när ni köpte hus..

Sv: när ni köpte hus..

jodå, jag hittade på en lösning på det. jag ringde runt till en massa företag som jag tyckte kunde behöva mig, sa att jag skulle åka upp nästa vecka ifall de ville passa på att träffa mig :cool: Så fick jag faktiskt gå på flera intervjuer samma vecka som vi tittade på gården. Men visst var det nervöst där ett tag, jag vågade inte lägga bud innan jag hade fått något jobb så gården blev i princip såld till en annan. Men de backade ur, jag fick jobbet jag ville ha och gården blev min :love:

Grattis till besiktningsresultatet :laugh:

Jag måste uppdatera lite jag med - vi har också köpt hus! :banana: Eller ja, än väntar vi på att det ska besiktigas och så ska vi skriva papper. Men huset är vååååååårt! :love: (och vi vann inte ens budgivningen, så det är verkligen meningen att vi ska ha det här huset)

Åhh vad roligt, hoppas du ser till att uppdatera oss med hur det går med allt, renovering,kostnader, bilder :love:

/ Skulle utan tvekan köpa en gård med renoverings behov och lägga all fritid på *drömma*

Grattis! Håller tummarna för att huset ert går igenom besiktnigen! Det är ju toppen när det går till så! Vi behövde inte ens budgivning. Så allt gick väldigt smidigt!

Hallonnsaft, klart uppdatering kommer följa! Det är en del att pyssla med, men inget som är akut. Är så sugen på att flytta, hoppas någon vill ha lägenheten omgående! (Får nog bli en ny tråd om renoveringstips snart)
Var med sugen på en gård med renoveringsbehov, som låg väldigt lantiligt. Men någonstans insåg jag att det nog skulle bli för tungrott. Och så dök detta ställe upp och bara var så rätt.

KL

Grattis till alla nyblivna husägare :D! Jag har samma "nykära" känsla i kroppen, skrev kontrakt på mitt och sambons hus 31 maj, och sitter nu och räknar dagarna tills det är tillträde 1/11 :love:.

Det är bara staket runt tomten som ska upp, sen är det totalt perfekt för oss och hundarna, med 75 m till sjön och jättefina omgivningar med mycket skog :love:.

Hur fann ni de hus ni bor i? Väntade ni länge, gick på många husvisningar och tillslut fann "drömhuset"? Eller hittade ni ett hus som verkade trevligt, låg rätt och därav köpte det?
Vill kort sagt ha era tankar om val av hus!

Vi hade faktiskt inte bott ihop när vi väl skaffade hus!:D Jag bodde i ett gårdshus just utanför stan och min sambo i en liten 2:a.
Det blev dock flera försäljningar av prästgårdar (som tidigare varit tjänstebostäder) precis när vi var redo att slå våra påsar ihop.

Vi satsade, chansade och köpte en gammal prästgård byggd 1700. Den ligger i stan i ett kulturområde och vi har 5.000 kvm trädgård med allmänning bredvid.
Det blev en bra kompromiss då jag behövde yta runtom mig (hade lika gärna bott på landet och kunnat ha hästen hemma) och min sambo ville definitivt bo i stan.

För oss har det fungerat utmärkt, nu när barnen kom har vi dagis snett över gatan och vi har 5-10 min cykelväg till våra jobb. Jag har hästen på lösdrift några kilometer härifrån.

Sedan gillar vi att renovera och det har vi hållit på med sedan vi flyttade in:o.
Just nu är det lite körigt med en bebis som är redo att titta ut samtidigt som vårt kök är totalt utblåst men det brukar lösa sig.

Övervägen även tanken att flytta några kilometer utanför de mest populära områden då det gör mycket på priserna. Finns risk att man ångrar att kollektivförbindelser osv. inte är ulimata? Dock handlar det inte om många kilometer utanför centrum så är inte så öde som det kankse låter.

Tacksam för alla tankar kring husköp!

Wippi som nog inte ska förhasta och ångra sitt/vårt husköp

Det jag skulle tänka på är om ni kan klara er på en bil eller ej, det gör stor ekonomisk skillnad. För mig skulle antingen gård (så jag kan ha häst hemma) utanför eller boende nära/i stad och jobb vara aktuellt, absolut inte villaboende utanför kollektivtrafiken.
Hur ser det ut med dagis, skola, ungdomsföreningar etc. i området?

Tack för dina svar!
Vad roligt det låter med en prästgård. Även här omkring har de varit till salu, men ingen som varit riktigt av intresse. Och jag tror de varit svårsålda.

Ja, renoveringsdelen är ju rolig! Och att äntligen få det mer som man vill. Vi har medvetet valt att inte lägga några direkta pengar på att ändra denna (hyres)lägenhet eftersom vi redan från början kände att det inte kommer bli ett permanent boende. Vi flyttade in i mars, så inte heller vi har ju bott ihop någon längre tid.

Men som sagt är huset redan köpt :love: Dagis, skola osv. ligger inom helt okej avstånd med bra förbindelser (buss eller cykelväg. Redan idag har vi två bilar, men tackar ändå för tipset, då det givetvis kan bli en merkostnad om man inte räknat med det.

MosterMia; Grattis själv! Låter som ni hittat ett toppenställe. Vi har egentligen inte heller så mycket vi måste göra omgående, men visst finns det saker att pyssla med. Som vi vill ändra på. Men tanken är att vi bara ska bo ett tag och känna in vad vi vill. Och inte ge oss på förhastade stora förändringar. (vilket jag annars är duktig på)

Då önskar jag er varmt lycka till med nya huset!:love:

Och blir det renoveringar och allt plötsligt känns olidligt kan du ta en titt på vår blogg och pusta ut och tänka på att det finns de som befinner sig ännu längre ner i renoveringsträsket!:D

Jag råkade också impulsköpa mitt ställe :o

Hittade det på torsdagkvällen, jagade mäklaren hela fredagen och tittade på det på lördagen.
Fick direkt känslan- här vill jag bo så jag la ett bud på måndag morgon och fick huset trots att jag blev överbjuden.

Grannen som visade mig huset skulle enligt föregående ägares (dödsbo) önskan välja någon han
tyckte om, så han tog mitt bud, två dagar senare flyttade jag in! Det var ett år sen 1 juli. Jag trivs verkligen kanon och har inte ångrat mig ett dugg trots att jag har 4mil enkel väg till jobbet och en oändligt lång renoveringslista.... :)

Ibland tröttnar man på det och då har jag bara lagt ner o inte gjort nåt ett tag så man får ny inspiration.
Dock är alla, åtminstone de jag känner, väldigt engagerade i att allt ska bli färdigt NU och tycker det är förskräckligt hit o dit att inte allt är klart efter ett år, själv har jag slutat bry mig och har insett att det varit bra, med tiden kommer man på andra ideer om hur man vill ha det när man bott in sig ordentligt.

Vi letade hus/gård i 7-8 månder innan vi hittade ett. Vi hade en budget begränsad till 500 000 kr så jag insåg ganska fort att någon vräkig gård blev det inte. Vi kollade på allt från Gamla nerlagda affärer, 80-tals villor, sommarstugor, församlingshem, ja allt som passade vår budget.
Vi sökte ett äldre hus med lite mer mark till gärna väldigt öde och med plats för stall.

Efter att ha varit på visning i ett ganska tråkigt hus bestämde vi oss för att åka upp och kolla på ett annat hus, ett gult eternit hus (jag ville absolut inte ha eternit) När vi kom upp dit insåg vi att här vill vi bo!
Vi ringde mäklaren direkt och hon gav oss lov att gå in i huset och kika ensamma.
På plussidan var:
+rätt pris
+lite mer mark och möjlighet att arrendera ytterligare
+inflyttning kunde ske omgående
+nya vitvaror
+nyare vedpanna
+uthus med möjlighet för stall
+6rok
+äldre hus

På minuset kom:
-eternitfasad
-en toalett i hela huset
-mordeniserat på 50-talet
-ladugård avstyckad
-inte fullt så öde som vi hoppats...
-litet kök

Men trots detta bestämde vi oss att vi skulle ha huset så 1½ vecka senare var det vårt och uppfräschning började samma dag som kontrakten var färdiga. Kommer ihåg jag stod på trappan med penslar och färg och bara väntade på telefonsamtalet att huset var vårt.:D

Vi var redo att kompromissa endel då vi insåg att våra möjligheter var ganska begränsade med vår ynkliga budget. Och det har jag aldrig ångrat! Älskar huset och byn vi bor i! Visst det vore kul med mer mark och större stall osv. men man kan inte få allt och så länge man lever finns det möjligheter!!!

mäklarbilden som fick mig till att bli riktigt nyfiken:
untitled.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 643
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar