Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
JHANA skrev:Quarterhästen är tidigare utvecklad än andra raser.
Det går alldeles utmärkt att rida in quarters som 2-2,5 åringar, MEN det skall göras med försiktighet.
Det man gör är väl i princip att "sitta in" hästen, lära den förstå framåtdrivande och förhållande hjälper, rakriktning och styrning.
All träning av unghästar bör ske i korta pass för att undvika överansträngning och för att hästen inte ska bli uttråkad.
Vilodagar är viktiga!!
Men jag undrar verkligen vem/vilka du sett rida ÅRINGAR (vilket för mig innebär hästar som är 1 år gamla). Det är inte klokt!!!
Tack...tänkte precis skriva det...Så är det...Hur länge håller de, det är frågan?kenneth skrev:Quarterhästar har en väldigt hög skadefrekvens, dvs förslitningar och annat skit uppträder gärna på hårt tagna hästar. Quarterhästen är inte tidigare utvecklad, bara tidigare riden för att man skall hinna tävla den under de tre första junioråren, futurityt och annat som bara går att göra i unga år. Fullblod och travare börjar man ju också med tidigt, det gör man inte för att dom är tidigit utvecklade utan för att pengarna styr sporten.
axel skrev:Jag ifrågasatte om deras tillvöxtzoner slöts tidigare.
axel skrev:Jag har sett flera som ridit in sina Quarteråringar!
kenneth skrev:Fel, en åring är en ettåring, osv. Är man född samma år så kallas det årsföl.
kenneth skrev:Fel, en åring är en ettåring, osv. Är man född samma år så kallas det årsföl.