När ska man ge upp?

Ponnymamman

Trådstartare
Har nu haft vår ponny i ett halvt år, hon börjar känna sig hemmastadd i stallet o har slutat stegra i sin box o man kan faktist mysa med henne där :)
Men hon är rädd för en hel massa saker å redan att gå ett varv runt stallet känns som en utmaning, det här betyder ju alltså att rida ut med henne går inte.

Hur är det möjligt att en ponny kan ändras från att ha varit lugn, trygg o säker till ett riktigt nervvrak? Tex riktigt mörkrädd, tidigare ägare red henne i mörkret med bara pannlampa..

Hon är veterinärbesiktigad, fullt frisk.

Jag har funderat om hon inte hittat sin plats i flocken ( hur länge ska det ta) eller är det vi människor som är helt fel?

Vi har tränare o tidigare erfarenhet av egen häst, sunt förnuft saknar vi inte heller, men är det dags att ge upp?

Sv: När ska man ge upp?

Nu skriver jag något du inte vill höra- om ponnyn var lugn och trygg med förra ägaren/ryttaren så beror ponnyns annorlunda beteende troligen mycket på hur ni hanterar den. Sedan beror det också på vilken miljö ponnyn är i, utevistelse- är den ranglåg kanske den inte trivs i sin nya flock? Är den ute lika länge nu som innan? Har ni ändrat foderstat? Tränas ponnyn i samma utsträckning som innan? Ja, man kan säkert komma på fler saker som kan vara annorlunda än hos den fd ägaren där ponnyn uppenbarligen trivdes bättre än hos er nu, och därmed var den mer harmonisk där. Har ni kontakt med den fd ägaren så kanske ni kan höra lite där hur denne brukade göra i olika situationer.

Ponnyn är ranghög. Jag skulle nog bedömma att vi hanterar den på samma sätt som i sitt tidigare stall, ca 12 timmars utevistelse per dag. Rids nu 6 dgr i veckan, beroende på vädret/underlaget, vid sitt tidigare hem3-4 dgr i v.

Det är ju inget självändamål att behålla en häst man inte trivs med, speciellt inte om det är barn inblandade. I ditt läge hade jag antingen satsat på att hitta en duktig tränare som kunde hjälpa till flera gånger i veckan och även ridit/motionerat ponnyn, lämnat bort hästen, eller sålt.

Det låter inte som om ponnyn gillar sitt nya liv. Fördelen att koppla in någon erfaren är ju att den människan har lättare att hitta grundproblemet som man väl får anta finns någonstans. Man är inte hästvan som amatörhästägare alls på samma sätt som de som jobbar professionellt med hästar, de ser helt enkelt så väldigt mycket mera. Med det menar jag inte heller att ni är oerfarna.

Hoppas ni hittar en bra lösning!!

Din ponny har ju varit på tapeten innan. Framförallt måste du nog komma fram till att det är okej att "ge upp" om ni gör det. Det får inte finnas risker när det är barn inblandade.

Du har ju startat en tråd för bara en månad sen. Jag tror du kommer få samma svar här som i den.

Jag tycker personligen inte alls att det är ngt fel i att " ge upp". Tycker det är moget att inse att man inte är rätt person för att hantera ett djur. Tänker också att det skulle säkert kännas bättre för barnen med en annan häst och en situation där ingen behöver känna rädsla eller att det inte fungerar.

Ponnyn är ranghög. Jag skulle nog bedömma att vi hanterar den på samma sätt som i sitt tidigare stall, ca 12 timmars utevistelse per dag. Rids nu 6 dgr i veckan, beroende på vädret/underlaget, vid sitt tidigare hem3-4 dgr i v.

Fast att ha lika rutiner vad gäller utegång och stalltid är ju inte att hantera ponnyn på samma sätt som tidigare.
Hanteringen handlar ju om "personkemi" och kroppsspråk och övrig signalgivning.

Ponnyn har hamnat i en "ny flock" där det inte fungerar lika som i den förra "flocken" med människor.

Fastnar ni i problem, så bör ni antingen ta hjälp att hantera ponnyn på ett sätt den accepterar, eller så bör ny sälja ponnyn.

Att den har samma rutiner som i sitt förra stall behöver inte innebära att den litar på/trivs med er människor som hanterar och rider den. Inte illa menat, men ibland fungerar inte kemin, tyvärr. Ta hjälp av någon erfaren eller ge upp, för både ponnyns och er skull.

jag har ju ingen aning om på vilken nivå ponnyn tränas, men det har hjälpt för flera ponnyer i stallet jag står att en äldre medryttare rider hästen 2-3 dagar/vecka och kanske är lite mer bestämd än den yngre ägaren, och på så sätt får ägaren en lite behändigare ponny som förstår vad som väntas av den.

Men det ÄR okej att sälja en ponny det inte fungerar med efter ett halvår. Det ska vara kul att ha häst, och hästen ska helst vara glad också, och stämmer det inte får man förändra något. Rätt ponny i rätt familj, och vad som verkar vara rätt ponny på pappret (ålder, utbildning, psyke hos tidigare ägare) är ju inte definitivt rätt ponny i nya hemmet.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 090
Senast: MML
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka