När vågar man köpa häst?

Sv: När vågar man köpa häst?

Fundera också på vad du vill med ditt hästägande? Finns det råd att träna aktivt? Att rida själv gör nämligen att man ofta förstärker sina sämre sidor som ryttare och utvecklar dessvärre en hel del olater som kan vara dyra och svåra att jobba bort.

Det går t ex att rida många privatlektioner på välutbildade hästar för samma peng som en egen kostar varje månad.

Du bar absolut en poäng där! Tränade på egen hand in en alldeles fantastisk stolsits i början på min ridkarriär, då jag enbart var medryttare, och skippade lektionerna.

Men jag vill ut, vara lite fri och galoppera över ängar, typ... :o
Ha en egen relation med en häst, inte vara en i mängden av lektionsryttare.
Så gillar jag pysslet runt hästen, vill lära mig mer om foder, utrustning och hästhantering (inte minst).

Men, en bra medryttarhäst, med en trevlig kunnig ägare på ett schyst stall där det finns möjlighet att både rida för tränare och ta en uteritt då och då, det vore inte helt fel!

Frågar är var jag hittar en sån...

Eller ett schysst träningsupplägg där det finns möjlighet att rida samma hästar flera gånger, lära sig olika saker på välutbildade djur och då och då rida ut en sväng bara för skoj skull?

Känner igen det där med stolsitsen, det är bara en av många fel jag lade mig till med under min tid som ryttare av idiothästar. I ren självbevarelsedrift blev det mycket livräddarsits, inte helt bra för dressyrsitsen om jag säger så (och ja, det kostade mycket tid och pengar att träna bort ;))

Men, en bra medryttarhäst, med en trevlig kunnig ägare på ett schyst stall där det finns möjlighet att både rida för tränare och ta en uteritt då och då, det vore inte helt fel!

Frågar är var jag hittar en sån...
Jag tycker att du ska fråga din ridlärare och människor runt omkring dig. De bästa hästarna som man vill vara medryttare på hittar man sällan på annons, utan det sker genom rykten och tips.

Vart bor du? Vi kanske känner någon i närheten som har trevliga hästar och behöver hjälp.

Hej, jag känner faktiskt tvärt om. Köp hellre en egen än att ta häst på foder/medryttare. Folk generellt är väldigt känsliga med vad man gör med deras häst, och du kommer få rätta dig efter deras åsikter/ideer om vad man får och ska göra med hästen. Kanonbra ibland, ibland mest besvärligt. Det kommer att ojjas för minsta lilla fel om du har otur, även om det inte är något som skadar hästen på minsta sätt. Är det din egen häst kan du ha din inlärningskurva i fred:).

Jag skulle köpa en egen direkt, men fortsätta rida för ridlärare på den nya hästen minst en gång i veckan så det inte går åt fel håll er emellan. Stalla upp hästen nånstans där det finns erfarna hästmänniksor som kan hjälpa dig, tex på ridskola eller nåt privatstall med riktigt bra rykte. Fråga alltid på flera olika håll om allt viktigt, så får du en second opinion om du är osäker. Sen gäller en stor dos sunt förnuft. Kan man inte köpa egen häst efter 15 år på ridskola kan man nog aldrig! Nu gäller det bara att komma in i vardagen som hästägare tycker jag. :P

Foderstat och saelutprovning finns det hjälp för!

Det är ju 1 miljard saker man "måste" kunna som man inte kan,

hovar - hur ska de se ut?
olika symptom vid sjukdomar...
lägga om sår osv?
ridning
täcken - inte täcken?
säkerhet runt hästen
MAT- räkna foderstater
vaccinationer, tänder

osv osv osv... det mesta lär man sig efter hand, å ännu mer lär man sig nog aldrig ;)

Det viktigaste för mig var att ha duktigt folk runtomkring, MEN man måste ALLTID tänka efter själv vad man tycker är rätt och fel så man inte tar in 47 olika råd i samma fråga...

sen en sak som är SÅ sann... gör en budget, ta den gånger 2... det ÄR så dyrt... det kostar mycket pengar med häst och det måste få kosta pengar för det är ett djurs liv och välmående.

Om du har en bra "mentor" i din närhet så ta hjälp av denna. Man behöver inte vara fullfjädrad expert när man skaffar häst så länge man är ödmjuk nog att veta är det är dags att be om hjälp. Med sunt förnuft och duktiga människor omkring sig kommer man långt och sedan lär man sig allt eftersom tiden går.

Hej! Vad lustigt! Jag är i samma ålder som du, samma erfarenheter ungefär, drömmer om en d-ponny. Det är som jag själv skulle skrivit ditt inlägg! Jag rider på ridskola 1 gång i veckan men känner tyvärr att dressyrlektionerna inte ger så mkt, däremot är vår hopplärare toppen! Har även hittat världens finaste medryttarhäst som jag rider 2 ggr/ vecka. Det är nog mitt hetaste tips: medryttarhäst. Jag drömmer också om egen häst en dag men har ej självfötroende el kunskap än. Lycka till, skriv gärna hur det går!

Hej! Är själv 50 år och började rida för 5 år sedan, lektioner och med tiden fodervärd. Köpte islandshäst i somras trots att jag alltså kanske i andras ögon inte är redo för att vara hästägare. Det fungerar eftersom jag:
1. Säkerställt stallplats hyfsat nära (lösdrift, box inne vintertid om jag vill) till rimligt pris(bra ridvägar, ridhus, ridbana, corall efter mina behov, du har säkert dina egna önskemål) och med stöd och hjälp i alla frågor efter behov.
2. Köpte häst av en person jag känner och litar på.
3. Är beredd att lägga tid på att lära känna hästen och på ledarskapsövningar från marken.
4. Lektioner
5. Mina tre barn är ungdomar/vuxna numera
Alltså menar jag att grundförutsättningarna är viktigast. Finns bara de löser sig allt annat, fyll gärna på med fler om jag missat några. Tid och kärlek till hästen + att man är beredd att läsa hästböcker i sängen på kvällen hjälper långt. I val av häst ta hälp av vän/ridlärare i hela processen: vilken ras, psyke, vad vill jag göra med den, provridning.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 674
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
939
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025