När vet man om de är startklara?

Sv: När vet man om de är startklara?

Hos oss får "alla" köra vilket är bra om man till exempel har flera hästar i samma lopp. Det blir ju ordning på voltningen också om det blir blandat och de mer orutinerade lär sig att bli bättre.

Så är det på vardagarna hos oss men inte amatörprovloppen på kvällen.
Inte många amatörer som hinner åka till banan kl 10 på tisdagarna med sina hästar ;)

jag förstår att man inte törs köra en orutinerad häst i rena amatörprovlopp om man inte är 100% på hästen.

Jag vågar knappt köra en häst som har startat 100 gånger där:eek::o

Och vi har en sak som jag tycker är för jäkla bra också. Baby-race-provlopp för tvååringarna. De börjar på våren med linjestart och 2-min-tempo. Sänker 5 sek successivt till 40 på sommaren och framåt sommaren börjar vi volta. För oss ensamtränare är det super, vi var mellan 9 och 14 varje gång som körde i en stor hög... En gång i månaden då.

En eloge till Amatörföreningen för dessa. :bow:

Vilken bana va de du tillhörde *flyttar* ;)

Det räcker att ha 2 eller 3 hästar som kör ihop för att man skall kunna träna på olika saker. Jag tror att själva tävlings momentet där dom lär sig att inte öka till slut är lika skadligt för en häst som gillar att tävla som det är bra för en som vill tävla för mycket om du förstår hur jag menar.
Jag gillar inte provlopp för hästar som är över 3 år men det som ghost skrev om 2åringarna låter helt underbart! så lär sig hästarna under tränings fasen att gå ihop och volta osv som Ludde och ÅS gör i varje jobb. Mycket bra :idea: tycker jag. Detta utan pressen av att veta vad tävling går ut på och springa livet av sig.
Finns de på Åby som tror att en häst blir bättre och bättre av att köras i prov lopp efter provlopp, men dom flesta blir sämre av det. Några få enstaka kan i vissa fall vara bra dock.
(som ni säkert förstår är jag lite anti provlopp)

Det räcker att ha 2 eller 3 hästar som kör ihop för att man skall kunna träna på olika saker. Jag tror att själva tävlings momentet där dom lär sig att inte öka till slut är lika skadligt för en häst som gillar att tävla som det är bra för en som vill tävla för mycket om du förstår hur jag menar.
Jag gillar inte provlopp för hästar som är över 3 år men det som ghost skrev om 2åringarna låter helt underbart! så lär sig hästarna under tränings fasen att gå ihop och volta osv som Ludde och ÅS gör i varje jobb. Mycket bra :idea: tycker jag. Detta utan pressen av att veta vad tävling går ut på och springa livet av sig.
Finns de på Åby som tror att en häst blir bättre och bättre av att köras i prov lopp efter provlopp, men dom flesta blir sämre av det. Några få enstaka kan i vissa fall vara bra dock.
(som ni säkert förstår är jag lite anti provlopp)

Jag är med dig där, jag sitter helst inte och nöter provlopp om jag kan undvika. Äntligen börjar det bli lite fart på vår banan så man kan hitta folk att köra ihop med.

Vi har haft en lite tråkig stämning under några år med folk som inte pratar och lite hästar som tränat, men i och med att amatörföreningen började med sina provlopp inkl. gratis korv har alltihop vänt. Nu är det inga problem att hitta folk att träna med längre... :idea:
Och sen är nästa problem att de flesta inte vill värma lika länge som jag, men det löser jag med att åka ut tidigare om de inte hänger på.

Vad jag tycker är helt normalt, joggar 15 minuter innan jag kör någon snabbare intervall. :)

Tyvärr är det många som kör sina 2-3 bakvarv och sen kör fort. Jag har ju bara "muskel-hästar" så jag tycker de ska jogga igång sig först.

Vad olika det kan vara från bana till bana då. Här joggar alla två(Karma joggas alltid upp en km väldigt sakta) lugna varv och sen ökar man lite på det tredje, fjärde kör man lite fortare och femte varvet joggar man av. Om inte man värmer alla hästar just så,så går i alla fall alla fem varv i värmningen.

Nyfiken,hur mycket värmer du då?

Jag brukar värma minst 5-7 varv i långvagn gärna på någon slinga eller liknande så man inte behöver stressa upp hästen. Sedan åker jag in och byter till sulky och om jag vill prova något kör jag ut ett varv max och kör igenom en kurva (testa balans eller liknande). Och sen ja sen blir det lopp:love::love:

I jobben värmer jag minimum 1 mil och skrittar 5 minuter och sen kör jag det jobb jag skall köra :D

Senast ändrad:

Finns det nån poäng med att värma i långvagn och köra loppen i sulky som jag missat?

Jag tycker mest att det verkar bökigt att släpa på två vagnar...

Finns det nån poäng med att värma i långvagn och köra loppen i sulky som jag missat?

Jag tycker mest att det verkar bökigt att släpa på två vagnar...

Jo, om du har en häst som blir lätt i baken när du kommer ut på banan...

Utöver det skulle jag givetvis skriva... :idea:

Då är det givetvis en bra säkerhetsgrej, fast har jag en sån kör jag den helst i sulketten om jag har den kvar. :idea:

Lite bökigt jovisst men jag tycker det är skönt att värma i långvagn även om de inte är lätta i baken. Hästar brukar slappna av mer i långvagn tycker jag också.
Men det är ju en smak sak som alltid. Sulketter gillar jag inte att värma i heller Jag tycker det är tävlings/snabbjobbs vagnar. Men det kan vara lite bökigt att ha med sig det håller jag med om.

Med den i senaste inlägget menade jag hästen, sulketten säljer jag aldrig... :D

Ja smaken är ju delad, själv sitter jag bättre i sulkyn och sulketten än i långvagnen och med hästarna är det ingen skillnad. :idea:

Däremot kan jag hjälpa dem bättre i kurvorna med de lättare vagnarna så därför väljer jag hellre dem i jobb som ska gå under 30. :idea:

Däremot kan jag hjälpa dem bättre i kurvorna med de lättare vagnarna så därför väljer jag hellre dem i jobb som ska gå under 30. :idea:

Sant i jobb är sulketten överlägsen PGA sin säkerhet för oss och för att du kan hjälpa hästen. Men i en värmning vill jag bara ha hästen lugn och avslappnad inget annat. För övrigt tror jag att vi skulle börja gå över lite till galoppens värmningar vilket enbart är lite lätt jogging eller skritt:idea: Jag tror inte våra fina framavlade hästar behöver gå massa varv innan lopp.
:idea:*sätter bollen i rörelse*:idea:

Precis, jag brukar själv sköta förvärmningen vid starterna, men eftersom jag nästan aldrig använder samma kusk så vill jag att de ska känna lite på dem innan (iofs har de tre gånger de INTE gjort det resulterat i plats bland de tre allihop, en på varje pallplats)

Men över lag tycker jag att kuskarna mer känner på hur de är att köra och kör lite fortare några 100 m om ens det nu för tiden, förr var det mera full spruta länge.

Precis, jag brukar själv sköta förvärmningen vid starterna, men eftersom jag nästan aldrig använder samma kusk så vill jag att de ska känna lite på dem innan (iofs har de tre gånger de INTE gjort det resulterat i plats bland de tre allihop, en på varje pallplats)

En tanke kanske låt inte kusken värma, värm själv:idea:
Om det ger dig pall plattser så hade ingen fått värma för mig:rofl:

Men över lag tycker jag att kuskarna mer känner på hur de är att köra och kör lite fortare några 100 m om ens det nu för tiden, förr var det mera full spruta länge.

MM man har ju fortfarande s.k. värmings vinnare är det den som kört slut på mest krut och kört den snabbaste tiden innan loppet:crazy:

Eller som de säger i sista minuten-tipsen i högtalarna "Bara lugn värming på X, men XX gick 10 över 300 m och såg kanonfin ut" :D och sånt lyssnar spelarna på. :idea:

Jag kom på en gång till jag värmt själv när ÖK åkte till fel bana :angel: Då fick jag ta mig sjutton OCKSÅ pengar, en fjärde har jag för mig. Rätt otippat. och det är utspritt på tre hästar! :idea:

Jag kom på en gång till jag värmt själv när ÖK åkte till fel bana :angel: Då fick jag ta mig sjutton OCKSÅ pengar, en fjärde har jag för mig. Rätt otippat. och det är utspritt på tre hästar! :idea:

Som jag sa sluta låta kuskarna värma ;) du gör det jobbet bättre själv:idea::bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 949
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 508
Senast: MimmiNO
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar