när parar man tiken?

Smurfoff

Trådstartare
Vilket dygn på löpet parar man tiken? När är tiken i höglöp?

(ska ej para min tik utan mer nyfiken bara hur man räknar ut när den ska paras)

Sv: när parar man tiken?

Olika från tik till tik och från löp till löp. Parade min tik på 11-13e dagen, iom att det var då hon var villig. Men, vad jag har läst mig till, så kan det funka allt från första dagarna i löpet till de sista och/eller någon gång däremellan. Man kan ju ta ett blodprov för att veta mer exakt (om man har långt att åka till hanen och så), eller så kan man väl göra ett vaginalutstryk? Vet inte om det sista görs längre iofs, men det står med i all litteratur jag läst så här långt :)

Det varierar jättemycket från tik till tik, men vanligast verkar vara någonstans ungefär i mitten av löpet.

Inte para din tik? Säker på det? ;) Om man utgår från dina trådar här på hund så verkar det onekligen som att något ska paras...

Jo jag har funderat på det innan. Men hon är endå för långt gången i löpet =) So its to late anyway =)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka