när ni köpte hus..

wippi

Trådstartare
Kan bara konstatera att det där med att bo i lägenhet är ingenting för mig. Vill ha lite mer eget utrymme än vad vi får här.
Att flytta till en annan lägenhet är inte aktuellt då lägenheten är toppen, som just lägenhet.
Så tankarna kretsar kring att flytta till hus. Vilket vi funderat på en tid så det är ingen impulsgrej så. Men jag vill flytta nu!

Hur fann ni de hus ni bor i? Väntade ni länge, gick på många husvisningar och tillslut fann "drömhuset"? Eller hittade ni ett hus som verkade trevligt, låg rätt och därav köpte det?
Vill kort sagt ha era tankar om val av hus!
Övervägen även tanken att flytta några kilometer utanför de mest populära områden då det gör mycket på priserna. Finns risk att man ångrar att kollektivförbindelser osv. inte är ulimata? Dock handlar det inte om många kilometer utanför centrum så är inte så öde som det kankse låter.

Tacksam för alla tankar kring husköp!

Wippi som nog inte ska förhasta och ångra sitt/vårt husköp

Sv: när ni köpte hus..

så många som läst och ingen som kan dela med sig om sina tankar kring val av hus?!

Vi hade letat hus i 2-3 år. hade en maxbugdet på 500 000.- Billiga hus här. :) Varit och kollat på 10-tal villor, på några har priset skenat iväg enormt.
När vi köpte huset i april -09 så kände vi att det var rätt. Var lite skog till och stor härlig tomt. Gubben sysslar mycket med ved och försäljning och trädgården var perfekt för barn och hundar.
Jag är ingen lägenhetsmänniska. Aldrig mer lägenhet för mig. Blir vi av med huset så bor jag nog i tält. Vill inte ha störande grannar.
Enda nackdelen är den livliga trafiken utanför. Rätt stor väg utanför som trafikeras hårt. Plus en järnväg. Så kommer riktigt tunga godståg så vibrerar huset. Men stortrivs.
Rabatterna var igenväxta, men börjar få någorlunda ordning på dom. :)
Så bor vi 3 kilometer utanför samhället där gubben jobbar så han cyklar eller har traktorn till jobbet. :) beroende på väder.

Vi letade hus seriöst i ett eller ett par år innan vi hittade "hem". Vu hade bjudit på flera hus och varit väldigt nära affär flera gånger, men nu i efterhand förstår vi att det nog inte var meningen.
Vadr viktigast för er? fundera ut det, och också vad ni kan ha överseende med, så ni inte köper bara för att det ska köpas ett hus. Vi var nog nära till slut att "ge upp" och bara köpa nåt...
Men sen hittade vi vårt drömhus. Dt steg 50% i bugivningen, och vi har slitit i blod svett och tårar med renoveringen som snart kostat lika mycket som själva huset.
Men när jag går ut till hästarna på morgonen, någon gång ibland vinkar till någon av alla våra fantastiska grannar runtom i byn (som vi dock inte ser från huset), eller går upp på höjden och tittat ut över vår numera nyrenoverade gård är det plötsligt värt det.
www.solhem.biz

Ett råd är i alla fall att titta på många många hus. Om inte annat så lär man sig vad man INTE vill ha ;)

Sambon och jag letade hus i ca ett halvår. var runt på en del visningar och så. Men det fanns inte så mkt hus till salu när man även krävde lite mark och uthus så man kan ha stall. Är även svårt när man har lite begränsad budget.
Tillslut hittade vi där vi bor nu och trivs kanonbra. Skulle aldrig klara att bo i lägenhet igen. Är en riktig "landet" människa.
Har bott här nu sen dec -01

Första huset ramlade vi nästan över, var nog det första vi tittade på. Det låg rätt, var välskött, om än omodernt i färg- och tapetval, pensionärspar som sålde, och var ett bra pris. På den tiden (-86) var det inte alls sån budgivning som det är i dag.

Vi var där tillsammans med svärfar och tittade, och de gillade nog oss, för vi fick köpa trots att en annan bjöd över;)

Där bodde vi sen i 14 år, men renoverade mycket under tiden, så mycket att dottern, då 6 år, undrade varför vi inte köpt ett färdigt hus:D

Mitt tips är läget, det kan du inte ändra på. Grundskicket, el, vs mm. Skit i tapeter o sånt, det är lätt fixat.

Hur mycket kan du göra själv? Det spelar roll i hur huset ser ut.

Nästa hus byggde vi själva, och det är så skönt att inte behöva flytta väggar, fundera på olika lösningar ur befintlig byggnad mm.

Lycka till!

Vi gjorde en "fegis" dvs köpte lägenhet som ser ut som ett hus. Vi visste att vi ville bo i hus, men vågade inte riktigt ta steget eftersom vi båda har tummen mitt i handen.

Vi hade tittat på flera riktiga villor, men det var alltid saker som var osäkra, tak som ev behövde bytas, värmepanna från -62, aldrig dränerat osv. Sånt som säkert är lätt åtgärdat om man är lite händig, men som sagt - tummen mitt i handen, då kan det bli dyrt.

Sen skulle vi "bara titta" på den här modellen av hus/lgh då det finns flera liknande områden här, men innan vi hade åkt härifrån så hade vi bestämt oss för att köpa :o Modellen på hus var helt rätt, och läget var underbart. Ett litet område för sig självt, skogen bakom knuten, 10 minuter ut till motorvägen.

Nackdelen är förstås att man betalar hyra, men när värmepannan rasade bara månader efter att vi flyttat in (i en ovanligt kylig november dessutom) tog det två dagar innan en ny var på plats, utan att det kostade oss ett öre.

Vi är just nu mitt uppe i gårds-köp, och vilken ångest detta medför! Men, vi vet vad vi vill ha, och har väl tittat på hus seriöst i 1-1½år. Nu när detta blev till salu så kändes det som om bitarna föll på plats.

Man ska vara kräsen, och fundera ut vad det är man vill ha, och sedan iaf försöka gå efter de kriterierna. Självklart kan man hitta sitt drömhus som inte alls var som man tänkt, men det är lätt att tappa huvudet om man desperat vill bort från lägenheten efter ett tag, och köpa något som inte passar den verksamhet som man tänkt...

Tålamod tror jag är ett bra ord i sammanhanget.

Min sambo och jag hade egentligen inte tänkt köpa hus just när vi gjorde men så plötsligt fanns drömhuset ute till försäljning, drömhuset som jag en gång tidigare förlorat budgivningen på med min tidigare sambo! Nu några år senare var det åter till salu och även min nya sambo blev helfrälst efter ett besök.
Mäklaren kom ihåg mig sen förra gången (det gjorde även säljaren lite pinsamt nog..)Huset skulle egentligen gå för budgivning men säljaren drog upp utropspriset med 60.000 och sa att vi fick köpa det direkt om vi betalade det.
Svettigt blev det kan jag lova men vi slog till och har definitivt inte ångrat oss sen dess. (även fast det blev det dyraste huset i byn!) Att vi ändå köpte direkt beror på att området är relativt populärt och alla hus har rusat iväg i budgivning de senaste åren och vi ville inte riskera att tappa huset.

Det måste varit nån mening med att jag förlorade huset första gången, annars skulle jag inte haft råd att behålla när jag och min förra sambo gick isär och således skulle jag inte suttit här i mitt vackra hus nu!

Tack för era svar!
Det där med tålamod är lite svårt då man bara vill härifrån. Men det är väl i slutänden värt att vänta lite extra. Och det ligger mycket i det som Tajger säger, att läget är en av få saker man inte kan ändra på. Dock är det lurigt det där, då vi inte vill ha grannar för nära med samtidigt att det ska finnas vissa kollektiva förbindelser. Och här är det så att inom centralorterna (som i princip sitter ihop) är förbindelserna goda. Kommer du lite utanför kan de i princip vara likamed noll. Samtidigt är det få gånger man anväder sig ut av kollektivtrafik idag, men med tanke på eventuella framtida barn tål det ju ändå att beaktas. Men, det finns ju alltid ett men, kommer man lite utanför centralorterna gör det väldigt mycket på priset, vilket givetvis också är av stor betydelse. Det är svårt, hur mycket har ni tagit hänsyn till det praktiska? Avstånd till jobb, affär, aktiviteter osv? Kanske är det vi/jag som tänker för bekvämt.
Vi har tankar att göra rätt mycket själva. Jag har en förmåga att falla för nästintill ruckel. Så efter vi varit och tittat på ett ställe frågade sambon inför nästa ställe om det var draget el dit, eller vilket skick det var i.. Dock ska det inte vara riktigt så illa.

Zewz, vilket underbart ställe ni hittat!

Vi är just nu mitt uppe i hela hus-karusellen, har letat i drygt ett år men inte hittat något intressant alls förrän nu. Har kikat på ett hus innan, och det var inget för oss. Huset vi nu budar på skulle vi inte ens titta på egentligen, utan det var min svärmor som jagade iväg oss. Väl där föll vi som furur båda två, och nu är vi alltså mitt uppe i en budgivning. :D Har vi tur får vi det, vi ligger dock inte högst men pengar är ju inte allt alla gånger som mäklaren sa.

Det enda vi haft som krav hela tiden är läget, läget, LÄGET. Det kan man aldrig någonsin ändra på, allt annat kan man göra något åt. Utöver läget så har vi såklart haft önskemål också - fjärrvärme var ett av dem som exempel.
Att sätta sig ner och gå igenom vad man har för önskemål och utifrån det leta tror jag kan vara bra, då kanske man inte köper något av ren förälskelse.

Håller tummarna för att budgivningen går vägen. Men det är nog nyttigt att titta på andra hus än de man faller för på bilderna som är utlagda på huset. Vi var och tittade på ett igår som såg så otroligt charmigt ut i annonsen. Men räckte att komma in genom hallen för att känna "nej nej nej, här kan vi inte bo". Fördelen med att ändå sett det är att man inte behöver tänka huruvida det kunde vara något och ha eller ej, nu vet vi!
Dock är inte våra önskemål så precisa att de för oss åt så många håll. De finns givetvis där, det största som faktiskt har betydelse är våra tankar kring priset. Samtidigt att det går upp något till kan det ju faktiskt vara värt i slutänden. JAg skulle dock föredra om det inte var budgivning utan att priset var fast från början..

Vi byggde nytt hus. Jag har haft två hus tidigare med min förra sambo och båda husen har vi renoverat. Det sista verkligen totalrenoverade vi och vi bodde bara där i 4-5 månader. :o Jag ville inte renovera mer, så när jag och nuvarande sambo började titta på hus så tittade vi bara på nyare/nyrenoverade hus. Vi bodde dessutom i en fin, sprillans ny lägenhet så vi var ganska kräsna. :laugh:

Att vi tillslut valde att bygga var dels pga att allt skulle bli nytt och fräscht och dels för att det faktiskt blev billigare än att köpa ett äldre hus. Vi har nu en driftskostnad på 2000 kr/mån pga bergvärme och friköpt tomt. I stan är tomträttsavgäld vanligt och tillsammans med dåligt värmesystem kunde det ju bli flera tusen mer per månad.

Vi är jättenöjda med vårt hus och bygget flöt på smidigt från första början.

Jag har inte köpt hus/gård ännu men en vacker dag så..
har kollat på olika objekt i flera år men tyvärr är inte köp så närs just nu då jag vart av med migg fasta arbete och för tillfället går på provanställning så är väl banken inte helt givmilda med lån, sen gäller det ju att hitta något med ok pris där det finns jobb och alla andra små detaljer man kanske har som krav.
Men jag kan delge att man ser mycket konstigt men även en hel del intressant och bra när man kollar runt.
En vacker dag hittar men väl rätt ställe i rätt tid på rätt plats hoppas jag!

Jag är definitivt INTE en lägenhetsmänniska! Maken och jag började vårt gemensamma liv med att flytta runt en hel del - och bodde då i olika hyreslägenheter. Varje vår fick jag en riktig "lägenhetsdepression" - då vi aldrig hade lägenhet med en gård som var mysig att vara på.

När vi så skulle flytta igen - denna gång de ca 30 milen från Kiruna ner till Luleå så hittade jag mitt drömhus på nätet. Helt exalterad visade jag det för maken så snart han kom hem från jobbet. Definitivt inte det mest taktiska jag har gjort... han hade nämligen precis gått av ett 28 timmarspass på jobbet, var så trött att han såg ut att gå på droger och hade förståss VÄLDIGT svårt att uppbringa någon entusiasm för husköp... När han kom hem från jobbet nästa dag - efter att bara ha jobbat drygt 8 timmar, gjorde jag nytt försök och då gick det bättre! Själv hade jag bara varit i Luleå ett par timmar sammanlagt - så utifrån det perspektivet var det ju lite vågat att ge sig på att köpa hus direkt. Maken hade dock varit här en hel del via jobbet och han sa att "Om jag någongång ska köpa ett hus så är det i detta område!" (Huset ligger i Gammelstads kyrkby - ett av Unescos världsarv - så miljön är ju väldigt speciell!)

Ett par veckor senare åkte vi ner till Luleå och gick en privat visning av huset. Sedan åkte vi på fjällsemester och under denna bestämde vi oss för att detta var huset vi ville ha. Så snart vi närmade oss Kebnekaise fjällstation och åter fick täckning på mobilen ringde vi mäklaren och lämnade vårt bud. Och när vi sedan kom tillbaka till civilisationen fick vi beskedet att huset skulle bli vårt!

Huset har stått på denna tomt sedan 1865 - men är betydligt äldre än så. Som alla gamla hus har det en "personlighet" som man får lära sig leva med. Det är t ex inte så lätt att tapetsera när väggarna inte är raka... När det är som kallast på vintern måste vi ha dörrarna till diskbänkskåpen öppna, för annars fryser avloppet, huset är Q-märkt så vi måste t o m ha bygglov för att måla om fasaden... Men jag skulle definitivt inte vilja bo någon annanstans! För ett par år sedan hävdes föresten fornlämningsskyddet avs vår tomt - vilket har underlättat betydligt! Medan det fanns kvar fick man inte ens fylla ut ojämnheter i gräsmattan... Och för att gräva bort 30 cm jord i det trädgårdsland som funnits på samma plats i minst 100 år krävdes "anmälan om ingrepp i fornlämningen"... I o m att fornlämningsskyddet hävdes fick vi även möjlighet att bygga garage - även om det tog över två år att få igenom det bygglovet...

Senast ändrad:

Åh, det är ju så charmigt med hus så gamla hus. Även om allt jobb inte är rikitgt lika charmigt. Fast jag finner det positivt att dessa gamla hus inte får göras om riktigt hur som, roligt att det faktiskt bevaras hus.

Och jag ska alldeles snart till mäklaren och skriva papper på ett hus, så går det igenom besiktningen är det vårt =) Nu framstår jag nog som galen, skapar en tråd och några dagar senare har vi köpt hus. Dock var det detta hus jag hade i åtanke redan från början. Så håller tummarna nu för att det inte är några stora fel, att det är lite och pyssla med vet vi redan och är det vi varit ute efter. Vill få fram liv och personlighet i huset. För vilket det i min mening kan behövas ett hus med några år på nacken

Jag impulsköpte... Nöjessurfade på hemnet, hittade en gård 50 mil bort, sa till sambon lite på skämt "kolla vad vi har råd med där, ska vi inte flytta", ...

Det var 4 år sen och jag har inte ångrat mig :)

OJ!! Så skulle jag med vilja göra men kanske kan vara bra att veta att man har en försörjning i närheten eller hemma i nya huset.
Grattis!! :)

Nej vad roligt! Men är lite inne på hallonsafts spår, att det skulle kännas lite osäkert med försörjning och så om man flyttade så långt. (Men ni kan ju ha haft lösningar på det)

Och huset gick igenom besiktningen :banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 643
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar