När olikheterna känns som en belastning

Ibland får jag väl sådana tankar att jag kanske förändrats under våra 17 år tillsammans o allt de som jag uppskattade då uppskattar jag inte lika mkt nu.

Min rädsla är dock att jag har blivit "hemmablind" o inte längre ser hur bra han faktiskt ändå är för mig. Att han får mig många ggr att tänka ett varv till innan jag gör något projekt. Men å andra sidan står jag ibland längre än nödvändigt för att ta nästa steg.

Han är ju en av dom snällaste o finaste personer jag vet. Fast liiiite spontanitet o driv hade jag kanske önskat......
Det är ju klart att man förändras på sjutton år.
Lite beror det väl på när man träffades. Jag träffade min sambo när jag var 30+
Jag förändrade mig nog mer mellan 20-30 än vad jag har gjort nu.
Men jag kan absolut säga att han har berikat mig som person och haft bra inflytande på mig.

Jag funderar också på såna saker som att man blir hemmablind och glömmer bort dom goda sidorna, och visst så är det ju. För mig kan det nog stämma också.

Men jag vet också när vi har dom där bra stunderna, det var dom som gjorde att jag valde honom. Dom stunderna är tyvärr så få nu så att det räcker inte. Inte för mig i alla fall.

Jag tror i alla fall att man kommer fram till hur och vad man vill göra någon gång.

För mig var det efter en stor förändring i mitt liv och efter det insåg jag att jag inte mår bra i en relation med honom.
Han är en fantastisk person.
Han är en bra pappa till våra barn.
Och han är en usel partner för mig och jag för honom.

Det känns inget vidare att behöva separera men jag tror det blir bäst för oss båda och kanske för barnen också även om jag har väldigt svårt att tro det just nu.

I ärlighetens namn har jag funderat i dessa banor. Kanske man blivit vänner o tappat gnistan?!
Så har det blivit för oss.
Jag är inte alls nöjd men för honom räcker det så. Och ja, jag har frågat rätt ut.
Bara en sån sak gör att det inte finns något val för min del.
Jag kommer få göra alltför mycket avkall på mina egna drömmar, önskemål,och mening med livet.

Men det där är ju jättesvårt att råda. Hur vet man ens själv vad man vill?

Jag tror inte jag skrev någonstans att han var nöjd och lycklig med sitt jobb?
Alltså är han missnöjd med sitt jobb så är det ju det som är problemet, inte att han inte har tillräckligt med ambitioner? Så hade du skrivit "min partner är missnöjd med sitt jobb" så hade jag svarat nåt helt annorlunda (eller ingenting alls förmodligen).
Jag tycker inte det är särskilt konstigt om man blir irriterad för att man alltid måste tvätta, städa, klippa gräset osv själv. Tycker du
Jag har överhuvudtaget inte sagt nåt om städning, tvätt eller gräsklippning? :confused: Det är det citerade jag svarade på, ingenting annat.

Jag svarar på Buke så som jag alltid gör - oavsett vem det är som skriver så antingen håller jag med (om jag håller med) eller argumenterar emot (om jag inte håller med). Det är ingenting som förändrats. Ibland håller jag med någon, och ibland gör jag det inte.

Huruvida jag gillar Buke eller inte behöver vi inte ta här, det är en helt annan diskussion och ingenting jag ser någon anledning till att ta här.

Det är ju klart att man förändras på sjutton år.
Lite beror det väl på när man träffades. Jag träffade min sambo när jag var 30+
Jag förändrade mig nog mer mellan 20-30 än vad jag har gjort nu.
Men jag kan absolut säga att han har berikat mig som person och haft bra inflytande på mig.

Jag funderar också på såna saker som att man blir hemmablind och glömmer bort dom goda sidorna, och visst så är det ju. För mig kan det nog stämma också.

Men jag vet också när vi har dom där bra stunderna, det var dom som gjorde att jag valde honom. Dom stunderna är tyvärr så få nu så att det räcker inte. Inte för mig i alla fall.

Jag tror i alla fall att man kommer fram till hur och vad man vill göra någon gång.

För mig var det efter en stor förändring i mitt liv och efter det insåg jag att jag inte mår bra i en relation med honom.
Han är en fantastisk person.
Han är en bra pappa till våra barn.
Och han är en usel partner för mig och jag för honom.

Det känns inget vidare att behöva separera men jag tror det blir bäst för oss båda och kanske för barnen också även om jag har väldigt svårt att tro det just nu.
Problemet är att jag är sämst på att göra slut. Jag skjuter o drar ut det såååå länge att antingen retar personen gallfeber på mig så relationen är så urvattnad att man bara är sur o gnälliga på varandra.

Eller så har man bara blivit vänner men avslutar inte relationen fullt ut o så träffar man någon o blir blixtförälskad och då känns de som om man hoppar från en relation till en annan.

De har hänt 2 ggr tidigare i ungdommens dagar. Visserligen relationer som bara varat 3 år respektive 1 år.

Jag tror jag är rädd att såra, problemet är att man ofta sårar mer av att dra ut på ett avslut.

Kanske märks att jag har svårt att sortera tankarna hur allt förändrats. Är det jag som förändrats eller relationen dvs bägge två.

Det jag föll för var just hans lugna, samlade, mogna sätt. Tryggheten och hans snällhet, sedan är han fantastisk på att ställa upp för folk/jobba o inte rädd för att ta i. Precis just dom sakerna som jag nu tycker är lite trista/ tråkiga, saknar spänningen, planeringen o drömmarna. Märkligt!

Men @norrsol om du vill planera och drömma och diskutera, hakar han på då eller får du noll tillbaka? Jag är nog som du, och min man som din man litegrann, och ofta är det jag som sitter och drömmer mig bort och sen vill diskutera en drömresa till Sydamerika som vi kanske kan göra om fyra år. Min man kanske inte skulle dra igång diskussionen, men han hakar glatt på. Och för mig är det tillräckligt. Däremot skulle det inte funka om jag bemöttes med ointresse liksom.

Alltså är han missnöjd med sitt jobb så är det ju det som är problemet, inte att han inte har tillräckligt med ambitioner? Så hade du skrivit "min partner är missnöjd med sitt jobb" så hade jag svarat nåt helt annorlunda (eller ingenting alls förmodligen).

Jag har överhuvudtaget inte sagt nåt om städning, tvätt eller gräsklippning? :confused: Det är det citerade jag svarade på, ingenting annat.

Jag svarar på Buke så som jag alltid gör - oavsett vem det är som skriver så antingen håller jag med (om jag håller med) eller argumenterar emot (om jag inte håller med). Det är ingenting som förändrats. Ibland håller jag med någon, och ibland gör jag det inte.

Huruvida jag gillar Buke eller inte behöver vi inte ta här, det är en helt annan diskussion och ingenting jag ser någon anledning till att ta här.

Jag kan väl säga att han är varken eller när det gäller det mesta.
Inget är särskilt tråkigt och inget är särskilt kul heller.

För mig är det att vara halvdöd eller halvt levande, beroende på hur man ser det, och det en stor anledning till att jag tror vi gör oss bäst på varsitt håll.

Men det har jag ju redan stött och blött i en annan tråd......;)

@niphredil både ja o nej. Ibland hakar han på i synnerhet om de gäller renoveringar o byggnationer. Då är det ofta mer konkreta saker o praktiska saker.

Men bara sådana där fritt svävande/drömmande planer som tex resor eller livsfilosofiska prat så njae då slutar de ofta med att bara jag pratar.

Problemet är att jag är sämst på att göra slut. Jag skjuter o drar ut det såååå länge att antingen retar personen gallfeber på mig så relationen är så urvattnad att man bara är sur o gnälliga på varandra.

Eller så har man bara blivit vänner men avslutar inte relationen fullt ut o så träffar man någon o blir blixtförälskad och då känns de som om man hoppar från en relation till en annan.

De har hänt 2 ggr tidigare i ungdommens dagar. Visserligen relationer som bara varat 3 år respektive 1 år.

Jag tror jag är rädd att såra, problemet är att man ofta sårar mer av att dra ut på ett avslut.

Kanske märks att jag har svårt att sortera tankarna hur allt förändrats. Är det jag som förändrats eller relationen dvs bägge två.

Det jag föll för var just hans lugna, samlade, mogna sätt. Tryggheten och hans snällhet, sedan är han fantastisk på att ställa upp för folk/jobba o inte rädd för att ta i. Precis just dom sakerna som jag nu tycker är lite trista/ tråkiga, saknar spänningen, planeringen o drömmarna. Märkligt!
Ja, då är det ju jobbigt om du har svårt med avslut.

Det har väl kanske alla, mer eller mindre, men som det låter på ert förhållande finns det ingen konkret anledning till att göra slut.
Men det finns heller inte så mycket (verkar det som) som finns kvar.

Du skrev den här tråden, så på sätt och vis kan man ju säga att du har börjat någon slags process i alla fall.

Nu är jag personlig, men jag har redan skrivit om det i en annan tråd så det är inte så att jag outar det första gången, men min sambo gjorde mer eller mindre mentalt slut med mig när våra barn var 2 och fem.
Det här är fem år sedan.
Jag fick en depression och vad som var hönan och ägget är väl svårt att svara på, men han hanterade det väldigt dåligt.
Han slutade helt enkelt älska mig pga "hur min sjukdom tog sig uttryck" (direktcitat - hans ord).
Men istället för att låta mig gå som naturligtvis hade varit svårt, jag var ju sjuk, så gjorde han inte slut.
Istället började han kontra med att om jag tog medicin, om jag gick i terapi, om jag, om jag..........hela tiden.
Jag gjorde allt det där och trodde att nu är det väl bra igen, men så vart det ju naturligtvis inte.
Det som hände sen när jag hade gjort min del och började ställa krav då började han behandla mig illa.

Det bästa han kunde ha gjort där för fem år sedan skulle varit att göra slut.
Istället har han gett mig förhoppningar, hållt mig kvar, villkorat grejer och sen inte levt upp till något av det själv.

Så vart jag vill komma är, stannar man kvar för att man är rädd för att såra så sårar man i slutändan så mycket mer.
Det finns inga bra sätt att göra slut, helt enkelt.

Problemet kanske är att ingenting har förändrats. Det kan man ju också ledsna på.

Men @norrsol om du vill planera och drömma och diskutera, hakar han på då eller får du noll tillbaka? Jag är nog som du, och min man som din man litegrann, och ofta är det jag som sitter och drömmer mig bort och sen vill diskutera en drömresa till Sydamerika som vi kanske kan göra om fyra år. Min man kanske inte skulle dra igång diskussionen, men han hakar glatt på. Och för mig är det tillräckligt. Däremot skulle det inte funka om jag bemöttes med ointresse liksom.
Jag är numera nöjd om han bara lyssnar på mig. :(
När jag pratar med honom så måste jag be honom vända sig mot mig.
Annars sitter han med ryggen mot mig hela samtalet. O_o

Helt seriöst, alltså! :banghead:

Problemet är att jag är sämst på att göra slut.
Stopp ett tag.
Som du skrev så förändras en person mycket på 17 år. Så att du hade det jobbigt med att avsluta relationer då behöver ju inte betyda att det är så du ÄR nu.

Jag kan ta mig själv som exempel. Jag och min man har separerat under förra året. Efter nästan 20 år tillsammans. Nu är det inte aktuellt för mig att dejta än på ett tag, jag är fortfarande skitledsen, men jag inser att jag verkligen inte har någon aning om hur jag är när det gäller att dejta/leta/whatever. Jag är ju verkligen inte samma person idag som jag var då.

@norrsol - om det här med hans personlighet är det enda som stör dig i erat förhållande och allt annat är bra, så tycker jag inte det låter så farligt. Man får ändå räkna med att alla människor har något man förr eller senare börjar störa sig på. Men så klart, om du känner att du inte orkar leva med hans personlighet längre så är det ju upp till dig.

Jag blir dock fundersam över detta med att du flyttat 40 mil undan honom - är det tänkt att vara en permanent lösning, eller bara tillfälligt? För om det är permanent så låter det lite som att ingen av er sätter er relation som det viktigaste i livet just nu..? (Du behöver givetvis inte svara på det om du inte vill, bara en tanke som slog mig när jag läste dina svar i tråden.)

Ett långskott men - det är alltså du som flyttat för ett nytt jobb, inte han? Isåfall får jag lite vibbar av när jag flyttade hemifrån för att plugga. Inte helt jämförbart med vuxnare människor men ändå ... Flytten och pluggandet gjorde att jag hittade helt nya saker i livet, vi gled isär eftersom jag var stadd i förändring medan han gick kvar hemma och gjorde samma saker som när vi bodde i samma stad.

Efter första året på universitetet gjorde jag slut. Vi hade blivit för olika och det var min förändring som var skillnaden.

Kan det vara något liknande med ditt nya jobb och din nya ort?

Jag har en tanke snurrande i huvudet. Kanske har ni varit ungefär lika olika eller lika lika hela tiden? Jag tänker så här: en del människor verkar föredra att möta andra i likheterna, dvs man bygger sina relationer företrädesvis genom att möta andra där man är lik dem och där de är lik en själv. Andra verkar snarare föredra det motsatta, de möter andra människor i olikheterna. Relationerna byggs snarare i olikheten än i likheten, där man är olik andra och där andra är olika en själv.

Observera att detta inte säger något om hur lika eller olika personer är, det säger bara något om att mötas i det som är likt eller i det som är olikt.

Om nu du hellre skulle möta din partner i era likheter (ja, så himla unika är inte människor, alla är nog lika varandra på något sätt och ni har ju dessutom levt ihop länge), var och hur skulle du då möta honom? Kan något hända i det mötet, som uppenbarligen inte händer när du mest går och irriterar dig på att han är olik dig?

Jag tänker att det är rätt ointressant om det är "bättre" att vara som du eller att vara som han. Frågan är om ni kan mötas på något vis. Och så klart om ni vill det.

Jag lyssnade på en psykolog för en massa år sen som bland annat höll på med parterapi. Han bad alla att på en lapp skriva ner vad de en gång förälskade sig i hos den andre. Efter två dygns terapi fick de sen göra en ny lapp, den här gången med vad de retar sig mest på hos den andre. Och det visade sig (förstås) att nästan alla hamnade precis i det du beskriver - det stod samma saker på lapparna. Det man älskade för tio år sen avskyr man idag. Knepet är väl att hitta tillbaka till att älska olikheterna och leva med dem? Om det går vill säga.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 481
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark