När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

axel

Trådstartare
Det klankas överlag på att svenska ryttare sitter sämre än t. ex. tyskarna- hur kommer det sig om det nu är så?

Det lilla som jag har uppfattat av tysk ridintroduktion, innebär att hästen alltid hålls i form med inspänningar/ hjälptyglar- för att ryttaren ska lära sig att sitta korrekt.

Men vad händer sen?
Om man nu inte har råd att köpa den där välskolade hästen.

Hur lär man sig att rida på en oskolad häst eller för den delen på en alltför välskolad häst som är van vid perfekt timing??

Vet åtminstone en ridskola i Sthlm, där hästarna hålls inspända o visst sitter ryttarna fint, men de kan inte rida utan dem.

Hur man inverkar på hästen fattas.

Sv: När sitsen har blivit fin- när lär man sig att rida bra?

Vet åtminstone en ridskola i Sthlm, där hästarna hålls inspända o visst sitter ryttarna fint, men de kan inte rida utan dem.

Hur man inverkar på hästen fattas.

Instruktören brukar vad jag vet tala om för eleven/-erna hur den ska annvända sin kropp, tex trycka med vaderna eller foten. Sen får eleven prova om och om igen. Sen efterhand utvecklar man både hjälperna och samspelet emellan dem.

Det handlar mer om pedagogik än om ren ridkunskap hos instruktören.

Det var så jag lärde mig iaf. Men sen finns det ju väldigt mång både dåliga ridskolor och tränare.

Bra fråga:idea:

För det är när man inverkar som problemen startar:crazy: Går nog bra att sitta snyggt men sen ska man få hästen att jobba också och tala om vad den ska göra, då kommer felen.:crazy: Dålig tajming, svårigheter att samordna, och hinna med, och dessutom ska det ske mjukt och balanserat och man ska inte tappa sitsen:o

Men att tränas på lina m inspänd häst är inte fel tycker jag, för man ska då också träna på att inverka och sitta kvar i en bra sits, man kan ta sitsen för sej. För en viktig del av en bra sits och bra inverkan är en oberoende hand. Och det får man av att linas. Själv har jag tränat alldeles för lite så. Men en del, även om det var länge sen och skulle behöva det igen. :idea:

Den ridskola jag vet som hade inspända hästar var för hästarnas skull mest.

Jag kan inte uttala mej om frågan tyska resp svenska ryttare på det sättet. Dvs om svenska är så mycket sämre. I mina ögon är de svenska också mkt duktiga, dvs eliten i alla fall. Sen finns väl alla sorter både här och där

Senast ändrad av en moderator:

Efter man lärt sig att få en oberoende sits så lär man in hjälperna. När man koordinera för att sitta på ett korrekt sätt kan man gå vidare. Det blir väldigt mycket att som nybörjare lära in alla hjäper och samtidigt sitsen :).

Jag själv har försökt lära in hjälper och sits tillsammans för att komma snabbt frammåt i min ridning. Tyvärr krävs det ju en ganska stor begåvning för att få en oberoende sits samtidigt som man försöker styra hästen och få den att gå ändamålsenligt, så i förlängningen tar väl bara mitt sätt längre tid.

Jag kom på en sak till ang detta. Man kan inte inverka bra om man inte kan sitta avspänt, och i balans. Så att kunna det är nummer ett, och där kommer träning på lina också in.

Jag har ingen egen erfarenhet av tyska ridskolor, men om jag förstått det hela rätt så longeras ryttarna "länge" innan de ens får försöka rida själva. På svenska ridskolor förekommer ju i princip ingen longering, däremot så använder sig ju flera ridskolor av inspänning/gummiband för att spara på vissa hästar. I Tyskland måste du ha hittat din egen balans innan du "släpps lös".

Jag tror att det i Tyskland finns fler människor som har råd att betala för flera års longeringslektioner, i Sverige finns inte människor som har de inkomsterna.

NEj, det är nog sant, det finns ju inte de möjligheterna heller på svenska ridskolor.
Men kanske privattränare skulle träna så oftare, faktiskt. Vet inte om det är särskilt vanligt, ajg ahr aldrig sett en tränare göra så ävffen om jag har sett en hel del elever som VERKLIGEN skulle behöva det, och även jag självfallet.
Jag vet duktiga ryttare som sagt att de själva tränar så ibland men har inte sett det.

Jag har ingen egen erfarenhet av tyska ridskolor, men om jag förstått det hela rätt så longeras ryttarna "länge" innan de ens får försöka rida själva. På svenska ridskolor förekommer ju i princip ingen longering, däremot så använder sig ju flera ridskolor av inspänning/gummiband för att spara på vissa hästar. I Tyskland måste du ha hittat din egen balans innan du "släpps lös".

Jag tror att det i Tyskland finns fler människor som har råd att betala för flera års longeringslektioner, i Sverige finns inte människor som har de inkomsterna.

Det där tänkte ju jag svara!:)

Instämmer, jag tror det är där skon klämmer.
Vad var det nu Balkenhol sa på Globen, eller var det Lette, att på spanska ridskolan blir man longerad i TRE år, innan man får rida själv.
Det tycker jag säger en hel del.

Jag tror ingen av vanliga ridskole elever skulle acceptera det, bara de fåtal som från början är superfocuserade, och hur många är det?

Det är nog flera med mig som har bekanta som åkt ner till tyskland med sina hästar, och inte ens fått rida de själva...innan de lärt sig sitta. En bekant till mig var med om det för ett antal år sedan, hon fick inte rida sin egen häst på 3 månader...då var hon ändå superduktig och hade ridit ponny-SM.

Jag tror att blir man inlärd en bra sits, så spelar det ingen roll vilken häst eller vilken utbildningsståndpunkt den har, för man klarar att koordinera sina hjälper och rida rätt i alla fall.

Själv tillhör jag inte den gruppen.

Jag har haft en tränare som mer eller mindre rutinmässigt satte alla ryttare i lina i början. Vi började med sits och sätesinverkan, sedan kom tyglarna på.

Nu ser jag tränare häromkring som har nästan total fokus på sits i början, men inte har arbetet i lina.

De jag pratar om är yngre tjejer som varit några år i Tyskland...

Om man ser på många ridskoleryttare idag så tycker jag att dom fokuserar på att få hästen på tygeln aldelles för tidigt. Det är många som har riktigt dålig sits, för korta stigbyglar, kniper med knäna, sitter snett och har spikraka armar. Istället för att fokusera på sin sits och utefter det kunna komma till bra inverkan, så läggs allt fokus på att få hästen i, vad dom tycker är, en bra form.

Jag har själv varit likadan och sedan var det ett jäkla jobb när man bytte ridlärare och helt plötsligt var tvungen att sitta ordentligt. Visst har man fått en bättre sits idag, men jag har väldigt mkt ovanor som jag aldrig tror kommer att försvinna helt.

Så ridmässigt tror jag att jag hade varit en bättre ryttare idag om jag tidigt hade fått lära mig att sitta korrekt. Samtidigt är jag inte säker på att jag hade tyckt att ridningen var rolig och ens fortsatt efter det första året, om jag hade varit fasst på lina i flera månader. När jag var 9 år och började rida var ju inte mitt mål att bli en så duktig dressyrryttare som möjligt, utan mitt mål var ju att få ha roligt och lära mig att hantera hästen själv.

Så jag tror att det är viktigt att man väver in sits och balansträning i ridningen på ett så roligt sett som möjligt.

*KL*
För mig är det viktigast att ryttaren hittar ngn balans o sen kan få hästen att arbeta bakifrån- utan fokus på formen framför sadeln.

Om man nu lär sig att sitta fint i balans -på en balanserad inspänd häst, så tror jag att det ändå blir svårt att sitta likadant på en häst som far runt o inte bär sig alls.
Här kommer min fördom in- att man sätter på graman för att ha kontroll på det där framme, för att kunna sitta o även komma åt hästen.

Jag håller inte med om det. Har man hittat en bra grundposition på en balanserad häst tycker jag man har lättare att hitta tillbaks dit senare. Även om sitsen inte är lika snygg är grundbalansen på rätt ställe, och det underlättar ju oerhört.

De tränare jag har ridit för har även krävt tex någorlunda övergångar och fattningar utan tygelhjälper innan man ta handen till hjälp. Då lärs hjälpgivningen in i "rätt ordning" och man faller inte lika lätt in i att överanvända handen när det börjar bli krångligt.

Jag håller inte med om det. Har man hittat en bra grundposition på en balanserad häst tycker jag man har lättare att hitta tillbaks dit senare. Även om sitsen inte är lika snygg är grundbalansen på rätt ställe, och det underlättar ju oerhört.

De tränare jag har ridit för har även krävt tex någorlunda övergångar och fattningar utan tygelhjälper innan man ta handen till hjälp. Då lärs hjälpgivningen in i "rätt ordning" och man faller inte lika lätt in i att överanvända handen när det börjar bli krångligt.
Jag håller med dig. Man måste lära sig känna på en skolad/inspänd häst innan man kan skola andra.

Jag håller med dig. Man måste lära sig känna på en skolad/inspänd häst innan man kan skola andra.
Ok.
Jag har aldrig suttit på en välskolad häst förutom min ridlärares för 25 år sen( som slog mot sk. eller bytte galopp hela tiden) o bara haft unghästar, men nog har jag skolat en hel del hästar ändå.

men jag blev ingen stjärna precis o har prioriterat kärleken till hästarna.

Även till axel

Axel - Hur det kommer sig?
Det hoppas över en väldigt viktig bit i svensk undervisning...

Om man inte fått undervisningen direkt "from the horses mouth" så är det inte så lätt att vara medveten om det.

Det märker man ju varje gång B är här. det går ju inte att översätta det han säger - då en del av de begrepp han pratar om inte finns i svensk terminologi.:devil:

Bla annat nämnde Balkenhol att ryttaren måste släppa igenom häsetns rörelser i sin egen höft = swinga = jucka.
Det sa han ju - att den första ryttaren måset swinga mer i ryggen..

Det handlar inte om att skyffla på något sätt utan om att vara helt avslappnad i sin höftled, så hästen tilåts arbeta genom ryggen. och får ryttarens rygg att swinga som sin egen.

Det som ändå är det viktigaste i sitsen, nämndes inte ens i ridsports referat...

Vad var det nu Balkenhol sa på Globen, eller var det Lette, att på spanska ridskolan blir man longerad i TRE år, innan man får rida själv.
Det tycker jag säger en hel del.

Oftast är det nog två år, och det de lär sig är inte att sitta fiint utan att inverka med sin hållning = position och bli kvar i sin possiton vad som än händer.
När ryttaren sitter kvar helt utan tygel eller genaom att knipa med benen trots att hästen brallar till då är det dags att hålla i tyglarna.

Possiton handlar om att forma hästen med axlar och bäcken, stanna och sätta igång med hjälp av sitsen.
Att alltid sitta _i_ rörelsen

Grejjen är ju nämligen axel - att det inte handlar om att sitta Fiint, utan om något annat, något mycket mycket mer.

Balans sträcker sig ju från att hålla sig kvar kvar - till att bli en kentaur:idea:

Det de lär sig där på lina, är nämligen att rida hästen med sin possiton.

vem pratar om det i Sverige???

Kottas brukar ofta säga "If you Can't control yourselves - how do you expect to control your horse":confused:

Vissrligen är det nog som BAL säger, att det handlar om Pengar.
I Sverige är ju ridning en folksport, inte en överklasssysselsättning.

Men som folksport så förlorar den ju också lite av seriositeten.

Seden kan man väl kanske inte dömma hela tyskland efter en ridskola här på buke. Min fröken som har beridarutbidlning i Tyskland - Har också lärts på lina.
Inte heller hon har lärt sig sitta fiiint - utan har lärt sig kroppskontroll.
Att sitta i exakt rätt possition utifrån varje rörelse = balans a' la ekvilibrist*

*Lindansare - det är nog balans på den nivån det rör sig om

Senast ändrad:

Det där tänkte ju jag svara!:)

Instämmer, jag tror det är där skon klämmer.
Det tycker jag säger en hel del.Men vilka hästar får de rida sedan- jo välutbildade o konstant översyn
(balkenhols ryttare var inte följsam, utan red med en stötande sits som oxå påverkade hästen negativt.)
Jag tror att blir man inlärd en bra sits, så spelar det ingen roll vilken häst eller vilken utbildningsståndpunkt den har, för man klarar att koordinera sina hjälper och rida rätt i alla fall.Men det enda man har gjort är att snurra runt på en volt- runt runt.
vi vet ju att det är svårt att rida hästen rak.

Jo det underlättar förstås. Man måste veta hur det ska vara för att hitta dit:idea:
Men samtidigt så är det inte säkert att du kan hitta balansen lika lätt på en häst som inte bär sig och är i balans om du inte suttit på såna också. Det är ju en stor skillnad, vilket väl är det axel menar.

Det är lätt att skaffa sig ovanor på en häst som är grön eller felriden om man inte har hjälp, det är väl bla därför man helst ska rida utbildade hästar parallellt när man utbildar hästar.

Att enbart utbildas på välridna hästar i balans gör ju inte automatiskt en allsidig skicklig ryttare, som kan inverka rätt o effektivt även på en outbildad eller felriden häst.

Men det är en bra start som jag gärna hade fått. För att kunna rida hästar TILL balans och bärighet krävs förstås mycket mer, framförallt bra egen balans och känsla och dessutom en skicklig tränare.

Om du kan flytta in hästens bakdel med din bakdel - istället för din ytterskänkel - så kan du kontrollera hästens bakdel med din bakdel:idea:
och framförallt så lär du dig att vara medveten om var hästen _är_ på ett helt annat sätt - du korrigera hästen med din sits istället för med tygel och skänkel - då kan tygel och skänkel användas till finlir....

Och om du kan flytta bakdelen med din bakdel så kan du också hitta neutralläge med din bakdel liksom framdelenens neutralläge med dina axlar = rak

Såsom det är nu så rider majoriteten med motstridiga hjälper....

Angående SRS så utbildas elever och hästar samidigt.
Man stiger i graderna, jag har inte titlarna i huvudet, men man måset ta med sig 5 hästar upp i svår Dressyr...för att kalla sig beridare tror jag.

Senast ändrad:

Tack för hjälpen med en bättre förklaring:) :angel: :idea:

Den finns rätt gott om ryttare som sitter väldigt prydligt och "skolboksmässigt" men som inte rider AKTIVT. De sitter bara "fint" ovanpå och inverkar inte på hästen. Vitsen med en bra sits är ju att den ska användas till att få hästen arbeta på ett korrekt sätt. Annars känns det rätt värdelöst med en skolbokssits.

En "perfekt" sits för mig är en sits som inverkar korrekt och aktivt hjälper hästen att komma till arbete, inte en sits som pressats fram och stöpts i en form, utan sammankoppling med hur den ska användas för att RIDA hästen.

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka