Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi är ju nyfikna på vad som händerJag och klinikchefen ringer om varandra hela tiden. Väntar på att hon ska ringa mig idag.
Jag har försökt överklaga en felbehandling av distrikts för många år sen, tog över ett år och blev nada.. Ska upp till en nämnd där vet får beskriva händelserna och då är man lost i alla termer som de slänger sig med. Vill helst aldrig ha ut dem, men vad gör man vid akutfall liksom :/ Hoppas du har bättre lycka!
Nej, det förstår jag, men att bli tagen på allvar som privatperson är en annan sak...
Nej det är det faktiskt inte. Om vi fortfarande pratar om ansvarsnämnden. De allra flesta anmälningarna dit kommer från privatpersoner. En anmälan tas på allvar och kommer att utredas.
Sen krävs det viss grad av försumlighet/bristande yrkesutövning/etc för att bli fälld. Men det har inget med att anmälaren är privatperson att göra.
Så måste det vara. Det är lätt att tycka att när ett fall går tokigt så har veterinären gjort uppenbara fel. Det är lätt att påstå att behandlingen varit fel; mycket av veterinärmedicinen ute på gård är ganska oprecis. Det är lättare på klinik när man har tillgång till mer utrustning. Vi har också råkat ut för jourveterinärer som inte verkar veta riktigt vad de håller på med i svåra situationer.
Jag tycker det finns en milsvid skillnad mellan allvarlig felbehandling och ej effektiv behandling. Allvarlig felbehandling bör anmälas. Ej effektiv behandling (dvs fel behandling) är mer ett misstag i arbetet; som vi alla då och då gör. Veterinärer är inget undantag, de är inga supermänniskor, de är bara människor med mer bekräftad kunskap inom djurmedicin än vi andra. Då kan man ändå diskutera fakturabelopp osv, utan att för den skull tycka att veterinären ska sluta i sitt yrke eller varnas. Veterinären borde genom att minska sitt arvode, kunna medge att det inte blev perfekt utan att det för den skull är något som ska till någon ansvarsnämnd.