När vet man om de är startklara?

ghost

Trådstartare
Jag har alltid sagt att när mina hästar kan springa 17-tempo i 500 m utan problem och utan speciell press är de kval/startklara, men nu för tiden är ju konkurrensen liiiite hårdare.

Nu har jag ju två jag hoppas ska bli färdiga under året och vet hur lätt det är att fastna i "Jag tränar lite till, och lite till, och lite till" och oj då så händer något och det blir ett stopp.

Har ni några speciella känslor/bedömningspunkter ni går efter när ni bedömer om hästarna är startklara? :idea:

Sv: När vet man om de är startklara?

Ja, hur vet man det?! Jag hade en som debuterade mitt i vintern i ett lopp för hästar med högst 0 kronor och det var nio hästar anmälda. Min gick 17,8 (sänkte ca 3 sekunder från kvalet) och fick inte ens pengar... De vann på 15,9. :eek: Japp, i nolloppet alltså.

Jag brukar säga när dom går 9 intervaller (40 tempo) i våran 400 meters backe och kommer in med under 85-90 i puls ca 10 gånger så är dom startklara kval är dom klara för vid ungefär 6 intervaller. Premie lopp brukar vi köra när dom kan gå 9 intervaller i 2.00 fart. Det är tränings biten det sedan är det en "magkänsla" man har när hästen mår bra och klarar av träningen fysiskt och psykiskt.

Ja, hur vet man det?! Jag hade en som debuterade mitt i vintern i ett lopp för hästar med högst 0 kronor och det var nio hästar anmälda. Min gick 17,8 (sänkte ca 3 sekunder från kvalet) och fick inte ens pengar... De vann på 15,9. :eek: Japp, i nolloppet alltså.

Tråkigt när sådant händer :( (kompisen var med i opal vikings första lopp och pressade denna utvändigt hela vägen ingen bra idee men vem kunde tro att den hästen skulle bli bra då)

Den som Svanstedt körde?

Men intervaller är ju inte riktigt samma sak...Lägre tempo även om de har styrkan.

Ryggradskänslan är ju bra så länge den är "Go for IT" om den börjar "orma sig" kan det ju bli som jag beskrev.

De senaste fem åren har jag ju bara kvalat gammel-tanter och då är det ju inte samma grej, då kör man tills intervallerna känns bra, 1 banjobb, 1 provlopp, kvalar och sen ut och startar...

Indy: Visst kan man komma ut i tuffa gäng, men så är det ju alltid. Det är ju en chansning. Man kan ju knappast träna tills hästen kan 15 full väg. Eller kan kan man väl men det händer inte i mitt träningskoncept, jag har sett såna som gjort det i provlopp och de hästarna kom inte ut på banan igen...

Den som Svanstedt körde?

Precis.

Men intervaller är ju inte riktigt samma sak...Lägre tempo även om de har styrkan.

Såklart kör jag inte bara tunga intervaller. Men jobben kör jag på våran 1000 meters bana i sulky. Dessa jobben är mycket glest emellan för min del dock. Jag trivs inte att köra fort med hästarna längre dom kan oftast trava fort utan större problem. Jag kör ibland de 3 sista intervallerna på rakbanan i ungefär 25-30 fart för att hästen skall tycka det är lättare träning.

Ryggradskänslan är ju bra så länge den är "Go for IT" om den börjar "orma sig" kan det ju bli som jag beskrev.

Jo men man måste ha lite klart för sig och tro på sin tränings filosofi och upplägg. Annars kan man alltid låta någon erfaren prova hästen i ett banjobb/provlopp. (jag är för övrigt mycket emot provlopp för äldre hästar)

De senaste fem åren har jag ju bara kvalat gammel-tanter och då är det ju inte samma grej, då kör man tills intervallerna känns bra, 1 banjobb, 1 provlopp, kvalar och sen ut och startar...

Såklart stor skillnad på gamla tanter:p och unga pojkar;) men i princip är träningen samma sak. Styrka är viktigast i grunden när hästen har styrkan så kan man bygga på annat som hästen kan ha problem med. (svagheter, psyke, benproblem eller liknande)

Såklart kör jag inte bara tunga intervaller. Men jobben kör jag på våran 1000 meters bana i sulky. Dessa jobben är mycket glest emellan för min del dock. Jag trivs inte att köra fort med hästarna längre dom kan oftast trava fort utan större problem. Jag kör ibland de 3 sista intervallerna på rakbanan i ungefär 25-30 fart för att hästen skall tycka det är lättare träning.

Jo men man måste ha lite klart för sig och tro på sin tränings filosofi och upplägg. Annars kan man alltid låta någon erfaren prova hästen i ett banjobb/provlopp. (jag är för övrigt mycket emot provlopp för äldre hästar)

Där har vi en liten skillnad tror jag, även om vår raka är "lite lättare" i bland så går det (enligt min bedömning av effekten på hästarnas ben då) underlagsmässigt inte lämplig att köra så fort som vissa gör där.
Men jag gör som du, mycket rakt fram och styrka, sen får de träna lite på att springa i kurvor och i lag med andra hästar på rundbanan.
(Tyvärr är jag utelämnad åt mörkermakterna så här års och måste köra intervaller på rundbanan också men då blir det ju inte så höga hastigheter)

För dem som tar fram sina första hästar är det en bra idé att låta nån annan prova. :idea: Men jag har faktiskt sett många ta ut sina hästar för tidigt på grund av att de tillfrågat andra också. Men där är kanske problemet att hästen har lite talang och inte är ordentligt förberedd eller kanske för hårt tränad?

Själv vill jag att dom ska gå några provlopp,för att se om dom är mogna mentalt. För mig är det viktigare än köra snabbare jobb. Hellre 10 25-or i benen på hästen, än ett 18-jobb.

För dem som tar fram sina första hästar är det en bra idé att låta nån annan prova. :idea: Men jag har faktiskt sett många ta ut sina hästar för tidigt på grund av att de tillfrågat andra också. Men där är kanske problemet att hästen har lite talang och inte är ordentligt förberedd eller kanske för hårt tränad?

Mycket sant tyvärr:crazy::(
Ska man "provköra" en häst åt någon gäller det att vara ärlig och inte "luras".

Själv vill jag att dom ska gå några provlopp,för att se om dom är mogna mentalt. För mig är det viktigare än köra snabbare jobb. Hellre 10 25-or i benen på hästen, än ett 18-jobb.

Har inte ni fri fart i era provlopp?
Vi kan aldrig köra så långsamt på Åby där är det minsan gasen i botten som gäller. Man kan nästan tro att det finns prispengar i provloppen så som vissa kör:p:cry:.

Har inte ni fri fart i era provlopp?
Vi kan aldrig köra så långsamt på Åby där är det minsan gasen i botten som gäller. Man kan nästan tro att det finns prispengar i provloppen så som vissa kör:p:cry:.

Våra provlopp är 30, 25 och 22 på amatördagarna, ingen fri fart.

Samma är utskrivna på vardagsprovstarter men det blir aldrig några 30 då.

På vardagarna blir det några veckors provloppsavstängning om man kör för fort.

För ett antal år sen var det en som körde svenskt rekord i ett provlopp här, jag tror aldrig den hästen kom ut på banan igen... :eek:

jag tycker att avstängnigsreglerna är bra då det inte brister i disciplinen SÅ ofta då. Vardagsprovloppen verkar enligt ryktena föra en tynande tillvaro, men den lördagen/månad Amatörföreningen kör är det ofta runt 40 startnade. :idea:
Det är rätt skönt då man kan ta ut sin orutinerade häst och låta den träna på att sringa i sällskap utan att bli trött. :idea:

Vi kör rätt mycket efter hur de är pulsmässigt. Om de snabbt går ner i puls efter banjobb, hur trötta de verkar vara, om man har mycket kvar att åka med och om de visar rätta "andan" i jobbet.

Tidsmässigt kör vi aldrig speciellt fort i banjobb innan start, det beror ju naturligtvis på vad det är för häst, men runt 20 skulle jag tro...

Våra provlopp är 30, 25 och 22 på amatördagarna, ingen fri fart.

Samma är utskrivna på vardagsprovstarter men det blir aldrig några 30 då.

På vardagarna blir det några veckors provloppsavstängning om man kör för fort.

Låter som en utopi:love:
Vi hade förut ett provlopp som skulle gå 1,25 med fri fart sista 600 dessa gillar jag då fick man chansen att köra till slut med hästarna utan att dom var trötta då. Tyvärr togs även detta bort.
Våra amatör provlopp vågar jag inte ens köra en orutinerad häst i många är nog både blinda och döva. Dom kör över benen på folk konstant och så vidare:crazy:

För ett antal år sen var det en som körde svenskt rekord i ett provlopp här, jag tror aldrig den hästen kom ut på banan igen... :eek:

:rofl:och:cry: på samma gång.

jag tycker att avstängnigsreglerna är bra då det inte brister i disciplinen SÅ ofta då. Vardagsprovloppen verkar enligt ryktena föra en tynande tillvaro, men den lördagen/månad Amatörföreningen kör är det ofta runt 40 startnade.
Det är rätt skönt då man kan ta ut sin orutinerade häst och låta den träna på att sringa i sällskap utan att bli trött.

Vi fick böta med ett paket kaffe då vi hade fart regler:p funkade inte direkt bra då kaffet alltid var slut i amatörstugan trots massor med "böter" :rofl:

Hos oss funkar amatörprovloppen väldigt bra för det mesta. Vi har fri fart sista 500 i flera av provloppen, och det kan ibland vara enda negativa om man har en orutinerad och inte så långt kommen häst - det går ibland fort som f-n sista biten. Är det då 25 tempo och går 14-15 sista 500 kanske inte alltid hästen är mogen att följa med i tempot de allra första gångerna (sen måste man ju inte köra så fort som det bara går heller, det går faktiskt att bli sist i ett provlopp - även om många inte verkar tro det - proffsen inräknade). Inte alltid det går så fort förstås, men det går ofta undan sista biten. I övrigt fungerar tempohållningen vanligtvis bra. Hos oss kostar det ett par hundra i böter (går till ungdomstravet) plus avstängning tills böterna är betalda om man är skyldig till någon förseelse.

Hos oss funkar amatörprovloppen väldigt bra för det mesta. Vi har fri fart sista 500 i flera av provloppen, och det kan ibland vara enda negativa om man har en orutinerad och inte så långt kommen häst - det går ibland fort som f-n sista biten. Är det då 25 tempo och går 14-15 sista 500 kanske inte alltid hästen är mogen att följa med i tempot de allra första gångerna (sen måste man ju inte köra så fort som det bara går heller, det går faktiskt att bli sist i ett provlopp - även om många inte verkar tro det - proffsen inräknade). Inte alltid det går så fort förstås, men det går ofta undan sista biten.

Jag kan inte förstå varför man ska ut i provlopp och göra om inte hästen är mogen för det. Men då har ni ju också provlopp som går 25 hela vägen eller?

I övrigt fungerar tempohållningen vanligtvis bra. Hos oss kostar det ett par hundra i böter (går till ungdomstravet) plus avstängning tills böterna är betalda om man är skyldig till någon förseelse.

Hehe dom ville införa böter i form av avstängning men det röstades ner av samtliga kuskar dock inte tränarna:rofl:
Proffsen får inte köra med amatörerna på kvällen hos oss bara amatörer och lärlingar (i vissa fall).

Jag kan inte förstå varför man ska ut i provlopp och göra om inte hästen är mogen för det. Men då har ni ju också provlopp som går 25 hela vägen eller?

Ehh, hur tänkte du nu då?. :crazy:
Mogen?
Men anledningen till att man går ut i ett 25-lopp är ju för att förbereda hästen. Just för att den kanske inte ÄR mogen för snabbare tempon.
Om man nu väljer ett 25-lopp gör man ju det för att det är vad man hoppas/tror/vet att hästen klarar av. Oavsett om hästen är mogen eller inte så är det ju bara onödigt att dra på som fan även om det är sista 200-500 eller vad det nu kan vara. Hade man velat att hästen skulle springa de tiderna så väljer man ju ett lopp med fri fart. och är hästen nu "mogen" för det väljer man nog inte provlopp öht, utan då kanske det är lämpligare att starta i ett riktigt lopp med en gång. Om man nu VET att hästen är mogen.

I 25-lopp startar man hästar som INTE är mogna för snabbare tempon. :cool: Det finns ju en anledning till att det heter provlopp också.
Och har man då inget provlopp med jämn 25-fart så kanske man som Anhe säger inte måste dra på så in i bängen på upploppet heller.

Senast ändrad:

Hos oss får "alla" köra vilket är bra om man till exempel har flera hästar i samma lopp. Det blir ju ordning på voltningen också om det blir blandat och de mer orutinerade lär sig att bli bättre.

jag förstår att man inte törs köra en orutinerad häst i rena amatörprovlopp om man inte är 100% på hästen.

Och vi har en sak som jag tycker är för jäkla bra också. Baby-race-provlopp för tvååringarna. De börjar på våren med linjestart och 2-min-tempo. Sänker 5 sek successivt till 40 på sommaren och framåt sommaren börjar vi volta. För oss ensamtränare är det super, vi var mellan 9 och 14 varje gång som körde i en stor hög... En gång i månaden då.

En eloge till Amatörföreningen för dessa. :bow:

Så man kan säga att min nyblivna treåring är den som gått MEST provlopp av mina hästar... :idea: Och då är hon tidsmässigt fortfarande på premiefart...

I våras var jag förresten med i en 25:a som gick fel med dåvarande treåringen, när jag såg vartåt det barkade så släppte jag och lade mig på jämnt 25-tempo och så fick han gå lite fortare över upploppet och han fick ett perfekt provlopp, tyvärr ensam... Sen började livet spöka för honom, men inte på grund av provloppet.

Senast ändrad:

Alltid svårt att bedöma hur fort de måste gå i loppen när man väl kommer ut.

Har man bara rejält tränat och en fräsch häst, men kanske inte kört speciellt mycket snabbare än kvaltiden så ska man nog inte tveka utan testa att starta om hästen är hyfsat funtad i "centrumbulten".

Är den däremot lite hispig och man misstänker att psyket möjligen är lite vekt kanske man bör vara mer säker på vad den klarar av innan start, så att den inte blir helt sövd.

Jag tror att psyket på hästarna är viktigast inför debuten.

Det är ingen katastrof att starta en häst som inte vinner direkt på grund av bristande fart, en del kan behöva några lopp på sig att komma underfund med vad det handlar om och få lite tempo i sig.

Men det vet man inte förrän man testat.

Men det kanske är därför man aldrig haft en "debutvinnare":angel:

Tja, har man inte tillräckligt mycket hästar själv så man kan köra i sällskap, men vill ha sällskap, så har man inte så mycket att välja på. Har jag en häst som kan gå säg 23 full väg, men inte har tempo nog i kroppen än för att gå 14sista femhundra, då har jag inget att göra i det provloppet menar du? Bara för att flera andra kör som f-n, behöver ju inte jag göra det.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 949
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 508
Senast: MimmiNO
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar