Det håller jag absolut med dig om alexandra_w, kanske är jag för godtrogen och borde tvingat på en röntgen. Han tyckte iaf inte det behövdes eftersom hon blivit så pass bra, och inget kunde tyda på fraktur, han sa att vi skulle avvakta tills måndag, hade det ej försvunnit/blivit bättre så skulle vi komma till hans klinik.
Mackan, absolut ska man det, men det jag tycker är bara att dom borde åtminstone kunna förstå att det sitter i benet och ej i hoven, känns lite som att gå till doktorn med en ond arm och få foten gipsad..
Ja veterinär #3 hade röntgen med sig.
Fast istället för att ta ut 3 veterinärer hade du tjänat på att direkt åka in till klinik. Ingen på hemmaplan utan fullständig hältutredning med bortbedövande av olika ställen på hästen, och/eller röntgen kan klargöra vad som är fel på din häst.
Inte heller kan ngn veterinär faktiskt ngnsin avgöra var en hälta sitter på en häst utom om man då lokaliserar ngt konktret i tex hoven via visitertång osv. Man KAN inte med ögat ens vid longeringsprov, bedöma var en hälta sitter, det är etablerat och konstaterat då man gjort ganska omfattande forskning bland veterinärer på just detta.
Jag vidhåller att veterinärerna du haft ute har gjort allt de kunnat för att hjälpa dig och din häst utifrån de möjligheter som erbjudits dom på plats utan klinik utredning osv. Möjligtvis tycker jag att veterinär 3 hade kunnat dra en röntgen på hästen, men å andra sidan gjorde han väl bedömningen som det låter, att det kan finnas flera ställen att röntga isåfall och att man då hellre tar det i samband med en komplett utredning på klinik för att uppnå bästa läge effektivitetsmässigt.
Att både vet 1 och 2 inte uteslutit fraktur som möjlighet när hästen var akut halt och dålig första dagarna, är ju öht inget konstigt alls. Fraktur KAN inte uteslutas under de omständigheter du beskriver. Därmed tycker jag att den som gipsade gjorde sitt bästa för att hjälpa hästen på plats utifrån möjligheterna som finns att så göra vid ett hembesök och utan röntgen osv. Jag skulle även gissa att gipsningen gjordes som akut-åtgärd för att det just inte gick att utesluta fraktur men att du samtidigt inte kunde ta dig till klinik, och att det var underförstått utifrån det att du givetvis skulle behöva in på klinik för en fullständig utredning av skadan oavsett inom snar framtid. I mina ögon fick du "första hjälpen på plats" av hemmavetten som gipsade. Inget annat.