När ska elendet ta slut???!!!

Sv: När ska elendet ta slut???!!!

Var ju inte färdig än, dumma finger!

Först fick hästen ej jättesårinfektion i somras,tog låååång tid att läka, hon gick orent lääääng.

Sen fick hon proteinknölar på ryggen, låååång tid att få bort.

Lite tappskor däremellan.

Nu fick hon svårbehandlad mugg,tog också lååång tid.
Tror att hon är bra nu, men såg hon inte lite hängig ut i morse,får nog ta tempen.:cry: :cry:

Men vi kämpar vidare.:rofl:

Jag har verkkligen haft värsta oturen nu med mina hästar.Har inte haft en enda allvarligt sjuk häst på flera år men nu fick jag alla på en gång.Av sex stycken nu är tre halta!
En ponny har inflammation i framknäna.
En annan fastnade på grund av de slarviga hyresgästerna:devil: i mellanväggen på transporten och är också halt.
Den tredje hästen har nyligen blivit utdömd på grund av spatt i bakbenen.
Till råga på allt blev vår hund överkörd för några veckor sedan.
Ibland vill man bara lägga sej ner och ge upp!

Ge inte upp!en inackordering i vårt stall kämpade två år med sin pålle som hade det ena problemet efter det andra (hälta v.f, borrelia, snedhet i korset, började halta h.b när hältan fram försvunnit, behandlades frö kotledsinflammation i samtliga ben, blev inte bättre. problemet flyttade sig hela tiden. Hon var på en mängd olika kliniker med denna häst, ingen kunde lösa problemet, hästen blev utdömd efter ett år men hon vägrade ge upp och det lönade sig:) numera är hästen helt friskförklarad och tränar hoppning och klättrar i klasserna. så ge inte upp!!Heja :banana:

vilket oflyt :( hoppas det blir bättre snart! ;)

angående sår på haserna,, jag har lagt in gummimatta.... har gjort de på min ena häst som fick sår.. givetvis lyckades hon ligga rakt på betongen trots ett spånlager och sedan halm... de blev genast bättre :)

Inte för att vara pessimist eller så, men så är det att ha häst. Jag orkar inte dra hela min lista trots att den inte är så märkvärdig. Kan dock säga att jag har en häst med kissing spines, lösa benbitar i båda bakhaserna och med luftvägsproblem. Hon är 7 år, går som en klocka (startad Msv dressyr). Så det mesta går att lösa, ge inte upp. ;)
Det bästa mot liggsår är enligt min åsikt att ha en permanentbädd med torv så att hästen aldrig kommer ned på betongen. Innan jag hade permanentbädd hade jag problem med liggsår, nu finns det ingenting alls kvar. Lycka till!

Om det inte är förmycket begärt av din stallägare så kan du kanske få lägga torv i botten av halmbädden? (om det är betong hästen står på?) Torvet lägger ju sig riktigt bra efter ett tag och borde skydda mot liggsåren om det inte går över?

Tar inte stallägaren av skydden på morgonen och de har glidit ner så kan de kanske göra mer skada än nytta =/

Finns det ingen annan hästägare som är villig att låta sin häst gå med din efter de andra hästarna i sommarhagarna? kanske finns det någon annan som har problem med bete m.m. =D om det är ett större stall du har din häst i..

Usch ja, vilket elende det är ibland! Många gånger kan man verkligen bli knäpp för mindre... :-/

Det där med hunden känner jag igen. En olycka kommer sällan ensam.....eller hur dom nu säger... Själv har jag mycket annat också som trycker, min mormor är tex mycket mycket sjuk och håller på att dö så det är inte konstigt att man ibland bara tröttnar på allt.... Men jag antar att det nån gång blir bättre, om inte med hästen så med något annat :-)

Två år!! Jag dör om jag ska hålla på så länge...men om jag känner min ständiga otur väl så blir det säkert så för mig också. Det är faktiskt så att även min mamma håller med mig när vi pratar om min otur. Handlar inte bara om hästen utan det är typ allt jag tar mig för....helt otroligt!

Ja gummimatta har jag faktiskt också tänkt på. Tycker bara det är lite skumt att såren har dykt upp just nu. Halmen i boxen ser inte mer omruskad ut än vanligt....hmm....lite skumt, men vi får se hur jag ska göra. Kanske bara är tillfälligt...

Tömmer du boxen på våren? när ströet är nytt så glider det undan lättare, och risken att de ligger på för lite strö eller på betongen ökar. Efter ett tag packas bädden i botten och sätter sig oh spånet ligger kvar bättre och mindre risk för liggsår.

Ang otur så tror jag att jag är överkvalificerad för tråden..

Aha kan det alltså vara därför?Tömde ut allt en andra gång nu när jag började stalla in dom.Ja det låter ju vettigt för det e inte alls för lite spån och det brukar bara vara de första dagarna;)

Med risk för att tycka synd om mig själv...:smirk:
Förra hästen fick tas bort. Haft min nya pålle sen feb 06. Maj 06 halt, behandlad i båda kotor fram, has vä bak, knä hö bak och höft vä. Även behandlad av ET sned höft hö. Munkoll 2 ggr, byte av sadel. Nu nått i käken igen:crazy:
Jag bröt min fot i mars(gissa vem som orsakade detta), slapp dock gips. Handledsinflammation i följd av detta och jag har mkt dålig rygg pga ingen träning.

Och inte nog med detta.. bilen ska in på verkstad. Häromdagen hade jag en stor fet korp ovanför mitt huvud när jag red, haha
Snacka om otursfågel ;)

Så ja jag vet hur du känner dig... trevlig helg :smirk:

Senast ändrad:

Ang. liggsåren så fick min dam också kraftiga liggsår på hasen som inte ville läka, de fanns där redan när jag köpte henne i vintras och läkte inte förrän i somras på betet.
När det var som regnigast fick de komma in några nätter och vips så var såren tillbaka igen, på en gång :eek:

Då började jag fundera, för det är mycket spån i boxarna och den andra hästen har inte samma problem alls.
Nåväl, de kom ut på bete igen och såren läkte och när det var dags att börja stalla in igen så höll jag extra koll på henne, första natten låg hon inte ens ner och sov men hade ändå slagit upp såren igen :confused:

Det visar sig alltså att den lilla damen kliar sig mot gallrens fäste vid fönstret och då skavs haserna emot betongväggen så hon får sår, så det löste sig enkelt genom att sätta gummimatta på väggen i hashöjd, nu är allt snart läkt och fint igen!

Otur, ja, jag har inte haft annat sen jag köpte hästis. Hade henne på foder ett år först o då var allt frid o fröjd men sen köpte jag henne o sedan dess har det bara gått utför. Orkar inte rada upp allt som hänt, men det sista året har jag ridit max 20 gånger, o jag önskar att det vore överdrift, men det är den kalla sanningen. Nu har hon precis kommit hem efter en veckas vistelse på sjukhuset. Hoppas att hon blir återställd o att turen vänder.

Inte så mycket till peptalk kanske, men jag har i alla fall inte gett upp ännu. Vet ju hur härlig gumman är när hon är frisk!

Jag kan bara säga ge inte upp tjejer!
MIn häst har jag haft i 5 år och hon har varit skadad från och till i 4 av dom :cry: ... Men peppar, peppar den som ger sig. Har varit igång sen sommaren och jag har startat 2 LB:1 och vunnit båda :banana: . Nu håller jag alla tummar som finns att hon ska hålla...

Lycka till !!!

Säger som Alexandra..........jag är nog också överkvalificerad för denna tråd:D :D

Nu är min häst visserligen en äldre häst men de saker hon råkat ut för har inte berott på åldern.

Senast häromdagen tänkte jag "korvtajm".....nä...skämta bara...men man blir uppgiven till slut men som tur är så är det ju oftast övergående.
Den här månaden har mina hästar kostat mig 7000 kr i allehanda saker och då är det enbart fysiska saker.......dock inte bara skador men det känns lite.........:smirk:
Lycka till med din häst........;)

Har ett sto på 16 år o hon har varit halt till o från länge.. Det ena efter det andra men jag vill inte ge upp än eftersom hon har en sådan livsvilja, hon deppar inte bara jag.:banana: Så jag tar dag för dag skulle va kul att kunna rida en dag, jag lever på hoppet eftersom hon är en sådan charmör o vem vet vila kan läka mycket, gäller bara att ha tålamod vilket är tufft. Hon är i alla fall väldigt livlig i hagen o jag håller tummarna att hon blir så pass bra som promenadhäst för hon betyder mycket för mig.

*efter regn kommer solsken*

Lycka till, och ge inte opp :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 198
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ Hjälp! :( Jag skriver under anonymt nick då jag tycker detta är så äckligt och pinsamt! För någon månad sedan upptäckte jag att jag och...
2
Svar
20
· Visningar
13 446
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar