När veterinärer skriver fel i journaler

Bison

Trådstartare
Igår körde jag ner min häst till Helsingborg för ct-röntgen.
Den skulle ske idag och vid lunch ringde de och meddelade att allt har gått bra.
Nu ringde veterinären som remitterade honom dit upp, hem har skrivit fel i senaste journalen och fel ben har skannats.

Planen var att han skulle stå kvar till måndag för operation och sen åka hem.
Nu ska ny skanning göras på måndag, besked tar en till tre dagar.

Hur går jag vidare med detta?
Vad kan jag kräva? Jag har tagit ledigt från jobb för att lämna och hämta. Nu står han i flera dagar vilket kostar skjortan helt i onödan. För att inte tala om risken med att söva ytterligare en gång.
Jag är så arg, besviken och upprörd så jag inte finner ord.

Igår körde jag ner min häst till Helsingborg för ct-röntgen.
Den skulle ske idag och vid lunch ringde de och meddelade att allt har gått bra.
Nu ringde veterinären som remitterade honom dit upp, hem har skrivit fel i senaste journalen och fel ben har skannats.

Planen var att han skulle stå kvar till måndag för operation och sen åka hem.
Nu ska ny skanning göras på måndag, besked tar en till tre dagar.

Hur går jag vidare med detta?
Vad kan jag kräva? Jag har tagit ledigt från jobb för att lämna och hämta. Nu står han i flera dagar vilket kostar skjortan helt i onödan. För att inte tala om risken med att söva ytterligare en gång.
Jag är så arg, besviken och upprörd så jag inte finner ord.
Herregud, så klumpigt!
Jag vet inte vad som gäller men förstår att du är arg!

Herregud, så klumpigt!
Jag vet inte vad som gäller men förstår att du är arg!

Det är helt sjukt. Klantigt av min veterinär men också av Helsingborg, alla röntgenbilder är märkta vänster, han har en stor galla som inte går att missa på vänster.
Jag vill bara skrika rakt ut!

Det är helt sjukt. Klantigt av min veterinär men också av Helsingborg, alla röntgenbilder är märkta vänster, han har en stor galla som inte går att missa på vänster.
Jag vill bara skrika rakt ut!
Jag skulle vara helt vansinnig!! Jag tror tyvärr att det hela kommer landa på dig. Klinik 2 har följt vad klinik 1 skrivit. Klinik 1 är nog inte beredd att betala alla extra kostnader..

Jag vägrar betala för något jag inte har bett om.
Inte en chans att jag betalar 16 k extra + uppstallning

Men fyfan! Jag hade varit skogstokig!

Jag anser ju att du inte ska stå för något extra alls, vet 1 har ju gjort fel iom att hon skrivit fel ben. Kan även tycka att vet 2 borde ha insett att det var fel iom gallan och ringa upp vet 1 och fråga om det verkligen stämmer, man samtidigt så borde dom kunna lita på vad som står på pappret dom får in.

Första veterinären ringde vid 20, jag blev så chockad att jag knappt visste vad jag skulle säga.
Ska ringa Helsingborg i morgon när de öppnar.

Ja, alltså någon måste ju stå till svars (ekonomiskt) för detta! Även om det kanske är svårt att få ersättning för behov av ytterligare en ledig dag, men att få rätt ben kollat, och vistelsen fram tills dess, ska du verkligen inte behöva bekosta! Det är inte ditt val, ditt fel, eller du som missat något här. Det är mellan klinik 1 och 2 det blivit ett misstag, då borde dom lösa det sinsemellan.

Den här första scanningen är inget du ska stå för då det inte är det du beställt. Att det blir fler dygn där är pga deras misstag, så det får dom också lösa mellan varandra.

Du ska betala summan ni kommit överens om, när rätt ben är kollat. Klinik 2 får väll fakturera klinik 1 för resten?

Ge dig inte förrän veterinär 1 garanterat att ordna så att du slipper extra kostnader. Du ska INTE stå för det där! Det är inte heller ditt problem att lösa - det bör veterinärerna göra sinsemellan. Tillräckligt illa att din häst behöver utsättas för extra behandlingar och extra nätter borta!

Ja, alltså någon måste ju stå till svars (ekonomiskt) för detta! Även om det kanske är svårt att få ersättning för behov av ytterligare en ledig dag, men att få rätt ben kollat, och vistelsen fram tills dess, ska du verkligen inte behöva bekosta! Det är inte ditt val, ditt fel, eller du som missat något här. Det är mellan klinik 1 och 2 det blivit ett misstag, då borde dom lösa det sinsemellan.

Den här första scanningen är inget du ska stå för då det inte är det du beställt. Att det blir fler dygn där är pga deras misstag, så det får dom också lösa mellan varandra.

Du ska betala summan ni kommit överens om, när rätt ben är kollat. Klinik 2 får väll fakturera klinik 1 för resten?

Ja, bägge klinikerna tillhör Evidensia.
Jag blir bara så himla trött. Var så lättad när de ringde om att allting hade gått bra och nu måste det göras om igen 😭
All oro och stress, det här helvetesåret tar aldrig slut.

Ja, bägge klinikerna tillhör Evidensia.
Jag blir bara så himla trött. Var så lättad när de ringde om att allting hade gått bra och nu måste det göras om igen 😭
All oro och stress, det här helvetesåret tar aldrig slut.

Ja, nog har det varit ett riktigt skitår på många plan...😔

Jag har varit med om "veterinär fel" två gånger, dock inte med Evidensia inblandat.
Bägge gångerna har veterinären som gjort felet stått för alla extra kostnader.

En gång på Evidensia i Helsingborg fick min häst stå kvar flera dagar i väntan på operation p g a det dök upp mer akuta fall. Då stod Evidensia för alla extra kostnader och jag betalade bara för det var bestämt från början.

Är inte första gången H-borg undersökt fel ben, minns inte hur det gick med det. Undrar om inte det stod i någon ridsport eller nått 🤔

Nu är det inte exakt samma grej. Men en kompis häst stod på klinik pga kolik och ev tarmvred etc. Den ställdes på svält. Och så hade någon idiot hängt en foderpåse på boxdörren så hästen nådde den och åt upp innehåll och stora delar av påsen. Hästen blev sämre och fick stå där flera dagar och man visste inte om man skulle behöva operera etc.
Den ägaren fick rätt och behövde inte betala ngt till kliniken. Men denne fick ingen kompensation i övrigt.

En annan kompis häst stod på klinik, skulle hem och personalen tappade hästen pga strul och klantighet i rutiner. Hästen gick omkull på gången och skadade sig rejält. Det var en riktigt dyr häst som fick lång konvalecens. Även de fick inget direkt i kompensation utom att de slapp betala för klinikkostnaderna. De hotade med pressen i ena fallet.

I båda fall fick de slåss som fasen för att få någon kompensation. Känner med dig! Vilken jävla skit! Ge dig inte och kräv ersättning. De har gjort fel och inte du.
Hoppas det löser sig!

Är väl dock inte Helsingborgs fel att en annan veterinär skrivit fel i remissen?

De har alla journaler. I den första står vänster, alla röntgenbilder är märkta vänster, i den sista står höger. Han har en galla stor som en golfboll på vänster, höger helt ren.
Fel av remitterande som skrivit fel men även slarvigt av Helsingborg som inte kan ha kollat så noga varken på hästen eller i journalerna.

De har alla journaler. I den första står vänster, alla röntgenbilder är märkta vänster, i den sista står höger. Han har en galla stor som en golfboll på vänster, höger helt ren.
Fel av remitterande som skrivit fel men även slarvigt av Helsingborg som inte kan ha kollat så noga varken på hästen eller i journalerna.
Jag tänker såhär: den som genomförde CT har eventuellt inte tittat i journalerna alls. Gissningsvis är det lite löpande band när det gäller CT och den som sköter CT utgår från vad som står i remissen. Den är kanske inte behandlande veterinär överhuvudtaget, utan bara utför undersökningen åt behandlande veterinär. Som det ofta är på humansidan.

Tråkigt hur som helst, hoppas det löser sig. Står själv med en halt häst sedan tre veckor tillbaka och vet hur man oroar sig.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 090
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 409
Ekonomi & Juridik Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 907
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info