vara hemma från jobbet? du kan ju hämta honom efter jobbet, eftersom dem har inskrivning har dem personal där dygnet runt så du kan säkert hämta hästen efter jobbet utan problem, dock kommer du troligen få prata med veterinären innan på telefon och sedan bara träffa sköterska när du hämtar hästen :)

Fast du behöver väl inte vara hemma från jobbet? du kan ju hämta honom efter jobbet, eftersom dem har inskrivning har dem personal där dygnet runt så du kan säkert hämta hästen efter jobbet utan problem, dock kommer du troligen få prata med veterinären innan på telefon och sedan bara träffa sköterska när du hämtar hästen :)

Jag jobbar som tågvärd och har 35 mil att köra.
Jag kan inte bara åka ifrån, sover borta i tjänsten osv.
Därför är jag ledig eftersom jag skulle hämtat idag och sen imorgon.
Jag kan inte bara åka och jobba ifall det inte blir någon hämtning.
Alltså måste jag ta ut hela semesterdagar och detta i förväg så mina turer kan tillsättas av någon annan.

@Bison Vad såg dom på röntgen o vad är det som ska opereras?

Det är tre chefsveterinärer som varit inblandade i detta. Efter vanlig röntgen misstänkte de att det kunde röra sig som någon form av ocd att det kunde finnas lösa benvitar som retade leden.

Ctn visade att det finns tillväxtförändringar i bägge haserna, dock inget som går att operera.
Det syntes även en ligamentskada på vänster.
Den ska ultraljudas på kliniken hemma och han ska behandlas med osphos.

Det är tre chefsveterinärer som varit inblandade i detta. Efter vanlig röntgen misstänkte de att det kunde röra sig som någon form av ocd att det kunde finnas lösa benvitar som retade leden.

Ctn visade att det finns tillväxtförändringar i bägge haserna, dock inget som går att operera.
Det syntes även en ligamentskada på vänster.
Den ska ultraljudas på kliniken hemma och han ska behandlas med osphos.
Är det ligamentet som orsakat gallan?

Uppdatering.
Idag kom fakturan från Helsingborg, det tog en jävla tid 😅
Antar att de har haft många diskussioner med Mantorp om vem som ska stå för vad.

Men jag behöver bara betala för en ct som dessutom är rabatterad.
De sex nätter med foder, skötsel inklusive två promenader per dag är strukna samt den första ctn som blev fel.
Väldigt tacksam för att det löste sig så bra tillslut och nu kan jag äntligen släppa detta.

Annars är det under omständigheterna bra med Molnet.
Han har fått osphos för sina förändringar, uppföljning om två veckor.
Vid ultraljud syntes skadan på ligamentet i hasen, den är inte stor och läker fint.
Han hade en inflammation i en senskida som behandlades med kortison och nu är borta.
Finns även en liten förändring på en sena bakom senskidan som också läker bra.
Han är lite gallig i gasen till och från men nu ua på böjprov och longering.
Sktittas varierat uppsuttet och för hand. Ska träffa sjukgymnast för att få hjälp att bygga upp muskler och öka rörligheten.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 090
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 409
Ekonomi & Juridik Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 907
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info