När vågar man köpa häst?

Stinaelin

Trådstartare
Vet inte om jag är på rätt forum nu, men annars får Moderator gärna flytta tråden.

Jag har ridit på ridskola i 15 år, började som vuxen, och är 37 år nu.

Jag har varit medryttare vid några tillfällen, sammanlagt kanske 2 år av denna tiden.

Jag har som dröm att ha en egen häst, kanske tillsammans med mina barn. Jag är ganska liten, så jag funderar på en D-ponny. Är intresserad av dressyr (ej tävling, men seriös träning, med tränare) och uteritter.

När är man tillräckligt hästkunnig för att bli hästägare?
Finns det kurser att gå? Hur köper man en häst utan att bli lurad?

Detta är mig inte aktuellt på ett par år, men kanske finns det något jag kan göra nu för att förbereda. Tips?

Sv: När vågar man köpa häst?

Jag har ungefär samma bakgrund som du. Gick på ridskola i 15 år och red kompisarnas hästar.

Jag köpte min första häst för 16 år sedan. Hade en kompis med mej som ett par extra ögon.

Bestämde mej för pållen och fick den veterinärsbesiktigad. Ångrade aldrig det köpet. Gå på magkänslan, det har jag gjort i tre fall när jag köpt häst och det har varit lyckade köp.

Visst, lurad kan man alltid bli, finns ingen garanti för det, tyvärr.

Lycka till med blivande hästköp! Du fixar det!! :bow:

Vad jag vet finns det inte någon riktigt bra "köpa häst kurs" men det finns lite efterfrågan från och till. Ibland så pass att jag funderat på att starta sådana ;)
Men nu har jag ju inte det.

Men först ska du verkligen se till att du vet vad du vill med hästen, vilket du verkar ha koll på redan. Sedan är det priset, vad den får kosta. Finns inget värre än att hitta rätt häst som man inte har råd att köpa. Så även om många här på Buke gärna utgår från att det går att pruta på alla hästar, räkna inte med det när du börjar leta.
Tänk också på att hästen kommer att kräva en hel del utrustning. Vissa saker kan man ju köpa i förväg men andra måste man ju hästen för att få rätt storlek och passform på. Så se till så att det finns ekonomi till detta också vid köpet.

För att inte bli lurad så se till så att du har råd att göra flera grundliga veterinärbesiktningar. Flera för att om den första hästen inte går igenom så ska du inte tveka inför nästa häst. Sannolikheten för att hästen går igenom om det är en ärlig säljare är större än att den inte gör det. Precis som att vissa fynd inte behöver betyda att hästen inte passar dig och det du ska ha den till. Om det blir så att något hittas under besiktningen, så prata med veterinären innan du bestämmer dig. Hästen kan t ex även med röntgenfynd vara rätt häst för dig och ditt ändamål. Under den här tiden fram tills att du ska köpa häst se om du hittar kunniga personer som du känner förtroende för som kan följa med dig när det är dags.

Håller med Masse i det mesta. Och så vill jag bara säga att ibland måste man kasta sig ut i det okända. Bara det faktum att du startar en tråd här långt innan höstköpet är på gång så visar du att du är seriös och en som tänker igenom saker ordentligt. Det gör att i alla fall jag tror att du kommer att ta hjälp av kunnigt folk när hästen väl står på gården och du blir osäker på något. Att inse när man behöver hjälp är lika viktigt som lång erfarenhet.

Är man medveten och vågar be om hjälp brukar det lösa sig. Som tidigare har skrivit så när du väl bestämt dig för vilken sorts häst du vill ha skulle jag ta hjälp av en kunnig person som du litar på att titta på flera olika hästar.
Mycket av kunskapen skaffar man sig på vägen som hästägare.

Men som sagt ta hjälp och fråga massor samt gör en grundlig veterinärundersökning.

Vad kul att du tänker köpa häst!

Förbered dig så gott du kan, läs och rid massor innan och se till att det finns pengar till utrustning och veterinär om något skulle hända.

När du tittar på häst är det bra att ha med en kunnig person som kan rida bättre än du och som har mer erfarenhet som kan "kolla" hästen.

Se också till att DU väljer veterinär som ska besiktiga hästen. Det gjorde inte jag och det har blivit en ganska dyr historia trots försäkring. Man lär sig alltid något och nästa gång kommer jag vara mycket noga med att jag väljer veterinär. Min nuvarande veterinär har upplyst mig om att det finns veterinärer som vissa åker till när man vill att hästen ska gå igenom och andra som man åker till som köpare, min nuvarande tillhör den senare kategorin och hade jag åkt till henne innan jag köpte min häst kanske saker sett annorlunda ut. Jag ångrar dock inget för jag har lärt mig massor och har en underbar häst men det har kostat både pengar, tid och tårar......

Sen skulle jag kanske om ni inte har egen gård ha hästen i ett stall där det finns möjlighet att få råd och hjälp av andra kunniga personer och där man kan rida för tränare.

Lycka till med köpet!

Tack alla för så bra och trevliga svar. :)

Ja, jag känner att jag vill förbereda mig innan jag köper häst, jag menar de är ju stora dyra känsliga djur, och det finns ju massor man inte kan som ridskoleelev. Jag menar, bara en sån sak som att köpa en sadel, tänk om den inte passar? Tänk om jag förstör hästen med fel utrustning/foder/underlag... :crazy:

Jag har tyvärr inte några nära vänner som har häst, och jag tror (kanske felaktigt) att jag missat en massa genom att inte vara en "hästtjej" som barn, som hängde i stallet alltid och som lärde sig allt runt rida det.

Som vuxenelever kommer man till stallet, borstar, sadlar och tränsar, och rider. Ingen skötsel, ingen fodring, ingen vård av utrustningen. Jag vet inte vad de olika prylarna på ett träns heter, jag vet inte vad kraftfoder är, och hästen sjukdomar... Har hört talas om Fång och kolik, typ. Jag kan knapp se om en häst är halt, och ser jag det ser jag inte vilket ben den är halt på.

Ja ni inser, jag kan hålla på i evighet... :grin:

Kanske en riktigt bra (modern) bok om hästskötsel vore en bra julklapp till mig? Tips?

Är man medveten och vågar be om hjälp brukar det lösa sig. Som tidigare har skrivit så när du väl bestämt dig för vilken sorts häst du vill ha skulle jag ta hjälp av en kunnig person som du litar på att titta på flera olika hästar.
Mycket av kunskapen skaffar man sig på vägen som hästägare.

Men som sagt ta hjälp och fråga massor samt gör en grundlig veterinärundersökning.

Hur vet man vilken sorts häst man vill ha då? Menar du ras? Hm, jag kan verkligen inte sånt här... :o

På stallet jag rider gillar jag de små, smidiga hästarna med egen motor, känsliga utan att vara nerviga, positiva som gillar när det går undan, men som har broms ;)

De har en som jag gärna skulle köpa, frågan är; hur hittar jag hans like?

Tja, det blir att börja frottera sig med lite hästmänniskor helt enkelt! :laugh:

Som vuxenelever kommer man till stallet, borstar, sadlar och tränsar, och rider. Ingen skötsel, ingen fodring, ingen vård av utrustningen. Jag vet inte vad de olika prylarna på ett träns heter, jag vet inte vad kraftfoder är, och hästen sjukdomar... Har hört talas om Fång och kolik, typ. Jag kan knapp se om en häst är halt, och ser jag det ser jag inte vilket ben den är halt på.

Nu vill jag inte låta otreliv här, men jag skulle nog tänka att en foderhäst eller fler år som medryttare kanske vore en bra idé innan du köper en häst. En egen häst är fruktansvärt mycket ansvar vilket du säkert redan vet och en del som köper egen häst (utan att ha haft motsvarande erfareheter sen tidigare) står helt handfallna och vet knappt ut och in när dem inser mängden ansvar, allt man måste lära sig, allt man måste hålla reda på osv. Visst finns det ofta massa folk att fråga om man behöver hjälp och man ska absolut inte vara rädd att fråga efter hjälp, men i grund och botten är det ändå du som har ansvaret, du som ska fatta besluten och du som ska fixa och dona.

En foderhäst tycker jag är utmärkt "pröva på" om man aldrig haft en egen häst och precis som du inte har så supermycket erfarenhet av skötseln utan mest har ridit. Där har du en ägare du kan fråga, du kan lämna tillbaka hästen om du efter ett tag känner att detta funkar inte (till skillnad från en köpt häst som måste säljas vilket inte är lätt med dagens marknad) osv osv.

Hoppas du inte tar illa upp att jag råder dig till en medryttarehäst eller foderhäst till en början istället för att köpa egen häst.

Hej ts! :)

Jag tror att du är redo att bli hästägare utan problem.

Det viktiga är ju att hitta rätt häst. Mitt råd är att provrida flera gånger, lyssna till magkänslan och veterinärbesikta hästen.

Sen lär man sig resten. Ta hjälp när det behövs och sök information så kommer det att gå bra.

Ingen är fullfjädrad hästägare av födseln, utan de flesta av oss lär av erfarenhet och misstag. :) Jag tror inte att man ska göra det svårare än det behöver vara. :) Hästen som individ är viktigast.

God Jul!
Norrland

Jag har inte hört talas om att det finns "inför hästköp"-kurser men jag köpte egen häst (av en vän till mig) långt innan jag hade den erfarenhet du har idag. Det har gått bättre än jag vågade hoppas! Mitt råd till dig är att kunskapen om att ha häst är inte allt, det går att lära sig på vägen.

Först av allt ska ha tillräckligt god ekonomi till hästens löpande kostnader plus en reserv om något händer. Och hästar kostar betygligt mer än man tror speciellt utrustingen. Speciellt om du är "ny" på hästhållning är det viktigt med bra ekonomi eftersom det då är ännu viktigare att kunna åka till vet eller klinik om man tror att det är något fel på hästen utan att behöva tänka att jag inte gör det för jag har inte råd.

Därefter behöver du har tillräckligt med tid för en egen häst som ska tas om hand oftast mer en en timme varje dag. En vanlig dag är ridandet och pyssladet kanske lätt att ha tid med vad gör du är du själv blir sjuk eller vill åka på semester? Om dina barn är sjuka? Den typen av frågor är viktiga innan ett hästköp tycker jag.

Nästa fråga är ju förstås om du ha folk runt omkring dig efter att du köpt hästen som kan hjälpa dig att lära dig det som du inte kan idag? Stöd och hjälp helt enkelt, det behöver vi alla, även dom som hållt på länge. Kanske har du någon vän som du kan ha som mentor?

Sen precis innan man köper häst är det ju viktigt att man hittat en bra stallplats på ett ställe med pålitlig stallägare och hästhållning som man anser är lämplig. Och så givetvis, att man hittar den för sig själv perfekta hästen som man som ny hästägare klarar av att hantera och fostra och lära sig av i ridningen och ha kul med. Första hästen ska nog väldigt sällan vara en komplicerad häst som kräver mycket av sin ägare utan en väluppfostrad läromästare som kan lära en allt man behöver kunna, speciellt om du vill kunna trygghet när dina barn hanterar och rider den. Jag rekommenderar att du tar hjälp av någon kunnig tränare som känner dig väl när du letar häst så att du får hjälp att bedöma om hästen är lämplig för just dig. Prövotid i form av fodervärdsavtal till en början är inte heller så dumt och att ha kvar den hästen i samma stall som den står kan göra det hela betydligt enklare till en början också.

Sen som alltid, med engagemang kommer man långt, läs så mycket du kommer över, fråga runt, se och lär, lyssna men bilda din egen uppfattning om vad som är bra. Det finns tusen olika sätt att ta hand om en häst, och vilket som är det rätta, därom tvistar de lärde... Lycka till!

Senast ändrad:

Spring och köp Tidningen Ridsport. I det aktuella numret finns en jättebra artikel (ett helt uppslag!) med de juridiska bitarna i ett hästköp. Rekommendationer, fakta och en hel del att tänka på.

Hmmm, när jag läser detta funderar jag på om det inte vore kanon om du kunde hitta en medryttarhäst så att du kan lära dig av hästägaren under tiden. Kanske går det att hitta en person som har mer än en häst och behöver hjälp med den ena? Då kommer ni ju med stor sannolikhet att vara i stallet samtidigt och du kan fråga om allt som kommer upp på vägen? Eller låna en foderhäst av någon som har hästar hemma och där hästen kan vara kvar där men du betalar för den och tar hand om den som din egen? Det är ju många i dessa ekonomiskt kärva tider som måste lämna ut en av sina hästar på foder av kostnadskäl trots att dom egentligen inte vill något hellre än att behålla dem. Då kan du ju definitivt få hjälp med kunskapsbiten men har en häst som din egen.

Fråga om du får köpa den hästen du tycker om på ridskolan. Dom kanske säger ja :) annara hade jag om jag var du frågat ridläraren som vet hur mycket du kan om hjälp när du ska tittapå häst. Det bästa är att prova många olika. Sen är det kanske en fördel för dig om du kan stå uppstallad på din ridskola så att dom kan hjälpa dig där och du kan fortsätta att rida lektion på din nya häst. Alla är vi nybörjare i början :)

Nä, det är väl inte otrevligt, utan bara realistiskt.

Ja, det är ju faktiskt så jag resonerar lite, kanske en mellanfas skulle vara nyttig. Foderhäst låter inte som en dum idé.

Tack! :)

Ja, en vacker dag SKA jag bli hästägare, och jag känner det lite som att det börjar här, på Buke. Nu ska jag ägna några år åt att få så mycket kött på benen som jag jan, sen om det blir foderhäst eller medryttarhäst först, det beror väl på om jag hittar nån som passar.

Ja, det är nog en bra idé, ska kolla runt lite. En sak som kan göra det lite komplicerat är ju att man måste gå ihop med hästägaren också, men det märker man ju ganska snart om man gör...

Ja, jag skämtar ofta om att jag vill ta med honom hem, och att han passar i bagageutrymmet... ;)
Han är dock en trevlig ridskolehäst som många gillar, så jag tror det kan bli svårt att köpa honom. Enklare med de exemplaren som uppenbart inte passar som ridskolehästar (som blir griniga och stressade av för många olika ryttare).

Men, att prata med ridläraren om planerna är nog bra, för hon har säkert bra tips, just för att hon vet hur jag rider. Är dock lite rädd för att hon ska säga "Du, köpa häst, men du kan ju inte ens rida!"... ;) Dåligt självförtroende som jag har. Men så säger hon nog inte, hoppas jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 674
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
939
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025