När ska man egentligen byta skor??

Sv: När ska man egentligen byta skor??

Min pålle fick nya skor den 5e januari och det är ju dags att byta skor nu enligt "boken" men han har inte slitit dom & dom sittet inte löst, så behöver jag verkligen sko om honom?är det så att skorna blir för små?för han verkar inte besvärad på nått sätt och lunkar på som vanlit, hur ser man/märker man att skorna blir för små om det är så?kanske en dum fråga men man kan inte ha sten koll på allt :D

om man inte är "proffs" på sådant själv så kan man ju överlåta det till sin hovis....
att ha en god dialog med denne är ju bäst!!
annars är det normalt med 4-8 veckor....

Jag tycker du ska låta någon titta på hovarna, genom din fråga så känner jag att du nog inte har kunskap att avgöra huruvida hästen behövs skos eller inte.
Det är inte så enkelt. Och det är bättre att ta ut hovis och samtidigt fråga h*n om det va hög tid att sko eller om du kunnat vänta. Då kan du till nästa gång avgöra själv.

MVH Russin8 som är uppvuxen med en hovslagar pappa.

jag skor när jag anser att hovarna är lång och dom behöver skos. jag är väldigt petig å tycker hästarna ser lång ut i hovarna efter 2 veckor :)

varför vänta tills du får en tappsko?:confused:

om det var riktat till mej beror det på att hästens hovar är så dåliga och vi precis har fått ordning på fötterna. förr fick man i max 3 söm i varje sko sen fick man plasta resten, då hovväggarna gått sönder så mycket. så nu försöker vi låta han gå så länge som mörjligt mellan sko intervallerna för han ska växa så det finns nått och verka och spika i, så därför skos han först när han börjar tappa skor och det oxå för att det inte ska slita så mycket på väggarna genom att man slår på en massa tappskor.

Man ska nog skilja på att skorna slits och att hoven växer.
Inte bara nog, utan man måste skilja på hur skorna ser ut och hur mycket hovarna växer.
Skor kan man ofta använda ett par gånger om de inte slits ned så mycket, men hästens hovar måste verkas med jämna mellanrum i alla fall.
För långa hovar eller en felaktig vinkel gör att senorna och annat i hästens ben slits på.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 003
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka