När vet man?

Status
Stängd för vidare inlägg.

_jullan_

Trådstartare
När vet man att man är för lång för sin häst?
Kan hästen hoppa höga höjder med en lång men smal ryttare?

T.ex. Kan en maxad normalbyggd D-ponny hoppa ungefär 1,10 m med en balanserad ryttare på ca 173 cm och ca 58 kg?

Tacksam för svar:)

Tyckte inte de här frågorna passade in på den nålade tråden..

Sv: När vet man?

Det ska nog inte vara något problem.

Jag tror man känner av lite själv när man är för stor för sin häst. Man ser ju själv om benen släpar i marken liksom :D Sen kan ju stora karlar rida på islandshästar och så, men ja..

Det syns ju oftast.
Jag tycker dock inte att det ser bra ut om en d-ponny har ryttare över 170, c-ponny över 160 osv.
Tre centrimetrar är ju dock inte så mycket. Och självklart så finns det vissa hästar som bär upp mer längd.

Det ska se harmoniskt ut helt enkelt.

Sedan så spelar dte ingen roll om man är smal, en musklad d-ponny kan nog bära en normalviktig ryttare på över 173 lika bra som den bär en underviktig.

Senast ändrad:

Du känner nog när du börjar bli för stor för din häst. Tycker att det är värre och se tunga personer på små hästar.. det borde väl vara en större påfrestning för hästens rygg?

Tänk på alla små islänningar, hästar på ca 140cm i manken med en stor karl på ryggen.. och dem håller ändå väldigt länge.

Ja, jag tränar för en rikgtigt duktig dressyrtränare och jag tycker hon borde säga till om jag är för stor för honom, obalanserad osv.

Hänvisar till redan befintlig nålad tråd, beträffande ryttares längd, vikt och hästars storlek.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: Esmeralda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka