när skall man bli oroligt

vinkelina

Trådstartare
har ett nästan 18 årigt sto som är i hyfsat skick. rids mellan 5-6 dagar i veckan.

hon har på senaste tiden börjat tappa ett ben här o där, typ snubblat till ett steg. händer kanske i snitt vartannat ridpass, tex två gånger under ett för att sedan inte hända förens nästa vecka.

men är de nått att oroa sig för ännu? hon verkar inte halt. bra drag i hästen osv...

eller är de bara så att hon är lite ouppmärksam?

Sv: när skall man bli oroligt

Om det är samma sto som haft problem med rörelseapparaten tidigare finns det all anledning att ta vaningstecknen på allvar. Att hon plötsligt skulle ha blivit ouppmärksam låter ju inte så troligt, eller hur?

"Ännu" är en intressant fråga. Kanske inte, men varför vänta tills man har ett befäst problem med en inflammation när man kan reagera direkt och t ex ge hästen vila och en genomgång av veterinär?

Sv: när skall man bli oroligt

Är det samma häst som du beskrivit förr som hade sadelproblem så säger jag återigen ta ut en Et om veterinären inte finner några fel.

Vår ponny började 'knicksa' till med benet, inte ofta bara ibland men det kändes och såg fel ut. Hon har inte gjort så förr och samtidigt började jag misstänka sadeln som vi fick med när vi köpte henne. Alltid pigg och positiv med öronen spetsade, inte halt alls men väldigt irriterande med detta knicksande.

Veterinären fann inga fel men det gjorde Et! Sadeln var två koppjärn för trång och hon hade jätteont vilket blev att hon avlastade bogarna vilket tillslut visade sig i ridningen när smärtimpulserna blev för svåra:(

Ett par behandlingar, ny sadel som Et godkänt, massage och strechprogram som vi jobbar med så är hon ren i gången igen.

Nu när vi satt igång henne i princip fullt ut så är det inte riktigt samma ponny som vi köpte....Hoppa tex har alltid varit kul och har gått i lagom bra tempo, nu är det omhoppningtakter så fort hon ser hinderna. Hon fullkomligt spritter av glädje:D

Så följ magkänslan nu och gå till botten med problemet.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 117
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka