Det är en jäkla skillnad på att använda sig av en anonym donator och att ljuga om och för en riktig personDå är ni alltså emot spermadonation för singelkvinnor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är en jäkla skillnad på att använda sig av en anonym donator och att ljuga om och för en riktig personDå är ni alltså emot spermadonation för singelkvinnor?
Då är ni alltså emot spermadonation för singelkvinnor?
Jösses vilken tråd...
TS, ta kontakt med mvc! Inte sen, inte när du har tid, inte efter jul, nyår, och en och annan deadline är passerad. Du är gravid, du vill behålla, då är du på ett schema som din vardag får vika sig för. Rent krasst: vänj dig. Det spelar ingen roll att ett eller annat hade passat bättre vid en annan tidpunkt, nu är nu.
Därmed inte sagt att du måste springa dit med andan i halsen på måndag morgon och banka på dörren, men jag tror du måste komma till insikt om att iom att du väljer att behålla barnet så förändras ditt liv nu. Inte sen, nu.
Du behöver också få höra från proffsen vilka undersökningar du ska göra när, vad du behöver tänka på, vad du behöver äta, osv. Internet är ovärderligt (ser att du redan fått tips om folsyra ), men det ersätter inte kontakt med de som faktiskt jobbar med detta.
Vad gäller spermiedonatorn... Jag tycker du ska prata med någon irl om honom faktiskt. Det blir en väldigt begränsad bild vi får av honom här givetvis, och självklart vill du heller inte beskriva honom i detalj (och kan heller inte se honom objektivt), men en del saker gör att han låter rätt obehaglig. Och jag tror som sagt att du har svårt att se honom klart. (Jag menar inte att jag tror att han utgör ett fysiskt hot mot dig eller liknande, men han luktar rutten fisk lång väg...) Om du har någon irl som du litar på tror jag det vore bra för dig att få den personens åsikter om en mycket mer detaljerad bild av den här karln. Det är verkligen inte bra att han kan få dig ur balans så lätt (men begripligt, han har varit i gamet längre än du levt nästan... ), jag tror du behöver lite hjälp att komma steget före så nästa försök inte blir ytterligare en fullträff - och det lär komma ett nästa försök.
Jag tror jag hade fler tankar efter vägen, men det var en lång tråd och tydligen rymde de tankarna medan jag läste. Det var säkert inget viktigt ändå.
Men en sak till bara: lycka till, och grattis till graviditeten.
(Inte sarkastiskt! Du är i ett jobbigt läge men du har fattat ditt beslut så passa på att glädjas över allt du kan.)
Problemet i mina ögon är inte att TS skulle bli ensam med barnet, utan att det finns en pappa till fostret som redan nu beter sig illa. Om det blir ett barn så har Barnet har rätt till en kontakt med pappan.
Och det är där jag ser en så stor risk att jag inte hade velat ta den med en person som redan nu visat sig vara ett kräk.
Så länge man inte är gift har väl mamman vårdnaden automatiskt? Blir ju upp för pappan då att kämpa för gemensam (som mycket väl kan hända och som ingen domstol kommer neka om han i övrigt tar sitt ansvar) eller till och med enskild vårdnad.Och i sånt fall finns det som sagt jättebra hjälp att få. Jag vet som ett exempel på en mamma och pappa som inte har någon kontakt alls för tillfället,den ena vet inte ens vart den andra bor i kommunen,dom har barnen varannan vecka och hämtning och lämning sker av soc just för att föräldrarna inte kan göra ett normalt samtal. Det funkar det också. Barnen är glada och nöjda och bor varannan vecka så som många barn gör,enda skillnaden är att det är soc som sköter körningen av barnen. Allt går jättebra,och behöver någon information komma fram så sker det genom lapp i väskan,blir det något akut så får dom ringa kontaktpersonen sen får denne ringa upp den andra föräldern. Nu är ju det här verkligen extremfall,och jag har svårt att tro att det skulle behöva bli så krångligt för TS. Och blir det det så finns det hjälp att få.
Jag tror pappan i detta fall är extra bökig nu bara för han vill inte att hans otrohet ska komma fram,vilket det kommer göra om hon behåller. När han väl är avslöjad så kanske han lugnar sig och tar sitt ansvar. Däremot tycker jag TS bör försöka få ensam vårdnad för att underlätta för dig och barnet.
Jag skrev inte att han skulle få enskild vårdnard. Jag skrev att det är upp till honom att ansöka om gemensam men att hon redan har enskild som svar på ovanstående som ansåg att hon skulle söka enskild vårdnard.@Cambrie varför tror du att pappan skulle få enskild vårdnad? Det skriver du ju bara för att få Ts att må dåligt. Varför gör du så? Att få enskild vårdnad brukar vara ganska svårt om man inte har haft det ifrån början och då krävs det att den andre föräldern är rent olämplig vilket jag inte alls upplever Ts som.
Det är inte så bara att få gemensam vårdnad heller om inte mamman vill det och skriver på de papperna vid tillfället då de skriver under faderskapserkännandet.
Då är ni alltså emot spermadonation för singelkvinnor?
Lagen säger att barnet har rätt att få veta vem donatorn är, så frågan har inte med resonemangen ovan att göra.
Jag? Du menar barnen?Det stämmer inte, på exempelvis danska Storkkliniken, som används av många svenskor, kan man välja en "inte kontaktbar donator" vilket innebär att du aldrig kan få veta.
Jag? Du menar barnen?
Vid det valet tar mamman/mammorna ju risken att barnet hade velat veta. Jag tror inte att det är studerat hur barn som kommit till på det sättet upplever situationen, men när det gäller adopterade barn vet vi att en del av dem har haft mycket och jobbiga funderingar kring osäkerheterna kring sitt ursprung under uppväxten, så det är väl inte omöjligt att det kan vara jobbigt även för barn som kommit till genom spermadonation, särskilt när donatorn är okänd. Dock kan inte jag påverka dansk lagstiftning, då jag är svensk medborgare och röstar i svenska val.
Vid spermadonation, som @Mabuse skrev, slipper barnet uppleva att det har en pappa som skiter i det. Det är gissningsvis en fördel, jämfört med att veta att man är bortvald av en puckad pappa.
Nej visst, inte om man gör insemineringen utomlands.Jag har inte uttryckt några åsikter om vad som är rätt eller fel angående anonyma donatorer, bara att du hade fel angående att barnet alltid har rätt att veta. För så är det alltså inte.
Man brukar ju oftast referera till det land där man bor när man pratar om lagstiftning. Eller ska vi kolla över tex Jemens, Eritreas och Kinas lagstiftning på området också?Jag har inte uttryckt några åsikter om vad som är rätt eller fel angående anonyma donatorer, bara att du hade fel angående att barnet alltid har rätt att veta. För så är det alltså inte.
Med tanke på hur vanligt det är med danska inseminationer på svenska kvinnor så tycker jag att det hör till tråden, vilket Jemen, Eritrea och Kina gör.Man brukar ju oftast referera till det land där man bor när man pratar om lagstiftning. Eller ska vi kolla över tex Jemens, Eritreas och Kinas lagstiftning på området också?
Med tanke på hur vanligt det är med danska inseminationer på svenska kvinnor så tycker jag att det hör till tråden, vilket Jemen, Eritrea och Kina gör.
Barnens rätt att få veta vem som är den biologiske föräldern.Vad har insemination med tråden att göra?
Barnens rätt att få veta vem som är den biologiske föräldern.
Vad är skillnaden på om TS barn rent hypotetiskt får växa upp med okänd far kontra de ungar som blivit till via dansk insemination?Eftersom TS blivit gravid på naturligt sätt tycker jag inte insemination har med tråden att göra. Är väl inte heller någon som sagt att barn alltid har rätt till sina föräldrar, det @Petruska och @Lovisaleonora skrev var att barn har rätt till sina föräldrar, vilket rimligtvis bör tolkas utifrån rådande kontext (naturlig befruktning och svensk lagstiftning).
Vad är skillnaden på om TS barn rent hypotetiskt får växa upp med okänd far kontra de ungar som blivit till via dansk insemination?
Man brukar ju oftast referera till det land där man bor när man pratar om lagstiftning. Eller ska vi kolla över tex Jemens, Eritreas och Kinas lagstiftning på området också?
Jag har inte uttryckt några åsikter om vad som är rätt eller fel angående anonyma donatorer, bara att du hade fel angående att barnet alltid har rätt att veta. För så är det alltså inte.