När sinar mjölken?

Mirtai

Trådstartare
Jag vet att det såklart är individuellt men hur länge dröjer det innan mjölken försvinner när man slutar amma?

Jag slutade amma sonen (snart 1 år) i julas och har fortfarande mjölk. Det är alltså ca 3 veckor sedan han senast ammade...

Jag kan med lätthet klämma fram mjölk och det läcker också om jag "klämmer" brösten, tex kramas eller har sport-bh.

hade nog en bild av att det skulle gå väldigt fort för mjölken att försvinna så undrar lite hur det var för er?

Det kan dröja ganska länge. Så mycket att det läcker går ju över ganska snart dock. Det är ju olika hur man är, jag läckte inte ens när jag ammade. Nu är det 2 år sen jag slutade amma, tom ngt mer, och jag kan ju fortfarande klämma fram vit vätska - vad det nu är - om jag vill.

Jag tror att det är normalt att man kan läcka lite fortfarande efter 3 veckor om brösten utsätts för tryck. Lite mer is i magen. :)

Lånar tråden lite..
Måste amma min dotter varje heltimma och har nu bestämt mig för att börja med ersättning, då hon helt enkelt inte blir mätt.
Men hur bär man sig åt?
Ena bröstet är efter sex - åtta timmar sprängfullt, måste pumpa ur då det gör ont i bröstet.
Ska man försöka pumpa ur mindre och mindre för varje gång?
Kan inte låta bli att pumpa nu då det rinner bokstavligen mjölk ur bröstet..

Lånar tråden lite..
Måste amma min dotter varje heltimma och har nu bestämt mig för att börja med ersättning, då hon helt enkelt inte blir mätt.
Men hur bär man sig åt?
Ena bröstet är efter sex - åtta timmar sprängfullt, måste pumpa ur då det gör ont i bröstet.
Ammar och ger flaska efteråt? så att barnet blir mätt, sedan kanske det dricker allt mindre (och mer sällan eftersom hon blir mättare) och då producerar man mindre mjölk? Eller så låter man henne amma allt kortare stunder medvetet och sedan ger flaska.

(vet inte men det var så jag slutavvande och nattavvande, dvs dricka lite och sedan napp och sedan skära ned lite hela tiden och så napp och till slut bara napp -det var då han började med napp, 10 mån. Jag jobbade så han hade ju redan sluta på dagarna.)

Jag slutade amma för 5 1/2 år sedan och kan fortfarande klämma ut mjölk. Speciellt ur ena bröstet men det var också det bröstet som hade störst mjölkproduktion.

Men jag är en sån där som läcker mjölk från vecka 5 redan och får ha inlägg i bhn. Gjorde jag båda graviditeterna. Så produktionen la väl aldrig av.

Lånar tråden lite..
Men hur bär man sig åt?
Hur gammal är din lilla tjej?
Är hon inte bara någon månad eller så?

Alltså om det är ett så litet barn så tror jag att de helt enkelt bara dricker så ofta och att de gillar att amma. (DVD-film TV, jag lyckades till slut lära mig hantera bebis och bok samtidigt)

Jag vet att det såklart är individuellt men hur länge dröjer det innan mjölken försvinner när man slutar amma?

Jag slutade amma sonen (snart 1 år) i julas och har fortfarande mjölk. Det är alltså ca 3 veckor sedan han senast ammade...

Jag kan med lätthet klämma fram mjölk och det läcker också om jag "klämmer" brösten, tex kramas eller har sport-bh.

hade nog en bild av att det skulle gå väldigt fort för mjölken att försvinna så undrar lite hur det var för er?
Jag läckte lite i flera år, även när barnet var 3 så kunde jag nog klämma fram lite mjölk. (nu vet jag inte). Men jag läckte inte så jag behövde ilägg.

@Tora
Hon är två månader.

Hon är väldigt missnöjd och skrikig när hon inte får ersättning, så för att få en lugnare vardag så är beslutet taget.

@Tora
Hon är två månader.

Hon är väldigt missnöjd och skrikig när hon inte får ersättning, så för att få en lugnare vardag så är beslutet taget.
Det var inte menat som kritik på något sätt. :)

Skulle bara säga att det är fullt normalt att de bara vill äta de första månaderna. Alla mina fyra har velat äta tre ggr i timmen, 20 minuter åt gången :D

Så fort dom inte varit där och snuttat så har dom varit missnöjda. Brukar ge sig som sagt när dom är runt tre månader.

Ibland är amning ett heltidsjobb i början.

Vill du börja ge ersättning så skall du givetvis göra det. Jag försöker inte få dig att ändra på ditt beslut på något sätt.

Det är bara det att många tror att bebisar bara äter var tredje timme. Har man då en dygnetruntsnuttare så är det lätt att tro att något är fel fast det inte är så.

Jag hade också en låg vid bröstet ständigt och jämt. :) Mina mammavänner reagerade på det och undrade varför jag ammade hela tiden. För att hon vill var mitt svar. Och jag helammade till nästan 1 års ålder, och delammade till 1,5 år. En del vill helt enkelt ha tutte ofta.

Men man gör precis som man vill! :)

3,5 år efter jag slutat så kunde jag klämma fram/läcka "nått". Men sen när jag vart gravid och var kanske runt v15 så upphörde de. Så jag tror inte det var mjölk som kom utan nått annat.

@Tora
Hon är två månader.

Jag har läst att det tar minst 6 veckor att lära sig amma (för både barn å mamma)
Vill du amma? I så fall låt henne ligga vid bröstet jämt och acceptera att allt annat får vänta.

Mina 3 barn har ätit ofta de första 4 månaderna, det har gått som längst 2h mellan måltiderna.

Jag har läst att det tar minst 6 veckor att lära sig amma (för både barn å mamma)
Vill du amma? I så fall låt henne ligga vid bröstet jämt och acceptera att allt annat får vänta.

Mina 3 barn har ätit ofta de första 4 månaderna, det har gått som längst 2h mellan måltiderna.
Hade tänkt att amma tills hon var 4-6 månader.
Men sista veckorna har hon haft sådan magknip, (pga choklad och glutenfria produkter) vilket vart otroligt jobbigt. Magknip och amma varje heltimma har gett mig en inre stress så i samråd med BM så har jag slutat att amma. Hon är ett helt annat barn nu, nöjd och glad.

En glad mamma är den bästa mamman, känner iallafall jag.

@Sofie.S Det går ju att kombinera om du skulle vilja det. Vill du gå över helt till ersättning så har jag förstått det som att det gäller att stimulera produktionen så lite som det bara går, dvs bara pumpa/mjölka ur "det värsta". Boobsen är väldigt anpassningsbara :D

Amningshjälpen skriver en del om flaskmatning (och att sluta amma). Väl värt att läsa. På vissa sjukhus kan man också få kontakt med barnmorskor som har amning/amningsproblem som specialitet.
(Gud vilken konstig mening det där sista blev ...)

Hade tänkt att amma tills hon var 4-6 månader.
Men sista veckorna har hon haft sådan magknip, (pga choklad och glutenfria produkter) vilket vart otroligt jobbigt. Magknip och amma varje heltimma har gett mig en inre stress så i samråd med BM så har jag slutat att amma. Hon är ett helt annat barn nu, nöjd och glad.

En glad mamma är den bästa mamman, känner iallafall jag.

Därför jag frågade hur du vill göra men jag hade inte låtit det gå så länge. Släpp på trycket genom att amma/pumpa när de spänner som värst. Har du jätteproblem finns de medicin.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 800
Senast: Fraegd
·
Relationer Min pappa fyller snart 76, och vi ses tyvärr sällan, ca 1-2 ggr om året, senast var vid jul. Vi pratar dock i telefonen iallafall minst...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 701
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V