När pengarna tar slut..

Sv: När pengarna tar slut..

Självklart är det okey! Vad är alternativet? Ge bort en sjuk häst med de risker det innebär eller sluta behandla och hästen blir sämre? Du ska inte känna däligt samvete, du har ju kämpat att få hästen frisk!

Sen är det väl bara att gratulera de som har obegränsat med pengar och aldrig behöver bekymra sig om det ekonomiska!

Tusen tack för alla svar!
Jag vet ju vad som behöver göras, men det är så fruktansvärt svårt.

Huruvida han kommer bli helt bra om man fortsätter är inget vet kan ge svar på, men det kommer behövas en till operation, med allt vad det innebär, och som det ser ut nu känns det inte ljust..

Ibland måste nog ekonomin få styra, ingen har obegränsat med pengar, och familjen är ju trots allt viktigast.

Men usch, vad svårt det är...

Jag hade nog fortsatt tills pengarna tog slut och det inte fanns mer att hämta någonstans OM(!) det var troligt att hästen skulle återhämta sig utan att lida för mycket på vägen dit. Man måste väga för och nackdelar för vad hästen utsätts för. Det låter som att du har gjort väldigt mycket och lagt upp en plan för att åtgärda problemen, men att de inte blir bättre. Jag kan inte säga säkert vad jag skulle göra i din sits förrän jag själv sitter där, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara fel att låta hästen somna in. Den lider inte av det, och du blir inte ruinerad, även om du får ett krossat hjärta.

Jag hoppas att du kommer fram till ett beslut som känns okej för er!

Hej!

Det är klart att det är svårt, men ni har ju kämpat länge nu. Kanske är det bättre för ponny att få somna in och helt slippa mer ont?

Avlivning är, som många redan skrivit, inte fel i er situation. Men det är ändå svårt när man älskar någon.

Lavinia, som tvingats ta såna beslut, det är aldrig kul, men man kan inte kämpa förevigt..

Jag tycker att det är förkastligt att behandla in absurdum.

Bara för att det är tekniskt möjligt innebär inte att det är försvarbart.

Du har försökt och nu är det nog dags att ponnyn får somna in.

Jobbigt, men ett ansvar man har tagit på sig när man skaffade djuret.

även om du var miljardär som tydligen vissa härinne är verkar du ju redan ha gjort det som finns att göra för att hjälpa din häst, lyssna inte på smartskaft som pratar om att man ska ha si och så mycket buffert - kul för dom lixom, men problemet med en buffert är ju att när man måste börja ta av den är den snart slut... Jag behöver inte bli påhoppad, ingen idé då ingen härinne vet hur stor buffert just jag har eller hur mycket pengar jag kan få loss snabbare än en gris blinkar.

Det är stort av dej att göra ditt bästa för din häst, jag är säker på att du kommer att göra det också, kram på dej

Vi har diskuterat frågan ofta här hemma och kommit fram till att bara det faktum att man tvingar sin häst till ett liv i boxvila eller liten sjukhage i väldigt långa perioder känns redan som djurplågeri och onaturligt sätt för en häst att leva på och speciellt om man har en lite livligare häst som älskar att arbeta. Och att behandla en häst in absurdum är inte rätt heller om prognosen är osäker. Det finns dom som inte har mod nog att låta hästen slippa från lidande utan forslar över problemen på andra genom att sälja sin häst billigt. Vi valde att låta en av våra gå vidare just på grund av att vi tyckte att han tappade livsgnistan under sin långa period i sjukhage dels på grund av dåliga hovar och annan problematik med benen. För hans del blev dom dåliga hovarna en ond cirkel. Visst vi hade säkert kunnat börja med allehanda specialbeslag och lösningar för hans hovar och hade då kanske kunnat få igång honom igen som hopphäst, men hur länge hade han varit fri från dom andra problemen? Dessutom så åkte han på både kolik och tarminfektion under sin boxvila. Det är som hovslagaren brukar säga; no hoof, no horse. En död häst lider inte. Däremot så lider den hos en oansvarig och okunnig ägare som förmänskligar hästen. Det är ohyggligt dyrt med veterinärvård och pengarna tar snabbt slut. Om det är en orsak till att man tar beslutet att avliva så är det ett lika bra skäl som allt annat. Att välja att ta bort sin vän är den största kärleksförklaringen man kan ge sin häst, istället för att skicka in den till en oviss framtid hos någon mindre nogräknad som förmänskligar hästen eller att inte vilja/våga inse att det är dags.

Lätt att döma andra tills den dagen du sitter där själv. Har du obegränsade reserver eller förmögna föräldrar.
Vad vet du om hur bra reserver TS hade innan kostnadera började skena iväg.
Ekonomiskt ansvar för andra än dig själv tex barn?
Om du inte förstår att dina inlägg är dömande borde du verkligen tänka över din attityd mot andra människor.
PL

Man får se till att ha råd helt enkelt, på alla vis som går

Och jag tycker tvärtom, antingen har man råd eller så har man inte råd.

Det där med att "se till att man har råd" har jag sett ett antal gånger av, där hästarna får undermåligt av allt i stället just pga det resonemanget. Hästägare som inte vet när det är dags att sluta utan fortsätter i absurdum trots att omständigheterna gör att dessa inte borde ha kvar hästen, antingen pga hästens hälsa, ekonomiskt eller tidsbrist.

Jag anser att det är upp till var hästägare att bedöma när och om det är dags att ta ett beslut.

Senast ändrad:

Ja eller så rånar man en bank :idea: :crazy:.
Jag förstår inte vitsen att skuldsätta sig upp över öronen för att för att betala veterinärvård. Ju mer jag tänker på det ju säkrare blir jag att ju dyrare vården är ju sämre är prognosen. Med den historia TS häst har så känns ju prognosen minst sagt usel.

Vissa ser ju hästar som förbrukningsvaror som går att byta ut när dom går sönder, men för mig är dom familj och jag skulle inte kunna leva med tanken på att jag avlivat mitt djur pga ekonomi. :mad: Det är skamligt.

Man får se till att ha råd helt enkelt, på alla vis som går.

Men som sagt, vissa ser ju inte på hästar på det viset och kan tänka sig att avliva lite mer lättsamt.

Du låter precis som dom här "samlarna" som drar på sig djur och sen inte kan göra sig av med dem utan tycker det är samma som människor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 823
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023