När ska Quarterhästar ridas in?

axel

Trådstartare
Jag har sett flera som ridit in sina Quarteråringar!

Detta för att de påstås vara tidigt utvecklade.

Kan inte tänka mig att tillväxtzonerna skulle slutas tidigare än på andra raser.
De har förvisso tidigare och större muskelmassa i rumpan.

Gör mig klokare!:devil:

Sv: När ska Quarterhästar ridas in?

Du kan nog sitta på den och rida igenom alla gångarterna som 2 åring, med ridas regelbundet tycker inte jag den ska göras förrän 3 års ålder.

Jag har aldrig hört om en inriden åring! Vid 1 år brukar även quartern se ut som en bebis!:) Vid 2 år brukar de vara lagom att rida in dom(naturligtvis individuelt!), då e de flesta ridklara!! De e konstigt att de kan vara en sån skillnad på raser! I stallet har vi 2 halvblod som blir 2 i år och dom skulle jag aldrig få för mig att sitta upp på!

Jo, quarterhästen är nog något något tidigare utvecklad är andra hästraser, om man ska ta något exempel så är ju inte shettisen fördigutvecklad förrens vid 3-4 års ålder. men jag håller med tidigare personer om att det är lite för tidigt att rida in en häst över huvudtaget vid 1 års ålder...

Quarterhästar har en väldigt hög skadefrekvens, dvs förslitningar och annat skit uppträder gärna på hårt tagna hästar. Quarterhästen är inte tidigare utvecklad, bara tidigare riden för att man skall hinna tävla den under de tre första junioråren, futurityt och annat som bara går att göra i unga år. Fullblod och travare börjar man ju också med tidigt, det gör man inte för att dom är tidigit utvecklade utan för att pengarna styr sporten.

Jag skulle bara vilja säga att även på Flyinge sitter man in sina 2 åringar för att sedan sätta igång dom som treåringar och göra dom ridbara och förberedda till sitt stora test!

Monke

Det är OK.
Men att sen träna en 2åring ganska hårt för att vara tävlingsklar när den är tre!
Löphästar rids av lätta ryttare o har viloperioder.

Travet har ingen belastning på ryggen plus att de flesta tävlas som 3åringar

Quarterhästen är tidigare utvecklad än andra raser.

Det går alldeles utmärkt att rida in quarters som 2-2,5 åringar, MEN det skall göras med försiktighet.
Det man gör är väl i princip att "sitta in" hästen, lära den förstå framåtdrivande och förhållande hjälper, rakriktning och styrning.

All träning av unghästar bör ske i korta pass för att undvika överansträngning och för att hästen inte ska bli uttråkad.
Vilodagar är viktiga!!

Men jag undrar verkligen vem/vilka du sett rida ÅRINGAR (vilket för mig innebär hästar som är 1 år gamla). Det är inte klokt!!!:mad:

JHANA skrev:
Quarterhästen är tidigare utvecklad än andra raser.

Det går alldeles utmärkt att rida in quarters som 2-2,5 åringar, MEN det skall göras med försiktighet.
Det man gör är väl i princip att "sitta in" hästen, lära den förstå framåtdrivande och förhållande hjälper, rakriktning och styrning.

All träning av unghästar bör ske i korta pass för att undvika överansträngning och för att hästen inte ska bli uttråkad.
Vilodagar är viktiga!!

Men jag undrar verkligen vem/vilka du sett rida ÅRINGAR (vilket för mig innebär hästar som är 1 år gamla). Det är inte klokt!!!:mad:

Jag ifrågasatte om deras tillvöxtzoner slöts tidigare.

kenneth skrev:
Quarterhästar har en väldigt hög skadefrekvens, dvs förslitningar och annat skit uppträder gärna på hårt tagna hästar. Quarterhästen är inte tidigare utvecklad, bara tidigare riden för att man skall hinna tävla den under de tre första junioråren, futurityt och annat som bara går att göra i unga år. Fullblod och travare börjar man ju också med tidigt, det gör man inte för att dom är tidigit utvecklade utan för att pengarna styr sporten.
:bow: :bow: :bow: :rofl: :rofl: Tack...tänkte precis skriva det...Så är det...Hur länge håller de, det är frågan?

axel skrev:
Jag ifrågasatte om deras tillvöxtzoner slöts tidigare.

Jag har hört talas om forskningsresultat som visat att dom faktiskt gör det, men jag har inte läst dessa själv.

Varför inte maila AQHA och fråga om du är intresserad av detta, dom borde ju veta! www.aqha.com

axel skrev:
Jag har sett flera som ridit in sina Quarteråringar!

Har jag aldrig sett, men det kanske förekommer? :confused: Fattar inte varför folk inte kan vänta lite, de måste väl förstå att det påverkar hästens hållbarhet!

En åring är inte ens ett år gammal utan född samma år som man är i . (dvs ett föl född 2006 är en åring)
sen kommer 1 åring, 2 åring osv :p ;)

Fel, en åring är en ettåring, osv. Är man född samma år så kallas det årsföl.

årsföl och åring är samma sak.
Man säger ju så för att det inte går att räkna ÅR ännu.

En åring är en 1-åring. Åringsaktionerna som hålls är för 1-åringar. När man säger åring så menas 1-åring. Yearling på engelska är 1-åring. Fölungar kallas weanlings. Jag hoppas detta förklarar saken.

kenneth skrev:
Fel, en åring är en ettåring, osv. Är man född samma år så kallas det årsföl.

Så har jag också lärt mig!

Tillväxtzonerna sluter sig tidigare om man belastar hästen. Det gäller för alla hästar.
Dvs dom sluts inte tidigare på Quarter, bara om man tränar dom.
/mvh Lex

Liknande trådar

Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 338
Senast: Görel
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 968
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 477
Senast: Brynja
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben