När ska man berätta för familj/vänner/jobbet etc?

Vilsa

Trådstartare
Testade positivt för en vecka sen!! :love: Tycker det är jobbigt att vara tyst om det för min familj (bortsett från sambon som givetvis är underättad :D)! Skulle vilja dela glädjen med dem (och kommer förmodligen göra det snart). Tänkte att det kunde vara kul att veta hur lång tid väntade ni innan ni berättade? och hur är det med jobbet, när måste man berätta för dem?

Sv: När ska man berätta för familj/vänner/jobbet etc?

Jag berättade på en gång för familj och nära vänner, och på jobbet i v 14 eller nåt, när den största missfallsrisken var förbi. Min man berättade inte för någon förrän de första tre månaderna var förbi, men han är bättre på att hålla saker för sig själv än jag.

Jag sprang hem till min mamma, så det tog säkert 15 minuter efter att jag plussat :)
Chefen fick veta i typ v 7 så att jag kunde få ta snabbledigt de dagarna jag mådde lite dåligt. Resten av jobbet fick veta i v 14.

Jag berättade för familjen på en gång, för jag ville gärna ha deras stöd om jag fick missfall också. Men det beror ju på hur man är som person :)

Oh glömde nästan : GRATTIS !! :love:

Grattis!

Vi berättade dagen efter plusset (vecka 6) för våra familjer. Sen var det tänkt att det skulle hållas hemligt till vecka 12 men det blev inte så då sambon var så glad och stolt att han inte kunde låta bli att berätta. När jag var i vecka 9 visste "alla".

Jag berättade direkt, för alla. För om man får missfall är det ganska skönt att alla vet, så slipper man förklara, jag har fått ett missfall i v11 och då var det skönt att slippa förklara..... dessutom är det skönt med lite stöd när man man dåligt.

Grattis!!!!

Grattis!! Själv fick jag inte nöjet att berätta förens i mån 4 :( Jag hade en sk högriskgraviditet och risken fanns att barnet var så skadat att vi skulle tvingas avbryta. Innan alla tester och undersökningar var gjorda och okejade så sa vi inget. Hade inte orkat ta alla frågor hela tiden under fyra månader. Nu gick allt bra och knatten blir fem år om en månad :love: Men gissa om min mamma blev snopen när jag sa att hon skulle bli mormor om 5månader. Hon såg ut såhär :eek:

Berätta när du känner att du vill. Lycka till med Bebis mammsen // Voff

Jag berättade tiiiidigt för familjen. Alla uhndrade varför jag inte började med medicinerna jag skulle ta för sjukdomen jag inte visste att jag hade... Fick reda på det innan jag ens själv kunde kolla om jag var gravid så det var ju tur att det märktes så tydligt som det gjorde...
Tror att familjerna fick reda på det i v 5. Mina närmaste vänner i v 7 och min chef v 9. Han trodde att jag blev sjuk igen eftersom jag inte var mitt vanliga pigga jag :)

Man känner nog bäst själv om man ska berätta eller ej- INGEN annan kan bestämma. Missfallsrisken är ju mindre efter v 12 men samtidigt hade jag som så många andra velat ha stöd genom det också.
Därimot har jag fortfarande inte skrivit något om det i min facebook. v34... Bara kommenterat när andra skrivit. Från ca v 25 typ...

Vi berättade i v. 7 för föräldrar och syskon, v.14 för vänner och övriga samt min mans arbetskamrater.
V. 10 berättade jag för mina arbetskamrater för vi skulle fira kliniken och jag kunde lika gärna säga att jag var gravid de hade fattat ändå när jag inte skulle dricka skumpa och vin. Vi är bara 3 anställda och så chefen (som råkar vara min pappa). I samma vecka berättade min man för sin chef för det var ju orättvist att jag fick berätta på mitt jobb ;)

Eftersom jag har den relationen jag har på mitt jobb så vet jag inte när man måste berätta för chefen men det är väl bra att berätta så att de hinner fixa en ev. vikarie :idea: annars är det nog ganska valfritt.

Grattis :)

Senast ändrad:

Jag berättade tidigt. Jag är jättedålig på att ljuga och mådde ganska dåligt tidigt, så det var bara att berätta. Hade något gått fel så hade jag ju mått dåligt för det och då behöver ju de flesta veta varför iaf!

vi berättade i v16+ för familjerna. jobbet fick reda på det rätt tidigt så de förstod varför jag inte ville rida de värsta hästarna.

på facebook skrev jag inte förrän övertidsdagarna, var så jäkla kul att se reaktionerna:D

Finns det någon gräns där man måste berätta för chefen enligt lag eller liknande?
Jag inser ju att det på de flesta syns efter ett tag men det finns ju även de som föder barn utan att veta att de är gravida så det måste ju inte synas.

Jag kan inte hålla tyst om något så jag hade nog berättat ganska snabbt även om jag hade försökt vänta.

Men tvärt emot er så vet jag inte om familj hade varit de första jag berättat för... Men man kanske blir väldigt familjekär när man blir gravid, vad vet jag...:crazy:

Vi berättade så fort jag plussat. Chefen fick också reda på det tidigt. Finns nog ingen direkt lag, men chefen måste ju skriva på till exempel havandeskapspenningsansökan, så det kan ju vara smart att berätta för denna, för enligt vad det står ska han ha minst en månad att lösa eventuella vikarier och så på...

Nästa gång ska jag nog inte ens berätta för sambon innan typ vecka 15, för det är han som inte kan hålla tyst... Jag ville vänta tills de tre första månaderna hade gått men det gjorde inte han, han berättade direkt för sina föräldrar... Som i sin tur sa det till hela världen....

Men tvärt emot er så vet jag inte om familj hade varit de första jag berättat för... Men man kanske blir väldigt familjekär när man blir gravid, vad vet jag...:crazy:

Det finns ju folk som har en trevlig relation till sina föräldrar och övriga familj.

Jag berättade typ samma dag som jag plussat för mina föräldrar och mina vänner. Och jag gjorde testet på jobb så de fick reda på det med det samma! På facebook skrev jag nån gång i mitten, men jag har inte addat någon jag inte känner väl där.

Finns det någon gräns där man måste berätta för chefen enligt lag eller liknande?
Jag inser ju att det på de flesta syns efter ett tag men det finns ju även de som föder barn utan att veta att de är gravida så det måste ju inte synas.

2 månader innan beräknad förlossning tror jag du är skyldig att berätta

Två månader innan du tänker påbörja din föräldraledighet iallafall!

Vi väntade med att berätta för föräldrar och syskon till julafton och då var jag i vecka 11. Några av mina fd arbetskamrater avslöjade mig ett par veckor tidigare när vi var på julbord och jag "vägrade" dricka. Övriga vänner och arbetsgivare fick veta i vecka 12.

Det finns ju folk som har en trevlig relation till sina föräldrar och övriga familj.

Det var ju inte riktigt så jag menade utan jag känner mig lite unik som inte har mina föräldrar och syskon som mina "närmaste" utan det är min bästa kompis som jag ventilerar roliga och tråkiga saker med.
Man kan väl ha en jättetrevlig relation utan att den ska vara så intim. Jag har ju massor med vänner som jag har jättetrevliga relationer till utan att de skulle få veta att jag var gravid så fort jag plussat.

våra föräldrar har fått veta tidigt ifall att något skulle hända... kompisar efter v 12 och jobbet likaså, hade jag haft problem med mycket illamående o så hade min chef fått veta det tidigare.

Det tror jag inte man ska räkna med. För i princip alla så syns det väldigt tydligt att man är gravid mot slutet, man får nog vara ganska rejält överviktig innan för att det inte ska synas alls. Och för att inte själv lägga märke till att man är gravid så är det nog en hel del förträngning och skygglappar involverade också, så omärkligt är det inte att vara gravid.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 158
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar